تربیت فرزند نوردیده
. . در رویکرد هوش متعادل بچه ها را براي یکسال و دوسال آینده تربیت نمی کنیم بلکه براي سی سال آینده ت
.
💠 شکوفایی استعداد
هدف ما این است که استعدادهاي بچه ها شکوفا شود. اگر همه ي استعدادهاي بچه ها در همه ي زمینه ها شکوفا شود و در تعادل رشد پیدا کنند، شخصیت متعادل پیدا می کنند. اگر فقط روي بعضی از جنبه هاي رشد کودك تکیه کنیم و به بقیه ي ابعاد توجه نکنیم، نامتعادل رشد می کند و در بزرگسالی شخصیت نامتعادل خواهند داشت. چه قدر آدم هایی را می شناسیم که تحصیلات خوبی دارند ولی ارتباط بلد نیستد با همسرشان قادر به برقراري ارتباط مناسب نیستند یا با خانواده شان مشکل دارند. یک بعد رشد کرده ولی ابعاد دیگر بدون رشد مانده و در نتیجه شخصیت نامتعادل حاصل می شود.
رشد و شکوفایی استعداد نیاز به محیط غنی دارد. محیط غنی یعنی فضاي تجربه ي کودك، یعنی خانواده. عامل اصلی محیط غنی، بازي است. رویکرد هوش متعادل تنها ابزاري که براي رشد کودك می شناسد، «بازي» است و محل اصلی بازي و رشد
کودك را خانه و خانواده می داند، خانه بار معنوي دارد و عامل اصلی در خانواده نیز مادر است. در حقیقت فضاي خانه و خانواده و حضور مادر، محل رشد و شکوفایی استعدادهاي مختلف بچه ها است.
گفتیم شخصیت حاصل فرآیند فهم و درك و مهارت است که اگر در تعادل باشند تبدیل می شوند به شناخت و شناخت به شخصیت. شخصیت متعادل منجر به خودباوري می شود. و شخصیت نامتعادل یا خود شیفتگی می شود یا خود باختگی. تشخیص این سه حالت در زیر سه سال مشکل است ولی ما در اثر تجربه علائم را تشخیص می دهیم.
خانواده ها معمولاً در نوجوانی متوجه این حالت ها می شوند که این نوجوان چه قدر خودباوري یا خودشیفتگی یا خودباختگی دارد. پایه ي این سه حالت شخصیت در زیر سه سال گذاشته می شود و در واقع از نوزادي. به همین دلیل در این رویکرد، کلاس بازي مادر و نوزاد از شش ماهگی داریم. چون شخصیت از این سن شکل می گیرد.
#رفتارباکودک {قسمت25}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
4_5818790360834377217.mp3
2.49M
از چه سنی تربیت توحیدی فرزند رو باید شروع کرد؟
تربیت غربی آیا راهگشاست؟
همایش #تربیت_توحیدی فرزند
(قسمت 6)
استاد عباسی ولدی
#کانال_تربیتی_نوردیده👇
Join @nooredideh
آقا!
ما باید به کودکمان میگفتیم
که جادۀ سرسبز بندگی
تنها و تنها از خانۀ تو عبور میکند
و اطاعت از تو، اطاعت از خداست
و دوست داشتن تو، دوست داشتن خدا
و روی گرداندن از تو، روی گرداندن از خدا.
اما تو کجای زندگی ما بودی
که بخواهیم نشان بچههایمان بدهیم؟
مگر نشاندن لبخند روی لب تو
دغدغۀ ما بود
که بخواهیم این دغدغه را
در دل و جان فرزندانمان بدمیم؟
و مگر دوری از تو
بلای جان ما بود
که بخواهیم آن را بیندازیم در جان بچههایمان؟
دیدی چقدر قصۀ بچههایمان تلخ است؟
به قدری که با یک دریا عسل هم
شیرین نمیشود!
دریایی که میتواند این تلخی را
ضرب المثل شیرینی کند
تنها دریای عشق توست.
ما و فرزندانمان را غرق کن در این دریا، آقا!
[ضمیمه ادبی کتاب من دیگر ما]
استاد عباسی ولدی
join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
. 💠 شکوفایی استعداد هدف ما این است که استعدادهاي بچه ها شکوفا شود. اگر همه ي استعدادهاي بچه ها در ه
.
خودباوري در فرآیند تبدیل می شود به وابستگی سالم. وابستگی اصلاً بد نیست و بچه باید وابسته باشد آن چه که خوب نیست این است که چسبنده نباید باشد و دلبسته نباید باشد. انسان در کل وابسته متولد می شود، وابستگی بد نیست مگر ما به یکدیگر وابسته نیستیم؟ اجتماع یعنی وابستگی. اگر وابستگی نباشد دیگر اجتماع معنا نخواهد داشت.
همه ي ما براي زندگی روزمره به هم وابسته هستیم. چه در مشاغل مختلف و چه در تبادل هاي مختلف به هم وابسته هستیم منتهی
وابستگی سالم مطرح است و وابستگی سالم یعنی تعامل. وابستگی ناسالم و مخرب و چسبندگی است که آسیب رسان است، در حالی که خودباوري میل به استقلال دارد و خودباختگی و خود شیفتگی میل به اسارت دارند. انسان هاي خودباخته و خودشیفته انسان هاي مستقلی بار نمی آیند و رابطه برپایه ي بردگی و برپایه ي اسارت برقرار می کنند.
حال مادر رابطه برپایه ي استقلال با فرزندش برقرار می کند یا برپایه ي بردگی؟ یکی از آسیب هایی که مادر فداکار به فرزندش می زند ایجاد رابطه برپایه ي بردگی است. در جامعه ي ما رابطه برپایه ي بردگی ارزش است. کودك از سه سالگی باید استقلال پیدا کند و راحت از مادر جدا شود اما در بسیاري از موارد این مادر است که توان جدایی از فرزند را ندارد.
در متون غربی گفته می شود که نوزاد را از ابتدا جدا بخوابانید اما ما در این رویکرد می گوییم که: تا یک سالگی مادر و کودك در یک رختخواب و از یک سالگی تا سه سالگی در یک اتاق و از سه سالگی به بعد کودك در اتاق جدا بخوابد. به دلیل این که آغوش مادر و تماس پوستی با مادر در دوسال اول لازمه ي رشد کودك است. در غرب از ابتدا بچه ها را براي رفتن و جدا شدن تربیت می کنند به همین خاطر ما غربی ها را بی عاطفه می شناسیم. اما در ایران بچه ها را براي چسبیدن و جدا نشدن تربیت می کنیم تا عصاي پیري مان شوند و حفره هاي خالی زندگی مان را با بچه هایمان پر می کنیم و دلمان نمی خواهد از ما جدا شوند.
دقیقا حالت غرب و حالت ما در ایران مصداق کامل افراط و تفریط است. در حالی که بچه ها باید مستقل اما با وابستگی سالم بار آیند. استقلال اصلاً تعارضی با وابستگی ندارد. وابستگی، روش است و ما در عمل به هم وابسته هستیم استقلال، نگاه و تفکر و ذهنیت است. اگر ما تفکر و نگاه استقلال داشته باشیم، بیست نفر با هم در یک اتاق زندگی کنیم، بیست نفر آدم مستقل با هم زندگی خواهیم کرد. اگر تفکر استقلال نداشته باشیم، یک نفر هم که باشیم و یا در کشور دیگري هم زندگی کنیم باز هم وابسته خواهیم بود. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت26}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
کودکان ساکت و ساکن؛ حتی وقتی به ساکن بودن عادت میکنند، باز هم درون ناآرامی دارند.
رابطۀ کودک و فعالیت جسمی مثل رابطۀ مادر و فرزند است. وقتی به زور مادر را از فرزند جدا میکنید، با هیچ چیز دیگری نمیتوانید آرامشی را که مادر از کودک میگرفت به او برگردانید. این مادر، همیشه ناآرام است؛ حتی اگر نمایشِ آرامش را بازی کند.
شما فکر میکنید این مادر نسبت به کسی که فرزندش را به او برگرداند چه حسی دارد؟ پس بیایید فرزند کودکانمان را به آنها برگردانیم.(یعنی همان تحرک، هیجان، و... )
[کتاب منِ دیگرِ ما]
استاد عباسی
Join @nooredideh
👆سری دوم کد رهگیری کتابهای ارسال شده توسط پُست. کسایی که کتابهای استاد عباسی ولدی رو سفارش دادن میتونن چک کنن اسمشون در لیست هست یانه(هر چهار فایل رو چک کنید)
اگر نبود در حال ارسال است
@nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
. خودباوري در فرآیند تبدیل می شود به وابستگی سالم. وابستگی اصلاً بد نیست و بچه باید وابسته باشد آن
.
.
رفتارهایی که برپایه ي مهر و محبت باشند و بر پایه ي استقلال و وابستگی سالم باشند رفتارهاي متعادل خواهند بود. در کل استقلال، عزت نفس، اعتماد به نفس، خودکفایی، مسئولیت و غیره همگی از همین سن زیر سه سال شروع می شود. و بارها گفته ام که سن مسئولیت پذیري از زمان چهاردست و پا رفتن است و عدد مشخص نمی کنیم چون بچه ها در مواقع مختلف راه می روند.
به محض این که بچه چهاردست و پا می رود یک حق به او داده می شود و حق در برابر مسئولیت است. مادران فداکار هیچ به مسئولیتی به فرزندشان نمی دهند و یک دفعه در بیست و پنج سالگی فرزندشان می گویند دیگر مسئولیت با خودت! کودك باید مسئولیت پذیري را در طول زندگی تمرین کنند.
بچه اي که دائم به مادر می گوید «این را بیاور یا اونو بده» یعنی نمی خواهد مسئولیت بپذیرد. حال اگر مادر هرچه او می خواهد بدهد باعث مسئولیت ناپذیر بارآمدن فرزندش می شود و اگر می خواهید که مسئولیت پذیر شود فرصت دهید که کارهایی که در عهده ي توانش است را خودش انجام دهد.
چگونه متوجه شویم که در مسیر استقلال یافتن کودکمان هستیم یا در مسیر دلبستگی؟ چند نشانه نام می برم: میل به داشتن بچه ي ایده آل، دلمان می خواهد بچه ي ما بهترین باشد. این حالت از موانع استقلال است چون کودك را نگه می داریم تا آنچه که ما می خواهیم و فکر می کنیم که درست است را بسازیم. اگر هر کودك را به درخت تشبیه کنیم هر کودك درخت میوه اي خاص خودش است، زمانی که من به عنوان والد فرزندم را نگه می دارم تا انچه شود که من می خواهم مثل این می ماند که درخت زردآلو را تحت فشار قرار دهم تا تبدیل شود به درخت موز و پرتقال و آناناس و دائم بهش پیوند می زنم و اجازه نمی دهم که خودش همان چیزي که هست رشد کند.
وقتی کودك ایده آل می خواهیم که جامع جمیع شرایط باشد، علامت وابستگی ناسالم است چون هرچیزي که من نشدم فرزندم باید بشود. من بالرین می خواستم بشم نشد
حالا دخترم، مهندس می خواستم بشم نشد حالا پسرم و ... نشانه ي دوم، کمال طلبی است. کمال طلبی هم به نوعی شبیه حالت اول است یعنی در هر زمینه اي به بالاترین حد برسد. و چون بالاترین حد وجود ندارد بنابراین هیچ وقت راضی نیستیم.
این حالت ها براي پر کردن حفره هاي عاطفی و معنوي خودمان است. همه ي ما در شش سال اول زندگی مان نیازهاي اولیه را نگرفته ایم و خیلی وقت ها می خواهیم این حفره ها را با همسرانمان پر کنیم جوابگو نیست، سعی می کنیم با بچه هایمان پر کنیم. معمولاً این حالت براي بچه هاي اول و به خصوص پسران اول پررنگ است. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت27}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
خداگونه باشیم..
هر اندازه که برای کودک
پناهگاه امنتر و مطمئنتری باشیم
به همان اندازه کودک در آینده
به خدای خود
تکیه و اعتماد بیشتری خواهد داشت.
ما حق نداریم به خاطر کم تحملی امروز، آغوش امن خدا را از آینده او برباییم...
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
دوستان کانال استاد عباسی ولدی رو از دست ندید مطالب بسیار بسیار مفید و متنوعی در کانال هست، پیشنهاد میشه همه مطالب رو مطالعه کنید
👇
@abbasivaladi
4_5818790360834377319.mp3
1.2M
چیکار کنیم بچه ها بی #نماز نشن
همایش #تربیت_توحیدی فرزند
(قسمت 7)
استاد عباسی ولدی
#کانال_تربیتی_نوردیده👇
Join @nooredideh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودکان در روابط تنگاتنگ وصميمي خود باخواهر و برادرها، مهارت هاي شناختي مهمّي را مي آموزند
روابط خواهر و برادرها روي هوش کودکان و پيشرفت کودکان تأثير ميگذارد
#کانال_تربیتی_نوردیده👇
Join @nooredideh
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
اولین قدم، در تربیت فرزندی آرام،
رسیدن خودتون به آرامشه!
روح نا آرام شما، حتی اگر بروز خارجی هم نداشته باشه؛ فرزندتون رو نا آرام خواهد کرد.
[استاد شجاعی]
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
. . رفتارهایی که برپایه ي مهر و محبت باشند و بر پایه ي استقلال و وابستگی سالم باشند رفتارهاي متعادل
.
.
نشانه ي دیگري که نشان دهنده ي رابطه برپایه ي وابستگی ناسالم است، حسرت گذشته و احساس گناه و افسوس فرصت هاي ازدست رفته است. والدینی که احساس گناه دارند یعنی دائم در حال زندگی در گذشته هستند. به خصوص والدینی که کلاس می روند و متوجه می شوند که سه سال اول خیلی مهم است و فرزندشان این سه سال را رد کرده و حالا دچار احساس گناه و از دست رفتن فرصت ها هستند و یا به دلایل دیگر.
نشانه ي دیگر، نگرانی آینده است. آینده را چه کار کنیم، وضعیت دنیا و جامعه و غیره. حضور در لحظه علامت وابستگی سالم و استقلال است. گذشته رفته، آینده هم به من ربطی ندارد براي آینده برنامه ریزي می کنیم و باید براي آینده برنامه داشته باشیم اما فقط در حد برنامه، لحظه ي اکنون و این جا را نباید از دست بدهیم. هر اشتباهی انجام داده ایم تمام شده و رفته متوجه آن شویم و تکرارش نکنیم. بالاترین لذت زندگی دیدن رشد و تعالی فرزندانمان است. بچه ها هرروز در حال تغییر هستند. ما آن قدر درگیر تربیت و تحصیل و کار و غیره می شویم که متوجه تغییرات فرزندمان نمی شویم. اما اگر در لحظه ي اکنون باشیم متوجه خواهیم شد.
در دوجلسه ي پیش دایره ي محور رفتار را رسم کردم و گفتم هر رفتاري با بچه ها داشته باشیم از این دایره ي رفتار با کودك خارج نیست: در دو جلسه ي پیش دو رفتار برپایه ي مهرو محبت را گفتیم؛ ما آزادي را دوست داریم، کنترل را نیاز داریم. انسان آزادي را دوست دارد چون فطرت دارد و محدودیت و کنترل را نیاز دارد چون غریزه دارد. غریزه باید کنترل شود و فطرت باید آزاد باشد تا رشد و تعالی به معناي واقعی و در تعادل انجام شود.
رفتارهاي کنترل محور رفتارهایی هستند که بچه را می کشند و رفتارهاي آزادي محور رفتارهایی هستند که بچه را هل می دهد براي استقلال؛ بین این کشیدن و هل دادن باید تعادل باشد. اگر از تعادل خارج شویم به سمت خشونت می رویم. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت28}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده