🟣
آنکه کریم است، ثروتی برای بخشش ندارد و آنکه بخیل است، خداوند ثروت است!
کریمان را به دست اندر، درم نیست
خداوندانِ نعمت را کرم نیست
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________
هدایت شده از نــــــــورمـــــاه
🟣
● غزالی در کمیای سعادت بیان می دارد که عبودیت خدا باید از روی "طاعت" باشد و نه از روی "دلیل". برخلاف کسانی که تلاش می کنند هر عبادتی را با دلیل علمی توضیح دهند و برای آن فواید جسمی بسیاری بشمارند. و یا راه های جدیدی ارائه دهند و آن را عبودیت خداوند سبحان بخوانند.
به تعبیر عطار، طاعتی که بر اساس اجابت امر خداوند سبحان است بهتر از طاعتی است که خالی از امر باشد و صرفا بخاطر دلایل علمی و یافته های جدید انجام گیرد. پس اگر از شما سوال کردند چرا عبادت می کنید، فقط در یک جمله بگویید که من می خواهم اَمر خداوند سبحان را اطاعت کنم و بس.
طاعتی بر امر در یک ساعتت
بهتر از بیامر عمری طاعتت
هرک بیفرمان کشد سختی بسی
سگ بود در کوی این کس نه کسی
سگ بسی سختی کشید و زان چه سود
جز زیان نبود چو بر فرمان نبود
وانک بر فرمان کشد سختی دمی
از ثوابش پر برآید عالمی
● از حضرت صادق (ع) نقل شده است: ابلیس به سجده برای آدم مأمور شد اما گفت: «ای پروردگار، به عزتت سوگند، اگر مرا از سجده به آدم معاف کنی، عبادتی برای تو انجام میدهم که هیچ کس مانند آن را هرگز انجام نداده است. خداوند جل جلاله فرمود: «من دوست دارم آنگونه که میخواهم، اطاعت شوم».
أُمِرَ إِبْلِيسُ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَقَالَ يَا رَبِّ وَ عِزَّتِكَ إِنْ أَعْفَيْتَنِي مِنَ السُّجُودِ لآِدَمَ لَأَعْبُدَنَّكَ عِبَادَةً مَا عَبَدَكَ أَحَدٌ قَطُّ مِثْلَهَا قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِنِّي أُحِبُّ أَنْ أُطَاعَ مِنْ حَيْثُ أُرِيدُ
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________
🟣
● خواسته مشترک مولانا و حافظ، یک دست جام و یک دست دیگر موی یار 🙂
یک دست جام باده و یک دست جعد یار
رقصی چنین میانه میدانم آرزوست
● همان که حافظ گفت:
زاهد برو که طالع اگر طالع من است
جامم به دست باشد و زلف نگار هم
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________
🟣
● همیشه در اوج ناامیدی، چراغ روشن امید و گشایش وجود دارد. و چه بسا آدمی از جایی که مایوس است به مراد خودش می رسد.
در نومیدی بسی امید است
پایان شب سیه سپید است
● نسبت به آنچه اميد ندارى اميدوارتر از آنچه به آن اميد دارى باش، چون موسى عليه السّلام رفت كه براى خانوادهاش آتشى برگيرد و بياورد ولی خدا با وی صحبت کرد و در حالی برگشت که نبئ الهی شده بود. ملكۀ سبا نيز كافر از شهر خارج شد ولى نزد سليمان مسلمان شد. و جادوگران فرعون برايش طلب عزّت مى كردند ولى خودشان با ايمان بازگشتند.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ خَرَجَ يَقْتَبِسُ لِأَهْلِهِ نَارا فَكَلَّمَهُ اَللَّهُ وَ رَجَعَ نَبِيّا وَ خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَإٍ كَافِرَة فَأَسْلَمَتْ مَعَ سُلَيْمَانَ وَ خَرَجَ سَحَرَةُ فِرْعَوْنَ يَطْلُبُونَ اَلْعِزَّ لِفِرْعَوْنَ فَرَجَعُوا مُؤْمِنِينَ
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________
🟣
● اگر خداوند سبحان به پادشاهان گنج "زر" می دهد، به گدایان نیز گنج "قناعت" می بخشد که این گنج دومی جاودانه است.
گنجِ زر گر نَبُوَد، گنجِ قناعت باقیست
آن که آن داد به شاهان، به گدایان این داد
● قناعت گنجى است كه نابود نمى شود.
اَلْقَنَاعَةُ كَنْزٌ لاَ يَفْنَى
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah ________