eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.3هزار ویدیو
3.2هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶معنای بدعت 🔹بدعت در لغت عرب، به معنی کار بی سابقه است که نمونه قبلی نداشته باشد. قرآن، خدا را چنین توصیف می کند: «بَدِیعُ الْسَّمَاواتِ والأرضِ»انعام /101 [آفریننده آسمان و زمین است] که آنها را بدون الگو و نمونه پیشین، آفریده است، و به عبارت دیگر، هر چیز جدید و بی سابقه را «بدیع» و کار نو ظهور را «بدعت» توصیف می کنند. راغب در مفردات می گوید: «ابداع، پدید آوردن چیزی است که نمونه و سابقه ای نداشته باشد و چاهی را که تازه حفر کرده باشند، بدیع می گویند.» ◽️قرآن پیامبر را چنین توصیف می کند: «قُلْ مَا کُنتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ» احقاف/9 [بگو من در میان پیامبران پدیدة نو ظهوری نیستم، بلکه پیش از من نیز پیامبرانی آمده اند]. 🔸بدعت به معنی لغوی، یعنی کارهای نو ظهور، نمی تواند بدون قید وشرط حرام باشد، زیرا جهان زندگی پیوسته در دست تغییر و دگرگونی است و همان طور که طبیعت به طور مستمر در حرکت و تغییر و نو آوری است، زندگی انسان نیز از نظر پوشاک و خوراک و مسکن و صنایع، پیوسته در حال دگرگونی و نو شدن است و هیچ عاملی نمی تواند حرکت عظیم زندگی انسان را متوقف سازد، بلکه او باید طبق سنت الهی گام به پیش نهد و زندگی را هر روز رنگین تر ساخته و چهرة زندگی را هر روز تازه تر سازد.
2.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی در مورد بدعت
❔❔❔می خواستم بدانم در مدارس که در زنگهای استراحت یا بعد از ساعات درسی که معلمان و دانش‌ آموزان دور هم جمع هستند و در مورد دانش آموز خاصی صحبت می کنند و اسم او را می آورند و بعضا عیب های او در سر کلاس گفته می شود ،آیا این کار صحیح است؟ سوال دوم؛ آیا معلم حق دارد در کلاس درس برای اینکه جو کلاس عوض شود، با دانش آموزی شوخی کند یا او را مسخره کند؟ در صورتی که خود دانش‌آموز مشکلی نداشته باشد چطور؟ 🔲و اما اینکه عیب های یک دانش‌آموزی را سر کلاس و در جمع دانش‌آموزان بگویند این حرام است. مگر جنبه نهی از منکر یا امر به معروف پیدا کند. به این معنا که آن دانش‌آموز منکری را مرتکب شود یا واجبی را ترک کند که باید از آن منکر جلوگیری شود و طرف هم به انجام آن واجب واداشته شود و راهی جز این نیست که این مسئله را در بین دانش‌آموزان بگوید، اگر این باشد حکم غیبت را ندارد و حرام نیست. اما اگر این مسائل نیست و همین جوری معلم می‌آید جلوی دانش‌آموزان در غیاب دانش‌آموز دیگر یا در حضورش او را مسخره کند که این جایز نیست. اما اینکه با طرف شوخی کنند، شوخی مراتبی دارد. حالا مزاح ساده ای باشد، لفظ رکیکی نداشته باشد، طرف را مسخره نکنند، لقب بد ندهند، اینها نباشد مزاح هست و اشکالی ندارد. اما یک وقت هست با همین مزاح او اذیت می شود، ناراحت می شود. در کل کسی که اهل مزاح نیست بیخودی نباید با او مزاح کرد، زیرا ناراحت می شود. 🔳و اما مسخره کردن دیگران؛ این حرام است ولو طرف هم راضی است. یعنی اینگونه نیست که حالا طرف راضی است بتوانید او را مسخره کنید، تعبیر قرآن هم این است که گروهی گروه دیگر را مسخره نکنند این حکم کلی است حال ممکن است طرف بگوید من را هر چه خواستید مسخره کنید، خوب دین می گوید نباید مسخره کرد و مسخره کردن دیگران جایز نیست.
🖌یکی از برخوردهای منفی نسبت به عیوب دیگران، مسخره کردن آنها است. گرچه مسخره کردن در برخی از موارد به جهت عیوب و نقایص نیست، همچون استهزاء انبیاء و مؤمنین و مقدسات دین و...، اما چون نوعاً مسخره کردن مربوط به عیوب افراد است در اینجا بحث کوتاهی در این زمینه مطرح می کنیم. افرادی هستند که با کارهایی از قبیل تقلید در راه رفتن، سخن گفتن، غذا خوردن به هر طریقی از اشاره و کنایه و... دیگران را به باد استهزاء می گیرند. قرآن از این عمل شدیداً نهی کرده و آن را مورد توبیخ قرار داده است و در این باره می فرماید: (یا ایها الذین آمنوا لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم)[1] (ای کسانی که ایمان آورده اید نباید گروهی از شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها که مورد استهزاء واقع می شوند بهتر از مسخره کنندگان باشند.) 🔷عوامل استهزا 1️⃣ خود برتر بینی یکی از عوامل استهزاء، حس خود برتر بینی است که بیشتر از ارزش های ظاهری و مادی سرچشمه می گیرد. مثلاً شخصی که خود را از دیگری ثروتمندتر، زیباتر، قوی تر و... می شمرد. زمینه می شود تادیگران را تحقیر و مسخره کند. 2️⃣ دشمنی گاهی عامل استهزاء، دشمنی است که بدین وسیله می خواهد به دشمن خود ضربه بزند. 3️⃣ حسادت گاهی انگیزه استهزاء دیگران حسادت است. افرادی ضعف شخصیت دارند و نمی توانند کمالات دیگران را ببینند، لذا سعی می کنند با مسخره کردن انها شخصیت شان را از بین ببرند. 4️⃣ خنده گاهی انگیزه مسخره کردن، صرفاً برای خنده و سرگرمی است. 5️⃣ عدم درک صحیح گاهی انگیزه استهزاء، عدم درک صحیح از رفتار دیگران است و باید استهزاء کنندگان بدانند که روزی خواهد رسید که دیگران به آنها بخندند و مکافات عمل خود را هم در دنیا و هم در آخرت ببینند. ❇️پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در این خصوص فرمودند: در قیامت کسانی را که در دنیا مردم را مسخره می کردند احضار می کنند و دری از درهای بهشت را به روی آنان می گشایند و به آنها می گویند، بیایید بیایید! آنها با سختی و ناراحتی به پیش می آیند و همین که نزدیک در می رسند، در به روی آنها بسته می شود. سپس درب دیگری به روی آنها باز می شود و گفته می شود، شتاب کنید، شتاب کنید! این بار نیز آنها با ناراحتی حرکت می کنند و همین که نزدیک این درب می شوند، آن در نیز بسته می شود و همین طور این کار تکرار می شود تا جایی که ناامید می شوند و سرانجام دیگر به سوی هیچ دری نمی روند. در اینجا ساکنان بهشت، آنها را نظاره می کنند و به آنان می خندند.[2] 📚پی نوشت ها [1] سوره حجرات، ایه 11. [2] جامع السعادات، ج 2، ص 288، نقطه‌های اغاز در اخلاق عملی، ص 293.
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی درباره استهزاء
🖌پیام به ملت فلسطین در پی پیروزی مقاومت در جنگ دوازده روزه بر رژیم صهیونیستی 💠حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ دوازده روزه با رژیم صهیونیستی را تبریک گفتند.
🔷متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم ▫️سلام بر فلسطین مقتدر و مظلوم؛ سلام بر جوانان شجاع و غیور فلسطین، سلام بر غزه‌ی قهرمان و مقاوم، سلام بر حماس و جهاد و همه‌ی گروههای جهادی و سیاسی فلسطین. ◽️خداوند عزیز و قدیر را برای نصرت و عزتی که به مجاهدان فلسطینی عطا کرد سپاس میگویم، و نزول سکینه و طمأنینه بر دلهای مجروح شهید دادگان، و رحمت و بشارت برای شهیدان، و شفای کامل برای آسیب‌دیدگان را از خداوند منان مسألت میکنم، و پیروزی بر رژیم جنایتکار صهیونیست را تبریک میگویم. 🔸آزمون این چند روز، ملت فلسطین را سرافراز کرد. دشمن وحشی و گرگ صفت به درستی تشخیص داد که در برابر قیام یکپارچه‌ی فلسطین ناتوان است. آزمون همکاری قدس و کرانه‌ی باختری با غزه و اراضی ۴۸ و اردوگاه‌ها، راهکار آینده‌ی فلسطینیها را نشان داد. در این ۱۲ روز رژیم جابر، جنایات بزرگی عمدتاً در غزه مرتکب شد و عملاً ثابت کرد که بر اثر ناتوانی در مقابله با قیام یکپارچه‌ی فلسطین، رفتارهایی آنچنان ننگین و دیوانه‌وار مرتکب میشود که افکار عمومیِ همه‌ی عالم را بر ضد خود برمی‌انگیزد و خود و دولتهای غربی پشتیبان خود بویژه آمریکای جنایتکار را از گذشته باز هم منفورتر میکند. ادامه‌ی جنایتها و درخواست آتش‌بس هر دو شکست او بود. او ناچار شد شکست را بپذیرد. 🔹رژیم خبیث از این هم ضعیف‌تر خواهد شد. آمادگی جوانان فلسطینی، و قدرت‌نمایی مجموعه‌های ارزشمند جهادی، و اعداد قوّه به صورت مستمر، فلسطین را روزبروز قدرتمند‌تر و دشمن غاصب را روزبروز ناتوان‌تر و زبون‌تر خواهد کرد. ◽️زمان آغاز و توقف درگیریها بسته به تشخیص بزرگان جهادی و سیاسی فلسطینی است، ولی آماده‌سازی و حضور قدرتمندانه در صحنه، تعطیل‌بردار نیست. تجربه‌ی «شیخ‌ جراح» در ایستادگی در برابر زورگویی رژیم و شهرک‌نشینانِ مزدور، باید دستورالعمل همیشگی مردم غیور فلسطین باشد. به جوانمردان «شیخ جراح» درود میفرستم. 🔹دنیای اسلام یکسره در برابر قضیه‌ی فلسطین، مسئول و دارای تکلیف دینی است. عقل سیاسی و تجربه‌های حکمرانی هم این حکم شرعی را تأیید و بر آن تأکید میکند. دولتهای مسلمان باید در پشتیبانی از ملت فلسطین صادقانه وارد میدان شوند، چه در تقویت نظامی، چه در پشتیبانی مالی که امروز بیش از گذشته مورد نیاز است، و چه در بازسازی زیرساختها و ویرانیها در غزه. 🔸مطالبه و پیگیری ملتها، پشتوانه‌ی این خواسته‌ی دینی و سیاسی است. ملتهای مسلمان، باید انجام این وظیفه‌ را از دولتهای خود مطالبه کنند، خود ملتها نیز در حدّ توان موظف به پشتیبانی مالی و سیاسی‌اند. ▫️وظیفه‌ی مهم دیگر، پیگیری مجازات حکومت تروریست و سفاک صهیونیست است. همه‌ی وجدانهای بیدار تصدیق میکنند که جنایت گسترده‌ی کشتار کودکان و زنان فلسطینی در این ۱۲ روز نباید بی‌مجازات بماند. همه‌ی عوامل مؤثر رژیم و شخص جنایتکار نتانیاهو باید تحت پیگردِ دادگاههای بین‌المللی و مستقل قرار گیرند و مجازات شوند؛ و این به حول قوه‌ی الهی تحقق خواهد یافت، والله غالبٌ علی امره. ⏱جمعه ۹ شوال ۱۴۴۲ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🖋سیّدعلی خامنه‌ای