eitaa logo
نوربین
91 دنبال‌کننده
80 عکس
51 ویدیو
0 فایل
یا نور المستوحشین فی الظلم! تاریکی‌های روی هم انباشته نمی‌گذارند ببینم؛ مرا به «نور» برسان. آیدی من: @mfakhrieh کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی و ارشد مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️ در عصری که بمباران اطلاعات می‌شویم؛ در زمانه‌ای که روی هر رشته و حوزه‌ای که دست بگذاری کتاب‌های بسیار، پژوهش‌های بی‌شمار و نظریه‌های پرطمطراق جلوی چشمانت قطار می‌شوند؛ در روزگاری که علما و اندیشمندانش روی یک موضوع، سخت به اجماع می‌رسند و نظرات عده‌ای‌شان به شرق و عده‌ای به غرب می‌زند، دلم میخواست یک "نوربین" داشته باشم! وسیله‌ای شاید شبیه یک دوربین، عینک یا ذره‌بین. وسیله‌ای که اگر روی هر کتاب و خط و علم و اطلاعاتی بگیری، میان کتاب‌ها و سطور عریض و طویل، آنهایی که نور دارند را نشانت بدهد. آنهایی که جز حقیقت را نگفته‌اند و محکم و متقن‌اند، آنهایی که منبع آسمانی دارند، یا به قلم صاحب نَفَسی به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند. آن وقت خیالم جمع می‌شد که هیچ اندوخته‌ی اضافی و باطلی، فضای ذهن و اندیشه‌ام را پر نمی‌کند و به آشفتگی نمی‌کشاند. ولی نوربینی با این کیفیت و هیئت ندارم؛ و لاجرم سخت تلاش می‌کنم که از میان آنچه می‌خوانم و می‌فهمم، حق و نور را بیابم و ثبت کنم. اینجا خوانده‌ها و دانسته‌هایم را، هرچند اندک و پیش‌پاافتاده به اشتراک می‌گذارم.🌱 🔆 @noorbine
🕊🌿🕊🌿🕊🌿🕊🌿🕊 🌿 🕊 چقدر چون همگان، مثل دیگران باشم به جای عشق، به دنبال آب و نان باشم اگر پرنده مرا آفریده‌اند چرا قفس بسازم و در بند آشیان باشم 🖊 فاضل نظری 🕊🌿🕊🌿🕊🌿🕊🌿🕊 🔆 @noorbine
9.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 این شعر فاضل نظری مرا برد به سالهایی که این بخش سخنرانی استاد پناهیان را بارها و بارها گوش می‌دادم؛ و هر بار هم برایم تازگی داشت. شنیدنش در این روزها نیز خالی از لطف نیست. 🔅 @noorbine
⚜ «زن و یک معمای پیچ در پیچ» میانه چون صراط مستقیم است زِ هر دو جانبش قعر جحیم است 🍃 شاید ساده به نظر بیاید، اما یکی از دشوارترین امور پیش روی زنانِ دغدغه‌مند و علاقمند به اثرگذاری در جامعه، برقراریِ تعادل میان حضور اجتماعی فعال و انجام امور مربوط به خانه و همسر و فرزندان است. آنچنانکه هم از افراط و تفریط بر حذر مانند، و هم سهم و اندازه‌ی هرکدام از این دو مقوله را به روشنی تعیین کرده، و هر دو را در سطح مطلوب و درخور به سرانجام برسانند. ❇️ یکی از دلایل پیچیدگیِ ایجاد چنین تعادلی، تعدد و تنوع وظایف زن در خانه است. 🦋 زن، نه تنها به عنوان مادر و همسر که به مثابه‌ی پرستار، مشاور، معلم، رفیق و همراه و متخصص امور تغذیه و طراحی در خانه مشغول به انجام وظیفه است، و واقعیت آن که این عناوین تا صدها عنوان و وظیفه نیز قابل شناسایی و شمارش است. 🦋 از طرف دیگر زن چه در خانه و چه در اجتماع برای موثر ظاهر شدن، باید از جان و دل مایه بگذارد، و با مدد از اندیشه،تفکر و خلاقیت، وظایف و مسئولیتهای خود را به سرمنزل مقصود برساند. چنانکه اگر مادری برای تربیت و تعلیم موضوعات انسان ساز به فرزندانش، با مِهر ساعتها نیندیشد و خلاقیت به خرج ندهد، ثمره‌ی کار خشک و بی‌اثر خواهد بود. حتی پرداختن به آشپزی و رُفت و روب هم بدون عشق و خلاقیت بیشتر شبیه مشغول شدن در اردوگاه کار اجباری و پیر شدن با کارهای تکراری و بی‌معناست. برای اثرگذاری و فعالیت اجتماعی هم که ذره‌ای بی‌سلیقگی فاجعه به بار می‌آورد. 💠 حال راه چاره چیست؟ چطور می‌توان میان این همه، تعادل و توازن برقرار کرد؟ 📝 برای برقراری این تعادل ابتدا باید دست به قلم شد و فهرست تمام کارها، وظایف و برنامه‌ها را نوشت. باید نوشت! نه اینکه به توانایی ذهن بسنده کرد و یک فهرست ذهنی ساخت. ( چراکه ذهن همان‌قدر که قدرتمند است، حافظه‌ی فعال گوش به بازی است.) 📊 فهرست‌مان که نوشته شد، می‌رویم سراغ اولویت‌بندی؛ اینکه از نظر ما و مهمتر از نظر ما، از نظر دینِ حواس‌جمعِ اسلام، کدام وظایف در رأس و کدام‌ها در رتبه ‌های بعدی‌اند. (با مراجعه به اندیشه‌های علمای بصیر و زمان شناس، جایگاه حقیقی زن در اسلام پیش چشمانمان نقش خواهد بست.) 🍃 با اجرای این روش علاوه بر اِشراف روی وظایف و توانمند شدن در زمانبدی و برنامه ‌ریزی، معلوم می‌شود چه امور و وظایفی نباید به هیچ عنوان فدا شوند و کدام‌ها قابل تعدیل و تبدیلند. 🍃 خبر خوب آنکه، برای برقراری این تعادلِ سخت، به ابزارهای گران‌قیمت و دور از دسترسی نیاز نیست. 👈 اول از همه توکل و توسل می‌خواهد و بعد اراده؛ اراده‌ی تغییر سبک زندگی، اراده‌ی رهایی از برنامه‌ها و رسوم وقت‌گیر و بی‌فایده، اراده‌ی برنامه ریختن و به آن متعهد ماندن.✔️ در حقیقت، ما یا باید به یک تأثیرگذاری حداقلی و یکی در میان در خانواده و در اجتماع اکتفا کنیم و همیشه ته دل از شرایط و نرسیدن‌ها گله کنیم و خود شکنجه ‌گر و زندانبان روحِ رها و آزاده‌ی‌مان باشیم؛ یا با ایمان به غیب و برکت، و با توسل به بانویی که برای خانه و جامعه و گذشته و حال و آینده مادری کرد، بخواهیم و پیش برویم. 🔆 @noorbine
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 در پی شرایط این روزها و صوتی که از ظریف منتشر شد، آیات یازدهم و دوازدهم سوره‌ی مبارکه‌ی بقره، مدام به ذهنم می‌آمد. آن‌جا که می‌فرماید: ✨ واذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون (۱۱) الا انهم هم المفسدون ولکن لا یشعرون (۱۲) و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می‌گویند: «ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم»! آگاه باشید! اینها همان مفسدانند؛ ولی نمی‌فهمند. 🍃✨🍃 💠 گوشه‌هایی از تفسیر مقام معظم رهبری از این آیات نورانی را با دقت و تأمل بخوانید:👇 🍃 ... جریان منافق قادر نیست به طور کامل خودش را مستور و پوشیده نگاه دارد و این هم نکته‌ای است که جریان منافق بالاخره خودش را لو می‌دهد و ادعای او تنها چیزی است که او را عوض نمی‌کند، یعنی همیشه ادعا می‌کند که من دشمن نیستم و درصدد اصلاح هستم، اما آنچه که عوض می‌شود و قادر بر کنترل او نیست حرکات خود اوست و حرفها و اظهاراتی است که می‌کند، لذا شما می‌توانید در معاشرت با یک چنین انسانی که وابسته به جبهه نفاق و کفر مستور و پوشیده هست، پس از اندکی، از حرکات و از نگاه‌هایی که می‌کند و از موضع‌گیری‌هایش و از حرف‌هایی که از زبان او بدون اراده و قصد و از برخی کارهای او تشخیص بدهید که این منافق است و مؤمن واقعی نیست. (۷۰/۹/۶) 🍃✨🍃 🍃 یک خطاب طبیعی است در تاریخ به اینها، یعنی اگر فرض کنید صاحب دانشی و خردی و وجدان بیداری پیدا شود به اینها بگوید شما چرا اینطور فساد می‌کنید؟ چه می‌خواهید از جان یک ملتی که دارد در یک راه درستی با این اخلاص و صفا حرکت می‌کند؟ چرا شما می‌خواهید برای خاطر قدرت خودتان که حکومت دست شما باشد یا برای خاطر آن سیاست مطلوب خودتان که می‌خواهید با فلان قطب، مثلاً: با روم آن روز دنیا، یا با آمریکای امروز می‌خواهید پیوند داشته باشید یا در آن دورانی که گروههای چپ در ایران نفاق می‌ورزیدند و مخالفت می‌کردند، که می‌خواستند مثلاً فرض کنید با امپراطوری سوسیالیستی آنروز که از هم پاشیده و نابود شد، می‌خواهید با او پیوند داشته باشید، چرا بخاطر اینها می‌آیید فساد می‌کنید در میان این مردمی که حالا طبق میل شما حرکت نمی‌کنند؟ این خطابی است که همیشه ممکن است به یک عده منافق بشود، چه داعیه‌ای دارید؟ چه مرضی دارید؟ چرا مردم را اذیت می‌کنید؟ چرا جلوی این ملتی که راهی را شناخته و فهمیده و دارد حرکت می‌کند، مانع می‌گذارید و فریب‌گری و اغواگری می‌کنید، داعیه شما چیست؟ چه انگیزه‌ای دارید؟ چرا فساد می‌کنید؟ اگر این سؤال بشود آنوقت آنها در جواب می‌گویند «قالوا إنما نحن مصلحون» این فساد نیست که ما داریم می‌کنیم ما داریم اصلاح می‌کنیم و کارهای خراب را درست می‌کنیم.(۷۰/۸/۲۹) 🍃✨🍃 🍃 قرآن قاطع می‌گوید: اینها مفسدند، اما خودشان نمی‌فهمند و ملتفت نیستند، لذا به خیال خودشان دارند کار خوب می‌کنند و شما نمونه‌هایی از این دست می‌توانید کسانی را در جامعه‌ی کنونی خودمان مشاهده کنید که چیزی می‌گویند چیزی می‌نویسند یا کاری می‌کنند، که در جهت مقابله با این هدف [اهداف جامعه اسلامی] و با این حرکت است و خیال می‌کنند این یک اصلاح است و یک حرکت به نفع مردم یا به نفع کشور است، در حالی که وقتی با بینش درست نگاه کنید، می‌بینید درست در جهت مصالح دشمنان و جهت عکس مصالح ملت است.(۷۰/۹/۶) 🔆 @noorbine
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌻 مختصری در مورد کریم آل طاها، امام حسن مجتبی(علیه‌السلام)؛ از زبان حجت‌الاسلام والمسلمین عالی 🔆 @noorbine
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا