eitaa logo
نورالثقلین
18 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1هزار ویدیو
35 فایل
کانال تخصصی قرآن واهلبیت علیهم السلام برای بیان معارف قرآنی وروایی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
✅مفهوم غُل در قرآن کریم ◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/مقدّمه 🔸آيه «إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِي إِلَي الْأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ» ... لازم نيست غل آهني باشد، همان خوي استكباري، همان «مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ» و مانند آن، اين سدّي است، اين ها گذشته را نمي‌بينند، آينده را نمي‌بينند؛ يك انسان خودمدار همين است. 🔸گرچه در قيامت به اين صورت در مي‌آيند كه «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ»، اما در دنيا همين رذايل اخلاقي مي‌تواند غُل باشد. 🔸اگر در بخشي از آيات قرآن كريم دارد «أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَي قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»، بعضي از دل‌ها واقعاً قفل است، حرف در آنها اثر نمي‌كند؛ اين حقيقت است، مجاز نيست... فرمود واقعاً قلب يك عدّه قفل است، حرف در آنها اثر نمي‌كند ... 🔸يا «كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَي قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ»؛ یك وقت انسان دستش با خاك و امثال خاك آلوده است رِيْن مي‌گيرد، غبار مي‌گيرد، چرك مي‌گيرد؛ يك وقت گناه، قلب را آلوده مي‌كند، چركين مي‌كند ... 🔸در سوره مبارکه «اعراف» گذشت كه انبياء آمدند تا دست و پاي مردم را باز كنند، مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) ... «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِي التَّورَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» 🔸آن قوانين و آداب و عادات باطلِ دست و پاگير، اين غُل روي گردن اينهاست، انبياء آمدند اين را بردارند. 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره یس، آیات 13 الی 22 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
026.mp3
5.74M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین دامت برکاته 🔸 موضوع : 🔸 جلسه بیست و ششم 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
026.mp3
5.74M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین دامت برکاته 🔸 موضوع : 🔸 جلسه بیست و ششم 🕋 @sebghatallaah
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 از ابتدا تا انتهای قرآن کریم 🌸 منابعی که در تفسیر قرآن استفاده شده است تفسیر نمونه، تفسیر نور، تفسیر میزان، کتاب ها و روایت های دیگر اهل بیت، بخشی از سخنان علما سعی کردیم که تفسیری ساده، روان و قابل درک برای مخاطب باشد و از مطالب دشوار و خیلی تخصصی پرهیز کنیم تا برای همه قابل استفاده باشد. @tafsir_ir1 🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 37 سوره آل عمران 🌸 فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتاً حَسَناً وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الِْمحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ 🍀 ترجمه: پس پروردگارش او را به پذیرشى نیكو پذیرفت و به رویشى نیكو رویاند و سرپرستى او را به زكریّا سپرد. هرگاه زكریّا در محراب عبادت بر مریم وارد مى شد، خوراكى (شگفت آورى) نزد او مى یافت. مى پرسید: اى مریم این (رزق تو) از كجاست؟! مریم در پاسخ مى گفت: آن از نزد خداست. همانا خداوند به هر كسی كه بخواهد بى شمار روزى مى دهد. 🌷 : پس او را پذیرفت 🌷 : نیکو 🌷 : روياند 🌷 : رويش 🌷 :کفل آن است که انسانی به انسانی ضامن و عهده دار باشد. 🌷 : هر وقت 🌷 : وارد شظ 🌷 : محل جنگ، مسجد و محراب مسجد را از آن محراب گویند که محل جنگ با شیطان و نفس است. 🌷 : يافت 🌷 : روزى مى دهد 🌸 این آیه در ادامه آیات35و36 سوره آل عمران می باشد. كسى كه در راه خدا گام بر دارد، دنیاى او نیز تأمین مى شود. مادر مریم فرزندش را براى خدا نذر كرد، خداوند در این آیه مى فرماید: هم جسم او را رشد دادیم و هم سرپرستى مانند زكریّا براى او قرار دادیم و هم مائده آسمانى بر او نازل كردیم. قبل از تولد حضرت مریم علیه السلام پدرش عمران از دنیا می رود. و بعدها مادرش او را برای خدمتگزاری بیت المقدس فرستاد و سرپرستی مریم به زکریا سپرده شد. (فتقبلها ربها بقبول حسن و أنبتها نباتا حسنا و کفلها زکریا: پس پروردگارش او را به پذیرشی نیکو پذیرفت و به رویشی نیکو پرورش داد و سرپرستی او را به زکریا سپرد.) کار خداوند رویانیدن است یعنی همان گونه که در درون بذر گلها و گیاهان استعدادهایی نهفته است در درون وجود آدمی و فطرت او نیز همه نوع استعدادهای عالی نهفته است. اگر انسان خود را تحت تربیت مربیان الهی که باغبان های باغستان جهان انسانیت هستند قرار دهد ، به سرعت پرورش می یابد و آن استعدادهای خداداد آشکار می شود. 🌸 (کلما دخل علیها المحراب وجد عندها رزقا قال یا مریم أنى لك هذا قالت هو من عندالله إن الله يرزق من يشآء بغير حساب: هر گاه زکریا در محراب عبادت بر مریم وارد می شد، طعامی نزد او می یافت. می پرسید: ای مریم این رزق تو از کجاست؟ مریم می گفت: آن از نزد خداست. همانا خداوند به هر کسی که بخواهد بدون حساب روزی می دهد.) رزق بی حساب یعنی رزق و روزی بی شمار که خارج از محاسبات ما انسان ها هست. در تاریخ و در کتاب تفسیر مجمع البيان آمده است: زمانى قحطى مدینه را فرا گرفت، روزى حضرت فاطمه علیها السلام مقدارى نان وگوشت خدمت پیامبر آورد. پیامبرصلى الله علیه وآله پرسید: در زمان قحطى این غذا كجا بوده است؟ حضرت فرمود: «هو من عنداللّه» پیامبر فرمود: خدا را شكر كه تورا مانند مریم قرارداد. آنگاه پیامبر، حضرت على وامام حسن وامام حسین علیهم السلام را جمع كرد و از آن غذا همگى خوردند وبه همسایگان نیز دادند. 🔹 پيام های آیه37سوره آل عمران 🔹 ✅ پذیرش ، جلوه اى از ربوبیّت الهى است. «تقبّلها ربّها» ✅ قبولى درجاتى دارد. خداوند نذر مادر مریم را به بهترین وجه پذیرفت. «بقبول حسن» ✅ كسى كه با اخلاص است، كارش را به نیكى مى پذیرد. «بقبول حسن» ✅ مادر مریم نذر كرد كودكش خادم خانه ى خدا شود، در پاسخ، پیامبرش را خادم و متكفّل این كودک قرار داد. «كفّلها زكریّا» ✅ شرط ، نظارت و تفحّص است. «كفّلها... دخل علیها... انّى لك هذا» ✅ پاک درسایه ى عبادت است. «المحراب وجد عندها رزقا» ✅ مى تواند به آن مقام رسد كه را به شگفتى وادارد. «اَنّى لكِ هذا» ✅ صادر شدن از اولیاى الهى، كار مشكلى نیست. «هو من عنداللّه» ✅ نعمتها را از او بدانید، نه از تلاش خود. «هو من عنداللّه» ✅ مى تواند خارج از اسباب مادّى روزى بدهد. «هذا من عند اللّه» @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحيم 🦋 یک آیه 🦋 آیه 37 سوره آل عمران @tafsir_ir1
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
امام على عليه السلام: ايمان هيچ بنده اى راستين نباشد مگر زمانى كه اطمينان او به آنچه نزد خداست بيشتر باشد از آنچه در دست خويش دارد لا يَصْدُقُ إيمانُ عبدٍ حتّى يَكونَ بما في يَدِ اللّهِ سبحانه أوْثَقَ مِنه بما في يَدِهِ ميزان الحكمه جلد1 صفحه416 حتی در خاک تاریک، خداوند دانه را تبدیل به چیز زیبایی می کند🌱 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🚩زهیر بن قین یکی از ۷۲ اسم از اسم_اعظم_کتاب_کربلای‌حسین(ع) ✍️زهیر بن قین از بزرگان قبیله بجیله کوفه. از مردان شجاع که بواسطه حضور در جنگ‌های بسیار، جایگاه رفیعی به دست آورده بود. پدرش از صحابه پیامبر(ص). خودش از ابتدا عثمانی‌مذهب و مخالف عترت بود اما در سال ۶۰ هجری از حج برمی‌گشت با کاروان امام که راهی کربلا بود برخورد و امام برایش پیام داد ولی او تردید داشت 《دلهم بنت عمرو》( زن زهیر) گفت: 《 پسر رسول خدا دنبالت فرستاده: می‌خواهی نروی؟! سبحان الله! برو سخنش را بشنو و بعد از آن برگرد》 بمحض دیدار با امام در کربلا ماند. در ذوحسم، تاسوعا، شب عاشورا و روز عاشورا در دفاع از حریم ولایت سخنان آتشین گفت: دوست دارم هزار بار کشته شوم اما تو و خانواده‌ات سالم و زنده باشید زهیر فرمانده جناح راست سپاه امام بود و چندین بار سپاه دشمن را نصیحت و بیم داد. همراه با سعید بن عبدالله حَنَفی هنگام نماز ظهر خود را هدف تیرها قرار داد تا حضرت به همراه اصحاب، نماز خواندند پس از نماز زهیر برای بار دوم عازم جنگ شد و ۱۴۰ تن از دشمن را کشت و سرانجام بدست کثیر بن عبدالله شَعبی و مهاجر بن اُوس تَمیمی شهید شد. 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | رجز حماسی کودک بحرینی/ ای خائنان! قدس برای خرید و فروش نیست @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 💎بدترین گرفتاری 🔻امام علی علیه السلام: أَلاَ وَ إِنَّ مِنَ اَلْبَلاَءِ اَلْفَاقَةَ وَ أَشَدُّ مِنَ اَلْفَاقَةِ مَرَضُ اَلْبَدَنِ وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ اَلْبَدَنِ مَرَضُ اَلْقَلْبِ ❗️ آگاه باشيد ➖از جمله گرفتاريها و تهيدستى است. ➖سخت‌تر از تنگدستى است. ➖بدتر از بيمارى تن است. 📚 بحارالأنوار، جلد ۶۷، صفحه ۶۱ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ یادداشت رسیده | حجاب اجباری یا حجاب اجتماعی؟ 🔹 چند سالی است که در گوشه و کنار قلم ها و حنجره هایی، رسالت خود را در نفی که یکی از ضروریات دین اسلام است و همه گروه های اسلامی بر ضروری بودن آن اتفاق نظر دارند دیده اند و مدام این سو و آن سو می نشینند و با پوشش مصلحت اندیشی و دلسوزی برای زنان جامعه و در واقع با اغراض سیاسی اعتقادات دینی مردم را مورد هجمه قرار می دهند. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی مدیر حوزه علمیه فارس: ◻️ حجاب یکی از الهی است که اختصاص به بانوان ندارد. ◻️ حجاب شرعی حکمی است که از کریم و دستورات پیشوایان معصوم علیهم السلام به ما رسیده است. آیاث ۳۲، ۳۳ و ۵۹ سوره احزاب و آیه ۳۱ سوره مبارکه نور گویای این اصل مسلم است. ◻️ در تحلیل وجوب حجاب نمی توان آثار و پیامدهای آن را نادیده گرفت. ◻️ حضرات می‌گویند برای الزامی بودن حجاب در اسلام هیچ دلیلی نداریم! یاللعجب از این همه نادانی یا تظاهر به نادانی! کسی که آشنای به منابع دینی اسلام مثل آیات قرآن کریم و روایات و سیره معصومین علیهم السلام باشد و نیز مقداری اغراض شریعت را دریافت کرده باشد نیک می‌فهمد که حاکم اسلامی وظیفه دارد که زمینه های اجرای احکام الهی در جامعه را فراهم کند. طبق منطق این حضرات اگر حجاب شخصی است و نباید تبدیل به قانون شود حکومت اسلامی نباید مشروب خانه ها و قمار خانه ها و فاحشه خانه ها را هم از کوچه و خیابان کشور اسلامی جمع کند. متن کامل:👇 https://hawzahnews.com/x9Q4c @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🔺 بهترين مردان 🔅 (ص) : 🔸 «خَيرُ الرِّجالِ مِن اُمَّتِي الَّذينَ لا يَتَطاوَلونَ عَلى أهليهِم، ويَحِنّونَ [عَلَيهِم] ولا يَظلِمونَهُم .» 🔹 «بهترين مردانِ امّت من، كسانى هستند كه به خانواده خود، درازدستى(گردن‍کشی) نمى‌كنند و به آنان مهر مى‌ورزند و در حقّشان ستم روا نمى‌دارند.» 📚 مكارم الأخلاق : ج ١ ص ٤٦٨ ح ١٥٩٧ 🕋 @sebghatallaah