eitaa logo
نــــــــــورنــما
2.5هزار دنبال‌کننده
198 عکس
148 ویدیو
10 فایل
💠 مجموعه #نـــــــــورنــما لا تعادوا الایام فتعادیکم با روزها دشمنی نورزید که به دشمنی با شما برمیخیزند. ارتباط با مدیر کانال @aghs13 ارتباط با ادمین @sarbazaman کانال ما در تلگرام @noornama2 پیج اینستاگرامی @noornamaferagh1
مشاهده در ایتا
دانلود
نرمش ها و خشونت ها در کنار همه ی نرمش‌ها که اسلام دارد، به "خشونت" و "تقابل" نیز توجه می کند؛ منتهی می گوید: قبل از اعمال خشونت باید چند چیز محقق باشد: ۱. باید نسبت به مسائل(بویژه مسائل دینی)، فهم عمیق داشته باشد، چنانچه امام حسین علیه السلام، قبل از اینکه به مصاف دشمن برود، خدا را حمد می کند، از این بابت که آنها را فقیه در دین قرار داده است: «و فقهتنا فی الدین» و فقیه کسی است که از دین، فهم عمیق دارد. ۲. باید عاقل باشد، به این معنا که شهوات را بجای عقل راهبر خود قرار ندهد و چنانچه أعقل باشد، حق را از باطل باز می شناسد و به "معرفت" و "تبعیت" می رسد: «اَلا وَ اِنَّ اَعْقَلَ النّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطاعَهُ وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاه» بدانيد كه عاقل ترين مردم كسى است كه پروردگارش را بشناسد و از او پيروى كند، دشمنان خدا را بشناسد و از آنان نافرمانى كند. از این رو امام حسین علیه السلام از دشمن خود می خواهد که به عقول خود بازگردند و راهبر خود را عقل نهند: «إرجعوا إلی عقولکم». ۳. کینه ی دشمن او را از دعوت و موعظه و اتمام حجت بازندارد: «لا یحملنکم شانهم علی قتالهم قبل دعائهم» کینه ی آنها شما را وادار نکند که قبل قتال، دعوت نکنید. آیت الله جوادی آملی از این اصل تعبیر جالبی دارند و ایشان می گویند: «زبانه ی تبلیغ قبل از زبان تیغ»(حماسه و عرفان ص ۹)، همانطور که امیرالمؤمنین علیه السلام دوازده هزار نفر از خوارج را جمع کرد و با آنها سخن گفت، تا اینکه هشت هزار نفر آنها برگشت و با چهار هزار نفر باقی مانده جنگید و تنها انگشت شماری از آنها زنده ماند، یا آنکه حضرت در جنگ جمل اجازه داد دشمن آغازگر جنگ باشد و بعد آنکه تعدادی فریاد زدند ما زخمی شدیم، حضرت فرمود: ديگر عذرى نمانده است، با آنها جنگ مى‌كنيم. بنابراین نگاه تک بُعدی و احساسی به اسلام، اشتباه و چه بسا تبعات و هزینه های سنگینی به همراه خود دارد. ولو این سخنان تأثیرگذار و جذب کننده و پُرطرفدار باشد، ولی در بُلند مدت، مخرب و تضعیف ادراک مردم از دین است. خداوند متعال در اوایل سوره ی نور از مجازات سخن می کند و تأکید دارد که نباید مهربانی شما باعث شود که از مجازات آنها چشم بپوشید و علامه طباطبائی بیان می دارد که این توجه به عقلانیت است؛ یعنی اسلام یک دین عقلانی است. اللّهم‌َعجّل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
آیت الله جوادی آملی: در احكام اسلام در مقابل همه نرمشهاي تعليم، تهذيب، تزكيه، دعوت به حكمت و موعظه حسنه، دو نحوه خشونت تشريع شده است: ۱. خشونت به عنوان نهي از منكر كه عامل بازدارنده تبهكاران بوده و موجب «دفع تباهي» است و از مراتب شديد نهي از منكر است. ۲. خشونت بعد از ارتكاب منكر كه حد يا قصاص يا تعزير ناميده مي‌شود و عامل تنبه و بيداري خطاكاران و براي «رفع تباهي» آنهاست. (سیره رسول اکرم در قران ج ۹ ص ۴۴) اللّهم‌َعجّل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
4_5888552178888477804.mp3
3.17M
ذکر غروب جمعه هاا،اقام کجاست اقام کجاست 😔😔 جز شرمنده گی چیزی ندارم😔 اللّهم‌َعجّل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
زیارت نامه ی حضرت معصومه 📍از نکات جالب زیارت نامه ی حضرت معصومه، این است که ابتدا غیابا به برخی از انبیاء سلام می دهد و بعد با تغییر لحن، حاضرا پیامبر و معصومین علیهم السلام را مخاطب قرار می دهد و به آنها سلام می دهد. تا این مقصود را برساند که قم و زیارتگاه ایشان، حرم برای تمام اهل بیت علیهم السلام است(کأن تمام اهل بیت در این حرم حاضر اند) و با زیارت حضرت معصومه، در واقع همه ی اهل بیت علیهم السلام نیز زیارت می شوند. 📍امام صادق علیه السلام می فرماید: إن لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ خدا را حرمی است و آن مکه است، پیامبر را حرمی است و آن مدینه است، امیرالمومنین را حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن قم است. اللّهم‌َعجّل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکومت اسلامی(۱) ✍️ بهترین متن نظام مند برای تبیین حکومت اسلامی، نامه ی امیرالمؤمنین به مالک اشتر برای حکمرانی در مصر است که در این نامه آمده: - هذا ما أمر به عبدالله علی أميرالمؤمنين مالک بن الحارث الأشتر حضرت در آغاز، با بهترین عنوان‌‌(امیرالمؤمنین) از خود یاد می کنند و این نشان می دهد که هر کجا هم تواضع نیکو نیست، منتهی قبل از آن متذکر می شود که من "عبدالله" هستم. - فی عهده إلیه حین ولاة مصر در عهدی که با او دارد، زمانی که امیرالمومنین او را به عنوان والی مصر برگزید و برای او چهار وظیفه تعیین نمود: - جبایة خراجها گرفتن مالیات - و جهاد عدوها جهاد با دشمنان(بیرونی و درونی) - و استصلاح أهلها تلاش برای اصلاح امور مردم - و عمارة بلادها و ایجاد آبادانی(عمران) امیرالمؤمنین علیه السلام، در بین چهار وظیفه ی کلی، امور اقتصادی و مالیات جامعه را نسبت به دیگر وظایف، در اولویت قرار می دهند. - أمره بتقوی الله تو را به تقوا امر می کنم - و إیثار طاعته و مقدم داشتن اطاعت خدا "ایثار" مصدر به معنای مقدم کردن است - و اتباع ما أمر به فی کتابه من فرائضه و سنة و تبعیت و پیروی از آنچه که در کتابش به آن امر کرده از فرائض و سنت "من" در اینجا بیانیه است و "من" بیانیه بعد از "ما" موصوله بکار می آید که ابهام دارد. "سنّت" به معناي روش و طريقه است و "سنّة النبي" به معناي سيره پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم است كه براي خود برگزيده و منهج خويش قرار داده است. - لا یسعد أحد إلا بأتباعها تنها راه سعادت تبعیت از فرائض و سنت ها است - و لا یشقی إلا مع جحودها و إضاعتها و تنها راه شقاوت، انکار و ضایع کردن فرائض و سنت ها است ابن هشام در مغنی می گوید: "جحد" با "انکار" متفاوت است و "جحد" علاوه بر انکار لسانی، مشتمل بر انکار عملی نیز است. و ممکن است "جحد" به انکار با علم نیز اطلاق شود. و همینطور "جحد" متفاوت با "جهد" است؛ "جحد" به معنای انکار و "جهد" به معنای تلاش است و به اشتباه گاهی این دو کلمه‌ بجای همدیگر بکار می روند؛ مانند آنکه در زیارت عاشورا آمده است: «جاهدت الحسین» در حالی که نوشتار صحیح آن «جاحدت الحسین» است. - و أن ینصر الله سبحانه بیده و قلبه و لسانه و تو را امر به یاری خدا با دست و قلب و لسان می کنم. "نصرت" معنای مشابهی با "جهاد" دارد؛ اینکه هر دو در مقابل دشمن بکار می آید. ابن ابی الحدید می گوید: نصرة الله بالید جهاد با شمشیر، و بالقلب اعتقاد حق، و باللسان سخن حق و امر به معروف و نهی از منکر است(شرح ابن ابی الحدید ج ۱۷ ص ۳۵). نصرت مراتبی دارد و هر کدام پاداشی: «من أحبنا بقلبه و نصرنا بيده و لسانه فهو معنا فی الغرفة التی نحن فیها و من أحبنا بقلبه و نصرنا بلسانه فهو دون ذلک بدرجة و من أحبنا بقلبه و کف بيده و لسانه فهو فی الجنة» هر آن کس که ما را در دل دوست بدارد و با دست و زبانش یاری دهد، در روز قیامت در جایگاهی که ما هستيم خواهد بود و هر آن کس که ما را در دل دوست دارد و با زبانش یاری دهد، یک درجه پایین تر از اوست و هر آن کس که ما را در دل دوست بدارد ولی دست و زبان خود را از یاری ما باز دارد، نیز در بهشت خواهد بود. - فإنه جل اسمه قد تکفل بنصره من نصره و إعزاز من أعزه خداوند(جل اسمه)پیروزی کسی که کمکش کند و عزت کسی که عزیزش کند را متکفل شده است... اللّهم‌َعجّل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[ شهر قم در روایات ] 📍حدود چهل روایت در مورد شهر قم وجود دارد که همه ی آنها را نمی توان پذیرفت، و البته در متن بعضی از آنها نیز تصحیف صورت گرفته است. 📍این روایت که آقای شاهرودی محمدی بیان می فرماید از کتاب تاریخ قم نقل شده است و سند آن غریب است؛ محمد بن قتیبه همدانی مجهول است و برای او هیچ طریقی به علی بن نعمان وجود ندارد. علی بن نعمان مشترک بین سه نفر جعفی، نخعی و رازی است که دو نفر مهمل هستند و نفر اول ثقه و از اصحاب امام رضا است و روایت وی از ابی الاکراد باید با واسطه باشد، چرا که ابی الاکراد از صحابه امام باقر و امام صادق و امام کاظم است و بعید است که صحابه امام رضا به تنهایی این صحابی پیر صادقین را درک کرده باشد. 📍در متن روایت هم نیاز به تأمل است، مانند اینکه این روایت همه ی بلایا را از قم دفع شده دانسته است؛ در حالی که در سال ۱۳۱۳ سیل مهیبی به طرف قم سرازیر شد و خرابی های فراوانی از خود برجا گذاشت و همینطور قطحی شدید که در سال ۱۲۸۸ ق اتفاق افتاد. 🔸 برای مطالعه ی بیشتر می توانید به فصلنامه ی علمی-پژوهشی علوم حدیث سال هفدهم/شماره اول/بهار ۱۳۹۱(۶۳)رجوع بفرمایید. اللّهم‌َعجّل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکومت اسلامی(۲‌) امیرالمؤمنین علیه السلام در ادامه ی اوامر خود به مالک اشتر می فرماید: - و أمره أن یکسر من نفسه الشهوات امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر فرمان می دهد تا بشکند نفسش را از پیروی شهوات - و ینزعها عند الجمحات و رام کند هنگام سرکشی و طغیان - فإن النفس أمارة بالسوء إلا رحم الله بخاطر اینکه اگر چنین نکند، معلوم نیست نفس، او را به کجا ببرد مگر اینکه خدا به او رحم کند - ثم اعلم یا مالک سپس بدان ای مالک ‌- أنی قد وجهتک إلی بلاد قد جرت علیها دول قبلک من عدل و جور من تو را به جایی می فرستم که قبل از تو دولت هایی از عدل و جور دیده اند "دولت" را از آن جهت "دولت" گويند كه دست به دست مي گردد. - و أن الناس ینظرون من أمورک فی مثل ما کنت تنظر فيه من أمور الولاة قبلک و یقولون فیک ما کنت تقوله فیهم چنان که تو حکمرانی پادشاهان قبلی مصر را قضاوت می کنی، مردم نیز حکمرانی تو را قضاوت خواهند کرد و می گویند درباره ی تو آنچه که درباره حکمران های قبلی گفته اند - و إنما یستدل علی الصالحین بما یجری الله لهم علی السن عباده با آن سخنی که بر زبان بندگان خدا(عباد) جاری می شود می توان نیکوکاران را شناخت(نه هر مردمی) گفته می شود: زبان های رعيت، قلم های حق است به سوی پادشاهان - فلیکن أحب الذخائر إلیک ذخیرة العمل الصالح جمع عمل صالح برای تو باید بهترین و نیکوترین ذخیره باشد - فاملک هواک مالک هوای نفست باش - و شح بنفسک عمل لا یحل لک آنچه که بر تو حلال نیست، نفسا بخیل باش ‌"شح" به معنای بخل است، راغب در مفردات می گوید‌: «الشّحّ: بخلى كه با حرص توأم باشد، بطوريكه عادت شود»(مفردات ج ۲ ص ۳۰۷) و گفته اند: شح از بخل شدید تر است. - فإن الشح النفس الإنصاف منها فیما أحبت أو کرهت بخاطر اینکه در این راه بخیل بودن نسبت به نفس، آن است که در آنچه دوست دارد یا برای او ناخوشایند است، راه انصاف را حضرت می فرماید‌: نسبت به خویشتن بخیل باش، و شح(بخل) را برای او تفسیر کرد که چیست؟ پس گفت: در آنچه دوست داری و ناخوش داری حق خود از آن بستانی، یعنی به آن امکان رها شدن در شهوات را ندهد، و بر آن امیر باش، و سیطره داشته باش، و آن را از بی باکی و پرده دری باز دار اللّهم‌َعجّل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[تطبیق علائم ظهور] 📍تطبیق علائم و ایجاد اضطرار در جامعه، آسیب های مخربی به همراه خود دارد و البته یکی از روش های مدعیان هم استفاده از این اضطرار است تا فرد را جذب فرقه نمایند! 📍همانگونه که در روایات هم می بینیم برخی از علائم، سَد محکمی در مقابل مدعیان و فرق انحرافی هستند و با تطبیق آنها، گشایشی برای ادعاهای مختلف از سوی فرق امامت و مهدویت خواهد بود. 📍نویسنده ای می نگارد:« از میان خاندان بنی هاشم، امام صادق علیه السلام با امامت و مهدویت محمد بن عبدالله به مخالفت برخاست و با او بیعت نکرد. احادیث پر شمار نشانه های ظهور در این زمان صادر شده است. امام صادق علیه السلام با استناد به نشانه هایی که پیش از ظهور مهدی رخ می دهد، تلاش کرد تا به خاندان اهل بیت و شیعیان بفهماند که چون نشانه های ظهور محقق نشده، در آستانه ظهور امام مهدی علیه السلام قرار ندارند و محمد بن عبدالله مهدی موعود نیست » 🔸بیشتر بخوانید اللّهم‌َعجّل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama