🔶 پـــادشـــاه چــیــن و صـــاحــــب دل
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «وَ لاتَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللّهُ حُرّاً» بنده دیگری مباش که خداوند آزادت قرار داده. و چون احسانی از دیگران قبول کنی گویا بنده ی آنان شده ای: «الإِنسانُ عَبدُ الإِحسَان» پس سعی کن در رزق و احسان بین تو و خداوند فاصله ای نباشد: «وَ اِنِ اسْتَطَعْتَ اَنْ لايَكُونَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللّهِ ذُو نِعْمَة فَافْعَ»
سعدی می گوید: امیر منطقه ی خُتَن(چین) یک طاقه ای از پارچه حریر به یکی از مردان صاحب دل و روشن دل داد. وقتی که این صاحب دل کرامت و بخشش امیر دید، حریر را بگرفت و صورتش مانند غنچه که شکفته می شد باز و خندان شد؛ ولی این حریر را دوباره برگرداند و دست پادشاه را بوسید چون دست بخشنده را باید بوسید. و گفت: این جامه که اهدایی پادشاه ختن است بسیار زیبا و گران بها است؛ ولی نیکوتر از جامه ی پادشاه ختن، لباسی است که بر تن دارم که درست است کهنه و پاره است ولی برایم بهتر است.
سعدی از این حکایت گریز می زند: اگر آزاد مردی از من سعدی بشنو که در همین زمینی و حصیری که داری دراز بکش و بخواب و بخاطر یک فرش به پای کسی نیفت!
یکی را ز مردان روشن ضمیر
امیر ختن داد طاقی حریر
ز شادی چو گلبرگ خندان شکفت
نپوشید و دستش ببوسید و گفت:
چه خوب است تشریف میر ختن
وز او خوب تر خرقهٔ خویشتن
گر آزادهای بر زمین خسب و بس
مکن بهر قالی زمین بوس کس
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
طــــــراحـــــی خـــــاص بــــــرای آقـــــای #دکـــــتـــرجــــعــــفــرمـــعـــاصـــری 👌
🔶 اگر این طرح مورد علاقه ی شماست می تونید به ما پیام بدید :
@henduneir
🔶 چـــــاه و راه
چه بسیار چاهی که راه و راهی که چاه بود! چاهی که یوسف را عزیز مصر کرد و راهی که ما را در خود اسیر و سرگردان....
ای که مرا خـوانـده ای، راه نـشـانـم بـده
در شـب ظـلـمــانی ام، مـاه نــشـانـم بـده
یوسـف مصری ز چـاه، گـشت چنـان پادشـاه
گـر کـه طـریـق ایـن بُـود، چـاه نـشـانـم بـده
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
زمان:
حجم:
3.2M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🔶 بـــــاران هــــای اول بـــــهــــاری
ربیع را دو معنا است :
۱. بهار
۲. باران های اول بهاری
ابن ابی الحدید می گوید: ربیع به معنای "باران های اول بهاری" است که این باران نقش مهمی را در شکوفایی طبیعت ایفا می کند. و گویی اسلام نیز مانند این باران طروات بخش جان ها است: «فيه مرابیع النعم»
السلام علیک یا ربیع الأنام...
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🔶 قـــتـــیـــل الـــعـــبـــارات
شیخ اشراق در آخر کتاب حکمت اشراق می گوید:
در روز قیامت که یوم تبلی السرائر است و همه چیز آشکار است، از 1000 انسانی که محشور می شوند، 999 نفر آنها قتیل العبارات اند؛ یعنی کسانی اند که تیغ زبان آنها را کشته و منحرف کرده است.
از این رو شیخ اشراق در کتاب حکمت اشراق، تمام مباحث منطق را به اختصار گذشته است؛ ولی وقتی به باب مغالطات می رسد بسیار مستوفی و مشروح وارد مغالطات می شود و انواع مغالطات را برمی شمارد، گویا او توجه داشته که اینجا وادی خطرناکی است.
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________