نــــــــورمـــــاه
🟣 تا نگردی آشْنا زین پرده رَمزی نشنوی گوشِ نامحرم نباشد جایِ پیغامِ سروش ● طبق فرمایش قرآن، تمام آ
🟣
پس زمین و چرخ را دان هوشمند
چونک کار هوشمندان میکنند
● برخلاف باور عوام، تمام اجزاء این جهان به اراده و رام خداوند سبحان در گردش است.
جمله اجزای جهان پیش عوام
مرده و پیش خدا دانا و رام
● و هر کدام از آن ذرات، حاوی میلی است که باعث حرکت آنها شده و در نقطه ای خاص قرار می دهد.
یکی میل است با هر ذره رقاص
کشان هر ذره را تا مقصد خاص
● همانند قطرات باران که از قبل مشخص است در کجا فرو می ریزند. "صوب" به معناي نازل شدن چيزي و قرار گرفتن آن در محل خودش است و بر اين اساس، به باران «صوب» گفته مي شود، چون فرود مي آيد و در جاي خودش قرار مي گيرد، چنان كه به ابر حامل باران "صیب" می گویند:
أو كَصَيِّبٍ مِنَ السَّماء
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
نــــــــورمـــــاه
🟣 پس زمین و چرخ را دان هوشمند چونک کار هوشمندان میکنند ● برخلاف باور عوام، تمام اجزاء این جهان به
9.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جابر جعفی از حضرت صادق نقل کند که فرمود: انسان لذت و مزه ایمان را در صورتی می چشد که یقین داشته باشد آنچه به او رسیده، نمی شود که به او نرسد و آنچه نرسیده، ممکن نبوده و نیست که به او برسد.
لَا يَجِدُ رَجُلٌ طَعْمَ الْإِيمَانِ حَتَّى يَعْلَمَ أَنَّ مَا أَصَابَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُخْطِئَهُ وَ مَا أَخْطَأَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُصِيبَهُ
@normah
🟣
● یکی از صفات بارز پیامبر در سخنوری این بود که در بین سخنان خود بسیار مکث می کرد؛ یعنی با اندیشه جملات خودش را اداء می کرد. همانطور که امیرالمؤمنین علیه السلام در وصف ایشان فرمود:
مکیث الکلام
● بقول عطار، قبل هر سخنی ابتدا فکر کنید و لازم نیست مدام سوال کنید و حرف بزنید.
نخست اندیشه کن آنگه سخن گو
بسی پرسیدن و گفتن مکن خو
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________
نــــــــورمـــــاه
می ترسم از جهان بروم؛ اما جهان را ندیده باشم. ترسم بروم عالم جان نادیده بیرون شوم از جهان جهان نادی
دیروز با یکی از اساتید در این رابطه صحبت می کردیم که چگونه می شود کسی در این جهان زندگی کند ولی جهان را ندیده باشد؟ از ایشان سوال کردم:
- در خیابان شما چند تا درخت وجود دارد؟
- سن این درختان چقدر است؟
- این درختان از چه نوعی هستند؟
و اما پاسخ امروز ایشون 🤗👆
🟣
● غزالی در کمیای سعادت بیان می دارد که عبودیت خدا باید از روی "طاعت" باشد و نه از روی "دلیل". برخلاف کسانی که تلاش می کنند هر عبادتی را با دلیل علمی توضیح دهند و برای آن فواید جسمی بسیاری بشمارند. و یا راه های جدیدی ارائه دهند و آن را عبودیت خداوند سبحان بخوانند.
به تعبیر عطار، طاعتی که بر اساس اجابت امر خداوند سبحان است بهتر از طاعتی است که خالی از امر باشد و صرفا بخاطر دلایل علمی و یافته های جدید انجام گیرد. پس اگر از شما سوال کردند چرا عبادت می کنید، فقط در یک جمله بگویید که من می خواهم اَمر خداوند سبحان را اطاعت کنم و بس.
طاعتی بر امر در یک ساعتت
بهتر از بیامر عمری طاعتت
هرک بیفرمان کشد سختی بسی
سگ بود در کوی این کس نه کسی
سگ بسی سختی کشید و زان چه سود
جز زیان نبود چو بر فرمان نبود
وانک بر فرمان کشد سختی دمی
از ثوابش پر برآید عالمی
● از حضرت صادق (ع) نقل شده است: ابلیس به سجده برای آدم مأمور شد اما گفت: «ای پروردگار، به عزتت سوگند، اگر مرا از سجده به آدم معاف کنی، عبادتی برای تو انجام میدهم که هیچ کس مانند آن را هرگز انجام نداده است. خداوند جل جلاله فرمود: «من دوست دارم آنگونه که میخواهم، اطاعت شوم».
أُمِرَ إِبْلِيسُ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَقَالَ يَا رَبِّ وَ عِزَّتِكَ إِنْ أَعْفَيْتَنِي مِنَ السُّجُودِ لآِدَمَ لَأَعْبُدَنَّكَ عِبَادَةً مَا عَبَدَكَ أَحَدٌ قَطُّ مِثْلَهَا قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِنِّي أُحِبُّ أَنْ أُطَاعَ مِنْ حَيْثُ أُرِيدُ
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________