جهاد_كبير شامل دو بخش است :
🔸يك بخش، مقابله براي #حفظ_وضع_موجود می باشد که اين همان مقابله با جنگ نرم دشمن و تهاجم آن است.
🔹بخش ديگر جهاد کبیر، مربوط به #پيشرفت و رسيدن به اهداف دست نيافته است. اهدافي كه هنوز به آنها دست پيدا نكرده ايم. اين بخش را جهادِ پيشبرد و پيشرفت حرکت بسمت اهداف می نامیم.
🔸جهاد مقابله جهادي است كه فوريت دارد، اما جهاد پيشرفت، جهادی است پيشبردی ، كه دارای اهميت است. لذا جهاد مقابله يك جهاد عاجل است و جهاد پيشرفت جهاد اهمّ .
🔹 چرا جهادِ پیشبرد جهادِ اهمّ است؟ مقام معظم رهبری می فرمایند براي مقابله با دشمن،اسلام لازم است اما كدام اسلام؟ اسلامي كه اقتدار دارد، دولت دارد. پس ما بايد دولت داشته باشيم. جهاد پيشبرد جهاد به سمتِ شكل دادن #دولت_اسلامي است. اقتدار اسلام در قالب تشكيل دولت اسلامي به معناي واقعي اتفاق مي افتد.
🔹اين جهاد آزاد سازي (جهاد پیشبرد) ، فقط جهاد مقابله با جنگ نرم دشمن نيست، اين جهاد مهم تر از آن است . چون ما بايد علاوه بر اينكه عناصر قدرت را در دولت اسلامي موجود حفظ كنيم، عناصر قدرتي را كه هنوز در اين دولت اسلامي نداريم نیز باید بدست بياوريم.
📚: جهاد کبیر
(درسگفتاری از حجتالاسلام علی ثقفی)
✅ @ofogh_es
❇️ جهادِ مقابله یا جهاد پيشرفت
🔹ما در مقابل امور محسوسی مانند #جنگ_نظامی، عکس العملی کاملاً محسوس و روشن داشته ایم. ولی این واکنش و عکس العمل در برابر اموری مثل #تهاجم_فرهنگی —که در اوايل کار هم کمی غیر محسوس است— سُست و ناچیز بوده است. این امر در شرایطی بود که مقام معظم رهبری بارها درباره آن هشدار داده بودند و مسئولین را از تبعات آنها آگاه کرده بودند، ولی متاسفانه جدی گرفته نشد.
🔹بعد از تهاجم فرهنگی، در اواخر دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد، يك ميدان مبارزه دیگری تحت عنوان « #ميدان_مبارزه_با_مفاسد » به وجود آمد که متاسفانه اینجا هم چون حركت بعضي ها همگام و ملازم با حرکت مقام معظّم رهبري نبود، متوجه نشدند كه ديگر تهاجم فرهنگي مثل سابق فوريّت ندارد و بلکه باید به سمت مبارزه با مفاسد شتافت.
🔹اخیراً هم بحث #فیش_های_حقوقی مطرح شده است. مسئله ای که رهبر معظم انقلاب بارها درباره عواقب آن تذکر داده بودند، ولی علی رغم این همه تذکرات، نيروهاي انقلاب در ميدان حاضر نشدند. ایشان می فرمایند: " موضوع حقوقهای نجومی، در واقع هجوم به ارزشها است..." (1395/4/2)
بعد از آن مقام معظّم رهبری موضوع #دولت_اسلامي را مطرح کردند.
✅ ایشان همه این مراحل را برای نیرو های انقلاب تعیین کردند، مخاطب ما هستیم . ولی چون ما در میدان حاضر نشدیم، لذا ارتباط لازم با رهبري ايجاد نشد. ارتباطی که لازمه ی آن ، یک جهاد فکری و اجتهاد به معنای حوزوی می باشد.
🔸در سه مرحله اوّل مذکور(جنگ نظامی، تهاجم فرهنگی، فیش های حقوقی)، جهاد ما باید #جهاد_مقابله برای حفظ وضع موجود می بود و باید همچنان باشد و در مرحله اخیر نیز باید #جهاد_پيشرفت و پيشبرد بسوي دولت اسلامي و جامعه اسلامي را دنبال بکنیم.
📚: جهاد کبیر
(درس گفتاری از حجت الاسلام علی ثقفی)
✅ @ofogh_es
❇️ خرمشهرهای پیش رو ...
🔹به تعبیر مقام معظّم رهبری ما آزادي خرمشهر ها در پيش داريم. منتها سوال اینجاست که اين آزادسازي يعني چه؟ از چه چيزي بايد آزاد بشود؟ اينجا است كه ما بايد ميدان جهاد كبير خودمان را — در عدم اطاعت از طاغوت و اطاعت از خدا — اينجا تشخيص بدهيم.
🔸 عناصر قدرت موجود در نظام، دست ما است. اینها اشغال نيستند ، فلذا آزادسازي نمي خواهد. پس اين خرمشهرهايي كه آقا مي گويند كجاست؟
🔹در دانش نظامي مي گويند : آزادسازي عملیات آفندي و تهاجمي است. پس ماهيت عملياتهاي (باصطلاح خرمشهرهاي آينده) آفندي است، پدافندي نيست. وقتي صحبت از آزادسازي است، ماهيت اين عمليات آزادسازي از اشغال است، سؤال اینجاست که كجاها اشغال شده؟ چه چيزهايي اشغال شده؟
🔸بنابر اذعان اساتيد دانشگاهها و افرادی که منصف هستند، بغیر از تئوري اقتصاد مقاومتي، در دانشگاههاي ما تئوري منسجم ديگري براي سر و سامان دادن به اين اقتصاد وجود ندارد. بخش هایی از دولت اقدام به اجرای #اقتصاد_مقاومتی نکردند، پس معلوم است که بخشی از #دولت، دست انقلاب نيست. دست چه کسي است؟ لذا اين قسمتها بايد آزاد بشود، معني آزاد سازي اين است، #خرمشهرها_در_پيش_است ، يعني آزادسازي اين مواضعي که دست انقلاب نيست، و توسط افراد ديگري اشغال شده است.
🔸حتی بعضاً این سؤال مطرح می شود که فرهنگ، دست انقلاب هست يا نه؟ با اندک تأملی می توان فهمید که حتی فرهنگ، هنر،صدا و سیما هم دست ما نيست. مسئله اين جناح و آن جناح هم مطرح نيست.
🔹حالا معلوم شد که ما بايد #دولت داشته باشيم تا بتوانيم اين عرصه ها را تقويت کنيم، عناصر قدرت را بيافزايم ، به اتکاء عناصر قدرت، در مقابل حرکت دشمن بتوانيم پيشروي کنيم.
📚: جهاد کبیر
(درس گفتاری از حجت الاسلام علی ثقفی)
✅ @ofogh_es
♻️ افق انقلاب اسلامی را در پیام رسانهای داخلی دنبال کنید...
✅ https://iGap.net/ofogh_es
✅ https://sapp.ir/ofogh_es
✅ https://eitaa.com/ofogh_es
📈 مقاطع تحقق دولت اسلامی(1)
🔷دولت اسلامی مرحله ی سوم از فرایند مراحل تحقق اهداف اسلام در عصر انقلاب اسلامی است. این مرحله ی هنوز محقق نشده و پس از پیروزی انقلاب رهایی بخش از طاغوت و تحقق نظام زمینه ساز برای دولت اسلامی محقق خواهد شد.اما تحقق دولت اسلامی نیز در درون خود دارای مقاطعی است که به ترتیب محقق خواهد شد. شبیه همان ترتیب و ترتبی که در مراحل پنجگانه از انقلاب تا تمدن وجود دارد.
1️⃣ مقطع اول: ترسیم و رسمیت بخشیدن به تصویر کلی از دولت اسلامی
🔹 مقصود از تصویر کلی دولت اسلامی همان چیزی است که در قانون اساسی رسم شده است. در این سند مسائلی چون نحوه ی توزیع قدرت حاکمیت، اهداف و وظایف کلی ارکان حاکمیت و مانند آن ترسیم شده است. به عبارت دیگر در این سند حقوق و وظایف حاکمان و مردم نسبت به یکدیگر بر اساس مبانی اسلامی آمده است. البته در این سند دو نوع مطلب وجود دارد. یکی مطالب اساسی و ثابت است.
🔹 این مطالب در مواردی است که در باره اسلامیت دولت سخن می گوید. سنخ دوم مطالب آن است که با تکیه بر تجارب و تفاهم های متعارف به شیوه ی اداره ی امور کشور پرداخته شده است. مواردی مانند تعیین سه قوه از این نوع هستند. این موارد با توجه به تجربه های جدید یا دست یابی به الگوهای اسلامی قابل تغییر هستند. این مقطع از دولت اسلامی به شکل قابل اتکایی در آذر 58 با رای مردم رسمیت و تحقق یافت
2️⃣مقطع دوم: روی کار آمدن کارگزارانی با منش و روش اسلامی
🔹 پس از آنکه مقطع اول از دولت اسلامی محقق شد نوبت آن است که بر اساس همان اصول قانون اساسی به اندازه ی کفایت افرادی دارای صلاحیتهای لازم و نصاب کیفی از ارزشهای اسلامی در مناصب و مسئولیتهای تعیین شده قرار گیرند. ممکن است این سوال پیش بیاید که صاحبان این نصابهای کیفی باید در کجا پرورش یافته باشند تا از آنها در دولت اسلامی استفاده کرد. چون فرض بر این است که نظام تعلیم و تربیت هنوز اسلامی نشده تا در این سطح و با آن کمیت مورد نیاز مسئول اسلامی پرورش یافته باشد.
🔹جواب روشن است. باید از میان موجودین بهترین ها و شایسته ترین ها برگزیده شوند و این روند شایسته گزینی همواره ادامه یابد تا به تدریج آن نصاب کیفی لازم برای این مقطع تحقق یابد. طبیعی است این افراد اگر در روند سالم قرار گیرند این منظور تامین خواهد شد.
🔹چنین کسانی در حقیقت مسئولانی هستند که حتی اگر به لحاظ منش و روشهای شخصی و مدیریتی در معرفتهای دینی و خلقیات اسلامی و معنویت الهی در حد بالایی نباشند اما چون #اسلام_خواه هستند لذا روند رشد و کمال خود را با تلاش و کوشش شخصی و نظارتهای لازم از محیط طی خواهند کرد.
وجود چنین کسانی زمینه ساز تحقق مقطع بعدی دولت اسلامی است و بدون تحقق این مقطع امکان تحقق مقاطع بعدی دولت اسلامی وجود نخواهد داشت.
🔶 ما اکنون در همین مقطع قرار داریم و اینکه گفته می شود ما دولت اسلامی نداریم به همین معناست
📚 . (درس گفتاری از حجت الاسلام علی ثقفی)
ادامه دارد...
✅https://eitaa.com/ofogh_es
#تحول_معنوی
🔰نگاه به گذشته در مصایب یک اصل در مدیریت اسلامی
🔸خداوند در سوره شوری، آیه 30 در رابطه با #ریشه ی مصیبتی که به انسان وارد می شود به پیامبرش می فرماید : (وَ مَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ)
"و هر [گونه] مصيبتى به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست و [خدا] از بسيارى درمىگذرد"
🔸انسان در طول زندگی هر فعل، نحوه مدیریت و یا هربرخوردی که انجام می دهد اینگونه نیست که انجام داد و تمام شد؛
🔸بلکه این فعل بعد از صادر شدن از فرد در روح عالم در حال حرکت است تا به هدف خود برسد، شبیه حرکت بذری است که روح عالم درمدیریتش آن را به درخت تبدیل می کند. همانگونه که بذر رشد می کند فعل شخص هم رشد می کند.
🔸امکان دارد افعال فرد در مسیر رشدش بر اساس محاسبات نظام عالم که توبه سرعت این را کمتر می کند در یک جایی با خود فرد تلاقی بکنند و به هم برسند که اگر توبه نبود مثلا به جای بریدن، قطع شدن پا را منجر می شود؛ یا به خاطر فعل مثبت، فرد به مقام بزرگی می رسد.
🔺این تصادفی نیست که مثلا در زندگی، در اداره به فلان مشکل برخوردم.
📚برگرفته ازجزوه مدیریت توحیدی، ص54،55
(درس گفتاری از استاد علیپور)
🖊پی نوشت : 👈 1_ وقتی فرد در هر کجا به مشکلی برمی خورد باید توجه کند ببیند که در گذشته چه عملی را انجام داده که اثرش را الان اینگونه بروز داده است.
👈2_ هر فرد در افعال و برخوردی که می کند توجه دارد این فعل من رشد دارد و در عالم هستی اثر می گذارد و لذا همیشه توجهش به افعالی که انجام می دهد است.
🔸 #افق را ببینید:↙️
(کانال تخصصی #دولت_اسلامی)
✅ eitaa.com/ofogh_es/55
🔰توطئه دشمن در مرحله نظام سازی اسلامی
🔻نظام اسلامى پس از انقلاب اسلامى تشكيل شد. شورش انقلابى و نهضت انقلابى مىتوانست انجام بگيرد، اما نظام #غير_اسلامى تشكيل شود. خيلى جاها اينطور شد؛ در الجزاير همينطور بود. در الجزاير، نهضت، اسلامى بود. اصلاً پايگاه نهضت و رهبران نهضت، مسلمانها بودند، اما بعد از آنكه نهضت به نتيجه رسيد، كسانى كه اعتقادى به مبانى تفكر اسلامى نداشتند، قدرت را در دست گرفتند.
🔹اينجا هم همين كارها داشت مىشد، در همان روز 21 بهمن و 22 بهمن و 23 بهمن از اين كارها داشت مىشد. به اصطلاحِ خودشان يك #جنبش_كارگرى و يك حركت كارگرى را بر اين حركت عمومى غلبه دهند و همان فرمولى كه در روى كارآمدن نظامهاى سوسياليستى در دنيا معمول است - يعنى انقلاب طبقه كارگر - تحقق بخشند.
🔶حتّى روز سومِ بعد از پيروزى انقلاب، جلوى بيت امام قدس سره در مدرسه علوى آمدند و تظاهرات كردند و داعیه دار مطالباتِ به اصطلاح سوسياليستى و كارگرى شدند، غافل از اینکه امام خمینی قدس سره را محاسبه نكرده بودند؛ اين گوهر خدشه ناپذيرِ شكستناپذير را در محاسباتشان نديده بودند، لذا سخت ضربه خوردند. و نظام اسلامى تشكيل شد، پايهگذارىهاى اصولى انجام گرفت، ملت ما اين كار را هم با موفقيت انجام داد، ما از اين حلقه هم #عبور كرديم.
📚برگرفته از درس گفتار فرآیند تحقق اهداف اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری
🔸 #افق را ببینید:↙️
✅ https://eitaa.com/ofogh_es
هدایت شده از افق انقلاب اسلامی
♻️ افق انقلاب اسلامی را در پیام رسانهای داخلی دنبال کنید...
✅ https://iGap.net/ofogh_es
✅ https://sapp.ir/ofogh_es
✅ https://eitaa.com/ofogh_es
📈 مقاطع و مراحل تحقّق دولت اسلامی(2)
3️⃣ مقطع سوم: تدوین وتولید الگوهای پیشرفت و نظامات اداره ی کشور :
🔹 با روی کار آمدن مسئولانی که در حطیه ی خصوصیات فردی و در مدیریت و اداره ی کشور اسلام خواه و کمال طلب هستند، زمینه تهیه و تولید الگوهای پیشرفت اسلامی و ایرانی و سه کلان نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و زیر نظامات هر یک برای اداره کشور فراهم خواهد شد.
🔹 تحقق این مقطع مشروط به وجود مسئولانی حقیقتا اسلام خواه و باورمند به کفایت اسلام ،به عنوان راه حکومت و پیشرفت و نیز صرف همه ی منابع مادی و انسانی لازم برای این کار است. بدون وجود چنان مسئولانی زمینه ی بهره گیری کامل از منابع کشور برای تهیه ی الگوها و نظامات فراهم نخواهد شد. در حالیکه بدون استفاده از منابع کافی مادی و بدون بهره گیری از تمام ظرفیت نخبگانی کشور امکان تولید الگوها و نظامات اداره ی دولت اسلامی وجود نخواهد داشت. امری که در این چهل سال محقق نشده و با ادامه این وضعیت هم روند تحقق این مقطع باز هم کند خواهد بود.
4️⃣ مقطع چهارم: نهاد سازی و اصلاح ساختارهای اداره کشور :
🔹 تنها پس از تنظیم و تهیه ی الگوهای پیشرفت و نظامات اداره ی کشور است که نوبت به بازنگری و تحول در دستگاههای فرسوده ی حکومتی می رسد. دستگاههایی که چهل سال است عمدتاً از رژیم طاغوت به جا مانده و میراث بوروکراسی ناکارآمد، سوغاتیِ غرب برای کشور های عقب مانده و ناتوان است.
🔹قدرت و نشاط اولیه ی پیروزی انقلاب اسلامی در ابتدا موجب پیدایش نهادهای انقلابی شد. این نهادها با همان شکل ابتدایی توانستند خدمات بزرگی امنیت و عمران و فرهنگ کشور ارائه بیافرینند. آن موج می توانست به پشتوانه مسئولان اسلام خواه و الگوسازیهای نظری و اجتهادی مبتنی بر دین روند کمال خود را طی کند اما متاسفانه جز یکی دو نهاد، اکنون نهاد انقلابی دیگری نتوانست با گذشت زمان روند رشد و کمال خود را ادامه دهد.
🔹زمانی که این نهاد ها و ساختارهای کارآمد شکل گرفت، قطعاً می توانند برای حل مشکلات کشور و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، اقدامات اثر بخشی داشته باشند. در انتهای این مقطع است که می توان گفت دولت اسلامی محقق شده و می توان هدف اصلی انقلاب و تمام نیروها و توانها را بر تحقق مرحله ی چهارم یعنی ایجاد جامعه ی نمونه اسلامی متمرکز نمود.
📚 (درس گفتاری از حجت الاسلام علی ثقفی)
http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd