هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
پسربچهها علاقه شدیدی به بازیهای خشن کامپیوتری دارند. برای جلوگیری از ناراحتیهای جسمی و روحی فرزندتان، از تنها و آزاد گذاشتن او برای ساعتها بازی با کامپیوتر خودداری کنید.
@nooredideh_nojavan
تربیت فرزند نوردیده
. . همان طور که کودك نیاز به درآغوش گرفته شدن دارد مادر هم این نیاز را دارد؛ حال اگر این نوازش بین ه
.
.
حال به سمت رفتارهاي آزادي محور می رویم، والدینی که به بچه ها آزادي بیش از حد می دهند و از حد تعادل عبور می کنند، والدینی هستند که رابطه شان با کودك یک رابطه ي انفعالی است و والدین منفعلی هستند و در واقع در مقابل رهایی و گریز کودك نمی دانند که چه کار باید کنند و نمی دانند که چه طوري و کجا باید مانع باشند.
یکی از عوامل مهم این رفتار، هنجارهاي جامعه است که به والدین دیکته می کند که بچه را آزاد بگذارید و به او «نه» نگویید، به نظر کودك احترام بگذارید و مرتب از او نظر بخواهید!. به خصوص که این مطالب فرد به فرد منتقل می شود و به کل اصل مطلب گم می شود که اگر نه نباید به کودك گفته شود تحت چه شرایطی باید باشد. در رفتارهاي کنترل محور هم به نظر کودك احترام گذاشته می شود تحت عنوان مشارکت اما مشارکت تعریف شده است. قرار نیست کودك براي پدر ومادر خط مشی تعیین کند، به اندازه ي جثه اش و سنش و مهارت هایش، حد تعیین می کنیم و براساس آن حد در کارهاي ما مشارکت می کند و ما هم در کارهاي او مشارکت می کنیم. زمانی که از حالت والدین فعال تبدیل به والدین منفعل می شویم عنان و اختیار زندگی را در در اختیار بچه می گذاریم.
انفعال مادر و پدر به کودك آسیب می زند چون در این حالت کودك جایگاه خودش و چهارچوب را نمی داند کجاست! در این حالت دچار اضطراب می شود. در رفتارهاي کنترل محور از تعادل خارج شده چهارچوب بسیار کوچک و خفه کننده است و در رفتارهاي آزادي محور از تعادل خارج شده چهار چوب یا خیلی بزرگ است و یا اصلاً وجود ندارد. در نتیجه ارتباط برپایه ي کودك سالاري شکل می گیرد، یعنی خواست کودك محور تربیت او می شود حتی گاهی محور زندگی والدین می شود.
ساعت دو نیمه شب کودك بلند می شود و می گوید ساندویچ می خوام! پدر هم می رود و تهیه می کند! خیلی از این موارد داریم مثل: من خونه ي مامان بزرگ نمیام! باشه ما هم نمی ریم! امشب بریم رستوران! باشه بریم رستوران!
به بچه ها قدرت تصمیم گیري می دهیم و امکان مشارکت می دهیم نه این که اختیار و تصمیمات زندگی را به آن ها بسپاریم. در هر دو گونه ي رفتار چه کنترل محور و چه آزادي محور اگر بعد کنترل را زیاد کنیم از محور مهرومحبت دور می شویم و اگر بعد آزادي را زیاد کنیم باز هم از محور مهرو محبت دور می شویم. به عنوان مثال یکی از حمایت هاي عقلانی، بازي است اما اگر از تعادل خارج شود تبدیل می شود به حالتی که امروزه حاکم است و بچه ها ي ما دائماٌ در کلاس هاي مختلف هستند و به خیال این که عقل بچه ها رشد کند دائم در مغزشان اطلاعات پر می کنیم.
هر دو حالت رفتارهاي کنترل محور و آزادي محور از تعادل خارج شده به یک نتیجه منتج می شوند، خودپنداره ي کاذب و خود شیفتگی. این خطري است که خیلی بچه هاي ما را تهدید می کند. در سنین زیر سه سال به خصوص باید خیلی مراقب این نکته باشید. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت46}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
به هر حرفی که فرزندتان گفت تن ندهید.
کودکان بايد با رنج ها و مشکلات
طبيعی زندگي آشنا شوند
تا افرادی شکننده، رفاه زده
و پر توقع بار نيايند.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
گاهی فقط بايد ديدگاهمان را عوض كنيم تا...
نگوييم: "فرزندم لجباز است "
بگوييم: "به دنبال استقلال است
او دارد "من" وجودی خويش را می شناسد و هويت خود را پيدا می كند و من خوشحالم كه مي تواند "نه" بگويد و توانايی مخالفت و ابراز عقيده اش را دارد.
بسياری از مشكلات و مسائل بين والدين و فرزندان ناشی از سوء تفاهم است. كودك به دنبال امنيت در آغوش مادر می گردد و مادر گمان مي كند كودك "بغلی" شده ...
كودك از وحشت ديدن يك برنامه تلويزيونی شب ها به اتاق والدين پناه می برد و ظن پدر اين است كه او وابسته شده و در اين مورد خاص هم به كودكی كه در جست و جوی خودشناسی ست برچسب "لجباز" می خورد.
زمانی كه اندكی زاويه ديدمان را تغيير دهيم و فرزندمان را طوری ببينيم كه در حال شناخت هويت خود و تلاش براي مستقل شدن است، به جای عصبانی شدن مراقبش خواهيم بود و كمكش خواهيم كرد.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
با سلام
قبل از هر چیز باید از حسن اعتماد همه شما به انتشارات آیین فطرت (کتابهای استاد عباسی ولدی) تشکر کنیم و از همۀ کسایی که کتابا دیر به دستشون رسید هم یه عذرخواهی ویژه کنیم.
شکر خدا با همۀ فراز و نشیبایی که وجود داشت، تقریبا کار ارسال کتابا تموم شد. امّا ممکنه کسایی باشن که پول واریز کردن و هنوز کتابا به دستشون نرسیده و یا این که ناقص رسیده باشه. از همۀ این افراد ضمن عذرخواهی ویژه، خواهش میکنیم هر چه زودتر به آی دی انتشارات که همین جا میذاریم پیام بدن.
منتظر طرح بعدی انتشارات به مناسبت ایام فاطمیه باشید.
آی دی انتشارات:
@ketabe_fetrat
موفق باشید
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
بازی زبان کودک و نوجوان است
برای ارتباط بهتر با فرزندتان باید این زبان را آموخت.
کودک در بازی، احساسات خود و ابهام های خود رابیان می کند.
کودک در بازی هیجان های مثبت و منفی اش را تخلیه می کند .
زبان بازی با کودک و نوجوان را یاد بگیرید و به کار ببندید .
تحقیقات نشان میدهد روشهای خاص پدرها برای بازی کردن با فرزندان، باعث میشود بچهها بهتر یاد بگیرند، اعتماد به نفس و استقلال بالاتری پیدا کنند.
Join @nooredideh
هدایت شده از لالایی خدا
0014 baghareh 043-046.mp3
6.12M
#لالایی_خدا 14
#سوره_بقره آیات 43-46
#محسن_عباسی_ولدی
روزهای زوج، ساعت ۹شب
با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن.
@lalaiekhoda
تربیت فرزند نوردیده
. . حال به سمت رفتارهاي آزادي محور می رویم، والدینی که به بچه ها آزادي بیش از حد می دهند و از حد تعا
در دهه ي نود دانشگاه هاي امریکا کار تحقیقاتی کردند و روش را تغییر دادند به این ترتیب که اگر کودك کاري انجام داد و نتیجه ي مثبت داشت، این نتیجه ي مثبت را به کودك منتقل می کنیم و اگر نتیجه ي منفی داشت آن را به عوامل بیرونی منتقل می کنیم. اما براي کاري که کودك انجام داده، نه براي وجود یا شخصیت کودك.
براي شکست ها عامل بیرونی در نظر می گیریم و فرصت سازي می کنیم که کودك بتواند دوباره تلاش کند، براي موفقیت ها عامل درونی در نظر می گیریم. یعنی به کودکی که شکست خورده می گوییم آهان یک عامل بیرونی باعث این مسئله شد حالا دوباره شروع می کنیم و عامل بیرونی را هم سعی می کنیم کنترل کنیم. ولی موفقیت ها را به خود کودك نسبت می دهیم.
مثلاً یک لیوان آب به کودك می دهیم و آن را درست می برد سر جایش می گذارد «تو بردي قربونت برم لپتو بکشم» حالا اگر تو راه زمین خورد و لیوان افتاد و آب ریخت «آخ آخ افتادي آب ریخت! پات گرفت به لبه ي فرش» فرصت می دهیم بلند شود و دوباره امتحان کند؛ نمی آییم بگیم ببین چی کار کردي! عرضه ي یه لیوان آب بردن نداري! دست و پا چلفتی! لیاقت نداري پاشو جمعش کن ببینم!!
در امریکا به این ترتیب در حال عمل هستند. این روش که به کودك القا می کنند که تو نابغه هستی تا در آینده نابغه شود، آسیب هاي خودش را 40 سال پیش درامریکا نشان داد ولی متأسفانه بقایایش در ایران باقی مانده و تحصیل کرده هاي ما به تلویزیون می آیند و می گویند به بچه ها بگویید نابغه! در حالی که بچه ها از این القاب هیچ درکی ندارند.
خودپنداره ي انسان یک جاي ثابت شکل می گیرد و انسان برروي خودپنداره ي خودش می ایستد و یک خود ایده آل می سازد که اگر فاصله ي خودپنداره ي مثبت با خود ایده آل، مناسب و درست باشد انگیزه می دهد؛ در حالت تعادل و با رفتار درست والدین پله به پله خود ایده آل بچه ها مثل یک نردبان بالا می رود.
زمانی که بچه ها کاري انجام می دهند به آن ها بگویید: عالیه، بی نظیره و تأیید بیجا کنید به خصوص در مقابل کاري که کودك اصلاً انجام نداده او را به ایجاد خودپنداره ي مثبت کاذب سوق می دهید و از خودپنداره به یک باره پرت می کنید بالا، بدون طی کردن دانه دانه پله هاي نردبان او را به یکباره به بالا پرت می کنید. این کودك انگیزه اش را از دست می دهد چون همیشه عالی و بهترین گرفته، خود ایده آلش پایین می آید چون تلاش می کرده که خوب باشه حالا بهترین درجه رو گرفته پس دیگه همه چیز برایش تمام می شود و انگیزه اي براي پیشرفت نخواهد داشت، به خصوص در حالتی که ما دائم کار تکراري کودك را تشویق و تمجید کنیم و دائم بگیم عالیه تو عالی هستی! (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت 47}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
من تو را دوست دارم
🚫اما این کار تو غلط است!
اگر می خواهید از بیان و صحبت کردن کودک ایراد بگیرید دقیقا برایش مشخص کنید که کار یا رفتارش اشتباه است و آن را نمی پسندید، نه خود کودک را.
🔹خوب و بد بودن به شخصیت کودک ارتباطی ندارد و طوری صحبت نکنید که به او احساس گناه و کودک بد بودن بدهید، به کودک اطمینان دهید که او را دوست دارید اما رفتارش غلط است و به خاطر این تنبیه شده است.
Join @nooredideh
هدایت شده از کانال حسین دارابی
امروز سوار تاکسی شدم، تا نشستم، دیدم راننده و یه مسافر دارن طبق معمول بحث سیاسی میکنن، دیگه از بحث گذشته بود. داشتن دعوا میکردن و دادمیزدن. من از اینجاش رسیدم که مسافر میگفت الانم میکُشن. راننده میگفت خودت رفتی شعار دادی مرگ بر شاه، مسافر داد زد نه من نگفتم مرگ بر شاه، دوتا حرف بد هم زد.
منم وسط دعوا گفتم ما الانم میگیم مرگ برشاه. منتظر بودم دو تا فحش بهم بدن. یکم تنم میخاره خب. راننده با من موافق بود.
بعد گفتم چیه همه جا دارن آه و ناله میکنن که انگار بدبختترین مردم جهانیم و افتضاحترین دوره تاریخ ایران رو داریم سپری میکنیم، مشکل ما اینه تاریخ کشورخودمونو بلد نیستم و خودمونو با تاریخ سوئیس مقایسه میکنیم.
راننده هم هی تایید میکرد. منم شیر شدم ادامه دادم، گفتم همین صد سال پیش تو ایران قحطی اومد، روز به روز مردم میمردن، تو خیابونا اگه راه میرفتی مردههارو میدیدی روهم افتادن، بچههای برهنه که پوست به استخونشون چسبیده بود التماس میکردن یه تیکه نون بهشون بدن. گربه، سگ، کلاغ و حتی موش دیگه پیدا نمیشد. بدتر از این که قلب آدمو به درد میاره این بود که یه سری اجساد مردههارو میخوردن و بدتر از اون یه سری بچههای کوچیکو میدزدیدن میکشتن و میخوردن. دیگه بدترشو نمیگم.
این قحطی همزمان با جنگجهانی اول بود و ایران با اینکه اعلام بیطرفی کرده بود بازهم انگلیسها و روسها اومدن تو ایران که جلوی آلمانها مقابله کنن چون خاک ایران بهترین جا بود. چیزی که آدمو داغون میکنه اینه که مردم ایران از قحطی داشتن میمردن، انگلیسیها گندم و مواد غذایی ایرانیارو احتکار کرده بودن برای نظامیهای خودشون. اصلا عامل اصلی قحطی همین جمع کردن منابع غذایی توسط انگلیس بود. طی این قحطی حدود 9میلیون نفر کشته شدن که نصف جمعیت ایران بود.
چه ذلتی بالاتر از این؟ الان تصورشم نمیتونیم بکنیم ؟ شاه ایرانم انقدر ضعیف بود که نمیتونست چیزی بهشون بگه، تازه خودشم احتکار کرده بود. خدایی الان وضعیت بدتره؟ بعد میگیم آقا موشک و قدرت نظامی میخوایم چیکار؟ اقتصادو بچسب. خب قدرت نداشته باشی کشورت مث صدسال پیش کاروانسرا میشه هرکی بخواد میاد، میچاپه میبره.
اینجا اون مسافر مخالف پیاده شد. منم میخواستم کمکم پیاده شم گفتم مردم همه غُر میزنن و از دزدیها و بقیه مشکلات ناراحتن که حق دارن ولی بعضاً خودشونم به دیگران رحم نمیکنن و جاهای دیگه سر مردمو کلاه میذارن، راننده گفت بله دقیقا درسته. جالب اینجا بود که وقتی پیاده شدم بقیه پولمو داد دیدم 500 تومن بیشتر برداشته😑😂
✍ حسین دارابی
#چهل_سالگی_انقلاب
#دهه_فجر #انقلاب
@hoseindarabi
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
برای ایجاد انگیزه درس خواندن در فرزند خود، درباره آن چه یاد می گیرد سوال کنید، نه درباره نمراتش.
مثلا از او بپرسید که چه چیزی در مدرسه یاد گرفته است، آن ها را به شما یاد دهد.
Join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
در دهه ي نود دانشگاه هاي امریکا کار تحقیقاتی کردند و روش را تغییر دادند به این ترتیب که اگر کودك کار
.
خودپنداره ي کاذب منفی
مثلاً کودك نقاشی می کشد و به مادر نشان می دهد، در اکثر مواقع مادر می گوید : عالیه عزیزم آفرین!! حتی اذعان می کنند که بچه ي ما هر کاري انجام دهد من در تشویق او می گویم که عالی است! خوب این بچه دیگه انگیزه براي پیشرفت نخواهد داشت. در کارهاي بچه ها بگردید و ببینید چه نوآوري انجام داده آن را ببینید و ذوق کنید و تشویق کنید. در حالت عالی گفتن کودك این برداشت را می کند که من باید عالی شوم حالا مامان گفت که عالی شدم! خوب تموم شد دیگه! و دیگر رشد و پیشرفت نخواهد بود.
گاهی نیز کودك هیچ کاري انجام نداده اما به او لقب «نابغه» می دهیم. خود پنداره ي کاذب مثبت شکل می گیرد در حالی که کودك هیچ کاري انجام نداده و به او این شخصیت تلقین شده. کودك دچار شخصیت تلقینی می شود، من نابغه هستم من با استعدادم، من قهرمانم و ....... در این حالت بچه دچار تکبر می شود، قدرت همبازي شدن با هم سن و سال هاي خودش را از دست می دهد چون این درك رو داره که «می دونید من کی هستم؟!». و مرتب این لقب ها را می گیرد و می رود بالا به سمت خودپنداره ي کاذب مثبت.
نکته ي مهم این جا است که به هر میزان که والدین خودپنداره ي کاذب مثبت در ذهن کودك ایجاد می کنند، خود کودك خودپنداره ي کاذب منفی ایجاد می کند. خود پنداره ي واقعی در این حالت گم می شود و کودك یک نماي بیرونی می سازد که شامل خودپنداره ي کاذب مثبت است و یک نماي درونی می سازد که شامل خودپنداره ي کاذب منفی است.
متأسفانه چه مثبت و چه منفی خود پنداره ي کودك را اغلب برپایه ي کاذب ایجاد می کنیم. کودك فکر می کند و در اثر القائات خودش را در بالا می بیند در حالی که خودش را در پایین ترین مرحله ي منفی قبول دارد و این فاصله ها باعث می شود انگیزه ي کودك از بین برود.
در حالت تعادل کودك پله به پله از نردبان بالا می رود حال اگر بخواهیم از پله ي اول نردبان یکدفعه پایمان را روي پله ي آخر بگذاریم جز فشار و آسیب نخواهد بود و می برد. چه قدر بچه هایی را می شناسیم که با این که نمراتشون خیلی خوب بوده اما در دبیرستان بریدند! چه قدر آدم هایی را می شناسید دختر و پسر که در دبیرستان کمتر از رتبه ي یک کنکور قبول نداشتند اما موقع قبولی از دورترین شهرها و معمولی ترین رشته ها سردرآوردند! یک دفعه سقوط می کند!
چرا بچه هاي ما در راهنمایی یا دبیرستان و دانشگاه می برند؟ چرا بی انگیزه و سرخورده می شوند؟ چون روش تربیتی اشتباهی حاکم شد که به کودك یا حتی بزرگسال ها القا کنید تا بشوند. چه قدر معضل دوقطبی بودن را شنیده ایم. من با بسیاري از پسران و دختران مبتلا به دوقطبی کار کردم، تقریباً اکثراً کسانی بودند که تحصیلات عالیه در خانواده هایشان خیلی مهم بوده و این بچه ها از اول تحت فشار تحصیلات عالیه بوده اند، بعد نتوانستند به تحصیلات عالیه برسند مبتلا به شخصیت دوقطبی شدند که شیدایی افسردگی هم می گویند. امروزه خیلی از جوان هاي درسخوان ما مبتلا به شیدایی افسردگی هستند که شدت و ضعف دارد. چون بین چیزي که می خواهند باشند و دلشان می خواهد و با آن چیزي که واقعاً قبول دارند، خیلی فاصله هست. و دچار توهم ذهنی می شوند که ریشه ي این مسئله از همین زیر سه سال گذاشته می شود چون شخصیت بچه ها در این سنین شکل می گیرد پس مراقب باشید که به بچه ها شخصیت کاذب ندهید.
بگذارید بچه ها خودشان باشند. در مقابل کار بچه ها فقط واکنش نشان دهید و کارهایشان را توصیف کنید نه تفسیر. در بحث مشارکت هم گفتم بچه ها عاشق بیگاري هستند کار به آن ها بدهید و در مقابل انجام کار ذوق کنید نه بارك ا.. بگویید و نه جایزه بخرید و نه آفرین بگویید. کار بهشان بدهید حتی شده کار بیخودي و بیهوده ولی وقتی داره انجام میده ذوق کنید. "اینو ببر اون جا بذار اهان قربون قدت برم، نازتو برم من، این کاغذ رو بینداز تو سطل " بچه ها در این حالت دچار غرور سازنده می شوند «اگر من نبودم این ها چی کار می کردن؟!». این حالت به بچه ها اعتماد به نفس می دهد. (پایان)
#رفتارباکودک {قسمت48}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
ابزار خلاقیت دست و چشم است یعنی بچه ها زیاد ببینند و زیاد لمس کنند.
در جامعه ی ما بچه ها خوب می بینند ولی به دلیل نظافت شدید لامسه ی ضعیف دارند.
به همین دلیل نمی توانند با دستشان بسازند و خلق کنند .
مثلاً بچه های ما ممکن است که خیلی خوب شعر بگویند ولی اصلاً نمی توانند کارهای مجسمه سازی یا نقاشی که کثیفی به دنبال دارد را انجام دهند.
نظافت و نظم بدون تعادل، دشمن خلاقیت است...
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
هدایت شده از لالایی خدا
0015 baghareh 047-048.mp3
8.9M
#لالایی_خدا 15
#سوره_بقره آیات 48-47
#محسن_عباسی_ولدی
روزهای زوج، ساعت ۹شب
با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن.
@lalaiekhoda
گاهی فرزند کار اشتباهی انجام میدهد که به برخورد تند از سوی ما نیاز دارد؛ اما محبت اجازۀ تندی به ما نمیدهد. این دلسوزی نوعی افراط در محبت محسوب میشود
گاهی هم مادر باید کار زشت فرزند را به پدر اطلاع دهد تا او از اقتدار خویش برای بازداشتن فرزند از آن کار استفاده کند؛ اما محبت، به او اجازۀ چنین کاری را نمیدهد و فرزند هم در آن کار زشت، پیشروی میکند. این هم افراط در محبت است.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
... حلم يعني اينكه ضربه بزن، ضربه پذير باشيم یعنی اينقدر ضربه بخوريم كه نرم باشيم كش بياييم نشكنيم. الان ما جوان هايمان يك تلنگر بزنيم خرد مي شوند. مثل شيشه هستند. شيشه حلم ندارد. حلم، يعني ضربه پذيري. اصلا مشكلات زندگي بوجود مي آيد كه ما حلم پيدا بكنيم اينقدر ضربه بخوريم تا نرم بشويم و كش بياييم. نظام آموزشي بايد از بچه ها حليم بسازد. حالا در خانم ها اسم حلیمه داريم ولي در آقايان حلیم نداريم. ولي واقعا بچه بايد حليم بار بيايد.
ذكر، ذكر يعني چه؟ تكرار؟ آن ورد است ذكر نيست. ياد كردن با كلام ورد است. صدا كردن هم صدا است ورد است، ذكر نيست. ذكر بازنگري است. ذكر نقشه راه است بازنگري نقشه راه است. مثلا من راه مي افتم از اينجا باربند ماشين را بار ميزنم با خانم و بچه ها راه مي افتيم هر كس به من مي رسد مي گويد: فلاني كجا؟ انشاءالله مشهد. هر كه مي گويد، مي گويم: مشهد .مشهد. اين ورد است. راه مي افتم مي بينم نوشته قم، قم است باشد من مشهد مي روم. مي روم مي رسم اصفهان، بابا اينجا اصفهان است باشد من مي روم مشهد. آخر سر، سر از بوشهر و خوزستان در مي آورم ولي همه اش هم مي گويم مشهد چرا؟ چون نقشه راه نداشتم باز كنم ببينم علائم نقشه با علائم راه هماهنگ است يا نه. اگر هماهنگ است من در مسير هستم.
ذكر يعني بازنگري نه يادآوري. مرتب بايد كنترل كنيد من در مسير هستم يا نه. تمام ذكرها را فارسي اش را ترجمه كنيد بينيد. نماز روزانه ما ذكر است آيا كنترل مي كنيم يا نه؟ اصلا وقتي كه مي گوييم الحمد لله رب العالمين، نمي خواهم نمازخوان كنم شما را اشتباه نكنيد ولي مي خواهم بگويم بحران مفاهيم اين است اصلا مي دانيم چه مي گوييم؟ چه را داريم بازنگري مي كنيم؟
دفعه پيش در جلسه ترس و خشم گفتم از ترسمان داريم نماز مي خوانيم كه باز خواست نشويم يا بابتش بهشت به ما بدهند. آن ذكر نيست ورد است ورد شكل است عيب هم ندارد بگوييم ولي بدانيم كه ورد ذكر نيست .ذكر، يعني توجه به مسير بازنگري.
خدا رحمت کند آقا سيد هاشم حداد از شاگردان مرحوم آقا سيد علي آقاي قاضي بودند آمده بودند به ايران ايشان اصلا معمم هم نبوده آهنگر است. به مرحوم مطهري گفته بود آقاي مطهري شما نماز مي خوانيد؟ گفته بود بله. گفته بود مي دانم مي خواني چگونه مي خواني؟ گفته بود با توجه كامل، روي تك تك لغاتش كلماتش. گفت عجب! روي تمام كلمات دقت داري؟ گفته بود بله. گفته بود :پس كي نماز مي خواني!!؟؟ اگر قرار است روي همه اش دقت كني که نماز نیست.
ذكر بازنگري است آيا من در مسير هستم يا نه؟ چه مسيري؟ خودتان تعيين مي كنيد ولي بايد ياد بگيريد من در مسير هستم يا نه. دانشگاهي كه من مي خواهم كنكور بدهم در مسير من هست يا نه. تفكر راهبردي دارم يا نه؟ برنامه ريزي راهبردي دارم يا نه؟ اين برنامه ريزي است و گرنه يك جاي ديگر سر در مي آورم مبدا و مقصدم را مي شناسم؟ ذكر يعني چك كردن مبدا و مقصد ذكر يعني تفكر راهبردي. (ادامه دارد...)
#آزادی_محدودیت {قسمت1}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
هدایت شده از تربیت فرزند نوردیده
كودك درمانده تربيت نكنيد.
"هميشه كارت خرابكاريه"
"هيچ وقت حرفمو گوش نميدی"
"يكبار ازت يه كاری خواستما ببين چكار كردى"
این جملات به كودكان درمانده بودن را می آموزند.
Join @nooredideh
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
« نه گفتن » مکرر به کودک و نوجوان ، مقدمه لجبازی های مکرر آن ها ست
اگر مکرر به فرزندتان «نه» بگویید پس از مدتی دیگر « نه » برای او بی ارزش خواهد شد و توجهی به جواب منفی شما نخواهد کرد .
و یا بدتر از آن، خودش هم مکرر از واژه « نه » برای مخالفت دائمی با شما استفاده خواهد کرد.
واژه «نه» را به جا و کم اما قاطع خرج کنید
@nooredideh_nojavan
چند اشتباه رایج مادران
🔸اجازه نمیدهید دیگران مراقب فرزندتان باشند (او را شدیدا به خود وابسته می کنید. بعد از یکی دوسالگی کودک را می توان چند ساعتی به اقوام نزدیک سپرد و از سه سالگی کودک باید به مهد کودک برود)
🔸فرزندتان را در سنین بالا روی تخت خود میخوابانید
🔸 برای کودکتان هزاران اسباب بازی میخرید
🔸 میخواهید از فرزندتان انیشتین بسازید
🔸کودکتان را با بچههای دیگر مقایسه میکنید.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
همه میدانند که وقتی پدرم علی(ع) شنید
دشمن، خلخال از پای زن یهودی کشیده
دیگر قرار نداشت
و اگر اذن خدا بودّ از غصه دق میکرد.
چه قدر غیرت داشت!
چه مرد بود!
پدرم آن زن یهودی را دوست نداشت.
من نمیدانم آن زن یهودی چه قدر عفیف بود.
کسی آن زن یهودی را کتک نزد.
دست هیچ کسی به صورت آن زن یهودی نرسید.
زن یهودی، پیغمبرزاده نبود.
کسی نگفته همسر آن زن یهودی اول میدان جنگ بوده.
من تردید ندارم که همسر آن زن یهودی
تماشا گر صحنۀ ربودن خلخال نبوده.
زن یهودی، مسافری در راه نداشت
که شش ماه از سفرش را طی کرده باشد
و سه ماه دیگر مانده باشد به آمدنش.
پدرم دربارۀ آن زن یهودی گفت:
اگر مسلمانی از غم این حادثه بمیرد
جای سرزنش نیست و سزاوار است.
حالا کسی هست به من بگوید که چگونه مادر را در مقابل چشمانِ پدر... ؟
📚 کتاب #ریحانه_خدا
جلد چهارم (مصائب حضرت زهرا)
استاد. عباسی ولدی
@hoseindarabi