eitaa logo
الثقلین
649 دنبال‌کننده
219 عکس
142 ویدیو
66 فایل
کانالی پر از محتواهای علمی و متنوع 1.فضایل اهل بیت 2.داستان های اهل بیت 3.مباحث تربیتی و سبک زندگی 4.مباحث معرفتی مدیر دوره: https://eitaa.com/emi_khaki
مشاهده در ایتا
دانلود
💠امام على عليه السلام: 🔷قِلَّةُ الأَكلِ مِنَ العَفافِ كم خوردن، از خويشتندارى است 📚غررالحكم حدیث6747 🆔 @emamat12_ir 🆔 @noor14_ir 🆔 @ahlolbait_ir
❁﷽❁ ✍️ جستاری در قابلیت استعمال «اشتراک» در زبان ها و ثمره آن در فهم حدیث غدیر 🔺پژوهش های زبان شناسی نشان می دهد که تمام زبان های دنیا، دارای ویژگی های مشترکی هستند. برای مثال؛ در همه زبان ها اسم، فعل، حرف وجود دارد. باید خاطر نشان کرد که وجود «اشتراک» اعم از لفظی و معنوی، از ویژگی های جهانی و مشترک تمام زبان ها است. 🔻در این میان، زبان عربی، به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که در اشتقاق کلمات از ریشه مشترک دارد، دارای قدرت واژه سازی و انتقال معنای فوق العاده ای است. این امکان باعث شده است که شاهد وفور «مشترک معنوی» در استعمالات عرب فصیح باشیم. 🔸مراجعه به آیات قرآن این ادعا را ثابت می کند؛ زیرا مشاهده می کنیم که در امور کلیدی مرتبط با توحید، نبوت، امامت و مباحث مهم فقهی و مبتلا به، خداوند در بیان مراد خود از الفاظ مشترک معنوی استفاده کرده است که می توان به ریشه هایی مثل: «حبب»، «شکر»، «قوی»، «ظلم»، «خفی»، «عبد»، «أمر»، «أمن»، «صلی»، «حجج»، «بدع»، «ربب»، «شرک»، «صمد»، «خلق» و صدها مورد دیگر اشاره کرد. 🔹توجه کنید؛ مشتقات هر کدام از اصول و ریشه های فوق، در مواضع متعدد قرآن کریم استعمال شده است. پژوهشگر گرامی می تواند با مراجعه به «معجم مقائیس اللغة» اثر ابن فارس، موارد متعدد دیگر را مشاهده نماید. 🔺این ظرفیت بالای زبان عربی فصیح _ خصوصا ادبیات قرآنی و نبوی آن که در اوج فصاحت و بلاغت است_ باعث شده است که اندیشمندان زبانی و ادبا، اقدام به جمع آوری موارد و مصادیق مشترک معنوی و لفظی در قالب کتاب هایی به نام «وجوه و نظائر» و «اشباه و نظائر» کنند. خواننده گرامی می تواند به کتاب های «الأشباه والنظائر» اثر ابن نجيم حنفي و «الوجوه والنظائر في القرآن الكريم» اثر سليمان بن صالح القرعاوي و «الأشباه والنظائر» سیوطی مراجعه کنند. 🔻متکلم فصیح و بلیغ، برای روشن شدن مراد جدی خود از لفظ مشترک معنوی، قرائن متعدد فعلی، حالی، مقامی، لفظی متصل ومنفصل استفاده می کند که شنوده با در نظر گرفتن آنها قطع به مراد جدی کلام ببرد و ظهور الفاظ برای معنای مورد نظر متکلم نص صریح _بدون هیچ احتمال خلاف در معنا_ شود. 🔶رسول خدا صلی الله علیه و آله در ماجرای غدیر، از ظرفیت مورد بحث استفاده نموده و از کلمه «مولی» استعمال کرده و برای روشن کردن مراد جدی خود، ده ها قرینه اقامه کرده است. خواننده گرامی برای دیدن برخی از این قرائن می توان به کتاب «دلائل الصدق لنهج الحق» ج‏4؛ ص: 314 الی ص: 351 مراجعه کند. 🔷 بی شک اندک توجهی به قرائن موجود در کلام باعث روشن شدن معنی «مولی» در اولویت در تصرف و ولایت سیاسی است. بدین خاطر بوده است که بزرگان اهل سنت همواره از توجه به قرائن حدیث غدیر واهمه داشتند و سعی در مجمل و مبهم انگاری آن می نمودند. برای مثال احمد بن حنبل، از هر گونه دقت در قرائن به جهت فهم معنای مولا، نهی می کند: 🔸«وأخبرني زكريا بن يحيى أن أبا طالب حدثهم أنه سأل أبا عبد الله عن قول النبي صلى الله عليه وسلم لعلي: «من كنت مولاه فعلي مولاه» ما وجهه؟ قال: لا تكلم في هذا دع الحديث كما جاء» 🔹«ابوطالب روایت می کند که از احمد بن حنبل درباره روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمود: هر کس من مولای او هستم پس علی مولای او است سوال کردم که مراد از این روایت چیست؟ احمد بن حنبل پاسخ داد: درباره مراد حدیث سخن نگو! حدیث را همانگونه که وارد شده است، رها کن» 📚 خلال، ابوبکر احمد بن محمد، السنة، ج 2 ص 346، وفاة: 311 هـ، دار الراية، الرياض، 1410 هـ - 1989 م، چاپ اول، تحقيق: د.عطية الزهراني ✅ ترس و واهمه بزرگانی مثل احمد بن حنبل از توجه به قرائن واقعه غدیر برای فهم منظور جدی از کلمه «مولی» حاکی از نص بودن آن در ولایت سیاسی و اولویت در تصرف است. چرا که اگر در حدیث غدیر، «مولا» معنای دیگری _مثل دوستی و ..._ داشت، هیچ لزومی به نهی از توجه به قرائن وجود نداشت. 🆔 @emamat12_ir 🆔 @noor14_ir 🆔 @ahlolbait_ir
از مناظره تا دستگیری.pdf
5.14M
═✧❁﷽❁✧═ معرفی کتاب ❇️ نام کتاب: از مناظره تا دستگیری ❇️ نویسنده: آیة الله نجم الدین طبسی «دام ظله» استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در فقه و اصول و استاد خارج مهدویت و کلام اسلامی مباحث امامت. ❇️ ویژگی های کتاب: 1️⃣بیان حقایق علمی و اعتقادی به شیوه مناظره ای؛ 2️⃣ ذکر عبارات عربی مستندات در پاورقی که باعث سهولت بسیار در مراجعه به اصل منبع برای پژوهشگران شده است. ❇️ ضرورت مطالعه: کتابی فوق العاده جذاب و هیجان انگیز که به شدت به مبانی معرفتی خواننده کمک می کند.
🔹صفحه ۲۸
🔹صفحه ۲۹
🔹صفحه ۳۰
ادله جواز استغاثه در نزد اهل سنت 💠 قاضى عياض اندلسى، از علما و قضات مالکی، علامه، فقیه، مورخ اهل سنت در کتاب خود می نویسد : 🔵 ورُويَ أَنَّ عَبْد اللَّه بن عُمَرَ خَدِرَتْ رجْلُهُ فَقِيلَ لَهُ اذْكُرْ أَحَبَّ النَّاسِ إِلَيْكَ يَزُلْ عَنْكَ فَصَاحَ يَا مُحَمَّدَاهُ فانْتَشَرَتْ، 🔹 روزی پای ابن عمر بی حس می شود در این حال فردی به او می گوید: نام محبوب ترین افراد را یاد کن تا این مشکل رفع شود. ابن عمر نیز می گوید: «یامحمداه». پس از آن مشکل ابن عمر،رفع می گردد. 🟡 توضیح :این حکایت ادله جواز استغاثه را نشان می دهد، اگر استغاثه کردن به نبی اسلام یا ندا دادن به مخلوق شرک بود، صحابه اقدام به این کار نمی کردند. 📚 الشفا، قاضی عیاض، ج2، ص275 🆔 @emamat12_ir 🆔 @noor14_ir 🆔 @ahlolbait_ir
🔹صفحه ۳۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠از ديدگاه اهل سنت خروج بر هر حاکمی حرام است. ✧❁مجموعه کانالهای جهاد تبیین اعتقادی❁✧ 🆔 @emamat12_ir 🆔 @noor14_ir 🆔 @ahlolbait_ir
🔹صفحه ۳۲
🔹صفحه ۳۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عقیده اهل سنت : همه صحابه مومن کامل - عادل و بهشتی و معیار حق هستند و حق انتقاد به اونها رو ندارید ✧❁مجموعه کانالهای جهاد تبیین اعتقادی❁✧ 🆔 @emamat12_ir 🆔 @noor14_ir 🆔 @ahlolbait_ir
🔹صفحه ۳۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای:حادثه بیست‌ودوم بهمن و پیروزی انقلاب، پایان تحقیر ملت ایران بود واکنش شدید مردم به مزاحمت یک دیپلمات خارجی برای دختر ایرانی! ✧❁مجموعه کانالهای جهاد تبیین اعتقادی❁✧ 🆔 @emamat12_ir 🆔 @noor14_ir 🆔 @ahlolbait_ir
⚔ ۶ تفاوت‌ با جنگ‌ سخت ⬅️ جنگ از یک منظر به سه‌گونۀ جنگ سخت، نیمه سخت و نرم تقسیم می‌شود. به جنگیدن به منظور تحمیل اراده خود بر دیگری به صورت غیرمستقیم [با استفاده از رسانه‌ها و تبلیغات] و بدون استفاده از تجهیزات نظامی، گفته می‌شود. اکنون به بیان چند تفاوت بین جنگ نرم و سخت می‌پردازیم: 💣 تفاوت اول: مهمات و تجهیزات جنگ سخت، توپ و تانک و گلوله و نارنجک و… است و این مهمّات بر جسم افراد آسیب وارد می‌کند، ولی مهمّاتِ ، شبهه و شایعه و گناه و فحشا است و قلب و مغز انسان‌ها را هدف می‌گیرد. 🌍 تفاوت دوم: عرصۀ پیشروی و حملۀ دشمن در جنگ سخت، آسمان و زمین و دریاست، امّا عرصۀ پیشروی دشمن در خانواده، مدارس و دانشگاه‌ها و اذهان است. 🧠 تفاوت سوم: در جنگ سخت، هدف دشمن فتح خاک یک کشور است، امّا در ، هدف دشمن تسخیر قلب و مغز مردم یک کشور است. 🚀 تفاوت چهارم: در جنگ سخت، درگیری موقتی‌ست و دشمن گاهی به استراحت و تجهیز خود می‌پردازد و نیروهای خودی نیز می‌توانند از این فرصت به عنوان تنفس جنگی استفاده کنند، امّا در حملۀ دشمن طی ۲۴ ساعت شبانه روز، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال ادامه دارد و فرصت استراحت نیست. 🔳 تفاوت پنجم: کشته‌شدگان در جنگ سخت «شهید» نامیده می‌شوند و مقدس هستند و محل تجمع آنان گلزار شهداست، ولی کشته‌شدگان در «کوردل» نامیده می‌شوند و اصلاً مقدس نیستند و محل تجمع آن‌ها در مراکز فحشا و گناه و کانال‌ها و صفحات فاسد و شبهه‌افکن است. 🤫 تفاوت ششم: به آسیب‌دیدگان در جنگ سخت «جانباز» می‌گویند که دارای احترام‌ند، اما به آسیب‌دیدگان در «بی‌تفاوت» گفته می‌شود. ➡️ درک تفاوت پنجم و ششم برای فعالین فرهنگی بســــــــــیار مهم است! #⃣
🔹صفحه ۳۵