eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
#رهبری
در این منبر میخوانید: 🌸 آیت الله ری شهری در کتابی که درباره شخصیت عرفانی به نام «زمزم عارفان» نوشته اند، 🌸گنجی بینظیر🌸 از لسان مبارک این عارف واصل نقل می کنند که بسیار شنیدنی می باشد. آقای بهجت می فرمودند: من در مورد ختومات از استادم (مرحوم آيت الله قاضی) چيزی نمی پرسيدم. اما گاهي خود ايشان مي‌فرمودند. از جمله را: 1⃣ ختم سوره مباركه واقعه كه در ماه قمري‌اي كه اولين روز آن، دوشنبه باشد است. ادامه منبر را در کانال 👇مطالعه کنید. لطفا دهید. ✅ @m_asemani
تعریف اعتکاف اعتکاف در لغت به معنای حبس کردن و درنگ نمودن و توقف و گوشه نشینی برای عبادت است. همچنین به معنای اقبال و روی آوردن به چیزی و ملازمت آن بر سبیل تعظیم است. و اعتکاف در شرع، التزام به توقف و درنگ در مسجد به قصد قربت است. به عبارت دیگر اعتکاف عبارت است از: ((اقامت کردن برای حداقل سه روز در مسجد به قصد عبادت با مراعات شرایط لازم.)) نیز در تعریف اعتکاف آمده است: هو اللبث فی المسجد بقصد ال عباده اعتکاف، درنگ کردن در مسجد به منظور عبادت است. چنانکه از آیات اعتکاف استفاده می شود، اعتکاف باید در مسجد باشد. (آداب و احکام اعتکاف، محمود اکبری، صفحه 13)
پیشینۀ اعتکاف.pdf
37.6K
#مناسبت #اعتکاف #اخلاق
ارزش معنوی اعتکاف انقطاع از مادیات و امور دنیوی و ملازمت مسجد و دوام ذکر و عبادت خدا، به تنهایی و بدون اعتکاف نیز دارای ارزشی والا و اهمیتی فراوان است که در این زمینه آیات، روایات و احادیث زیادی را با چنین مضمونی می توان یافت، اما اهمیت اعتکاف به طور مشخص در قرآن و احادیث مورد تأکید قرار گرفته است. مطالعه در تعالیم ادیان الهی نشان می دهد که همواره شیوه هایی از درون گرایی و دوری از جمع در ادیان آسمانی وجود داشته است. در فضیلت این عمل عبادی، همین بس که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هر ساله دهۀ آخر ماه مبارک رمضان را در مسجد معتکف می شدند و در گوشه ای از آن خیمه زده و بستر خود را جمع می کردند. ( آداب و احکام اعتکاف، صفحه 18)
فلسفۀ اعتکاف اعتکاف توقفی ناآگاهانه در مسجد نیست، صِرف درنگ و مکث و حبس خویش در مسجد بدون عشق به عبادت و قصد قربت نیست. اعتکاف لمیدن، خوابیدن و چرت زدن و احیاناً وقت گذرانی و گردهمایی تفریحی، سیاحتی در مساجد بزرگ شهر نیست. اعتکاف تلاشی است برای این که انسان های فرورفته در غرقاب روزمره گی ها از فضای پر التهاب روزانه به سوی خویش و خدای خویش باز گردند. اعتکاف زمینۀ توبه و بازگشت است، بازگشت به قرآن و معنویت؛ بازگشت به دعا و استمداد از عالم غیب؛ بازگشت از ((خودمداری)) به ((خداگرایی)). اعتکاف یعنی بریدن از دیگران و پیوستن به او؛ اعتکاف تمرین دل کندن از دیگران ودل بستن به خداست؛ اعتکاف تمرین زندگی واقعی یعنی چگونه زیستن و چگونه بودن است. اعتکاف تمرین انقطاع الی الله است؛ معتکف در طول مدت اعتکاف از همۀ تعلقات دنیایی بریده و تمام وقت به حالت عبادت درآمده و به مسجد که خانۀ خداست پناه می برد. ( آداب و احکام اعتکاف، صفحه 18)
ویژگی های اعتکاف در احکام الهی، هم عبادت شبانه هست – نظیر وقوف در مشعر و بیتوته در منا- و هم عبادت روزانه – مانند وقوف و ماندن در عرفات و روزه داری- اما عبادت تلفیقی شبانه و روزانه، به گونه ای که مکلف پیوسته در عبادت به سر ببرد و کاری که در شب حرام باشد، در روز هم حرام باشد، جز عبادت اعتکاف نیست که مجموعه ای از چند عبادت است و ویژگی آن، خاص است و در بسیاری از عبادات نیست. هرچند روزه داشتن، یکی از ارکان اعتکاف است، اعتکاف نظیر روزه داری ماه رمضان نیست که واجبات و محرمات آن برای روزه داران تنها در روز باشد و در شب حلال شود و روزه دار شب ها فارغ باشد. درست است معتکف با فرا رسیدن مغرب، روزه را افطار می کند، ولی همچنان در حال اعتکاف است و همۀ محرمات اعتکاف، در شب هم بر او حرام اند. اعتکاف، ترکیبی از نماز، روزه، حج و عمره است و آثار و برکات آنها را دارد. در روایت معروفی (( بُنِی الإسلام عَلی خَمس... )) نماز، روزه، زکات، حج و ولایت از مبانی پنج گانه اسلام شمرده شده که بخش وسیعی از این مبانی پنج گانه در اعتکاف دیده می شود. اکنون به صورت کوتاه به حضور این اعمال در اعتکاف، به ترتیب اشاره می شود: 1.نماز که ستون دین است و جای سجده آن باید پاک باشد، در اعتکاف حضور دارد که جای پاک آن، فقط باید مسجد باشد. 2. روزه که (( جنه من النار )) یعنی سپر آتش است، با همه جلال و شکوهش شرط اعتکاف به شمار می آید و به جایگاه اعتکاف نمی رسد و اگر به پای اعتکاف می رسید، شرط آن نبود. چنان که وضو گرفتن عبادت است، اما به جایگاه نماز نمی رسد. بدین جهت، مقدمه و شرط نماز است. 3. بسیاری از اعمال حج و عمره در اعتکاف دیده می شود. احرام که وصف محرمان حج و عمره است، آثارش در اعتکاف هست. خرید و فروش، بوییدن طیب و بوی خوش، لمس و مس همسر و آمیزش با او در حال احرام، همگی حرام اند، چنان که بیشتر فقیهان به حرام بودن این کارها در حال اعتکاف، فتوا داده اند. این ها آثار حج و عمره هستند که در اعتکاف دیده می شوند. اعمال مشعر و منا و عرفات که اساساً وقوف و عبادت شبانه است، ماندن در عرفات، برنامه روزانه است، بیتوته در منا عمل شبانه است، ذبح و قربانی در منا روزانه است، همۀ این وقوف ها در اعتکاف به صورت عبادتی به هم پیچیدۀ شبانه روزی وجود دارند. (آداب و احکام اعتکاف، صفحه 19)
آثار اعتکاف اعتکاف آثار و برکات بسیاری دارد، به چند نمونه از آنها اشاره می شود: 1.نزدیکی به خدا اعتکاف به جهت توجه به مجموعۀ نمازها و دعاها و مناجات ها، زمینۀ رسیدن به قرب الهی است. 2. تقویت اراده کسی که مدتی در محلی اقامت گزیند و از خوردن و آشامیدن و حرف زدن در غیر امور عبادی که به طور طبیعی به آنها تمایل دارد پرهیز کند، خود به خود تمرینی است برای اجتناب از خواهش های نفسانی دیگر، و زمینه ای است برای تقویت اراده. 3. انس با معنویت در پرتو اعمالی چون اعتکاف کم کم ارتباط روانی خاصی میان انسان و مسجد، قرآن، نماز شب و ادعیه به وجود می آید. به گونه ای که انسان مشتاق ارتباط با این امور می شود و دوری از آنها برایش سخت می گردد. 4. خودسازی سه روز به خانۀ خدا پناه بردن و از همه چیز و همه کار دل بریدن و روزه داشتن و شب و روز به یاد خدا بودن و عبادت کردن و تلاوت قرآن و سرانجام در خویشتن فرو رفتن، برنامۀ سازندۀ عجیبی است که در خودسازی بسیار مؤثر است. 5. کاهش فساد به عقیدۀ جرم شناسان اجتماعی، گسترش مسائل معنوی باعث کم شدن جرم و فساد در جوامع می گردد و در این میان اعتکاف می تواند نقش مهمی ایفا کند. چون مشتمل بر چند عبادت است و آثار معنوی ویژه ای حتی بر افراد غیرمعتکف برجا می گذارد. معتکفان با این عمل خویش می توانند موجی از معنویت و تفکر را در جامعه ایجاد کنند. 6. آمرزش گناهان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: مَن اِعتَکَف ایماناً و اِحتِساباً غُفِرَ له ما تقدم مِن ذِنبِه هرکسی که از روی ایمان و باور قلبی و برای تحصیل رضایت پروردگارش معتکف شود تمام گناهان گذشته اش بخشیده می شود. 7. ایجاد زمینۀ مناسب برای اندیشه و تفکر ( آداب و احکام اعتکاف، صفحه 21)
بایستگی های اعتکاف 1.محاسبۀ نفس بر معتکف لازم است در ایام اعتکاف با قرار دادن وجدان و عقل در مقام قضاوت، تمام اعمال و افعال گذشتۀ خود را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. 2. نظافت مسجد معتکفان باید احترام مسجد را رعایت کنند و آن را تمیز نگه دارند؛ چرا که دین اسلام، دین نظافت و پاکی است. 3. استفاده از فرصت ها اعتکاف فرصتی است مناسب جهت خواندن نماز، دعا، توبه و استغفار، مطالعه کتاب های سازنده و خودداری از سرگرمی های غفلت زا. 4. رعایت احکام مسجد بر معتکف لازم است بر احکام مسجد حرمت نهد؛ از جمله احکام مسجد، حرمت نجس کردن زمین، دیوار و سقف، بام و داخل مسجد و وجوب تطهیر نجاست از مسجد است. از دیگر احکام مسجد، حرمت بیرون بردن وسایل آن می باشد. 5. عدم ایجاد مزاحمت برای دیگران معتکفان باید اعمال اعتکاف را به گونه ای انجام دهند که مزاحم دیگر افراد نشوند. در روایتی آمده است که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) معتکف بودند؛ عده ای با صدای بلند قرآن (یا نماز) می خواندند، آن حضرت پرده را کنار زده، فرمودند: ألا اِنَّ کُلُکُم یُناجی رَبَّه فلا یُؤذین بَعضکم بعضاً آگاه باشید هر یک از شما که با خدای خود نجوا و مناجات می کند، دیگری را اذیت نکند. 6. پرهیز از صحبت های دنیوی سزاوار است معتکفین سه روزی را که در خانۀ خدا میهمان هستند، اوقات خویش را صرف عبادت نموده و از صحبت های دنیوی بپرهیزند. 7. کم خوردن و سادگی در انتخاب نوع غذا لازم است معتکف به میزانی غذا تناول کند که حال عبادت داشته باشد و از پرخوری پرهیز کرده و به میزان نیاز، آب و طعام استفاده نماید و خود را همیشه برای عبادت، آماده نگه دارد. 8. کم خوابیدن 9. برنامه ریزی و تنظیم برنامۀ روزانۀ اعتکاف 10. رعایت آداب معاشرت 11. پیوسته با وضو بودن 12. قرائت قرآن 13. شرکت در نماز جماعت 14. حفظ حال معنوی خود در طول اعتکاف و بعد از آن 15. پرهیز از همراه آوردن وسایل قیمتی و وسایل صوتی، قرار ملاقات با خانواده و پذیرفتن میهمان 16. در نگهداری و مراقبت از اشیاء خود کوشا بوده و به هنگام ترک محل اعتکاف، مراقب باشید وسایل شما جا نماند. 17. حفظ دستاوردها شایسته است معتکف از دستاورد اعتکاف به خوبی مراقبت کند که اگر در این سه روز موفق شد محاسبۀ دقیقی از اعمال خود داشته باشد یا توانسته باشد با قرآن انس پیدا کند و از عبادات لذت ببرد، این روش را به تمام روزهای سال بکشاند. اگر توفیق توبه پیدا شد، این توفیق را به راحتی از دست ندهد و خود را با گناه آلوده نکند. ( آداب و احکام اعتکاف، محمود اکبری، صفحه 23)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا