🔶 نــــگـــاه طــبــیــبـــانــه و حـــکـــیـــمــانـــه
در نگاه طب، سلامت به معنای اعتدال و تعادل در بدن است و هر چیزی که باعث به هم ریختگی این تعادل باشد، تلقی "بیماری" می شود. و عشق را که چنین حکایتی دارد و خواب و خوراک را از آدمی می گیرد نوعی بیماری گفته اند.
در رسائل اخوان آمده است:
و ظنو أن العشق مرض نفسانی
گمان برده اند که عشق نوعی مرض روانی است
مولانا می گوید:
عاشقی پیداست از زاری دل
نیست بیماری چو بیماری دل
ابن سینا از نگاه طبیبانه می گوید:
هذا مرض وسواسی شبیه مالیخولیا
عشق یک بیماری شبیه به دیوانگی است
اما همین ابن سینا رسالة العشق می نویسد و از نگاه حکیمانه "عشق" را عالی ترین محبت الهی تلقی می کند.
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🔶 نـــــورمــــاه
مردم در روز آفتابی ذیل سایه می خوابند، مانند شب مهتابی که ذیل نور ماه آرام می گیرند.
"سمر" در معنای حقیقی به معنای مهتاب، نورماه و اجسام قرار گرفته ذیل نور ماه بکار می آید. و چون در گذشته مردم ذیل نور ماه داستان سرایی می کردن، به داستان و قصه هم "سَمَر" گفته اند.
مولانا می گوید: سایه در روز آفتابی باعث می شود که انسان بخوابد مانند داستان که خوانده می شود تا کودک در شب به خواب رود.
سایه خواب آرد ترا همچون سمر
چون برآید شمس انشق القمر
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🔶 غـــــربـــــت خـــــورشــــیـــــد
در گذشته بر این باور بودند که تنها خورشید موجود، خورشید کهکشان راه شیری است و بر همین اساس "خورشید" را نمونه بارز غربت و غریبی می دانستند.
خود غریبی در جهان چون شمس نیست
شمس جان باقیست کاو را امس نیست
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🔶 بـــأیــــســــت
سعدی شیرازی می گوید:
اینک بأیست به غرامت آنچه از عمر و فرصت از دست دادی:
عمر نبود آنچه که غافل از تو نشستم
باقی عمر ایستادم به غرامت
پس باقی عمر را دریابید که خدا نیز این باقی را از شما می پذیرد: «فَاسْتَدْرِكُوا بَقِيَّةَ أَيَّامِكُمْ»
شاعر عرب می گوید: از دیدگاه من، نمی توان برای بازمانده ی عمر انسان، قیمت و بهائی تعیین کرد. آن مقدار که گذشت، زمان خوش و پسندیده ای نبود. انسان در بازپس مانده عمر خویش می تواند آنچه را که از دست داده جبران و تدارک کند و وقت کشی های خود را دوباره احیاء نماید، و بدی را به سایه ی خوب و کار های نیک، محو و نابود نموده و زشتی ها را به زیبایی و ها مبدل سازد.
بقیة العمر عندی ما لها ثمن
و ما مضی غیر محمود من الزمن
یستدرک المرء فیها ما آفات
و یحیی ما أمات و یمحوا السوء بالحسن
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🔶 مــــردان پــُـرگـــو و کــم گـــو
فضیل بن عیاض گفته است:
من عد کلامه من عمله قل کلامه إلا فیما یعنیه
ما خود می بینیم که مردان پرگو در عمل ضعیف اند و کسی که خشم خود را بروز می دهد کمتر دست به انتقام می زند.
تا بدان حد که می گویند: سگی که پارس می کند نمی گیرد. همچنین آدمی از وصف خوشی لذت می برد زیرا در آن نوعی اقناع نفس است، مطابق مثل معروف:
وصف العیش نصف العیش
بیشتر افراد صالح و نیرو های کارآمد، کم رو و خجول هستند؛ برخلاف طبل هایی که خالی و میان تهی و اما پرهیاهویند.
کسانی که مردان راه حقند
خریدار بازار بی رونقند
یا بقول سعدی:
این مدعیان در طلبش بی خبرانند
آن را که خبر شد خبری باز نیامد
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________