eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴دفع بلا از قم و ویروس کرونا (۲) 🔸ادامه 👇 👌اما ممکن است که خداوند اهل قم را نه به عنوان عذاب ، بلکه برای ترفیع و بالا بردن مقام ،گرفتار ناخوشی و ناگواری کند که این ناخوشی به عنوان عذاب نمی باشد ، بلکه از باب ؛ « هر که در این بزم مقرب تر است ، جام بلا بیشترش می دهند » می باشد . ❕ بندگان صالح خداوند بیش از دیگران در معرض مصیبت هستند . خداوند آنان را گرفتار می کند ، تا با صبر و بردباری آنان بر ، پاداش های فراوان و بی نهایت به آنان بدهد ، در راس این دسته پیامبران و اولیاء هستند ، چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « اگر گرفتار مصیبتی در جانت یا مالت یا فرزندت شدی ، مصائب پیامبر خدا را متذکر شو زیرا هیچ یک از خلائق به مانند پیامبر اسلام گرفتار نشدند » 📚وسائل الشیعه ج3 ص267 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند برای اولیاء و دوستانش مصائبی قرار می دهد تا به خاطر صبر در برابر آن از او پاداش بگیرند بی آنکه مرتکب شده باشند» 📚الکافی ج2 ص325 _ قرب الاسناد ص79 ❕و فرمود ؛ «شدید ترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند و از پی آنان می آیند سپس سایر مومنان به تناسب » 📚الکافی ج2 ص252 🔶و : «بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمی‌دارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند» 📚الکافی،ج2 ص 252 👌بنابراین هیچ تضادی بین روایاتی که می گوید بلا از قم برطرف شده و گرفتاری اهالی قم به کرونا نمی باشد ، روایاتی که می گوید به قم بلا نمی رسد ، یعنی آن دیار گرفتار عذاب نمی شوند ، زیرا از شیعیان مخلص اهل بیت هستند ، اما می توانند برای ترفیع درجه و مقام ، گرفتار ناخوشی و ناگواری چون ویروس کرونا شوند . ❕البته چنان که از روایات فوق بر می آید ، دفع بلا و عذاب از قم به خاطر تبعیت آنها از اهل بیت علیهم السلام است ، اگر زمانی فرض شود که اهالی قم به تعالیم اهل بیت علیهم السلام بی تفاوت شوند ، هیچ منعی ندارد که آنان هم گرفتار بلای عذابی شوند چنان که خداوند می فرماید ؛ « اين به خاطر آن است كه خداوند هيچ نعمتى را كه به گروهى داده تغيير نمى‏ دهد جز آنكه آنها خودشان را تغيير دهند، و خداوند شنوا و داناست. » ( انفال 53) 👌و می فرماید ؛ « براى انسان مامورانى است كه پى در پى، از پيش رو، و از پشت سرش او را از حوادث (غير حتمى) حفظ مى ‏كنند، (اما) خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملتى) را تغيير نمى ‏دهد مگر آنكه آنها خود را تغيير دهند، و هنگامى كه خدا اراده سويى به قومى (بخاطر اعمالشان) كند هيچ چيز مانع آن نخواهد شد، و جز خدا سرپرستى نخواهند داشت. » ( رعد 11) 👌علی علیه السلام هم فرمود ؛ « هرگز ملتى كه در ناز و نعمت مى‏ زيستند نعمتشان زوال نيافت، مگر بر اثر گناهانى كه مرتكب شدند؛ زيرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمى‏ دارد و اگر مردم هنگامى كه بلاها بر آن نازل مى ‏شود و نعمت‏ها از آنان سلب مى‏ گردد با صدق نيّت در پيشگاه خدا تضرّع كنند و با قلب‏هاى پر از عشق و محبت به خدا، از او درخواست نمايند، به يقين آن چه، از دستشان رفته به آنان باز مى ‏گردد و هر خرابى را براى آن‏ها اصلاح مى‏ كند » 📚نهج البلاغه خطبه 178 👌این احتمال هم است که بگوییم مقصود از دفع بلا از قم اصلا بلای مادی نیست ، بلکه بلای معنوی است ، یعنی قم به خاطر آنکه محل ظهور و بروز علمای راستین و شیعیان مخلص اهل بیت می باشد ، هیچ گاه دچار بلای انحراف و جهل و گمراهی نمی شود و اگر فتنه های انحراف و گمراهی در سایر بلاد نمود پیدا کرد ، به قم پناه ببرید و از علمای راستین و شیعیان مخلص آن دیار تبعیت کنید ، تا دچار بلای انحراف و گمراهی نشوید . @Rahnamye_Behesht 🆔 @eisavim
13930212_8615_128k.mp3
3.05M
#مناسبت #ماه_رجب #رهبری
#رهبری
در این منبر میخوانید: 🌸 آیت الله ری شهری در کتابی که درباره شخصیت عرفانی به نام «زمزم عارفان» نوشته اند، 🌸گنجی بینظیر🌸 از لسان مبارک این عارف واصل نقل می کنند که بسیار شنیدنی می باشد. آقای بهجت می فرمودند: من در مورد ختومات از استادم (مرحوم آيت الله قاضی) چيزی نمی پرسيدم. اما گاهي خود ايشان مي‌فرمودند. از جمله را: 1⃣ ختم سوره مباركه واقعه كه در ماه قمري‌اي كه اولين روز آن، دوشنبه باشد است. ادامه منبر را در کانال 👇مطالعه کنید. لطفا دهید. ✅ @m_asemani
تعریف اعتکاف اعتکاف در لغت به معنای حبس کردن و درنگ نمودن و توقف و گوشه نشینی برای عبادت است. همچنین به معنای اقبال و روی آوردن به چیزی و ملازمت آن بر سبیل تعظیم است. و اعتکاف در شرع، التزام به توقف و درنگ در مسجد به قصد قربت است. به عبارت دیگر اعتکاف عبارت است از: ((اقامت کردن برای حداقل سه روز در مسجد به قصد عبادت با مراعات شرایط لازم.)) نیز در تعریف اعتکاف آمده است: هو اللبث فی المسجد بقصد ال عباده اعتکاف، درنگ کردن در مسجد به منظور عبادت است. چنانکه از آیات اعتکاف استفاده می شود، اعتکاف باید در مسجد باشد. (آداب و احکام اعتکاف، محمود اکبری، صفحه 13)
پیشینۀ اعتکاف.pdf
37.6K
#مناسبت #اعتکاف #اخلاق
ارزش معنوی اعتکاف انقطاع از مادیات و امور دنیوی و ملازمت مسجد و دوام ذکر و عبادت خدا، به تنهایی و بدون اعتکاف نیز دارای ارزشی والا و اهمیتی فراوان است که در این زمینه آیات، روایات و احادیث زیادی را با چنین مضمونی می توان یافت، اما اهمیت اعتکاف به طور مشخص در قرآن و احادیث مورد تأکید قرار گرفته است. مطالعه در تعالیم ادیان الهی نشان می دهد که همواره شیوه هایی از درون گرایی و دوری از جمع در ادیان آسمانی وجود داشته است. در فضیلت این عمل عبادی، همین بس که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هر ساله دهۀ آخر ماه مبارک رمضان را در مسجد معتکف می شدند و در گوشه ای از آن خیمه زده و بستر خود را جمع می کردند. ( آداب و احکام اعتکاف، صفحه 18)
فلسفۀ اعتکاف اعتکاف توقفی ناآگاهانه در مسجد نیست، صِرف درنگ و مکث و حبس خویش در مسجد بدون عشق به عبادت و قصد قربت نیست. اعتکاف لمیدن، خوابیدن و چرت زدن و احیاناً وقت گذرانی و گردهمایی تفریحی، سیاحتی در مساجد بزرگ شهر نیست. اعتکاف تلاشی است برای این که انسان های فرورفته در غرقاب روزمره گی ها از فضای پر التهاب روزانه به سوی خویش و خدای خویش باز گردند. اعتکاف زمینۀ توبه و بازگشت است، بازگشت به قرآن و معنویت؛ بازگشت به دعا و استمداد از عالم غیب؛ بازگشت از ((خودمداری)) به ((خداگرایی)). اعتکاف یعنی بریدن از دیگران و پیوستن به او؛ اعتکاف تمرین دل کندن از دیگران ودل بستن به خداست؛ اعتکاف تمرین زندگی واقعی یعنی چگونه زیستن و چگونه بودن است. اعتکاف تمرین انقطاع الی الله است؛ معتکف در طول مدت اعتکاف از همۀ تعلقات دنیایی بریده و تمام وقت به حالت عبادت درآمده و به مسجد که خانۀ خداست پناه می برد. ( آداب و احکام اعتکاف، صفحه 18)
ویژگی های اعتکاف در احکام الهی، هم عبادت شبانه هست – نظیر وقوف در مشعر و بیتوته در منا- و هم عبادت روزانه – مانند وقوف و ماندن در عرفات و روزه داری- اما عبادت تلفیقی شبانه و روزانه، به گونه ای که مکلف پیوسته در عبادت به سر ببرد و کاری که در شب حرام باشد، در روز هم حرام باشد، جز عبادت اعتکاف نیست که مجموعه ای از چند عبادت است و ویژگی آن، خاص است و در بسیاری از عبادات نیست. هرچند روزه داشتن، یکی از ارکان اعتکاف است، اعتکاف نظیر روزه داری ماه رمضان نیست که واجبات و محرمات آن برای روزه داران تنها در روز باشد و در شب حلال شود و روزه دار شب ها فارغ باشد. درست است معتکف با فرا رسیدن مغرب، روزه را افطار می کند، ولی همچنان در حال اعتکاف است و همۀ محرمات اعتکاف، در شب هم بر او حرام اند. اعتکاف، ترکیبی از نماز، روزه، حج و عمره است و آثار و برکات آنها را دارد. در روایت معروفی (( بُنِی الإسلام عَلی خَمس... )) نماز، روزه، زکات، حج و ولایت از مبانی پنج گانه اسلام شمرده شده که بخش وسیعی از این مبانی پنج گانه در اعتکاف دیده می شود. اکنون به صورت کوتاه به حضور این اعمال در اعتکاف، به ترتیب اشاره می شود: 1.نماز که ستون دین است و جای سجده آن باید پاک باشد، در اعتکاف حضور دارد که جای پاک آن، فقط باید مسجد باشد. 2. روزه که (( جنه من النار )) یعنی سپر آتش است، با همه جلال و شکوهش شرط اعتکاف به شمار می آید و به جایگاه اعتکاف نمی رسد و اگر به پای اعتکاف می رسید، شرط آن نبود. چنان که وضو گرفتن عبادت است، اما به جایگاه نماز نمی رسد. بدین جهت، مقدمه و شرط نماز است. 3. بسیاری از اعمال حج و عمره در اعتکاف دیده می شود. احرام که وصف محرمان حج و عمره است، آثارش در اعتکاف هست. خرید و فروش، بوییدن طیب و بوی خوش، لمس و مس همسر و آمیزش با او در حال احرام، همگی حرام اند، چنان که بیشتر فقیهان به حرام بودن این کارها در حال اعتکاف، فتوا داده اند. این ها آثار حج و عمره هستند که در اعتکاف دیده می شوند. اعمال مشعر و منا و عرفات که اساساً وقوف و عبادت شبانه است، ماندن در عرفات، برنامه روزانه است، بیتوته در منا عمل شبانه است، ذبح و قربانی در منا روزانه است، همۀ این وقوف ها در اعتکاف به صورت عبادتی به هم پیچیدۀ شبانه روزی وجود دارند. (آداب و احکام اعتکاف، صفحه 19)