eitaa logo
نــــــــورمـــــاه
6.1هزار دنبال‌کننده
411 عکس
105 ویدیو
6 فایل
🔻کانال هنری و ادبی #نـــــــــورمـــاه اینجا تنها آرشیو مطالبی است که می خوانم و گو‌ش می دهم. ارتباط با ادمین: @sarbbazzaman پیام ناشناس: https://daigo.ir/secret/51646155580
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 عرضه ی محصولات مسی زنجان | مهد صنایع فلزی با قدمتی هزار ساله 🔻برای سفارش می توانید با ما ارتباط برقرار کنید : @meenoo
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 اســـلــــام و لـــــبــــاس وارونــــــه در تعبیری از روایت، اسلام عریان است: الإسلام عریان و این اسلام عریان، نیاز به لباس دارد. و لباسش می تواند وارونه باشد: و لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا ابن ابی الحدید در معنای روایت فوق می گوید: این عادت عرب است که(فرو یعنی پوستین را پشت و رو می پوشد) و آن اینکه طرف پُرداز را روی بدن قرار می دهد و پوست را آشکار می کند و مراد از واژگون شدن، احکام اسلامی در آن زمان است (شرح ابن ابی الحدید ج ۷ ص ۱۹۲). ________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 مـــــومــــن وارونـــــه اگر اغلب مردم به سمت باطل واژگون باشند، مومن نیز معکوس و منکوس آنها خواهند بود و اگر عکس و بخش باطل اکثر باشد، مومن غریب می شود، همانگونه که امام صادق علیه السلام در جواب ناله ها و اظهار غربت محمد بن مسلم می فرماید: إن المؤمن فی هذه الدار غریب و فی هذا الخلق المنکوس علامه ی مجلسی در معنای روایت فوق می گوید: یعنی در میان این خلق هم غریبی؛ و آنها را وارونه خواند، چون[بخش اکثر باطل] از آدمیت جدا شدند و مانند بهائم و چهارپایان گردیدند؛ یا از حدود آدمیت به مقام جانوری برگشتند؛ یا دلشان وارونه شده و چیزی از حق نمیفهمند؛ یا کنایه از نومیدی و زیانکاری است؛ یا بدترین حال روحی آنها را مانند کرده به بدترین حال جسمانی آنها؛ یا اینکه چون رو گرداندند از بالا رفتن به درجات کمالات روحانیه و تنها به شبهات جسمانیه نگرانند، گویا وارونه اند (بحار ج ۶۴ ص ۲۴۶) ________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
چو با حبیب نشینی و باده پیمایی به یاد دار محبان بادپیما را ┅═✾ معنای کلمات ✾═┅┄┈ [ حبیب ] دوست، معشوق [ باده پیمودن ] شراب نوشیدن [ باده بپیمایی ] شراب بنوش. سعدی می گوید: هر چه کوته نظرانند بر ایشان پیمای که حریفان ز مل و من ز تأمل مستم این آب انگور را بپیمای و بنوشان به انسان هایی که کوته نظر و کوته فکراند چون آنها از مُل(آب انگور) مست می شوند؛ اما من از تأمل و اندیشه مست می شوم [ محبان ] جمع محب به معنای دوستدار و "محبان" یعنی دوستداران [ باد پیما ] کسی که کار بیهوده و عبس می کند. کنایه از عمل و کار عبس و پوچ است. کنایه از آدمی است که تهی دست و محروم است ┅═✾ شرح ✾═┅┄┈ حضور و هم نشینی با محبوب، با آدمی همان می کند که باده با باده خوار و می با می خوار می کند. یک نگاه محبوب به آدمی از صد شراب مستی آور تر است. چشمان و نگاه های او با آدمی همان می کند که جام باده می کند. در حقیقت هر کسی با محبوب باشد دارد باده پیمایی می کند و باده می نوشد؛ باده ای که از هر باده دیگری مستی آورتر است. در آن مجلس که چشم یار جام حسن گرداند کسی گر باده پیماید حقیقت باد پیماید در این بیت "چشم یار" به "جام باده" تعبیر شده است، "زیبایی" را به "باده" تشبیه می کند و می گوید: در چنین محفلی که چنین جامی و باده ای است، هر کسی به آن چشم ها خیره نباشد، هر باده ای که بنوشد به مستی آن نمی رسد و مستی آن را ندارد. حافظ این نگاه محبوب ازل و ابد را به خودش دیده و مستی آن را چشیده و بخاطر دارد که خداوند سبحان روزی به او نظر و نگاه کرد و مستی ها در او پدید آورد. امروز که مبتلا به فراغ شده و لذا خطاب به هر عاشقی می کند و می گوید: وقتی با معشوق نشستید و از باده ی جمال او مست و شوریده هستید یادی کنید از محبان و دوستدارانی که از حبیت و محبوب خویش دور افتادند و بی حاصل زندگی را به روزمرگی تمام طِی می کنند. حافظ می گوید: اگر می خواهید مست شوید با محبوب هم نشین باش. با او بودن باده پیمایی است و بدون او بودن باد پیمایی است بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم به هر چی دست پیدا کنی، پوچ و هیچ است و نفع و فایده ای برای تو نخواهد داشت ________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
جز این قدر نتوان گفت در جمال تو عیب که وضع مهر و وفا نیست روی زیبا را ┅═✾ معنای کلمات ✾═┅┄┈ [ این قدر ] این مقدار، این انداز [ جمال ] زیبایی، نیکویی، حُسن [ عیب ] بدی، نقص، ایراد [ وضع ] قرار دادن [ مهر و وفا ] دوستی و بجای آوردن پیمان دوستی [ وضع مهر و وفا نیست ] مهر و وفا وضع و قرار داده نشده برای روی زیبا؛ یعنی در ذات و سرشت زیبایی وفاداری آفریده نشده ┅═✾ شرح ✾═┅┄┈ در غزل فارسی "معشوق" غالباً و نوعاً بی وفا است؛ یعنی انگار برای او مهر و وفا وضع و قرارداد نشده و حافظ به همین نکته اشاره دارد و می گوید: جمال تو هیچ عیب و ایرادی ندارد جزء یک ایراد که مربوط به کسانی است که صاحب جمال و زیبایی هستند. ایراد این است که صاحبان جمال مهر و وفا ندارند و اصلاً مهر و وفا در سرشت و ذات آنها قرار داده نشده. این بیت هم شکوه ها و گله های عاشقانه به محبوب خویش است که کمترین توجه معشوق به خودش را بی مهری و بی وفایی تلقی می کند. و به ظاهر از زبان بلبل به گل خطاب می کند؛ یعنی مخاطب حافظ معشوق مجازی و زمینی است؛ ولی حقیقتاً شکوه از آن محبوب ابد و ازل(خداوند) است. تمام سخن حافظ این است که چرا به ما لطفی نمی کنی؟ گوشه ی چشمی به ما نداری؟ در واقع حافظ سَر به چاه می برد و با معشوق مجازی سخن می گوید! ________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
درون دل نـــهــــان نـــقـــشــــی اســـت از تـــــو
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 روی خــــوش با دیگران روی خوش داشته باش و تندخو مباش، در این صورت شرایط سخت هم برایت آسانی هایی خواهد داشت... دوست شو وز خوی ناخوش شو بری تا ز خمره ی زهر هم شکر خوری ________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________