eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.7هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
2.9هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📚چند استفتاء درباره اشاعه فحشا: سوال❔مشاهده می کنیم که بعضی از مطبوعات اخباری از قبیل دستگیری سارقین، کلاهبرداران، گروه های رشوه گیرنده در ادارات و افرادی که اقدام به انجام اعمال منافی عفت می کنند و همچنین گروه های فساد و ابتذال و کلوپ های شبانه را چاپ می کنند، آیا چاپ و نشر این قبیل اخبار، به نوعی اشاعه فحشا محسوب نمی شود؟ ج ✅ مجرّد نشر حوادث و وقایع در مطبوعات اشاعه فحشا محسوب نمی شود. سوال ❔آیا جایز است دانشجویان یکی از مراکز آموزشی گزارش هایی از منکراتی را که مشاهده می کنند به مسئولین فرهنگی ارائه دهند تا از ارتکاب آن ها جلوگیری شود؟ ج ✅ اگر گزارش ها راجع به امور علنی باشد و عنوان تجسّس و غیبت بر آن ها صدق نکند، اشکال ندارد و بلکه در صورتی که جزء مقدمات نهی از منکر باشد واجب است. سوال ❔ عدّه ای در برابر دیگران مبادرت به طرح کمبودها و ضعفهایی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، می کنند، گوش دادن به این سخنان و حکایت ها چه حکمی دارد؟ ج ✅ واضح است هر عملی که موجب بدنام شدن چهره جمهوری اسلامی که در برابر کفر و استکبار جهانی ایستاده است، شود به نفع اسلام و مسلمین نیست. بنا بر این، اگر این سخنان موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی باشد جایز نیست.
✏️در روایات دینی اهمیت گناه اشکار بیشتر از گناه پنهان است. در قران کریم تنها گناهی که حتی دوست داشتن ان ولو اینکه به منصه ظهور و بروز نرسد دارای عذاب بوده و وعده عقاب درباره اش داده شده است همین گناه اشاعه فحشاء می باشد که خداوند به آن اشاره فرمودند : 🔰إنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (نور 19) کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای انها در دنیا و اخرت است و خداوند می داند و شما نمی دانید. ⛔️اقسام اشاعه فحشاء : - دروغ و تهمتی را دامن بزند و برای این و آن بازگو کند. - مراکزی که موجب فساد و نشر فحشاء است به وجود اورد. - وسایل معصیت را در اختیار مردم بگذارند و یا انها را به گناه تشویق کنند. - پرده حیا را بدرند و مرتکب گناه در ملاء عام شوند. همه اینها مصداق "اشاعه فحشاء" است؛ چرا که مفهوم این کلمه، وسیع و گسترده می باشد. ⚠️اشاعه فحشا و گناه زشتی و آلودگی گناه را در انظار مردم کم رنگ می کند و این باعث شکسته شدن سدی به نام حفظ ظواهر اسلامی می شود و این کم کم سبب علنی شدن گناهان کبیره در جامعه می شود. ⁉️زمینه های اشاعه فحشاء : 1ـ ترک امر به معروف و نهی از منکر 2ـ افشاء اسرار مومنین 3ـ اختلاط بین زن و مرد (عادی شدن روابط) 4ـ بی حجابی و بدحجابی 📛راهکارهای مقابله با اشاعه فحشاء : 1ـ اقامه نماز 2ـ پایبندی به فرامین و نواهی الهی 3ـ پنهان داشتن گناهان خود و دیگران 📚پی نوشت ها : 1. سوره نور:19؛ تفسیر نمونه،ج‌14، ص: 404 2. تفسیر نمونه ج‌14، ص: 406
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤سخنرانی حجت الاسلام قرائتی درباره اشاعه فحشا (توسعه فساد)
⚠️توجیه گناه عملی حرام است و متاسفانه برخی از مردم برای توجیه گناه خود متوسل به پوشش هایی می شوند ⛔️برای توجیه روابط نا مشروع می گویند برای آشنایی بیشتر ازدواج است ⛔️برای توجیه انداختن طلا ، مردان می گویند برای نامزدی است یا نوعی سرمایه گذاری است ⛔️برای توجیه تراشیدن ریش می گویند به خاطر حساسیت پوست یا نشان دادن جوانی یا بهداشت صورت است ⛔️ برای توجیه غیبت و سخن چینی می گویند خب واقعیت است جلوی خودش هم می گویم 📚کتاب احکام دودقیقه ای / جلد3 / صفحه 120
❌منافقان، وقتی کار خطایی انجام میدهند، برای توجیه آن خطا و برای پوشاندن و صاف ‌کردن گودی این گناه، گناه دیگری انجام میدهند. ⬅️ نرفتن به جهاد و نپذیرفتن مسئولیّت، گناهی عظیم بود که جبران آن به این است که بعد از این، پذیرای مسئولیّت باشند و چنانچه وقایع مشابهی پیش آمد، با آمادگی کامل به‌طرفِ آن بروند و اطاعت خدا و رسول کنند؛ ولی این افراد بی‌ایمان برای هموار ‌کردن این گودال، مرتکب قسم دروغ میشوند و با این گناه بر نفاق خویش می‌افزایند و خود را از خدا دورتر میکنند...‼️ ⬅️اشتباه دیگری که حاکی از طبع منافقان است، این بود که اکنون که مرتکب چنین گناهی شدند، به‌جایِ آنکه بیایند و از خدا و رسولش عذرخواهی نمایند و سعی در جلب رضای خدا و رسول(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) و صاحب دین‌ بنمایند، دنبال جلب توجّه و رضای مردم میروند؛ ❗️ ✅درحالی‌که شایسته‌ است که در صدد عذرخواهی از خدا و رسولش باشند؛ امّا چنین نمیکنند؛ چرا؟ چون ایمان به خدا ندارند: «إِنْ کانُوا مُؤْمِنینَ». اگر مؤمن به خدایید و او را باور دارید و به خدا سوگند میخورید و اگر منافق نیستید، پس چرا سراغ خدا نمیروید؟ 🗯این به آن سبب است که آنها ایمان ندارند. اگر ایمان داشتند، به سراغ خدا میرفتند و خدای متعال از آنها تکلیف دیگری میخواست و آن را انجام میدادند و در صف مؤمنان قرار میگرفتند؛ امّا آنها این کار را نمیکنند؛ چون میدانند که اگر به سراغ خدا و رسول(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) بروند باز به آنها مسئولیّت خواهند داد؛ اینها هم که تحمّل بار تکلیف را ندارند و حاضر نیستند برای خدا از منافع خود بگذرند؛ لذا سراغ مردم میروند. 📚 تفسیر سوره برائت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صص ۴۰۹ تا ۴۱۹(خلاصه).
✏️هر قدر گناه سنگین تر باشد، به سنگینی توجیه گناه نیست ، چرا که گنهکار معترف به گناه غالبا به سراغ توبه می رود. اما مصیبت زمانی شروع می شود که پای توجیه گر در میان اید که نه تنها راه توبه را به روی انسان می بندد بلکه او را در گناه راسخ تر و جری تر می سازد. این توجیه گری گاه برای حفظ ابرو و جلوگیری از رسوایی در برابر مردم است، اما از ان بدتر زمانی است که برای فریب وجدان صورت گیرد. 📌مصادیقی از توجیه گری در طول تاریخ ⭕️ مشرکان عرب برای توجیه شرک خود گاه متوسل به رسم نیاکان می شدند و می گفتند: (انا وجدنا اباءنا علی امه و انا علی اثارهم مقتدون؛ ما پدران خود را بر ایینی یافتیم و به اثار انان اقتدا می کنیم ) و گاه به جبر متوسل می شدند و می گفتند: (لو شاء الله ما اشرکنا؛ اگر خدا می خواست، ما مشرک نمی شدیم . و یا گمراهی خود را چنین توجیه می کردند: (ربنا انا اطعنا سادتنا و کبراءنا فاضلونا السبیلا؛ پروردگارا! ما از سران و بزرگان خود اطاعت کردیم و ما را گمراه ساختند!) ⭕️شیطان برای توجیه نافرمانی خود گفت: (انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین؛ من از او بهترم؛ مرا از اتش افریده ای و او را از گل ) ⭕️گاهی انسان ترس را به عنوان احتیاط، حرص را به تامین اینده، ضعف نفس را به حیا، بی همتی را به زهد، ارتکاب حرام را به کلاه شرعی، فرار از زیر بار مسیولیت را به ثابت نبودن موضوع و ضعف و کوتاهی های خود را به قضا و قدر توجیه می کند. و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون[5] و هنگامی که به انان گفته شود: (در زمین فساد نکنید) می گویند: (ما فقط اصلاح کننده ایم) 🔰شخصی امد خدمت امام صادق (ع) و عرض کرد یابن رسول‌الله! من در خانه‌ام غنا ندارم موسیقی ندارم، ترانه ندارم، رقاصه ندارم اما همسایه‌ی من رقاصه دارد، غنا دارد و من وقتی که به مستراح می‌روم ان جا یک مقدار طول می‌دهم و به ترانه‌های او گوش می‌دهم؛ به ساز و اوازهای او گوش می‌دهم چه طور است‌❔ امام صادق (ع) فرمودند: وای به تو❕بلند شو❕بلند شو برو غسل کن❕ (یعنی غسل توبه) و نماز بخوان و بعد از نماز توبه کن که اگر با این حال از دنیا رفته بودی وای بر تو❕ بعد فرمودند: هرچیزی اهلی دارد و شیعیان ما اهل ساز و اواز نیستند. 📚 آیات مرتبط زخرف/ 23 ، انعام/ 148 ، احزاب/ 67 ،اعراف/ 12 ، بقره/ 11، یونس/ 12
قبح توجیه گناه - حجت الاسلام رفیعی.mp3
10.38M
سخنرانی حجت الاسلام رفیعی درباره توجیه گناه
از جمله‌ی چیزهایی که خیلی ذهن بنده را مشغول میکند به عنوان یک مسئول، خطاب به حضرت یونس (سلام ‌الله ‌علیه‌) است که ایشان یک حرکتی انجام دادند که ناشی از یأس و خستگی بود یعنی قومشان به ایشان جواب ندادند؛ آن وقت خدای متعال به این پیغمبر که یک عمر هم در [بین] این جمعیّت زحمت کشیده بود و خستگی برای او معنا نداشت میفرماید: وَذَا النّونِ اِذ ذَهَبَ مُغاضِبًا فَظَنَّ اَن لَن نَقدِرَ عَلَیه؛(۱) خیال کرد ما به او سخت نخواهیم گرفت؛ نخیر، بر او سخت میگیریم؛ و سخت هم گرفت و آن مجازات کذائی برای جناب یونس به وجود آمد. بنده غالباً وقتی که احساس بی‌عملی میکنم -چه در خودم، چه در دیگران، چه در مسئولین- به یاد این [آیه] می‌افتم که «فَظَنَّ اَن لَن نَقدِرَ عَلَیه»؛ خیال میکنیم که این بی‌توجّهی، بی‌اهتمامی، بی‌عملی موجب واکنش تند از طرف حضرت باری‌تعالی (جلّ جلاله) نخواهد شد؛ چرا، خواهد شد؛ یعنی این معنا عملیّاتی میشود برای ما، عینی میشود و خودش را نشان میدهد. تقوا یعنی تلاش و مراقبت برای انجام وظیفه؛ این معنای تقواست. 🔰بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
🔰(اهل تقوا) در اصطلاح قران یعنی کسانی که واجبات و محرماتشان را شناخته اند و در انجام واجب و ترک حرام اهل رعایت شده اند. ✅به عبارت دیگر (اهل تقوا) یعنی کسی که در انجام واجب و ترک حرام به عصمت عملی رسیده است، یعنی از روی عمد تکلیفی از او ساقط نمی شود و خلافی از او اشکار نمی شود 📔در روایات امده است که: (اصل علامات الشهوه الغفله عن الفرایض ) ریشه ی علامت های شهواتی که در انسان است، غفلت از انجام واجب و ترک حرام است. انسان شهوت حرف زدن دارد، شهوت حرف شنیدن دارد، شهوت نشست و برخاست با دیگران را دارد، شهوت خوردن و خوابیدن دارد... که ریشه ی این نوع شهوات غفلت از انجام واجب و ترک حرام است. 📕در حدیث دیگر می فرماید: (العمل الصالح فهو اداء الفرایض ) در کل قران شریف از (عمل صالح ) هشتاد و پنج بار سخن به میان امده است که در این روایت، (عمل صالح ) به ادای فرایض تفسیر شده است، یعنی این همه تبشیرهای قران و این همه اجر مادی و معنوی و اخروی برای انجام واجب و ترک حرام مطرح شده است و این نشان دهنده ی ارزش انجام واجب و ترک حرام در نزد خدای متعال است. 🔵شناخت وظایف و ادای وظایف ایجاب می کند که هر کس با حیطه مسیولیت خود بخوبی اشنا باشد و تمام همت خود را در ان حیطه به کار گمارد و از ترک وظیفه و دخالت در حیطه های دیگر و ایجاد بی نظمی در امور بپرهیزد. ♦️امیرمومنان علی (ع) نسبت به این امور بسیار حساس بود و اجازه نمی داد کارگزاران و کارکنانش ترک وظیفه نمایند و به امور دیگر بپردازند یا در حیطه وظایف دیگران دخالت کنند. 📎از نمونه های برجسته در این باره توبیخ نامه ان حضرت است به کمیل بن زیاد به دلیل ترک مسیولیت و پرداختن به کاری در حیطه وظیفه او نبود. در دورانی که گروههای غارتگر معاویه به مناطق حکومت علی (ع) حمله می کردند، کمیل بن زیاد فرماندار امام بر هیت به جای انکه در برابر دشمن بایستد و حوزه کارگزاری خدو را حفظ کند، از ان منطقه خارج شد و به قرقیسیا که تحت فرماندهی معاویه بود حمله برد و در واقع مسیولیت خود را ترک کرد و به کاری پرداخت که در حوزه وظایفش نبود و نباید چنان می کرد، پس امام (ع) نامه ای بدو نوشت که جنبه توبیخ داشت و در ان نامه او را از این گونه امور بشدت پرهیز داد و فرمود: 📜أمَّا بَعْدُ فَإِنَّ تَضْييعَ الْمَرْءِ مَا وُلِّي وَ تَکلُّفَهُ مَا کفِي لَعَجْزٌ حَاضِرٌ وَ رَأْي مُتَبَّرٌ وَ إِنَّ تَعَاطِيک الْغَارَةَ عَلَى أَهْلِ قِرْقِيسِيا وَ تَعْطِيلَک مَسَالِحَک الَّتِي وَلَّينَاک لَيسَ بِهَا مَنْ يمْنَعُهَا وَ لَا يرُدُّ الْجَيشَ عَنْهَا لَرَأْي شَعَاعٌ فَقَدْ صِرْتَ جِسْراً لِمَنْ أَرَادَ الْغَارَةَ مِنْ أَعْدَائِک عَلَى أَوْلِيائِک غَيرَ شَدِيدِ الْمَنْکبِ وَ لَا مَهِيبِ الْجَانِبِ وَ لَا سَادٍّ ثُغْرَةً وَ لَا کاسِرٍ لِعَدُوٍّ شَوْکةً وَ لَا مُغْنٍ عَنْ أَهْلِ مِصْرِهِ وَ لَا مُجْزٍ عَنْ أَمِيرِهِ 📄اما بعد، واگذاردن ادمی انچه را به عهده دارد و عهده دار شدن وی کاری را که دیگری باید گزارد، ناتوانی ای است اشکار و اندیشه ای تباه و نابکار. دلیری تو در غارت مردم قرقیسیا و رها کردن مرزهایی که تو را بر ان گمارده ایم، و کسی در انجا نیست که ان را بپاید، و سپاه دشمن را از ان دور نماید، رایی خطاست و اندیشه ای نارسا. تو پلی شده ای تا از دشمنانت هر که خواهد از ان بگذرد و بر دوستانت غارت برد. نه قدرتی داری که با تو بستیزند، نه از تو ترسند و از پیشت گریزند. نه مرزی را توانی بست، نه شوکت دشمن را توانی شکست. نه نیاز مردم شهر را براوردن توانی، و نه توانی امیر خود را راضی گردانی. 📚بحارالانوار ج 1، ص 130 / ج 27، ص 197 / ج 7، ص 181 / ج 5، ص 315 نهج البلاغه نامه 61 (به کمیل بن زیاد نخعی)