eitaa logo
نــــــــــورنــما
2.6هزار دنبال‌کننده
198 عکس
147 ویدیو
10 فایل
💠 مجموعه #نـــــــــورنــما لا تعادوا الایام فتعادیکم با روزها دشمنی نورزید که به دشمنی با شما برمیخیزند. ارتباط با مدیر کانال @aghs13 ارتباط با ادمین @sarbazaman کانال ما در تلگرام @noornama2 پیج اینستاگرامی @noornamaferagh1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حارث بن سراج | مدعیان پرچم های سیاه مهم ترین قیامی که در خراسان و پیش از قیام عباسیان روی داد، قیام حارث بن سریج بود که موجب سستی حاکمیت امویان گشت و بعد ها با ضربه ای که ابومسلم بر آن وارد کرد، ساقط شد. بر اساس آنچه مورخان آورده اند: حارث بنا به ادعای خود، در پی حمایت از دین و عدالت و مدعی پرچم های سیاه از جانب خراسان بود(تاریخ طبری ج ۷ ص ۳۳۱) و از این رو نصر بن سیار، والی اموی در خراسان به حارث نوشت: اگر تصور می کنی تو صاحب پرچم های سیاه هستی و دمشق بوسیله ی شما خراب می شود و بنی امیه را ساقط خواهید کرد... من تسلیم شما هستم! او با چنین ادعاهای توانست حمایت توده ی مردم را به دست بیاورد و به هر شهری که وارد می شد از حمایت عموم مردم برخوردار بود. و ممکن است حارث، برای این مقصود به دنبال جعل روایت نیز رفته باشد، همانطور که دو روایت در منابع اهل تسنن وجود دارد که از فردی بنام حارث گفته اند. محتوای این روایات، حمایت و اجابت از فردی بنام حارث بعنوان زمینه ساز ظهور حضرت مهدی است که از افراد حاضر در لشکر حضرت شمرده شده است. ۱. «یخرج رجل من وراء النهر یقال له الحارث حراث، علی مقدمته رجل یقال له منصور، یوطیء او یمکن لآل محمد، کما مکنت قریش لرسول الله وجب علی کل نصره». ۲. «ثم یسیر بالجیوش، حتی یصیر بالعراق، و الناس خلفه و أمامه. و علی مقدمته رجل اسمه عقیل و علی ساقه رجل اسمه حارث» همانطور که گفته شد بعد از حارث بن سراج، نوبت به قیام ابومسلم خراسانی رسید و طبق نقل هایی که وجود دارد و بعضا آن را به معصوم نسبت داده اند، او را نیز مدعی پرچم های سیاه دانسته اند و ممکن است پاره ای از روایات پرچم های سیاه نیز به حمایت از ابومسلم خراسانی جعل شده باشد و این نیز بعید بنظر نمی رسد و ما را به برسی دقیق روایات پرچم های سیاه فرا می خواند. اللّهم‌َعجّل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 💚🌱@noornama
💠 حرمت موی سپید امام حسین(علیه السلام)در روز عاشورا و در بخشی از دعای خود می‌فرماید: یا راحِمَ الشَّیْخِ الْکَبیرِ... ای آنکه رحم می‌کنی به پیران... سعدی می‌گوید: دلم می‌دهد وقت وقت این امید که حق شرم دارد ز موی سپید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وظایف زمان غیبت و یأتي في الرواية المرقمه۳۳: فإن أصبحتم يوماً لا ترون منهم أحداً فاستعينوا بالله، وانظروا السنة التي كنتم عليها فاتبعوها... . و در روایت ۳۳ خواهد آمد که: اگر روزی پیش آمد که به هیچ یک از امامان(علیهم السلام) دسترسی نداشتید، از خدای تعالی کمک بخواهید و همان سنت و راه و روشی را که قبلا بر آن بوده‌اید ادامه دهید. (روش روشن، ص۲۰) قال العلامة المجلسي(رحمه‌الله) -بعد نقل بعض الأخبار الآنفة الذكر- : المقصود من هذه الأخبار عدم التزلزل في الدين والتحير في العمل، أي تمسكوا في أصول دینکم و فروعه بما وصل إليكم من أئمتكم، و لا تتركوا العمل و لا ترتدوا حتى يظهر إمامكم. و يحتمل أن يكون المعنى: لا تؤمنوا بمن يدعي أنه القائم حتى يتبين لكم بالمعجزات. علامه مجلسی(رحمه‌الله) -پس از نقل برخی از روایات گذشته- می‌نویسد: مقصود از این روایات آن است که در دین خود متزلزل نشوید، و در مقام عمل حیران و سرگردان نباشید، در اصول و فروع دین به آنچه از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) به شما رسیده تمسک نمایید. مبادا از انجام وظایف خویش دست کشیده و یا از عقیدۀ، خودتان دست بردارید، [ثابت قدم باشید] تا آن حضرت ظهور فرماید. و ممكن است معنای روایات این باشد که اگر کسی ادعا کند: «من قائم آل محمد(علیهم‌السلام) هستم» نپذیرید تا اینکه با معجزات روشن برای شما معلوم شود که او راست می گوید. (بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۳۳)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سرنوشت جهان پس از ظهور در این باره دیدگاه های مختلفی بیان شده است: ۱. مرحوم نعمانی می گوید: بعد از آنکه امام زمان حکومت می کند، ۵۰ سال هرج و مرج زمین را فرا گرفته و سپس قیامت می شود. خاستگاه این نظریه روایات اهل تسنن برمی گردد. ۲. شیخ مفید می گوید‌: امام عصر علیه السلام هفت سال حکومت می کند و هر سال ده سال طول می کشد(۷۰ سال) و سپس همه اهل زمین می میرند و طبق روایات کثیر زمین چهل روز خالی از حجت می ماند. برخلاف اتهام شیخ احمد احسائی، شیخ مفید اعتقاد به رجعت ائمه و برخی از مؤمنین دارد و در کتاب اوائل المقالات از رجعت گفته است. و لذا نظر مذکور شیخ مفید به معنای انکار رجعت نیست و بلکه ایشان مخالف حکومت سایر ائمه است. ۳. حسن بن سلیمان حلی می گوید: امام زمان ظهور می کند و سپس ۷۰ سال یا ۱۹ سال حکومت می کند و سپس از دنیا رفته و رجعت می کند و ۳۰۰ سال نیز حکومت می کند. ۳. علامه مجلسی می گوید: امام زمان حکومت می کند و بعد ائمه حکومت می کنند
شیخ مفید در کتاب الإرشاد می گوید: ۱. روایاتی که دال بر دولت فرزندان امام زمان است ثابت شده و قطعی نیست ۲. روایات کثیر دلالت دارند که با گذشت چهل روز از وفات امام زمان علیه السلام، قیامت واقع می شود. 🔺این نظر شیخ مفید تا زمان علامه ی مجلسی بین علمای شیعه رایج بوده است. اما مستند آن تنها یک و یا نهایتا دو روایت است و ما نتوانستیم مقصود شیخ مفید از روایات کثیر را بفهمیم! و البته در مورد حکومت ائمه ی هدی علیهم السلام بعد از رجعت نیز روایات زیادی در دسترس ما نیست و لذا نمی توانیم به قطعیت از حکومت ائمه بعد از رجعت بگوییم!
علامه ی مجلسی در پاسخ به شیخ مفید می نگارد: روایتی که می گوید: پیش از قیامت، چهل روز زمین از حجت الهی خالی می شود، خبر واحد است که نمی تواند مقابل روایات رجعت قرار گیرد؛ مگر آنکه معتقد به قول برخی علما باشیم که گفته اند: امام زمان بعد از وفاتش رجعت خواهد کرد. 🔺مقصود علامه ی مجلسی از علماء، صاحب کتاب مختصر البصائر است که معتقد به رجعت امام زمان است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مختار و کرسی منتسب به امیرالمؤمنین همانطور که بیان کردیم، مواریث پیامبر که با وفات ایشان به امیرالمؤمنین رسید همواره مورد توجه حاکمان سرزمین های اسلامی برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود بود. یکی از اسرار آمیز ترین آداب دینی مختار به کرسی منتسب به امام علی علیه السلام مرتبط است. بر اساس یک نقل فردی از اهالی کوفه به نام ابن طفیل همسایه ای داشت که تاجر روغن بود و کرسی قدیمی و خراب در تملک خود داشت. ابن طفیل پس از گرفتن کرسی آن را تمیز کرد و به مختار اطلاع داد که کرسی ای دارد که بر روی آن اثری از امام علی علیه السلام است. مختار آن کرسی را طلب کرد و پاداش بزرگی را به ابن طفیل عطا نمود. و سپس مختار مردم را فراخواند و با نشان دادن آن کرسی، آن را به تابوت بنی اسرائیل تشبیه نمود و او ادعا کرد که این کرسی مانند تابوت بنی اسرائیل باعث پیروزی او در جنگ ها خواهد شد. و از این رو این کرسی در نزد برخی از قبیله قداست پیدا کرد و آن را با ابریشم پوشاندند. ✍️ مدعیان مهدویت و هزاره‌گرایان
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: العُلَماءُ غُرَباءُ لِكَثرَةِ الجُهّالِ بَينَهُـم علما غریب اند بخاطر فراوانی جهال