🌺🌺🌺شهید بهشتی در کلام رهبری🌺🌺🌺
☘ یکی از خصلت های شهید بهشتی تقوا بود. تصور من از آقای بهشتی این است که گناه نمی کرد.نمی خواهم بگویم معصوم بود؛ اما می خواهم بگویم برخوردش با ما و ارتباطش با دوستان طوری بود که گمان گناه را برای او در ذهن معاشرینش خیلی ضعیف می کرد و من تصور می کنم ایشان اصلا گناه نمی کرد." (1)
☘ در مورد جنبههای علمی شهید بهشتی، اولاً ایشان در فقه شخص برجستهای بودند و تحصیلات عالیه و بسیار خوبی در قم داشتند. میدانید که درس مرحوم داماد در فقه درسی بود که اگر چه کسانی که در درس ایشان شرکت میکردند زیاد نبودند، اما غالباً فضلای ممتاز در درس آن مرحوم حضور داشتند. البته بعضی از آنها مختص درس ایشان بودند و بعضی دیگر درس ایشان را میرفتند و در درسهای دیگر مثل درس امام هم شرکت میکردند. اما یک مجموعه سطح بالای علمی و خوب در درس مرحوم داماد جمع میشدند و یکی از برجستهترین شاگردهای درس فقه ایشان، شهید بهشتی بودند. (2)
☘.. این مرد، مردی شدیداً معتقد و متعبّد بود، یعنی دین و شریعت را به درستی از بن دندان قبول داشت. با كمال خلوص و صمیمیت عامل به شرع و معتقد به دین بود. از تظاهر و ریاكاری و از كارهایی كه خلاف صمیمیت و خلوص است شدیداً روی گردان بود... و از هر كسی كه دارای این صفات بود بدش می آمد... (3)
☘از جمله خصوصیات ایشان، فکرش و قدرت درکش بود که جزو ذاتیات او بود. او هوشیارانه شخصیت خودش را کامل کرده بود. (4)
1.سیره دکتر شهید بهشتی،غلامعلی رجایی،نشر شاهد 1382،ص239
2.گفت و شنود آیتالله خامنهای با اصحاب رسانهها در سال 1363؛ شاهد یاران شماره 8
3.خردنامه همشهری - شماره 55 - سه شنبه 7 تیر 1384
4.گفت و شنود آیتالله خامنهای با اصحاب رسانهها در سال 1363؛ شاهد یاران شماره 8
نشریه معارف, [۲۴.۰۶.۱۸ ۱۴:۱۵]
♻️ شيوه تبليغي استاد قرائتي
👈 استاد قرائتی در میان مبلغان معاصر از جمله چهرههاي موفقي است که توانسته است با ابتكار و تجربههاي منحصر به فرد در شیوه تبلیغ، در طول بيش از چهار دهه تلاش خستگیناپذیر، مبانی روشنگرانه اسلام را با محوریت قرآن به مخاطبان عرضه نماید.
در این نوشتار به اجمال، شیوة تبلیغی استاد بزرگوار تقديم علاقهمندان میشود:
🔶 1. دامنه تبلیغ را گسترش دهیم
تبلیغ محدود به زمان و مکان خاصی نیست و مرز و بوم ندارد. رسولاکرم(ص) به سران کشورهای یمن، حبشه، روم، ایران دعوتنامه ارسال نمودند. حضرت امام(ره) نیز به رهبر بزرگترین قدرتهای مارکسیستی نامة دعوت نوشت. با هجرت یک عالم قزوینی به کشور چین، اسلام به چین وارد شد؛ و مردم شمال کشور چاد از طریق چند زن مسلمان با اسلام آشنا شدند.
🔶 2. مردم را دعوت کنیم؛ قبل از آنکه آنها دعوت نمایند
امیرمؤمنان(ع) در توصیف پیامبر اسلام(ص) میفرمایند: «طَبیبٌ دَوّارٌ بِطبِّه» او طبیبی است که با داروی خود در پی یافتن بیماران است. و همین است که بعد از نزول آیه «وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأقْرَبِينَ» حضرت از بستگان خود دعوت کرد و پس از پذیرايی از آنها، پیام دعوت به توحید را بیان نمودند.
در جایی دیگر خداوند به پیامبر(ص) میفرماید: «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ»(آلعمران/64) یعنی ابتکار عمل در دست تو باشد و با توجه به مشترکات خود با اهل کتاب، آنها را دعوت کن. و همینطور در مورد حضرت موسی(ع) میفرماید: «اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى».(طه/24)
🔶 3. در پی گرفتن دستمزد نباشیم
باید توجه داشت که در قرآن آمده «قلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا» یعنی درخواست نکنید «لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلا شُكُورًا»(انسان/9) یعنی در دل هم، توقع نداشته باشید؛ ولی نداریم که «لا نأخذ»! پس برای پول نروید و توقع هم نداشته باشید؛ ولی اگر دادند بگیرید. مثل اینکه سایه باید دنبال ما باشد، نخ در پی سوزن باشد و کفش برای پا باشد؛ نه برعکس.
🔶 4. برنامهریزی تبلیغ ریشهای باشد
با خودم فکر کردم که ما پزشک اطفال داریم اما آخوند اطفال نداریم. در روایت هم آمده است که «عَلَیکُم بِالاِحداث». در حکمت این تاکید حضرت علی(ع) ضمن توصیههای خود به فرزند گرامیشان اما حسن(ع) میفرماید: «وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه»ُ زیرا قلب نوجوان مانند زمین خالی و کاشته نشده است و آماده پذیرش هر بذری است که در آن پاشیده شود.
🔶 5. مدیریت زمان با توجه به حال مخاطب
در روایت داریم که رسول اعظم(ص) نماز جماعت میخواندند، صدای گریه طفلی بلند شد، حضرت نماز را سریعتر تمام کردند. وقتی برای نماز جماعت با وجود این همه عظمت و اهمیت توصیه شده است که مراعات حال اضعف مامومین شود، چرا سخنرانیهای ما این گونه نباشد؟! من تفسیر یک دقیقهای هم گفتهام.
🔶 6. روان و صمیمی بگویید
با مردم ساده حرف بزنیم تا بفهمند. در درسی اشکال کردم، استاد گفت: اشکال به ناقل، یا منقول، یا منقول به، یا منقول فیه، یا منقول علیه است؟! گفتم اصلاً اشکال یادم رفت! در روایت هم داریم که رسول اكرم(ص) فرمودند: «اَنا آکِلٌ کَما یَاکُل العَبد وَ اجلس کَما یَجلس العَبد» در قرآن هم میخوانم که «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ».
🔶 7. به جای گریه سراغ خنده برویم
با ایجاد فضای شاد، مخاطب سرحال، با انگیزه و همراه بحث میماند. «وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَى» و این اوست که میخنداند و میگریاند. خنده مثل تکان دادن گونی است که جا باز میکند. با خنده مخاطب شما احساس خستگی نمیکند.
🔶 8. انجام وظیفه نه رفع تکلیف
«لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ». مگر یادمان رفته که انبیاء و اولیاي الهی را نه تنها استقبال نمیکردند، بلکه با انواع و اقسام تهمتها و افتراها و آزار و اذیتها مانع فعالیت آنها میشدند؟!
🔶 9. تبليغ در همة سال، نه منحصر در زمان خاص
در قرآن میخوانیم: «إِيلافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ». اگر اقتصاد مردم تعطیلبردار نیست، چرا اعتقاد آنها موسمی و فصلی باشد؟! هرچند نقش زمان و آثار آن نباید نادیده گرفته شود، ولی فقط به آن هم اکتفا نشود.
🔶 10. بازخوردگیری از مباحث
نشریه معارف, [۲۴.۰۶.۱۸ ۱۴:۱۵]
مدتی برای مثال زدن افرادی که کمتر میفهمند یا نمیفهمند از واژه "دهاتی" استفاده میکردم! دهاتیها اعتراض کردند که چرا ما را مثال میزنی مگر ما اینگونه هستیم؟! بعداً آن را به پشت کوهی تبدیل کردیم! باز نامه آمد مگر ما چه تقصیری داریم؟! در زمان طاغوت منبریای در شهری از وضع نامناسب دینی انتقاد میکرد که چرا باید در فلان نقطه شهر در فلان مرکز دختر و پسر باهم اجتماع کنند و فساد و فحشا باشد. دو جوانی که این قضیه را شنیده بودند گفتند دنبال آدرس میگشتیم که آقا دادند.
#تبلیغ
#دانشگاه
📚 منبع: نشریه معارف، شماره 88- آبان و آذر 90.
4_5828158990177010802.mp3
3.86M
صوت نواهنگ ۴ دقیقه
حاج آقا عالی
۵ باور نسبت به خداوند جل جلاله
وتغییر دیدگاه نسبت به او
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرویس فرهنگی فردا.pdf
179.5K
متن کامل مصاحبه با استاد کورانی پیرامون وقایع آخرالزمان
🔴فشارهای سهگانه کلید خورد
♦️پروژه همافزایی فشارهای سهگانه از امروز با فراخوانهای گسترده در شبکههای اجتماعی کلید خورد و تلاش شد تا اعتصاب و تجمعات اعتراضی در تهران و چند استان دیگر شکل بگیرد.
♦️سناریوی هم افزایی فشارهای سهگانهی آمریکا (اقتصادی، روانی و عملی) برای تغییر محاسبات ایران و تحمیل برجامهای جدید را میشود چنین روایت کرد. «مرحله اول» خروج آمریکا از برجام برای بیتعادل سازی اقتصاد ایران و تحریک فضای کسب و کار جهت انتقال فشارهای روانی به مردم «مرحله دوم» ظهور و بروز نارضایتی و اعتراضات اجتماعی ناشی از بیتعادلی اقتصادی و فشارهای روانی در محیط داخلی ایران «مرحله سوم» میدان داری عناصر ضدانقلاب برای تبدیل نارضایتی و اعتراضات اجتماعی به آشوب و فشارهای عملی «مرحله چهارم» بازگرداندن تحریمها و اعمال تحریمهای جدید علیه ایران در نقطه جوش بیتعادلی اقتصادی و فشارهای روانی و عملی در اواخر تیر تا اواسط مرداد ماه «مرحله پنجم» ایجاد دوگانگی در حاکمیت و گسست ملی در ایران بر سر مذاکره و توافق مجدد و وانهادن مزیتهای موشکی و منطقهای به آمریکا
♦️با این شرایط بیعملی نسبت مشکلات مردم در دولت و مجلس به همراه توچالگردی و رفتن به تعطیلات تابستانی، عملا پُرکردن جدول آمریکاییها است. به نظر میرسد غربگرایان تغییر محاسبات برای مذاکره و توافق مجدد با آمریکا را به انتظار نشستهاند. در این ارتباط تلاش برای بررسی fatf طی دو ماه آینده در مجلس این انگاره را تقویت میکند.
❇️ کارت به کارت کردن فطریه و خرج کردن مبلغ کنار گذاشته شده
♻️ #کارت_به_کارت
♻️ #خرج_کردن_مبلغ_کنار_گذاشته
≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥
♻️ سوال: وظیفه کسی که مبلغ #زکات_فطره را کنار گذاشته بود ولی آن را به صورت کارت به کارت پرداخت نموده و مبلغ کنار گذاشته شده را خرج نموده، چیست؟
✅ پاسخ: ⬇️⬇️
✅ امام خامنه ای: کارت به کارت کفایت نمی کند بلکه چون زکات فطره را تلف (یعنی خرج) کرده اید باید دوباره بپردازید. [1]
✅ آیت الله مکارم: احتیاط آن است که آن پول را هم به عنوان زکات فطره بپردازد. [2]
✅ آیت الله سیستانی: نبايد فطره را تبديل كند بلكه عين همان مال را به فقير بدهد واكنون #ضامن است بايد دوباره بپردازد. [3]
✅ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال، اگر به #وکالت از فقیر زکات فطره را قبض کرده و سپس به جای آن به حسابش واریز نموده، کافی است و گرنه ضامن است. [4]
✅ آیت الله فاضل: کارت به کارت کردن فطره زکات فطره اگر پول به فقیر برسد صحیح است، لیکن #عوض_کردن پولی که بابت زکات فطره کنار گذاشته بوده جایز نیست و مصرف کردن آن نیز جایز نبوده و اگر پولی را که بابت زکات فطره گذاشته بوده مصرف کرده چون نمی دانسته گناه حساب نمی شود. [5]
—------------—
✅ پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: baa852f721433b4825ea1ae74b815f5f.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504310124.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 516320.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31900.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501398.
☑️ همزمان با سالگرد شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی و 72 تن از یارانش، با انفجار بمب در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، مطالعه این جزوات پیشنهاد میشود👇
📃 بهشتی و تشکیلات
(بررسی اجمالی احزاب شرقی و غربی و معایب آنها و ویژگی های تشکل اسلامی از نظر شهید بهشتی)
📲 kalk.ir/doc/package/300/
📃 تشکیلات اسلامی در آیات و روایات و نظرات شهید بهشتی
(بررسی مولفه های تشکیلات اسلامی با بهره مندی از سخنان شهید بهشتی پیرامون کار تشکیلاتی، مباحث مربوط به تشکل های دانشجویی و آیات تشکیلاتی)
📲 kalk.ir/doc/package/32/
📃 تشکیلات، امامت، روحانیت
(چهار درسگفتار از شهید بهشتی در باب مدیریت تشکیلاتی)
📲 kalk.ir/doc/package/195/
📃مدیریت کارآمد با نگاه به سیره شهید بهشتی
(اشاره به 10 نکته مدیریتی شهید بهشتی)
📲 kalk.ir/doc/package/39/
📌 با استفاده از فرصت تابستان و برای افزایش شناخت و کارآمدی تشکیلاتی اعضای تشکلتان، این جزوات را مطالعه کنید و به دیگران هم پیشنهاد دهید.
💥 همه بستههای پشتیبان کالک را که در قالب #پشتیبان_هفته در کانالهای سامانه منتشر میشوند، در این لینک مشاهده کنید🔻
📲 kalk.ir/doc/packages