🔹چرا خویشاوندی ها در قیامت برچیده می شود؟🔹
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🔸فإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ
🌱 «چون در صور دميده شود و قيامت بر پا گردد، در اين صورت بين مردم روابط نَسَبى نخواهد بود؛ و بين افرادى كه خويشاوندى در دنيا دارند گفتگوئى نيست.»
🌱چون عالَم عوض ميشود، و روابط اين عالم از شئون اين عالم است؛
🌱آن عالم شئون ديگرى دارد، عالم حقيقت است و اعتبار نيست، عالم واقعيّت است و روابط بر اساس مادّه و طبع نيست.
🌱در آنجا افرادى كه از نقطه نظر معنى و واقعيّت و ارتباط نفوسِ روحانيّه با هم ارتباط دارند با همديگر مجتمع ميشوند، گرچه از جهت مادّه و طبع و نيز از جهت روابط اعتباريّه با يكديگر بيگانه باشند.
🌱در اين عالم حقّ و باطل درهم آميخته و روابط بر اساس جلب منافع مادّيّه و اعتباريّه است؛ و در آن عالم، حقّ از باطل جدا و روابط بر ميزان قُرب و بُعد نفوس از يكدگر است.
*سورۀ المؤمنون، آیۀ ۱۰۱
📚 «معادشناسی» ج ۴ ص ۳۰۴
#نکات_تفسیری
🆔 @nooremojarrad_com
🔹جایگاه دنیا در کلام حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام🔹
و لَقَدْ كَانَ فِي رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه مَا يَدُلُّكُ عَلَى مَسَاوِئِ الدُّنْيَا وَ عُيُوبِهَا إِذْ جَاعَ فِيهَا مَعَ خَاصَّتِهِ وَ زُوِيَتْ عَنْهُ زَخَارِفُهَا مَعَ عَظِيمِ زُلْفَتِه
💠 در زندگی رسول خدا صلّی الله علیه وآله نشانه هایی است که زشتی ها و معایب دنیا را به تو نشان می دهد.
💠 چرا که آن حضرت با نزدیکانشان با آن مقام عظیم، در گرسنگی به سر می بردند و زینتهای دنیا به ایشان داده نشده بود.
📚 «نهج البلاغه» خطبه ۱۶۰ ص ۲۲۸
🆔 @nooremojarrad_com
🔹مراد از جنّة النعیم چیست؟🔹
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🔸و السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ـ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ـ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ*
🌱 «پيشى گيرندگان در أعمال صالحه، پيشى گيرندگان در غفران و رحمت خداوند هستند. و ايشانند مقرّبان خدا كه در بهشتهاى نعيم هستند.»
🌱...جَنّة النّعيم بهشت ولايت است؛ و هر جا كه در قرآن نامى از نعمت برده شده است، مراد ولايت است.
🌱و ما اين حقيقت را در مجلس ۵۸ از مجلّد هشتم به اثبات رسانيده ايم.
*سورۀ الواقعة، آیۀ ۱۰ تا ۱۲
📚«معادشناسی» ج ۱۰ ص ۲۰۸ و ۲۱۰
#نکات_تفسیری
🆔 @nooremojarrad_com
🔸جای تعجّب دارد....🔸
حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
🔹عجَبٌ لِمَنْ يَتَفَكَّرُ فِي مَأْكُولِهِ كَيْفَ لَا يَتَفَكَّرُ فِي مَعْقُولِهِ فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ مَا يُؤْذِيهِ وَ يُودِعُ صَدْرَهُ مَا يُرْدِيهِ
💠جای تعجّب دارد کسی که در غذای خود دقّت می کند ولی در عقیدۀ خود دقّت به خرج نمی دهد؛
💠از خوردن آنچه برای جسمش ضرر دارد اجتناب می کند، ولی اموری را به قلب خود راه می دهد که او را به هلاکت می رساند.
📚«بحارالانوار» ج ۱ ص ۲۱۸
🆔 @nooremojarrad_com
🍃جریان نامگذاری امام حسن مجتبی علیه السلام🍃
از حضرت سجّاد عليه السّلام روايت است که فرمودند:
🌹چون فاطمه عليها السّلام حَسَن را زائيد، به علىّ گفت: او را اسم بگذار!
🌹علىّ گفت: من در نام گذارى او بر رسول خدا سبقت نمى گيرم، و در نزد رسول خدا آمد و مطلب را معروض داشت.
🌹رسول خدا فرمود: من در نام گذارى او بر خداوند عزّ و جلّ پروردگار من سبقت نمى گيرم.
🌹خداوند عزّ و جلّ به جبرائيل وحى كرد كه براى مُحَمّد مولودى متولّد شده است! اينك هبوط كن و به او سلام برسان! و تهنيت و مبارك باد بگو، و بگو:
🌹إنَّ عَلِياً مِنْكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى فَسَمِّهِ بِاسْمِ ابْنِ هَارُون! «نسبت علىّ با تو نسبت هارون است با موسى! پس او را به نام پسر هارون اسم بگذار!»
🌹رسول خدا به جبرائيل گفت: نام او چه بوده است؟! گفت: شُبَّر. رسول خدا گفت: زبان من عربى است! گفت: او را حَسَن نام بگذار! و او را حَسَن نام گذارد.
📚«امام شناسی» ج ۱۰ ص ۴۱۸ از «غایةالمرام»
🆔 @nooremojarrad_com
🔹دو صفات انسانها در وقت حضور در پیشگاه الهی🔹
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🔸إنْ کلُّ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمنِ عَبْداً* لَقَدْ أَحْصاهُمْ وَ عَدَّهُمْ عَدًّا* وَ کلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَرْداً*
🌱 «هيچ يک از کسانى که در آسمانها و زمين هستند تحقّقى ندارند مگر آنکه به نزد پروردگار رحمن، در حال عبوديّت رهسپارند. خداوند حقّاً يکايک آنها را احصاء فرموده و به شمارش صحيح و دقيق در آورده است، و تمام افراد آن در روز قيامت بسوى خداوند در حال تنهائى وارد شوندگانند.»
🌱مراد از اينکه تمام افراد به نزد خداوند در حال عبوديّت رهسپارند، اينست که تمام افراد توجّه تامّشان به خداست و در صفت مملوکيّت محضه در برابر او تکويناً سر تسليم فرود آورده اند.
🌱هميشه عبد بود و مالک نبود و نخواهد شد؛ ليکن در عالم مجاز و در پشت حجاب انانيّت ادّعاى ربوبيّت کرد و دعوى ملکيّت نمود، اينک که روز قيامت و روز ظهور و بروز حقائق است روشن مى شود که حقّاً عبد بوده و خواهد بود.
🌱و امّا مراد از اينکه در روز قيامت تنها به نزد خداوند مى آيند، اينست که همه صِفرالکفّ و تهيدستند؛ از اسباب و تعيّنات دنيا هيچ با خود نبرده اند؛
🌱يعنى هر کس بسوى خدا مى رود با نفس خود هيچ يک از متعلّقاتى را که در دنيا ادّعاى مالکيّت آن را داشت نمى برد، و به تمام معنَى الکلمه تنهاست .
*سورۀ مریم، آیۀ ۹۳ تا ۹۵
📚«معادشناسی» ج ۹ منتخبی از ص ۳۴ تا ۳۶
#نکات_تفسیری
🆔 @nooremojarrad_com
14400915-2.mp3
5.65M
🌸مدّاحی میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
🍃آقای حاج جواد شکری
🆔 @nooremojarrad_com
12_1_Mahdi_samavati(Sorud_Milad_emam_Hassan)_(www.rasekhoon.net).mp3
2.25M
🌸مدّاحی میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
🍃آقای حاج مهدی سماواتی
🆔 @nooremojarrad_com