🟣
● "جهان کاهش" تعبیری است که مولانا می آورد. جهانی که به تدریج هر روز کم رنگ تر می شود تا اینکه بطور کلی رنگ خودش را می بازد.
چو تو لعل کان ندارد چو تو جان جهان ندارد
که جهان کاهش است این و تو جان جان فزایی
● در این راستا، نشانههای این کاهش شامل ضعف در اعضای بدن، سفیدی موی سر و... هستند. این نشانهها در حقیقت نعمت و سربازان حضرت عزرائیل اند که به انسان مژده مرگ میدهند و او را از عذاب بزرگی مانند مرگ ناگهانی رهایی میبخشند.
تیرگی دیده و کری گوش
پیری و نقصان عقل و ضعف هوش
این و صد چندین سپاه و لشگرند
سر به سرمیر اجل را چاکرند
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🟣
برای وقتی که دیر میاد و از این بابت عذر خواهی می کند.
سعدی می گوید: غمگین نباشم دیر آمدی که سعادت بزرگی چون تو البته باید دیر بیاید : )
غمین نباشم اگر دیر امدی که مرا
سعادتی چو تو البته دیر می اید
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
هدایت شده از نــــــــورمـــــاه
🟣
بزرگ ترین ترس انسان چیست؟
● بزرگ ترین هراس و ترس انسان، زمانی است که با خودش تنها می شود. بزرگ ترین مجازات برای زندانی، انفرادی است چون در آنجا است که تمام صورت ها از مقابل او کنار می رود و برای اولین بار با خودش بَرخورد کرده و می گوید: من با خودم چه کرده ام؟
یک زمان تنها بمانی تو ز خلق
در غم و اندیشه مانی تا به حلق
● برخلاف عارفان که "خود" آنها به قدری زیبا شده است که وقتی در تنهایی به خود می رسند، هراسی ندارند.
عارِفان را گِلِه از وَحشَتِ تَنهائی نیست
● و در جهان دیگر که تنهایی محض است، برخلاف این دنیا که فقط صدای او شنیده می شد به واقع از آدمی بیرون می آید و خودش را با همین عنوان عمل صالح یا زشت معرفی می کند. و اگر او محصول اعمال نیک باشد، با لباسی فاخر و زینتی ظاهر شده و وعده گلزار بهشت می دهد و اگر محصول اعمال زشت باشد با ظاهری به غایت تنفرآور ظاهر شده و با لحن تمسخر آمیز وعده پذیرایی با آب سوزان را می دهد.
إِنْ كَانَ لِلَّهِ وَلِيّاً أَتَاهُ أَطْيَبَ النَّاسِ رِيحاً وَ أَحْسَنَهُمْ مَنْظَراً وَ أَحْسَنَهُمْ رِيَاشاً فَقَالَ: أَبْشِرْ بِ«رَوْحٍ وَ رَيْحَانٍ وَ جَنَّةِ نَعِيمٍ» وَ مَقْدَمُكَ خَيْرُ مَقْدَمٍ. فَيَقُولُ لَهُ: مَنْ أَنْتَ؟ فَيَقُولُ أَنَا عَمَلُكَ الصَّالِحُ ارْتَحِلْ مِنَ الدُّنْيَا إِلَى الْجَنَّةِ.
وَ إِذَا كَانَ لِرَبِّهِ عَدُوّاً فَإِنَّهُ يَأْتِيهِ أَقْبَحَ مَنْ خَلَقَ اَللَّهُ زِيّاً وَ رُؤْيَا وَ أَنْتَنَهُ رِيحاً فَيَقُولُ لَهُ: أَبْشِرْ بِنُزُلٍ مِنْ حَمِيمٍ وَ تَصْلِيَةِ جَحِيمٍ
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
نــــــــورمـــــاه
🟣 ● انسان هر چه که انجام می دهد در سایه ی غفلت است. غذا که می خورد و راه که می رود و کار که می کند،
🟣
● به تصریح قرآن، همه ی انسان ها بدون استثناء به سمت خداوند سبحان حرکت می کنند(يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ) و همینطور بدون استثناء همه ی موجودات در آسمان و زمین تسبیح خداوند سبحان می کنند(تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ) با اینکه به زبان کافر باشند ولی عجز آنها همان تسبیح آنها است.
با این تفاوت که برخی آگاهانه این مسیر را می روند و به قدم هایی که برمی دارند واقف اند و برخی دیگر آگاه نیستند.
عیان نشد که چرا آمدم، کجا رفتم
دریغ و درد که غافل ز کارِ خویشتنم
● و اما کسانی که آگاه اند، دلیل رنج هایی که در این دنیا متحمل می شوند را می دانند و زندگی برای آنها معنا پیدا می کند. و کسانی که نمی دانند زندگی برای آنها جهنم می شود. پس قرآن سوال می کند که آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابر هستند؟
قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🟣
و هر کس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت، زندگی تنگ (و سختی) خواهد داشت.
وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
بازنشانْ حرارتم ز آب دو دیده و ببین
نبض مرا که میدهد هیچ ز زندگی نشان؟
#حافظ