#پیوست
آیت الله نجم الدین طبسی در مورد این روایت می گوید: در عبارت «خرج من هذا الأمر یری أنه من أهله» از کلمه "یری" استفاده می شود که خروج کنندگان از امر ولایت، ولایت مدار نیستند؛ بلکه کسانی اند که تظاهر به ایمان دارند. به گمان مردم، آنها تابع ولایت و امامت هستند؛ در حالی که چنین نیست.
بنابراین، این روایت ارتباطی به فقهاء شیعه ندارد؛ بلکه منظور روایت، گروهی از مردم است که به حسب ظاهر شیعه هستند؛ اما در اثر دیدن اموری که از درک آن عاجز هستند، به مخالفت برخاسته و مرتد می شوند.
در این روایت نکته ای قابل اشاره وجود دارد که در آن بیان نشده است که آن عده قیام می کنند؛ بلکه آنان از دست اعتقادشان برمی دارند؛ بنابراین، این روایت تنها اشاره به جریان نفاق دارد(نقش علماء در عصر ظهور امام زمان ص ۹۰)
امام مهدی علیه السلام در احادیث.pdf
496K
بررسی کلی روایاتی که توسط گروه های مختلف علیه علماء شیعه نقل شده است + پیوست ها:
- تقابل بتریه با امام زمان
- روایت جعلی ابن عربی(۱)
- روایت جعلی ابن عربی(۲)
- شبیه خورشید پرستان
- روایات جعلی ابوالحسن مرندی
https://eitaa.com/noornama
◼️ای فرزند فاطمه برگرد!
چه تلخ است که دشمنان امام مهدی علیه السلام ایشان را خواهند شناخت و با شعار عمر، ابوبکر و عثمان به سوی حضرت تیغ خواهند کشید و می گویند:
« يَــــــا اِبْــــــــــنَ فَــــاطِـــــــــــمَــــــــــةَ، اِرْجِعْ لاَ حَاجَةَ لَنَا فِيكَ »
--------------------------
۱. وَ يَسِيرُ إِلَى اَلْكُوفَةِ، فَيَخْرُجُ مِنْهَا سِتَّةَ عَشَرَ أَلْفاً مِنَ اَلْبُتْرِيَّةِ، شَاكِينَ فِي اَلسِّلاَحِ، قُرَّاءَ اَلْقُرْآنِ، فُقَهَاءَ فِي اَلدِّينِ، قَدْ قَرَحُوا جِبَاهَهُمْ، وَ شَمَّرُوا ثِيَابَهُمْ، وَ عَمَّهُمْ اَلنِّفَاقُ، وَ كُلُّهُمْ يَقُولُونَ: يَــــــا اِبْــــــــــنَ فَــــاطِـــــــــــمَــــــــــةَ، اِرْجِعْ لاَ حَاجَةَ لَنَا فِيكَ»
قائم به سوی کوفه رهسپار میشود. در آنجا شانزده هزار نفر از بتریه مجهز به سلاح در برابر ایشان میایستند؛ همه قاریان قرآن و فقهای در دین هستند که پیشانیهای آنان از عبادت بسیار پینه بسته، لباس همت (در باطل) را بالا زده و نفاق آنها را فرا گرفته است. آنان یکصدا میگویند: ای فــــــرزنــــــد فــــاطــــــمـــــه! [از همان راه که آمدهای] برگرد، زیرا به تو نیازی نداریم!
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
۲. إذا ظهر القائم علی نجف الکوفة خرج إليه قراء أهل الکوفة و قد علقوا المصاحف علی أعناقهم و فی اطراف رماحهم شعارهم یا ابــــــابــــــکـــــر و یـا عــــــــمـــــــر و یقولون: لا حاجة لنا فیک یـــــا ابــــــــــن فــــــــــاطـــــــمــــــــة»
هنگامی که قائم در نجف کوفه ورود کنند، قاریان قرآن در کوفه، در حالی که قرآن ها به گردن دارند، روبه روی ایشان قرار می گیرند، شعار اینها یا ابـــــــابــــــکــــــر و یا عـــــــــمــــــر است و خطاب به قائم می گویند: ای فـــــــرزنـــــــد فــــــاطـــــــمه ما نیازی به تو نداریم.
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
۳. إذا قام القائم دخل الکوفة... ثم لا یلبث إلا قلیلا حتی یخرج علیه مارقة الموالی برمیلة الدسکرة عشرة آلاف شعارهم یا عـــثــــمــــان یا عـــــثــــمــــان
@noornama
◼️تو فرزند فاطمه نیستی!
در کنار برخی از دشمنان که می پذیرند حضرت حجت فرزند حضرت زهرا باشد، عده ای دیگر این انتساب را انکار خواهند کرد و می گویند: تو فرزند فاطمه نیستی!
--------------------------
مَا رَوَاهُ أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبَّادٍ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ يَعْنِي لِخُمُسِكَ يَا مُحَمَّدُ الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ أَيْ إِذَا سَارُوا إِلَى حُقُوقِهِمْ مِنَ الْغَنَائِمِ يَسْتَوْفُونَ وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ أَيْ إِذَا سَأَلُوهُمْ خُمُسَ آلِ مُحَمَّدٍ نَقَصُوهُمْ وَ قَوْلُهُ تَعَالَى وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ بِوَصِيِّكَ يَا مُحَمَّدُ قَوْلُهُ تَعَالَى إِذا تُتْلى عَلَيْهِ آياتُنا قالَ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ قَالَ يَعْنِي تَكْذِيبَهُمْ بِالْقَائِمِ(ع)إِذْ يَقُولُونَ لَهُ لَسْنَا نَعْرِفُكَ وَ لَــــــسْـــــــتَ مِـــــــنْ وُلْــــــــدِ فَــــــاطِــــمَــــــةَ(ع)كَمَا قَالَ الْمُشْرِكُونَ لِمُحَمَّدٍ(ص)
عبد اللَّه بن بکیر سند به حضرت صادق علیه السلام میرساند که در باره آیه: «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ» {وای بر کم فروشان} فرمود: منظور کسانی هستند که خمس تو را کم میدهند یا محمّد! «الَّذِینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ» {که چون از مردم پیمانه ستانند تمام ستانند} یعنی وقتی حقوق خود را از غنائم میخواهند، کامل میگیرند «وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ» {و چون برای آنان پیمانه یا وزن کنند، به ایشان کم دهند.} یعنی وقتی خمس آل محمّد را از آنها بخواهند، کم میدهند. این آیه «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» {وای بر تکذیب کنندگان در آن هنگام.} وای بر کسانی که وصی تو را تکذیب میکنند «إِذا تُتْلی عَلَیْهِ آیاتُنا قالَ أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ» {[همان که] چون آیات ما بر او خوانده شود، گوید [اینها] افسانه های پیشینیان است.} یعنی تکذیب آنها نسبت به حضرت قائم است زیرا به او میگویند ما تو را نمیشناسیم و تــــــــو از اولـــــــاد فــاطـــمــــه نـــیـــستـــــی، همان طوری که مشرکین به حضرت محمّد | میگفتند.
@noornama
نــــــــــورنــما
💠 مکث کنید(۲) | سنجاق قلب ها
📍واژه دیگر "حبل" است. و در نگاه امیرالمؤمنین علیه السلام دین مانند تسبیح رشته و ریسمانی دارد که مردم دانه های این رشته و ریسمان هستند و در خط این ریسمان با یکدیگر برابر و متحدند: «حبل الدین» و خداوند سبحان این ریسمان را به گردن هر کسی که اراده کند می افکند:
رشته ای بر گردنم افکنده دوست
می کشد هر جا که خاطر خواه او است
تعبیر دین به حبل و ریسمان این حقیقت را تداعی می کند که آدم دین دار بسته است و محدودیت دارد و البته همین محدودیت ها است که او را تماشایی می کند و به ثمر می رساند، مانند آب که اگر رها باشد سرانجام آن مرداب ها و فاضلاب ها است؛ اما همین آب وقتی در مسیر یک نهر و جوی آب قرار می گیرد درست است که رها نیست و اختیار خودش را به دست نحر و جوی آب داده است ولی فرجام خوشی دارد چون به باغ می رسد و تبدیل به گل خوشبو و درخت تنومد می شود.
و دین همان نهر و جوی آب است و آدمی مثال همان آب را دارد و از این رو انسان در دایره دین به هر سو که بخواهد نمی تواند برود ولی فرجام خوشی دارد و همین است که قرآن می فرماید: «و العاقبة للمتقین»
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
📍گاهی این ریسمان و رشته گسسته شده و مردم از کنار یکدیگر پراکنده می شوند: «و الناس فی فتن انجذم فيها حبل الدین و تزعزعت سواری الیقین و اختلف النجر و تشتت الأمر» و سوال این است که چه چیزی باعث گسستگی در این رشته شده است؟
از دلایلی که موجب آشفتگی و گسستگی مردم در این رشته می شود "ظلم" است؛ زیرا ظلم است که باعث می شود انسان خودش را مانند دانه در نظم رشته این تسبیح نپذیرد و مدام به حقوق دیگران تجاوز کند و نهایت این رشته پاره می شود.
و به همین منظور حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: «و العدل تنسیقا للقلوب» و عدل باعث پیوستگی و سنجاق قلب ها به یکدیگر است. و همینطور امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «العدل اساس به قوام العالم» قوام عالم وابسته به عدل است.
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
📍و اما اگر دین بدون حکم عقل به عدالت باشد: «العَدلُ حَياةُ الأحكامِ» و حکومت تهی از عدالت باشد: «لم یستقم أمره إلا قلیلا»، پذیرش آن توسط مردم دشوار خواهد بود و نهایت این رشته بریده می شود.
https://eitaa.com/noornama
نــــــــــورنــما
💠 آزمایش سخت در دین
📍حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید:
« الـلـهـم لـا تـجـعـل مـصـیـبـتـی فـی دیـنـی »
خدایا مصیبتم را در دینم قرار نده
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
📍کلمه ی "مصیبت" به آزمایش ها و مشکلات سخت گفته می شود که به انسان "اصابت" می کند و آن غیر از "مس" است؛ "مسّ" كمترين مرتبه به هم رسيدن دو چيز است که به آن "لمس" گفته می شود؛ ولي "اصابه" رسيدن جامع است که وقتی اصابت کند، دچار تزلزل می کند و اگر این سختی و آزمایش در دین باشد، او را در دین متزلزل می کند.
خداوند متعال از هر دو واژه استفاده کرده و می فرماید: «إن تمسسكم حسنة تسؤهم و إن تصبكم سيّئة يفرحوا بها و إن تصبروا و تتّقوا لا يضرّكم كيدهم شيئاً إنّ الله بما يعملون محيط» اگر اندکی حسنه به شما برسد آنها ناراحت می شوند و اگر سیئه فراوان به شما برسد آنها خوشحال می شوند.
@noornama
نــــــــــورنــما
💠 بازگشت روزگار جاهلیت(۲)
📍حضرت زهرا سلام الله علیها از سرگذشت دین اسلام بعد پیامبر خبر داده و فرمودند: «فلما اختار الله لنبيه صلى الله عليه و آله دار انبيائه و مأوى اصفيائه ظهر فيكم حسيكة النفاق و سمل جلباب الدين، و نطق كاظم الغاوين و نبغ خامل الآفلين و هدر فنيق المبطلين فخطر في عرصاتكم» بعد از پیامبر نفاق ها آشکار شد و پوشش دین پوسید و کسانی که قبل از پیامبر گمنام بودند(در صف آخر بودند) ناگاه صاحب فضیلت شدند.
آری! کسانی که تا قبل از رحلت پیامبر از میدان جنگ فراری و گمنام بودند، ناگاه با فضیلت شده و خود را در صفوف اول یافتند و در مقابل افرادی همچون امیرالمؤمنین علیه السلام که در صفوف اول بودند، کنار گذاشته شدند!
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
📍امیرالمؤمنین علیه السلام از این سرگذشت تلخ دین اسلام بعد از پیامبر چنین یاد می کنند: «حَتی إِذَا قبض الله رسوله رجع قوم علی الْأَعقاب... نَقَلُوا الْبِنَاءَ عَنْ رَصِّ أَسَاسِهِ فَبَنَوْهُ فِي غَيْرِ مَوْضِعِهِ و ذهلوا فی السکرة علی سنة من آل فرعون» وقتی که پیامبر از دنیا رفت گروهی به گذشته جاهلی خود بازگشتند و بنیان اسلام را تغییر داده و در جای دیگر بنا نهادند و در حالت مستی و غفلت به آیین فرعونیان درآمدند.
امیرالمؤمنین علیه السلام اگرچه نامی از امثال ابوبکر و عمر و عثمان نبردند ولی تصریح دارند که این حوادث بعد از پیامبر به وقوع پیوست و این انحطاط ادامه یافت که گویی آئین فرعون بازگشته است!
و ابن ابی الحدید سرآسیمه وقتی به این خطبه می رسد از صراحت امیرالمؤمنین علیه السلام به وحشت افتاده و تمام تلاش خود را مبذول می کند تا مفاد این خطبه را از افراد مذکور دور بدارد و به اشخاص حاضر در جنگ صفین ارجا دهد که چنین سخنی بسیار دور است!
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
📍و خداوند سبحان قبل آشکار شدن نفاق و برگشت مسلمانان به دوران جاهلیت اخطار می دهد و می فرماید: «و ما محمد إلا رسول قد خلت من قبله الرسل أفإن مات أو قتل انقلبتم علی أعقابکم و من ینقلب علی عقبیه فلن یضر الله شیئا و سیجری الله الشاکرین» محمد (ص) فقط فرستاده خداست؛ و پیش از او، فرستادگان دیگری نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمیگردید؟ (و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیّت و کفر بازگشت خواهید نمود؟) و هر کس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضرری نمیزند؛ و خداوند بزودی شاکران (و استقامتکنندگان) را پاداش خواهد داد.
@noornama
🌸🌼
گل نرگس گلی است که هیچ تیر و خاری ندارد و از این رو گاهی در وصف امام زمان علیه السلام استفاده می شود؛ اما همین گل خار و زار و بیچاره می شود و از رونق می افتد وقتی که تو رخ بنمایی:
کار گل زار شود گر تو به گلزار آیی
و یا سعدی می گفت و چقدر لطیف می گفت:
تو اگر چنین لطیف از در بوستان درآیی
گل سرخ شرم دارد که چرا همیشکفتم