#اطلاعیه
💠داوطلبان گرامی دوره نقد وهابیت شهید بروجردی به اتمام رسید.
💠روز آزمون در تاریخ 20 بهمن ماه میباشد.
⚠️لطفاً دوستانی که نتوانستند جلسات را کامل مشاهده کنند ، یک هفته فرصت دارند تا جلسات را مشاهده کنند.
💢لینک آزمون نقد وهابیت :💢
https://survey.porsline.ir/s/aYaubSS
🔰نکته : لینک آزمون در روز 20 بهمن ماه فعال خواهد شد. و بعد بمدت ۵ روز غیر فعال می شود.
#اطلاعیه
💠داوطلبان گرامی دوره نقد مدعی یمانی شهید بروجردی به اتمام رسید.
💠روز آزمون در تاریخ 16 بهمن ماه میباشد.
⚠️لطفاً دوستانی که نتوانستند جلسات را کامل مشاهده کنند ، یک هفته فرصت دارند تا جلسات را مشاهده کنند.
💢لینک آزمون نقد مدعی یمانی :💢
https://survey.porsline.ir/s/tzlkDf4
🔰نکته : لینک آزمون در روز 16 بهمن ماه فعال خواهد شد. و بعد بمدت ۵ روز غیر فعال می شود.
💠مناظره ابن جوزی با زن شیعی
✧❁مجموعه کانالهای جهاد تبیین اعتقادی❁✧
🆔 @emamat12_ir
🆔 @noor14_ir
🆔 @ahlolbait_ir
💠مناظره ابن جوزی با زن شیعی
روزی سبط بن جوزی در بالای منبر گفت: «ایها الناس! سَلونی قبلَ أن تفقدونی» (که جمله معروفی از امام علی (علیهالسّلام) بود و هر کسی توان چنین ادعایی نداشت).
ناگاه زنی از شیعیان از پای منبر، چنین سؤال کرد: «به من خبر بده، آیا این حدیث درست است که نقل شده وقتی که جمعی از مسلمانان، عثمان را کشتند، جنازهاش (سه روز) در زمین ماند و کسی نرفت تا جنازه او را بردارد و به خاک بسپارد؟». ابن جوزی گفت: آری درست است.
زن پرسید: آیا این حدیث نیز درست است که وقتی سلمان در مدائن از دینا رفت، امام علی (علیهالسّلام) از مدینه (یا کوفه) به مدائن رفت و بر جنازه سلمان نماز خواند و به احترام او، در مراسم کفن و دفن او شرکت نمود، و نگذاشت جنازه او در زمین بماند و سپس بازگشت؟ ابن جوزی گفت: آری درست است.
زن پرسید: بنابراین، چرا علی (علیهالسّلام) هنگام مرگ عثمان، با اینکه در مدینه بود، کنار جنازه عثمان نرفت، تا آن را بردارد و به خاک بسپارد؟ در این صورت یا علی (علیهالسّلام) خطاکار است که از دفن جنازه عثمان، اهمالی نمود، و یا عثمان غیر مؤمن است که علی (علیهالسّلام) خود را از دخالت در دفن جنازه عثمان، معاف دانست؟
سبط بن جوزی در برابر این سؤال فرو ماند، چرا که دید اگر هر کدام از آن دو (امام علی یا عثمان) را خطاکار بداند، برخلاف عقیده خود سخن گفته است، زیرا او هردو آنها را خلیفه برحق میدانست، از این رو گفت: «ای زن! اگر با اجازه شوهرت از خانه بیرون آمدهای و در برابر نامحرمان، اینگونه با من بحث میکنی که لعنت خدا بر شوهرت باد، و اگر بدون اجازه او آمدهای، خدا تو را لعنت کند».
آن بانوی هوشمند، بیدرنگ گفت: آیا عایشه که به جنگ امیرمؤمنان علی (علیهالسّلام) بیرون آمد و جنگ جمل را به راهانداخت، با اجازه شوهرش (پیامبر صلّیاللهعلیهوآله) بیرون آمده بود، یا بدون اجازه او؟
سبط بن جوزی، در پاسخ این سؤال نیز درمانده شد، زیرا اگر میگفت بدون اجازه شوهرش بیرون آمده، عایشه را تخطئه میکرد، و اگر میگفت: با اجازه بیرون آمده، علی (علیهالسّلام) را تخطئه میکرد، و هر کدام از این دو پاسخ، با عقیدهاش سازگار نبود؛ بناچار درمانده گردید، و از بالای منبر پائین آمد و به خانهاش رفت.
📚علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۲۹، ص ۶۴۷.
🆔 @emamat12_ir
🆔 @noor14_ir
🆔 @ahlolbait_ir
حاکم- تواتر بودن ولادت امام علی در کعبه.jpg
17.7M
💠ولادت امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب در کتب اهل سنت
🔷«فقد تواترت الأخبار أن فاطمة بنت أسد ولدت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب كرم الله وجهه في جوف الكعبة » .
🔸روايات متواترى وارد شده كه فاطمه بنت اسد ، اميرمؤمنان على بن ابى طالب - كرم الله وجهه - را در داخل كعبه به دنيا آورده است.
📚المستدرک علی الصحیحین ، حاکم نیشابوری ،ج3 ،ص550
🆔 @emamat12_ir
🆔 @noor14_ir
🆔 @ahlolbait_ir
💠ولادت امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب در کتب اهل سنت
ابن جوزی از علمای نامدار اهل سنت در کتاب معروف تذکرة الخواص می نویسد :
🔷وروي أن فاطمة بنت أسد كانت تطوف بالبيت وهي حامل بعلي (ع) فضربها الطلق ففتح لها باب الكعبة فدخلت فوضتعه فيها .
🔰روايت شده است كه فاطمه بنت أسد ، در حالي كه باردار بود ، خانه خدا را طواف ميكرد ، درد زايمان او را فراگرفت ، در خانه كعبه به روي او باز شد ، پس داخل خانه كعبه شد و فرزندش را به دنيا آورد.
📚المستدرک علی الصحیحین ، حاکم نیشابوری ،ج3 ،ص550
🆔 @emamat12_ir
🆔 @noor14_ir
🆔 @ahlolbait_ir
💠ولادت امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب در کتب اهل سنت
🔷مسعودی مؤرخ و ادیب مشهور اهل سنت در کتاب مروج الذهب خود جلد 2 صفحه 273 می نویسد :
🔰محل تولد علی علیه السلام ، خانه کعبه است.
📚المستدرک علی الصحیحین ، حاکم نیشابوری ،ج3 ،ص550
🆔 @emamat12_ir
🆔 @noor14_ir
🆔 @ahlolbait_ir
مسعودی - ولادت امام علی در کعبه.jpg
17.52M
💠ولادت امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب در کتب اهل سنت + با کیفیت
🆔 @emamat12_ir
🆔 @noor14_ir
🆔 @ahlolbait_ir
ابن الجوزی - ولادت امام علی 2.jpg
17.61M
💠ولادت امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب در کتب اهل سنت + با کیفیت
🆔 @emamat12_ir
🆔 @noor14_ir
🆔 @ahlolbait_ir
تولد اعجاز آمیز در کعبه فضیلت منحصر به فرد امام علی(ع) - حكيم بن مزاحم.pdf
214.5K
#پاسخها
پرسش : آیا تولّد شخصی به نام «حکیم بن حزام» در کعبه صحّت دارد؟! مگر این فضیلت تنها مربوط به امیر المومنین(ع) نمی باشد؟!
🆔 @emamat12_ir
🆔 @noor14_ir
🆔 @ahlolbait_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
💠آتش زدن کتابی که جنایات و درگیری های بین صحابه را جمع آوری کرده بود توسط عالم بزرگ اهل تسنن
✧❁مجموعه کانالهای جهاد تبیین اعتقادی❁✧
🆔 @emamat12_ir
🆔 @noor14_ir
🆔 @ahlolbait_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #شب_جمعه
شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم
#حدیث_روز
💠امام على عليه السلام:
🔷قِلَّةُ الأَكلِ مِنَ العَفافِ
كم خوردن، از خويشتندارى است
📚غررالحكم حدیث6747
🆔 @emamat12_ir
🆔 @noor14_ir
🆔 @ahlolbait_ir
❁﷽❁
✍️ جستاری در قابلیت استعمال «اشتراک» در زبان ها و ثمره آن در فهم حدیث غدیر
🔺پژوهش های زبان شناسی نشان می دهد که تمام زبان های دنیا، دارای ویژگی های مشترکی هستند. برای مثال؛ در همه زبان ها اسم، فعل، حرف وجود دارد. باید خاطر نشان کرد که وجود «اشتراک» اعم از لفظی و معنوی، از ویژگی های جهانی و مشترک تمام زبان ها است.
🔻در این میان، زبان عربی، به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که در اشتقاق کلمات از ریشه مشترک دارد، دارای قدرت واژه سازی و انتقال معنای فوق العاده ای است. این امکان باعث شده است که شاهد وفور «مشترک معنوی» در استعمالات عرب فصیح باشیم.
🔸مراجعه به آیات قرآن این ادعا را ثابت می کند؛ زیرا مشاهده می کنیم که در امور کلیدی مرتبط با توحید، نبوت، امامت و مباحث مهم فقهی و مبتلا به، خداوند در بیان مراد خود از الفاظ مشترک معنوی استفاده کرده است که می توان به ریشه هایی مثل: «حبب»، «شکر»، «قوی»، «ظلم»، «خفی»، «عبد»، «أمر»، «أمن»، «صلی»، «حجج»، «بدع»، «ربب»، «شرک»، «صمد»، «خلق» و صدها مورد دیگر اشاره کرد.
🔹توجه کنید؛ مشتقات هر کدام از اصول و ریشه های فوق، در مواضع متعدد قرآن کریم استعمال شده است. پژوهشگر گرامی می تواند با مراجعه به «معجم مقائیس اللغة» اثر ابن فارس، موارد متعدد دیگر را مشاهده نماید.
🔺این ظرفیت بالای زبان عربی فصیح _ خصوصا ادبیات قرآنی و نبوی آن که در اوج فصاحت و بلاغت است_ باعث شده است که اندیشمندان زبانی و ادبا، اقدام به جمع آوری موارد و مصادیق مشترک معنوی و لفظی در قالب کتاب هایی به نام «وجوه و نظائر» و «اشباه و نظائر» کنند. خواننده گرامی می تواند به کتاب های «الأشباه والنظائر» اثر ابن نجيم حنفي و «الوجوه والنظائر في القرآن الكريم» اثر سليمان بن صالح القرعاوي و «الأشباه والنظائر» سیوطی مراجعه کنند.
🔻متکلم فصیح و بلیغ، برای روشن شدن مراد جدی خود از لفظ مشترک معنوی، قرائن متعدد فعلی، حالی، مقامی، لفظی متصل ومنفصل استفاده می کند که شنوده با در نظر گرفتن آنها قطع به مراد جدی کلام ببرد و ظهور الفاظ برای معنای مورد نظر متکلم نص صریح _بدون هیچ احتمال خلاف در معنا_ شود.
🔶رسول خدا صلی الله علیه و آله در ماجرای غدیر، از ظرفیت مورد بحث استفاده نموده و از کلمه «مولی» استعمال کرده و برای روشن کردن مراد جدی خود، ده ها قرینه اقامه کرده است. خواننده گرامی برای دیدن برخی از این قرائن می توان به کتاب «دلائل الصدق لنهج الحق» ج4؛ ص: 314 الی ص: 351 مراجعه کند.
🔷 بی شک اندک توجهی به قرائن موجود در کلام باعث روشن شدن معنی «مولی» در اولویت در تصرف و ولایت سیاسی است. بدین خاطر بوده است که بزرگان اهل سنت همواره از توجه به قرائن حدیث غدیر واهمه داشتند و سعی در مجمل و مبهم انگاری آن می نمودند. برای مثال احمد بن حنبل، از هر گونه دقت در قرائن به جهت فهم معنای مولا، نهی می کند:
🔸«وأخبرني زكريا بن يحيى أن أبا طالب حدثهم أنه سأل أبا عبد الله عن قول النبي صلى الله عليه وسلم لعلي: «من كنت مولاه فعلي مولاه» ما وجهه؟ قال: لا تكلم في هذا دع الحديث كما جاء»
🔹«ابوطالب روایت می کند که از احمد بن حنبل درباره روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمود: هر کس من مولای او هستم پس علی مولای او است سوال کردم که مراد از این روایت چیست؟ احمد بن حنبل پاسخ داد: درباره مراد حدیث سخن نگو! حدیث را همانگونه که وارد شده است، رها کن»
📚 خلال، ابوبکر احمد بن محمد، السنة، ج 2 ص 346، وفاة: 311 هـ، دار الراية، الرياض، 1410 هـ - 1989 م، چاپ اول، تحقيق: د.عطية الزهراني
✅ ترس و واهمه بزرگانی مثل احمد بن حنبل از توجه به قرائن واقعه غدیر برای فهم منظور جدی از کلمه «مولی» حاکی از نص بودن آن در ولایت سیاسی و اولویت در تصرف است. چرا که اگر در حدیث غدیر، «مولا» معنای دیگری _مثل دوستی و ..._ داشت، هیچ لزومی به نهی از توجه به قرائن وجود نداشت.
🆔 @emamat12_ir
🆔 @noor14_ir
🆔 @ahlolbait_ir
از مناظره تا دستگیری.pdf
5.14M
═✧❁﷽❁✧═
معرفی کتاب
❇️ نام کتاب: از مناظره تا دستگیری
❇️ نویسنده: آیة الله نجم الدین طبسی «دام ظله» استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در فقه و اصول و استاد خارج مهدویت و کلام اسلامی مباحث امامت.
❇️ ویژگی های کتاب:
1️⃣بیان حقایق علمی و اعتقادی به شیوه مناظره ای؛
2️⃣ ذکر عبارات عربی مستندات در پاورقی که باعث سهولت بسیار در مراجعه به اصل منبع برای پژوهشگران شده است.
❇️ ضرورت مطالعه: کتابی فوق العاده جذاب و هیجان انگیز که به شدت به مبانی معرفتی خواننده کمک می کند.