📌 نقد و بررسی #نماز_تراویح
💠 اعتراف علما و فقهای اهل سنت به بدعت #نماز_تراویح (۳)
👤 ابن حجر عسقلانی نیز مانند علمای دیگر اهل سنت نماز تراویح جزو بدعت های خلیفه دوم میداند :
عرفت ان عمر هو الذي جعلها جماعة علي معين وسماها بدعة.
عمر همان كسی است كه نماز تروايح را به جماعت قرار داد میشناسم پس نماز را بر سر امام معين قرار داد و او را بدعتی خوب ناميد.
📚 سبل السلام شرح بلوغ المرام، ج2، ص 26
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
📌بررسی و نقد #نماز_تراویح
💠 اعتراف علما و فقهای اهل سنت به بدعت #نماز_تراویح (۴)
👤 ابوالفرج ابن جوزی مفسر و مورخ مشهور اهل سنت درباره سخن عمر در رابطه با نماز تراویح می نویسد :
وقوله : نعمت البدعة . البدعة : فعل شيء لا علي مثال تقدم ، فسماها بدعة لأنها لم تكن في زمن رسول الله علي تلك الصفة ، ولا في زمن أبي بكر.
اما اين گفته عمر «نعمت البدعة یعنی خوب بدعتی». بدعت انجام كاری است كه پيش از آن در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله نبوده و و آن را انجام نداده است ؛ لذا عمر آن را بدعت ناميد؛ چرا كه اين قضيه در زمان رسول خدا (ص) و زمان ابوبكر با اين ويژگی (به جماعت یعنی نماز تراویح) نبوده است.
📚 كشف المشكل من حديث الصحيحين ، ج1، ص116، تحقيق : علي حسين البواب ، ناشر : دار الوطن - الرياض - 1418هـ - 1997م
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
⁉️ بررسی و نقد #نماز_تراویح
💠 اعتراف علما و فقهای اهل سنت به بدعت #نماز_تراویح (۵)
👤 مقدسی حنبلی، فقيه نامدار حنابله كه برترين و گسترده ترين كتاب فقهی آن ها نيز متعلق به اوست در باره نماز تراويح می نويسد:
ونسبت التراويح إلي عمر بن الخطاب رضي الله عنه لأنه جمع الناس علي أبي بن كعب فكان يصليها بهم.
نماز تراويح را به عمر نسبت داده اند، به اين دليل كه او (نخستين بار) مردم را به امامت أُبي بن كعب جمع كرد تا پشت سر او نماز تراويح را بخوانند.
📚 المقدسي الحنبلي، ابومحمد عبد الله بن أحمد بن قدامة (متوفاي620هـ)، المغني في فقه الإمام أحمد بن حنبل الشيباني، ج1، ص455، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولي، 1405هـ.
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
📌 نقد و بررسی #نماز_تراویح
💠 اعتراف علما و فقهای اهل سنت به بدعت #نماز_تراویح (۶)
👤 سیوطی عالم سرشناس اهل سنت در کتاب خود درباره تراویح می نویسد :
الثالث : أنه قد ثبت فی صحیح البخاری عن عمر أنه قال فی التراویح : نعم البدعة هذه ،والتی ینامون عنها أفضل ... فسماها بدعة – یعنی بدعة حسنة. وذلک صریح فی أنها لم تکن فی عهد رسول الله.
سوم : در صحیح بخاری ثابت شده است که عمر در مورد تراویح گفته است که این چه بدعت خوبی است و این که بخوابند و تراویح نخوانند بهتر است ... پس عمر آن را بدعت نامیده است – یعنی بدعت حسنه.و این صراحت دارد در این که نماز تراویح در زمان پیامبر (ص) نبوده است.
📚 المصابیح فی صلاة التراویح،ص22و23 ط دار عمار
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
💠نقد و بررسی #نماز_تراویح در #کتب_اهل_سنت
💢فهرست مطالب (فهرست بروزرسانی میشود)
🔹مقدمه
🔹روایات بدعت نماز تراویح در صحیح بخاری
💠 اعتراف علما و فقهای اهل سنت به بدعت نماز تراویح
۱.محیی الدین نووی
۲.ابن کثیر دمشقی
۳.ابن حجر عسقلانی
۴.ابوالفرج ابن جوزی
۵.مقدسی حنبلی
۶.جلال الدین سیوط
🆔 @borhan_313_ir
📌 نقد و بررسی #نماز_تراویح
تقسیم کردن بدعت به بدعت حسنه و سیئه
#فهرست #نماز_تراویح
⁉️ در پست های قبلی بدعت نماز تراویح را ثابت کردیم،حال اهل سنت برای اینکه کارهای غیرمشروع و بعضاً حرام که توسط صحابه و خلفاء سه گانه صورت گرفته را توجیه کنند، دست به اجتهاداتی زدند که یک نمونه از این اجتهادات در قضیه بدعت است که بدعت را به بدعت حسنه ( نیکو ) و به بدعت سیئه ( قبیح ) تقسیم می کنند تا برای توجیح کار خلیفه دوم می گویند که بدعت خلیفه دوم از نوع بدعت حسنه بوده و جایز است.
✍🏻 نقد کلام غیر منطقی :
🔹اولاً: حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله که فرمودند :
كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَكُلَّ ضَلَالَةٍ فِي النَّارِ
تمام بدعتها گمراهی است و نتیجه تمام گمراهی ها آتش جهنم است
از جمله عموماتی است که ما نمی توانیم آن را تخصیص بزنیم زیرا در حدیث لفظ کل به کار رفته و حتی به اعتراف خوده علمای اهل سنت لفظ کل را نمی توان تخصیص یا تقسیم بندی کرد برای نمونه:
💠ابن رجب حنبلی در این باره می گوید :
سخن رسول الله (صلي الله عليه و سلم) كه فرمود: «كل بدعة ضلالة» تمام اقسام بدعت را شامل مي شود و نمي توان چيزي را از آن إستثناء كرد. سخن رسول الله (صلي الله عليه و سلم) كه فرمود: «كل بدعة ضلالة» از حكمت هاي با ارزشي است و امكان ندارد كه بتوان چيزي را از آن استثناء كرد و آن سخن، اصلي بزرگ از اصول دين است و مانند اين روايت است كه حضرت فرمود: «هر كس كه در دين ما، بدعتي بگذارد كه از دين نيست، او مردود است». هر كس، چيزي را در دين اضافه كند كه در دين، اصل و ريشه اي ندارد، ضلالت است و دين از آن برئ است؛ چه در مسائل اعتقادي و چه در أعمال و أقوال ظاهري و باطني.
📚 جامع العلوم و الحكم لإبن رجب الحنبلي، ص252، دار المعرفة، بيروت
💠ابو اسحاق شاطبی نیز درباره تقسیم بندی بدعت می گوید:
ادله اي كه در رابطه با بدعت آورده شد، دلالت مي كند بر اين كه بدعت، به عمومش منهي عنه است. بدعت در اين روايت، مطلق و عام آمده است و قابل إستثناء شدن نيست و نمي توان گفت: «بعضي از بدعت ها، مايه هدايت است» و نمي توان گفت: «هر بدعتي، گمراهي است؛ مگر فلان و فلان» ... تعقل در بدعت، إقتضاء مي كند كه قابل تقسيم بندي نيست؛ زيرا بدعت از واژه هاي ضد ديني و ضد شرعي است و شارع آن را طرد و منع كرده است. وقتي واژه اي اين چنين باشد كه ضد شرع است، امكان تقسيم به حسنه و قبيحه يا ممدوح و مذموم ندارد.
📚 الإعتصام لأبي إسحاق الشاطبي، ج1، ص141
💠کحلانی نیز درباره بدعت نماز تراویح می نویسد :
عمر، كسي است كه نماز تراويح را به جماعت قرار داد و بدعت ناميد. قول عمر كه گفت: «چه بدعت خوبي است»، نمي توان در بدعت چيزي را يافت كه قابل مدح كردن باشد؛ بلكه تمام بدعت ها، گمراهي است.
📚 سبل السلام، ج2، ص10
دوماً: بدعت از گناهان است مانند زنا اینکه بگوییم بدعت حسنه و سیئه مانند این می ماند که بگوییم زنای حسنه و سیئه
سوماً: هرکس ادعا کند که برخی بدعت ها نیکو است لازمه اش اتهام دین به نقص و کامل نبودن است و مقتضای آن مخالفت با آیه ای است که از طرف خداوند نازل شده است که : الیوم اکملت لکم دینکم ( امروز دین را برای شما کامل کردم )
💢 در نتیجه نماز تراویح بدعت است و طبق حدیث رسول الله (ص) تمامی بدعت ها گمراه کننده و در جهنم است.
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
📌 نقد و بررسی #نماز_تراویح
💠آیا قول خلیفه دوم حجت است ؟
⁉️ آخرین تلاش های بعضی از اهل سنت برای مشروعیت بخشیدن به نماز تراویح و دفاع از خلفا قول صحابی یا قول ابوبکر و عمر را همچون قول پیامبر حجت میدانند.
✍🏻 برای نقد این کلام فعلا فقط به کلام غزالی اکتفا می کنیم ایشان درباره حجت بودن قول صحابی و یا حجت بودن قول ابوبکر و عمر می گوید :
🔰 وَالْكُلُّ بَاطِلٌ عِنْدَنَا فَإِنَّ مَنْ يَجُوزُ عَلَيْهِ الْغَلَطُ وَالسَّهْوُ وَلَمْ تَثْبُتْ عِصْمَتُهُ عَنْهُ فَلَا حُجَّةَ فِي قَوْلِهِ، فَكَيْفَ يُحْتَجُّ بِقَوْلِهِمْ مَعَ جَوَازِ الْخَطَأِ؟
همه اینها نزد ما باطل است. چون کسی که اشتباه و سهو در او جایز است و عصمت او ثابت نیست، قولش حجیت ندارد، پس چگونه با اینکه خطا و اشتباه را از آنها جایز میدانیم به قول و نظر آنها احتجاج و استدلال شود ؟
📚 نام کتاب : المستصفى نویسنده : الغزالي، أبو حامد جلد : 1 صفحه : 168
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
⭕️ چرا در توسّلات خود، مستقیماً سراغ خود خدا نرویم و به اهلبیت متوسّل شویم و حاجت بخواهیم؟! آیا این کار شرک نیست؟! (پاسخ به شبههی وهابیّت)
از آیات قرآن کریم به خوبی استفاده میشود که وسیله قرار دادن مقام صالحی نزد پروردگار متعال و طلب حاجت از خداوند به واسطهی او، به هیچ وجه ممنوع نبوده، بلکه توصیه شده است و منافاتی هم با توحید و یکتاپرستی ندارد؛ به دو نمونه از آیات اشاره میشود:
💠 آیه ۶۴ سوره مبارکه نساء:
«وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا.»
«اگر آنان هنگامی که به خود ستم کردند (و مرتکب گناهان شدند)، به سراغ تو (ای رسول ما) میآمدند و از خداوند طلب عفو و بخشش میکردند و تو نیز برایشان طلب عفو میکردی، خداوند را توبهپذیر و رحیم مییافتند.»
💠 آیات ۹۷ و ۹۸ سوره مبارکه یوسف:
«قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ؛ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.»
«(فرزندان حضرت یعقوب خطاب به پدر) گفتند: ای پدر، برای گناهان ما آمرزش بخواه که ما خطاکار بودهایم؛ (یعقوب علیهالسلام) گفت: به زودی از پروردگارم برای شما آمرزش میخواهم که همانا او آمرزنده و مهربان است.»
🔹در روایات شیعه و عامه هم جواز #توسل به ذوات مقدّسه معصومین علیهمالسلام و حاجت خواستن از آنان، فراوان به چشم میخورد؛ بعنوان نمونه یک مورد از روایات معتبر عامه ذکر میشود:
احمد بن حنبل (امام حنابله) از عثمان بن حنیف انصاری نقل میکند که گوید:
🔸مردی نابینا خدمت رسول خدا صلّیاللهعلیه(وآله)وسلّم رسید و عرض کرد: از خدا بخواهید تا به من عافیت و شفا عطا کند. پیامبر فرمودند: «اگر بر این مریضی و سختی صبر کنی برای آخرتت بهتر است، اما اگر بخواهی برایت دعا میکنم.» او پاسخ داد: نه، برایم دعا کنید. رسول خدا به آن مرد نابینا فرمودند: «وضوی پاکیزهای بگیر و دو رکعت نماز بجای آور و سپس این دعا را بخوان: "اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ (وآله) وَسَلَّمَ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ، یَا مُحَمَّدُ إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِکَ إِلَى رَبِّی فِی حَاجَتِی هَذِهِ فَتَقْضِی، وَتُشَفِّعُنِی فِیهِ، وَتُشَفِّعُهُ فِیَّ." (خدایا، من از تو میخواهم و به سوی تو توجه پیدا کردم به وسیلهی محمّد که نبی و فرستادهی رحمت است؛ ای محمّد! من به تو توجه پیدا کردم به سوی پروردگارم در حاجتی که دارم تا اینکه برآورده شود؛ خدایا او را شفیع خود قرار دادم.")» (شبیه همان تعابیری که ما شیعیان هم در ادعیه مأثوره با عنوان توسّل، خطاب به چهارده معصوم علیهمالسلام میخوانیم.)
عثمان بن حنیف گوید: آن مرد نابینا دائماً این دعا را خواند تا آنکه شفا یافت.
📜 منابع معتبر اهل تسنّن که روایت فوق را نقل کردهاند:
مسند احمد حنبل، ج۲۸، ص۴۷۸، ح۱۷۲۴۰
سنن نسائی، ج۹، ص۲۴۴، ح۱۰۴۱۹
البداية والنهایة (ابنکثیر)، ج۶، ص۱۷۸
مجموع الفتاوی (ابنتیمیة)، ج۱، ص۲۷۰
هدایت شده از emi_khaki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️مهدی طحانیان اسیر ۱۳ ساله ی ایرانی که بدلیل بی حجابی خبرنگار هندی از گفتگو با او سر باز میزند. سرانجام آن خبرنگار مجبور به سر کردن روسری ش میشود.
هم اکنون او ۵۵ سال سن دارد.
او را بردیم در میان مردم.
عکس العمل مردم در مواجهه با این قهرمان را ببینید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اهل تسنن هیچ محدثی ندارند که از اشخاص کذاب و دروغگو هزار تا حدیث نقل نکرده باشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سه چهارم احادیث موجود در کتب اهل سنت دروغه