eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.3هزار ویدیو
3.2هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷بایستگی های نیت روزه 🔹1.قصد قربت و اخلاص، یعنی روزه را برای انجام فرمان خداوند به جا آورد. 🔹2. در روزۀ واجب، نیت روزه از ظهر تأخیر نیفتد. 🔹3. تصمیم در خودداری نمودن از چیزهایی که روزه را باطل می کند. 🔹4. در غیر روزۀ رمضان باید نیت روزه را معین کند، مثلاً معین کند که روزۀ قضا یا کفاره و ... است. 🔹5. نیت در روزۀ واجب معین مانند روزۀ ماه رمضان باید استمرار داشته باشد، یعنی در بین روز از نیت روزه بر نگردد. 📚( احکام رمضان، صفحه 21)
امتیازات حضرت خدیجه.pdf
حجم: 996.7K
📜فیش منبر 📩 منبر کامل سلام الله علیها ♦️ فیش منبر وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها💠 ✍️دهم ماه مبارک رمضان 📌دسترسی به متن منبر 👇👇 is.gd/4tzeyX ⏬دریافت سایر مجموعه های فیش منبر ماه رمضان دانلود فــــیــــــش منبر و مرثیه👇 ╭┅─────────┅╮ 🌺 @fishemenbar ╰┅─────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چرا سید بحرالعلوم رفیق ارواحنافداه بود⁉️⁉️ ✅ کانال 🌺بشارت بهار🌺 @besharatebahar
14959-fa-khasaes-hazerat-khadijeh-s.pdf
حجم: 7.71M
🔰🔰 📚عنوان : خصائص ام المومنین خدیجه الکبری (س) ✍نویسنده : حسین تهرانی 📖موضوع : حضرت خدیجه کبری (س) 📄تعداد صفحات : ۷۴۱ صفحه 📆به مناسبت فرارسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (س) 📌 فقط با ذکر منبع مجاز است 💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید : 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
🔷معیار زمان امساک 🔘مسأله: ملاک امساک برای روزه، طلوع فجر صادق است بنابراین اگر روزه دار با شروع اذان اطمینان به طلوع فجر پیدا کند نباید چیزی بخورد و اگر لقمه ای در دهان دارد نباید فرو ببرد. اما اگر اطمینان به دخول وقت پیدا نکرده است می تواند چیزی بخورد ولی اگر بعداً معلوم شود که در وقت طلوع فجر چیزی خورده است باید قضای آن روز را هم بگیرد، بنابراین احتیاط آن است که چند دقیقه قبل از اذان صبح از خوردن و آشامیدن امساک نماید تا دچار شبهۀ بطلان روزه و وجوب قضا نشود. 🔘مسأله: باید مقداری پیش از اذان صبح و مقداری هم بعد از مغرب از انجام کاری که روزه را باطل می کند خودداری کند. 🔘مسأله: برخی فکر می کنند تا اذان تمام نشده و یا تا مؤذن الله اکبر نگفته می توانند خوردن سحری را ادامه دهند، در حالی که تا وقت اذان صبح رسید، نباید چیزی بخورند. 🔻 پرسش: اگر شخصی با اعتقاد به اینکه هنوز اذان صبح را نگفته اند، مشغول خوردن سحری شود سپس متوجه گردد که وقت اذان صبح گذشته است، حکم روزۀ او چیست؟ 🔺پاسخ: اگر بدون بررسی و تحقیق در طلوع فجر مشغول خوردن سحری شده روزه اش باطل است و باید قضا کند. البته باید تا مغرب از مبطلات امساک کند. 📚( احکام رمضان، صفحه 21)
📖لذت امساک 🔰برخی می خورند تا لذت ببرند و برخی امساک می کنند تا لذت ببرند، که اولی لذت انفعالی است و دومی لذت عملی. یکی از اقسام روزه ای که به حرمت آن فتوا داده اند «صوم الوصال» است. از تفاسیر صوم الوصال یکی این است که کسی نیت کند از اول اذان صبح امروز تا اول اذان مغرب فردا، یعنی دو روز و یک شب، روزه بگیرد که جمعا یک عبادت شود و شب هم جزو روزه او قرار بگیرد. ⬅️مرحوم ابن بابویه قمی (رضوان الله علیه) به طور «مرسل» از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می کند که «نهی رسول الله عن صوم الوصال» . ولی دیدند خود پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم این کار را می کند، چون رسول خدا مختصاتی دارد؛ مثل اینکه، نماز شب بر پیغمبر واجب است و بر دیگران واجب نیست، به آن حضرت صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردند: چطور شما مردم را از صوم وصال نهی می کنید، ولی خودتان آن را انجام می دهید؟ آن حضرت طبق این نقل، فرمود: 🔸«انی لست کاحدکم انی اظل عند ربی فیطعمنی و یسقینی» من مانند یکی از شماها نیستم؛ من نزد پروردگار خودم به سر می برم و او مرا طعام و آب می دهد و از این رو احساس گرسنگی و تشنگی نمی کنم؛ ولی شما چنین نیستید، اگر دو روز، و یک شب پشت سر هم، روزه بگیرید و در این مدت متصل غذا و آب نخورید، برای شما درد آور است. ❇️این سخن حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود: «من مانند یکی از شماها نیستم» به این معناست که شما از خوردن لذت می برید، ولی من از نخوردن لذت می برم. البته نسبت به «ماسوی الله» او لذت فاعلی دارد، و گرنه نسبت به ذات اقدس اله، از آن جهت که بنده او و مستفیض است، لذت انفعالی دارد. ✅این حدیث، تفسیر لطیفی برای آیاتی است که قرآن کریم از زبان ابراهیم خلیل (علیه السلام)، نقل می کند: «الذی خلقنی فهو یهدین و الذی یطعمنی و یسقین و اذا مرضت فهو یشفین» خدا خالق، هادی، مطعم، ساقی و شافی من است. این آیات، درجات گوناگونی را تحمل می کند که همه آنها صحیح است. درجه ظاهریش، این است که خدا، مطعم این غذای ظاهری است که ما می خوریم: «... یرزق و لا یرزق و یطعم و لا یطعم» ⬅️نیز خداوند دستگاه جهاز هاضمه و گوارش و نیروی لذت بردن را به ما عطا کرده است؛ اما معنای لطیفی را که در حدیث رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده، می توان در باره ابراهیم خلیل (علیه السلام) بیان کرد که ابراهیم خلیل، تنها نمی خواهد بگوید که غذا و آب ظاهری مرا خدا می دهد و بیماری ظاهری مرا خدا شفا می دهد، بلکه می گوید همان گونه که او غذا و آب ظاهری را عطا می کند و بیماری ظاهری را شفا می دهد، غذا و آب باطنی را نیز می دهد و بیماری باطنی را هم شفا می دهد. 🔺روشن شد که گاهی انسان از نخوردن و گاهی از خوردن، لذت می برد. غالب انسانها که گرفتار لذت بری از خوردن و نوشیدن هستند، این لذتها، انفعالی است، نه فاعلی؛ ولی کسانی که از نخوردن و ننوشیدن و روزه گرفتن لذت می برند، لذتهای آنها لذتهای فاعلی است.
24.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸چند دقیقه با طلبه ای که سینماگر شد 🎥آقایی: راه برایم باز نبود؛ نزدیک 2 سال طول کشید تا ارشاد مجوز دهد. @irinn_channel
مهربان ترین مادر مومنین!.pdf
حجم: 152.6K
💠مناسبت: ⭕️عنوان: "مهربان ترین مادر مومنین" ✅کانال تخصصی محتوایی مبلغان(طلاب) https://eitaa.com/moballeghan
✨﷽✨ 🌸استاد رفیعی 🔰درباره آثار و بركات روزه صحبت كنيد. 💬شبي كه رسول خدا (ص) به معراج رفتند، همين سوال را پيامبر از خدا پرسيد. گفتگوی پروردگار و رسول گرامي: 💐خدايا ثمره ي روزه چيست؟ خدا فرمود: روزه باعث حكمت مي شود. در روزه بيشتر كارشناسان روي مباحث اجتماعي بحث ميكنند. حكمت غير از علم است. حكمت يعني قدرت فهم و تشخيص قدرت، راه پيداكردن، سر دو راهي نماندن. حكمت قوه اي است كه خدا به انسان مي‌دهد. در قرآن ميگويد: به هركس حكمت داديم خير كثيري به او داديم. ممكن است كسي عالم باشد ولي حكيم نباشد. حكمت قدرت فهم كتاب است. اين در پرتو روزه پيدا ميشود. از لقمان پرسيدند چرا حكيم شدي؟ گفت: من غذايم را كنترل كردم، هر چيزي نخوردم. زبانم را كنترل كردم، هر چيزي نگفتم. چشمم را كنترل كردم و هرچيزي را نديدم. ما در روزه اين كار را انجام ميدهيم. حكمت در واقع با كنترل مبادي ورودي قلب است. چشم و قلب و زبان را كنترل كردن. روزه دار اينها را كنترل مي‌كند. از حلال نمي خورد چه برسد به حرام. روزه دار كمتر چشم به حرام مي‌دوزد و هر چيزي را گوش نمي دهد چون ميگويد: روزه هستيم. وقتي مبادي ورودي سالم شد، طبيعتا اين نور حكمت از قلب متصاعد مي شود. اين مهمترين اثر روزه است. در ادامه اين روايت دارد كه حكمت باعث معرفت ميشود و معرفت باعث يقين ميشود. يقين بالاترين ارزش است. اگر انسان يقين داشته باشد خيلي از كارها را انجام نميدهد. بيشتر ما كه گناه ميكنيم بخاطر اين است كه يقين ما ضعيف است. اگر به معصيت يقين داشته باشيم گناه نمي كنيم. اثر ديگر روزه تقويت اراده است. خيلي‌ها می گويند ميخواهيم گناه نكنيم ولی نمي شود. دلم مي‌خواهد دروغ نگويم ولي نمي توانم. سخت است. اين روزه اين اراده را تقويت مي‌كند. چطور شما پانزده ساعت در هواي گرم نمي آشامی ، پس مي‌تواني حرام هم نبينی . در واقع يك ممارست و تمرين است. مهمترين اثر روزه تقويت اراده است. آثار ديگر روزه اين است كه تعبدي را در انسان مي‌رساند. يك تمرين نظم و برنامه ريزي. شما داريد غذا مي‌خوريد. صداي اذان مي‌آيد ديگر نمي خوريد. تا مغرب هم نميخوريد. يك نظمي دارد. پس تمرين براي نظم در زندگي است. ديگر آثار روزه تمرين صبر و بردباري است. صبر ساده نيست. در روايت داريم: صبر مثل سر در بدن است. مشكل عمده مردم ما كم صبري است. صبر باعث ميشود انسان به كمالات برسد. صبر در كنار شُكر آمده است. صبر در كنار نماز آمده است. صبر در كنار حق آمده است. اگر اين صبر و تحمل در انسان باشد، صبر بر عبادت ميكند، صبر بر مصيبت ميكند، صبر بر معصيت مي‌كند. اين صبر با روزه تقويت مي‌شود. روزه به شما صبوري مي‌دهد. چطور پانزده ساعت شما صبر مي‌كنيد. علي رغم گرسنگي و تشنگي. يكي ديگر از آثار روزه كنترل غرايز و شهوات است. مشكلي كه در جوانان داريم طوفاني بودن شهوت و غرايز است. مخصوصا كسانيكه سن ازدواجشان گذشته و صحنه‌هايي راه درجامعه مي‌بينند. روزه باعث كاهش شهوات مي‌شود. در واقع يك نوع مديريت شهوت و غرايز است. غضب را كنترل مي‌كند. اينكه ميگويند: در عيد فطر روزه دار جايزه مي‌گيرد و روزه يكي از درهاي بهشت است، بخاطر آثار آن است. 📺 برنامه سمت خدا اصل و متن کامل حدیث درکتاب بحارالانوار در آدرس زیر 👇👇👇👇👇👇