💠 بعثت، حقیقت جاریِ متکامل و مقنّن عالم است(1)
✍محمد حسین طاهری
📃 این مطلب به بعثت و امکان استخراج قواعد نظریهی سیاسی از آن میپردازد.
🔻 بعثت، دالّ بر جریان یک حقیقت متکامل مقنن در عوالم هستی است. اگر انسان، اشرف مخلوقات است و با تعالی بشر، عالم به تعالی میرسد؛ انبیاء نیز اشرف مخلوقاتاند و با تکامل آنها، بشریت به کمال نزدیک میشود. رسولان الهی که حاملان وحی و دین پروردگار عالمیان بودهاند، پیشوایی تکامل جریانی را بهعهده دارند که ما آن را با نام دین میشناسیم؛ همان حقیقتی که برای رسیدن به عالیترین مراتب رشد و بندگی، باید همهی وجه خود را بهسوی آن بگردانیم و حنیفانه رو بهسوی دین کنیم. این دین با بعثت نبیخاتم بهکمال خود رسید و مرحلهی جدیدی از تکامل هستی آغاز شد.
🔻 کمتر مفهومی را میتوان به پیچیدگی وحی و بعثت در معارف بشری پیدا کرد؛ امری که درک حقیقت و کنه آن از انسان غیرمبعوث برنمیآید. باید مبعوث شوی تا به درک وحی و حقیقتی که در قالب بعثت در عالم اتفاق میافتد، نائل آیی. آنچه از حقیقت این امر نیز برای ما آشکار شده، همان مقداری است که انبیای الهی برای ما متنازل نمودهاند و برای فهم ما سهلاش ساختهاند. با اینوجود، بعثت را میتوان به آثارش شناخت. یعنی آنتحولی که بهواسطهی بعثت برای انسان محسوس میشود، خود راهی است برای فهم اندکاندک این حقیقت ژرف.
🔻 اگرچه محسوسات ناشی از بعثت نبی مکرم اسلام، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآله ابعاد متعددی دارد، اما یکی از ابعاد این تحول عظیم، ساحت سیاسی و ادارهی جمعی بشر است که گستردگی آن موجب شده است که سایر ابعاد بعثت نیز کموبیش تحت تاثیر این ساحت قرار گیرند.
🔻 خدای متعال در آیهی 144 سورهی مبارکهی آلعمران، خطاب به مسلمانان عهد رسول، از احتمالی سخن میگوید و آنان را دعوت به تفکر در یک حقیقت لازمان و لامکان میکند: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ...» این سوال تا امروز نیز زنده است. آیا اگر رسول شما، که همانند او برای امتهای پیشین نیز مبعوث شده بود، رخت از این عالم بربندد یا در کارزار ماموریت و رسالت خویش بهشهادت برسد، میخواهید بهعقب برگردید و مسیر صعود و کمال را به حضیض سقوط و قهقرا تبدیل کنید؟! بهراستی آن حقیقت چیست که با حضور مادی و فیزیکی رسول، صرفا بخشی از واقعه است که با حذف آن، به این حقیقت دائما متکامل صدمهای نمیخورد و عالم همواره مسیر تعالی را – اگرچه با سرعتهای متفاوت و شتابهای گوناگون – طی میکند؟
🔻 این حقیقت هرچه باشد، رسول خاتم در بعثت خویش، بخش محسوسی از آن را در قالب 3 مرحله بهنمایش گذارده است. در مرحلهی نخست، این انسان برگزیده، تحولی درونی را تجربه میکند که وقتی به اوج خود میرسد، با نام رسول، برای یک ماموریت تاریخی و بشری برگزیده میشود. در مرحلهی دوم، رسول که اینک مامور است تا بعثت درونی خویش را در بیرون نیز محقق کند، در پی تاسیس یک جامعهی نمونه برمیآید. در مرحلهی سوم نیز، این جامعهی نمونه مورد اقبال سایر ملتها قرار گرفته و تمدنی برپایهی محتوای بعثت در یک دورهی تاریخی پدیدار میشود؛ مرحلهی سوم که چهبسی در زمان حیات نبی هم نبوده باشد، از اهداف بعثت است و لذا با رفتن نبی، جامعه به عقب برنمیگردد.
ادامه ...
✅ آغاز انقلاب اسلامی در فضای مجازی (1)
✍حجت الاسلام ثقفی
🔹انقلاب اسلامی یک آرمان دیرین برای مردم مسلمان ما بود. مردم در طول تاریخ به تدریج دریافتند تحقق آرمانهای اسلامی شان چون عدالت، برخورداری مادی و فضائل اخلاقی بدست شاهان و قدرتمندان بی صلاحیت و همچنین با تکیه بر قدرتهای خارجی محقق نخواهد شد. این اعتقاد رفته رفته رشد کرد و بالید تا به شعار نمادین استقلال ، آزادی، جمهوری اسلامی رسید. مردم به دنبال این شعار حرکت کردند و حاکم طاغوت، این اولین مانع تحقق آرمانهای الهی مردم ایران برکنار و سرنگون شد. این همان اولین مرحله ی از تحقق اهداف طولانی مردم خداخواه ایران در این مسیر پیشرفت بود که در منظومه ی تبیین مراحل فرآیند تحقق اهداف اسلامی به معنای خاص انقلاب اسلامی نام گرفت.
🔹به دنبال تحقق انقلاب اسلامی مردم ایران به هدایت امام راحل بار دیگر بر اسلامی شدن حکومت تاکید کردند و این شد مرحله ی دوم این فرآیند یعنی تحقق نظام اسلامی . پس از آن به طور طبیعی و به مقتضای نظام اسلامی لازم بود یک نصاب کمی و کیفی از اسلامیت در کارگزاران حکومتِ برآمده از انقلاب بر سر کار بیایند. این اتفاق و تحول نامش دولت اسلامی بود. طبیعی است بدون تحقق این نصاب امکان تحقق آرمان های انقلاب در کشور و شکل گیری جامعه اسلامی درایران و نیز گسترش این تجربه در دیگر کشورها و تحقق تمدن نوین اسلامی وجود نداشت.
🔹متاسفانه با گذشت 39 سال از تحقق نظام اسلامی آن نصاب کمی و کیفیِ اسلامیتِ مورد نیاز در کارگزاران حکومت اتفاق نیافتاد. عدم تحقق دولت اسلامی در فضای ایران موجب شد بخشهایی از عرصه های حیات جامعه ی ایران در سیاست و بخصوص فرهنگ و اقتصاد در اختیار اهداف انقلاب اسلامی آنطور که شایسته بود قرار نگیرد.
🔹در حقیقت آن خرمشهرهایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 95 به ضرورت آزاد سازی آن پرداختند، همین عرصه های فرهنگ و اقتصاد بود که اراده ی انقلاب در آن به طور شایسته جاری نشده است. وقتی عراق در ابتدای جنگ خرمشهر را اشغال کرد این شهر از حاکمیت امام راحل و حکومت ایران خارج شد و گویا تا آزادی سازی خرمشهر مدت 578 روز تحت حاکمیت یک طاغوت دیگر به نام صدام بود. شبیه این بود که در شهر خرمشهر انقلاب اسلامی محقق نشده و یا انقلاب شکست خورده است.
🔹اگر عرصه ای از عرصه های کشور تحت حاکمیت ارزشها و اراده انقلابی نیست این مهم نیست و فرقی نمی کند در دست دشمن و طاغوت مانند محمد رضا پهلوی یا صدام حسین یا مثلا عامل وابسته ی دیگری به حکومت امریکا باشد یا اینکه حتی فرد حاکم بر این عرصه ها طاغوت یا عامل وابسته به بیگانه و خلاصه دشمن نباشد. مهم این است که آن عرصه در اختیار انقلاب اسلامی نیست لذا مانند خرمشهر باید آزاد شود. آزاد سازی خرمشهر در سال 61 در حقیقت گویا وقوع مجدد انقلاب اسلامی در شهر خرمشهر بود.
🔹اگر فرض کنیم در حاکمیت اسلامی و در عرصه های فرهنگ و اقتصاد بخشهایی باشد که طبق فرض هنوز با نظامات و سازو کارهای خلاف اسلام و در تقابل با روح انقلاب اسلامی اداره شود حال این بخشها ولو توسط علاقمندان به انقلاب هم اداره شود به این می ماند که در این بخشها هنوز انقلاب اسلامی واقع نشده است. عده ی قابل توجهی از انقلابیون امروز اعتقاد دارند که هنوز در عرصه ی اقتصاد انقلاب اسلامی واقع نشده است . هر چند ممکن است با توجه به پیشرفتهایی که انقلاب اسلامی در طول چهل سال داشته تعبیر مسامحه آمیز باشد اما مقصود گویندگان در این تعبیر معلوم است که چیست.
ادامه دارد...
https://t.me/almottaqin
🔸 #افق را ببینید:↙️
(کانال تخصصی #دولت_اسلامی)
✅ @Ofogh_es
#تحول_معنوی
🔰نقطه شروعِ مدیریت در دولت اسلامی
🔻... أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيد. « .. آيا كافى نيست كه پروردگارت خود شاهد[مشهود] هر چيزى است»
🔶 براهین و استدلالات عقلی در زندگی انسان نباید بگونه ای باشد که انسان در همین استدلالات بماند بلکه باید مقدمه باشد برای حرکت انسان، تا انسان حس کند و برسد به اینکه خدا مشهود است، معارف الهی مشهود هستند؛ باید به این رسید.
🔶وقتی انسان با این عقیده و عمل حرکت کرد خصوصیات، ویژگیها، صفات و افعال حضرت ربّ شروع به محسوس شدن می شود، با همهی وجود انسان وارد یک زندگی دیگری میشود، و تحول عظیمی در زندگی وی بوجود می آید و اوج پیدا میکند.⬅️ آنگاه از این عالم خاکی بالا میآید و عوامل این عالم نمیتواند در او اثری بگذارد. و چنین شخصی توان مدیریت توحیدی پیدا میکند ، میتواند به عنوان یک مدیر اسلامی دولت و جامعه را به اسلام نزدیک کند.
🔺به همین خاطر برای داشتن مدیریت اسلامی دانستن مباحث علمی و نظری صرف کارساز نیست.ابتدا بایستی یک تصمیم جدی در تربیت خودمان، در راستای اینکه دانسته های ما اول برای خودمان محسوس و مشهود باشد و در نتیجه ی آن خدا مشهود ما باشد بگیریم. باید برای رسیدن به این مطلوب برنامهریزی داشته باشیم.
📚برگرفته از جزوه مدیریت توحیدی، ص18_19
(درس گفتاری از استاد علیپور)
🔸 #افق را ببینید:↙️
(کانال تخصصی #دولت_اسلامی)
✅ @ofogh_es
🔻پیام رسان ایتا:
✅ https://eitaa.com/ofogh_es
🔻پیام رسان آی گپ:
✅ https://iGap.net/ofogh_es
🔻پیام رسان سروش:
✅ https://sapp.ir/ofogh_es
🔻پیام رسان ویسپی:
✅ wispi.me/channel/ofogh_es
⛔️قدم بعدی بعد از #فیلترینگ چیست ؟
🔹بعد از رنسانس جهت گیری دانش به سمت زمینی شدن و قطع دانش و هنر از آموزه های قدسی حرکت کرده است. غرب با همه ابزار ها مخصوصا ابزار ارتباطات جمعی در صدد دین زدایی از ساحت اجتماعی زندگی بشر است و از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند تا سمت و سوی جوامع را به سمت مبارزه با خدا رقم بزند.
🔸این نوع رسانه ها با تولیدات انبوه سمعی و بصری، برای ارضای نفسانیات سعی در ترویج معبود خود (دنیا پرستی) دارند و دیگر معبودها را نفی کنند. امپراطوري های خبری و رسانه ای دشمن و مجموعه شرايطي كه تمدّن مادی براي ما ايجاد كرده، نه فقط بستر تحقير جهاني را نسبت به انقلاب اسلامي ايجاد مي كند بلکه با تحقیر خدا پرستی و معنویت در ابزار محاسباتي جوامع نیز دست می برد.
📲در چنین فضایی، فیلترینگ این نوع رسانه ها #قدم_اول و مهمی است اما قدم بعدی و #اساسی آن است که باید تبعیت از پارادایم و الگو گیری از رسانه های غربی را شکست، بنابر فرموده امام راحل در منشور روحانیت : باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را در دست گرفت.
💢باید ماموریت اصلی در این میدان درگیری، حرکت به سوی خدا پرستی و معنویت واقعی باشد تا بتوان با ابزار رسانه و ارتباطات جمعی، گرایش مادی جوامع را به گرایش فقر به سوی خدا تغییر داد و در مجموع شرایطی را ایجاد کرد که یک انقلاب معنوی در جهان رخ دهد و حرکت جوامع به ریل خدا پرستی بیافتد.
🔸 #افق را ببینید:↙️
(کانال تخصصی #دولت_اسلامی)
✅ https://eitaa.com/ofogh_es
جهاد_كبير شامل دو بخش است :
🔸يك بخش، مقابله براي #حفظ_وضع_موجود می باشد که اين همان مقابله با جنگ نرم دشمن و تهاجم آن است.
🔹بخش ديگر جهاد کبیر، مربوط به #پيشرفت و رسيدن به اهداف دست نيافته است. اهدافي كه هنوز به آنها دست پيدا نكرده ايم. اين بخش را جهادِ پيشبرد و پيشرفت حرکت بسمت اهداف می نامیم.
🔸جهاد مقابله جهادي است كه فوريت دارد، اما جهاد پيشرفت، جهادی است پيشبردی ، كه دارای اهميت است. لذا جهاد مقابله يك جهاد عاجل است و جهاد پيشرفت جهاد اهمّ .
🔹 چرا جهادِ پیشبرد جهادِ اهمّ است؟ مقام معظم رهبری می فرمایند براي مقابله با دشمن،اسلام لازم است اما كدام اسلام؟ اسلامي كه اقتدار دارد، دولت دارد. پس ما بايد دولت داشته باشيم. جهاد پيشبرد جهاد به سمتِ شكل دادن #دولت_اسلامي است. اقتدار اسلام در قالب تشكيل دولت اسلامي به معناي واقعي اتفاق مي افتد.
🔹اين جهاد آزاد سازي (جهاد پیشبرد) ، فقط جهاد مقابله با جنگ نرم دشمن نيست، اين جهاد مهم تر از آن است . چون ما بايد علاوه بر اينكه عناصر قدرت را در دولت اسلامي موجود حفظ كنيم، عناصر قدرتي را كه هنوز در اين دولت اسلامي نداريم نیز باید بدست بياوريم.
📚: جهاد کبیر
(درسگفتاری از حجتالاسلام علی ثقفی)
✅ @ofogh_es
❇️ جهادِ مقابله یا جهاد پيشرفت
🔹ما در مقابل امور محسوسی مانند #جنگ_نظامی، عکس العملی کاملاً محسوس و روشن داشته ایم. ولی این واکنش و عکس العمل در برابر اموری مثل #تهاجم_فرهنگی —که در اوايل کار هم کمی غیر محسوس است— سُست و ناچیز بوده است. این امر در شرایطی بود که مقام معظم رهبری بارها درباره آن هشدار داده بودند و مسئولین را از تبعات آنها آگاه کرده بودند، ولی متاسفانه جدی گرفته نشد.
🔹بعد از تهاجم فرهنگی، در اواخر دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد، يك ميدان مبارزه دیگری تحت عنوان « #ميدان_مبارزه_با_مفاسد » به وجود آمد که متاسفانه اینجا هم چون حركت بعضي ها همگام و ملازم با حرکت مقام معظّم رهبري نبود، متوجه نشدند كه ديگر تهاجم فرهنگي مثل سابق فوريّت ندارد و بلکه باید به سمت مبارزه با مفاسد شتافت.
🔹اخیراً هم بحث #فیش_های_حقوقی مطرح شده است. مسئله ای که رهبر معظم انقلاب بارها درباره عواقب آن تذکر داده بودند، ولی علی رغم این همه تذکرات، نيروهاي انقلاب در ميدان حاضر نشدند. ایشان می فرمایند: " موضوع حقوقهای نجومی، در واقع هجوم به ارزشها است..." (1395/4/2)
بعد از آن مقام معظّم رهبری موضوع #دولت_اسلامي را مطرح کردند.
✅ ایشان همه این مراحل را برای نیرو های انقلاب تعیین کردند، مخاطب ما هستیم . ولی چون ما در میدان حاضر نشدیم، لذا ارتباط لازم با رهبري ايجاد نشد. ارتباطی که لازمه ی آن ، یک جهاد فکری و اجتهاد به معنای حوزوی می باشد.
🔸در سه مرحله اوّل مذکور(جنگ نظامی، تهاجم فرهنگی، فیش های حقوقی)، جهاد ما باید #جهاد_مقابله برای حفظ وضع موجود می بود و باید همچنان باشد و در مرحله اخیر نیز باید #جهاد_پيشرفت و پيشبرد بسوي دولت اسلامي و جامعه اسلامي را دنبال بکنیم.
📚: جهاد کبیر
(درس گفتاری از حجت الاسلام علی ثقفی)
✅ @ofogh_es
❇️ خرمشهرهای پیش رو ...
🔹به تعبیر مقام معظّم رهبری ما آزادي خرمشهر ها در پيش داريم. منتها سوال اینجاست که اين آزادسازي يعني چه؟ از چه چيزي بايد آزاد بشود؟ اينجا است كه ما بايد ميدان جهاد كبير خودمان را — در عدم اطاعت از طاغوت و اطاعت از خدا — اينجا تشخيص بدهيم.
🔸 عناصر قدرت موجود در نظام، دست ما است. اینها اشغال نيستند ، فلذا آزادسازي نمي خواهد. پس اين خرمشهرهايي كه آقا مي گويند كجاست؟
🔹در دانش نظامي مي گويند : آزادسازي عملیات آفندي و تهاجمي است. پس ماهيت عملياتهاي (باصطلاح خرمشهرهاي آينده) آفندي است، پدافندي نيست. وقتي صحبت از آزادسازي است، ماهيت اين عمليات آزادسازي از اشغال است، سؤال اینجاست که كجاها اشغال شده؟ چه چيزهايي اشغال شده؟
🔸بنابر اذعان اساتيد دانشگاهها و افرادی که منصف هستند، بغیر از تئوري اقتصاد مقاومتي، در دانشگاههاي ما تئوري منسجم ديگري براي سر و سامان دادن به اين اقتصاد وجود ندارد. بخش هایی از دولت اقدام به اجرای #اقتصاد_مقاومتی نکردند، پس معلوم است که بخشی از #دولت، دست انقلاب نيست. دست چه کسي است؟ لذا اين قسمتها بايد آزاد بشود، معني آزاد سازي اين است، #خرمشهرها_در_پيش_است ، يعني آزادسازي اين مواضعي که دست انقلاب نيست، و توسط افراد ديگري اشغال شده است.
🔸حتی بعضاً این سؤال مطرح می شود که فرهنگ، دست انقلاب هست يا نه؟ با اندک تأملی می توان فهمید که حتی فرهنگ، هنر،صدا و سیما هم دست ما نيست. مسئله اين جناح و آن جناح هم مطرح نيست.
🔹حالا معلوم شد که ما بايد #دولت داشته باشيم تا بتوانيم اين عرصه ها را تقويت کنيم، عناصر قدرت را بيافزايم ، به اتکاء عناصر قدرت، در مقابل حرکت دشمن بتوانيم پيشروي کنيم.
📚: جهاد کبیر
(درس گفتاری از حجت الاسلام علی ثقفی)
✅ @ofogh_es
♻️ افق انقلاب اسلامی را در پیام رسانهای داخلی دنبال کنید...
✅ https://iGap.net/ofogh_es
✅ https://sapp.ir/ofogh_es
✅ https://eitaa.com/ofogh_es
📈 مقاطع تحقق دولت اسلامی(1)
🔷دولت اسلامی مرحله ی سوم از فرایند مراحل تحقق اهداف اسلام در عصر انقلاب اسلامی است. این مرحله ی هنوز محقق نشده و پس از پیروزی انقلاب رهایی بخش از طاغوت و تحقق نظام زمینه ساز برای دولت اسلامی محقق خواهد شد.اما تحقق دولت اسلامی نیز در درون خود دارای مقاطعی است که به ترتیب محقق خواهد شد. شبیه همان ترتیب و ترتبی که در مراحل پنجگانه از انقلاب تا تمدن وجود دارد.
1️⃣ مقطع اول: ترسیم و رسمیت بخشیدن به تصویر کلی از دولت اسلامی
🔹 مقصود از تصویر کلی دولت اسلامی همان چیزی است که در قانون اساسی رسم شده است. در این سند مسائلی چون نحوه ی توزیع قدرت حاکمیت، اهداف و وظایف کلی ارکان حاکمیت و مانند آن ترسیم شده است. به عبارت دیگر در این سند حقوق و وظایف حاکمان و مردم نسبت به یکدیگر بر اساس مبانی اسلامی آمده است. البته در این سند دو نوع مطلب وجود دارد. یکی مطالب اساسی و ثابت است.
🔹 این مطالب در مواردی است که در باره اسلامیت دولت سخن می گوید. سنخ دوم مطالب آن است که با تکیه بر تجارب و تفاهم های متعارف به شیوه ی اداره ی امور کشور پرداخته شده است. مواردی مانند تعیین سه قوه از این نوع هستند. این موارد با توجه به تجربه های جدید یا دست یابی به الگوهای اسلامی قابل تغییر هستند. این مقطع از دولت اسلامی به شکل قابل اتکایی در آذر 58 با رای مردم رسمیت و تحقق یافت
2️⃣مقطع دوم: روی کار آمدن کارگزارانی با منش و روش اسلامی
🔹 پس از آنکه مقطع اول از دولت اسلامی محقق شد نوبت آن است که بر اساس همان اصول قانون اساسی به اندازه ی کفایت افرادی دارای صلاحیتهای لازم و نصاب کیفی از ارزشهای اسلامی در مناصب و مسئولیتهای تعیین شده قرار گیرند. ممکن است این سوال پیش بیاید که صاحبان این نصابهای کیفی باید در کجا پرورش یافته باشند تا از آنها در دولت اسلامی استفاده کرد. چون فرض بر این است که نظام تعلیم و تربیت هنوز اسلامی نشده تا در این سطح و با آن کمیت مورد نیاز مسئول اسلامی پرورش یافته باشد.
🔹جواب روشن است. باید از میان موجودین بهترین ها و شایسته ترین ها برگزیده شوند و این روند شایسته گزینی همواره ادامه یابد تا به تدریج آن نصاب کیفی لازم برای این مقطع تحقق یابد. طبیعی است این افراد اگر در روند سالم قرار گیرند این منظور تامین خواهد شد.
🔹چنین کسانی در حقیقت مسئولانی هستند که حتی اگر به لحاظ منش و روشهای شخصی و مدیریتی در معرفتهای دینی و خلقیات اسلامی و معنویت الهی در حد بالایی نباشند اما چون #اسلام_خواه هستند لذا روند رشد و کمال خود را با تلاش و کوشش شخصی و نظارتهای لازم از محیط طی خواهند کرد.
وجود چنین کسانی زمینه ساز تحقق مقطع بعدی دولت اسلامی است و بدون تحقق این مقطع امکان تحقق مقاطع بعدی دولت اسلامی وجود نخواهد داشت.
🔶 ما اکنون در همین مقطع قرار داریم و اینکه گفته می شود ما دولت اسلامی نداریم به همین معناست
📚 . (درس گفتاری از حجت الاسلام علی ثقفی)
ادامه دارد...
✅https://eitaa.com/ofogh_es
#تحول_معنوی
🔰نگاه به گذشته در مصایب یک اصل در مدیریت اسلامی
🔸خداوند در سوره شوری، آیه 30 در رابطه با #ریشه ی مصیبتی که به انسان وارد می شود به پیامبرش می فرماید : (وَ مَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ)
"و هر [گونه] مصيبتى به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست و [خدا] از بسيارى درمىگذرد"
🔸انسان در طول زندگی هر فعل، نحوه مدیریت و یا هربرخوردی که انجام می دهد اینگونه نیست که انجام داد و تمام شد؛
🔸بلکه این فعل بعد از صادر شدن از فرد در روح عالم در حال حرکت است تا به هدف خود برسد، شبیه حرکت بذری است که روح عالم درمدیریتش آن را به درخت تبدیل می کند. همانگونه که بذر رشد می کند فعل شخص هم رشد می کند.
🔸امکان دارد افعال فرد در مسیر رشدش بر اساس محاسبات نظام عالم که توبه سرعت این را کمتر می کند در یک جایی با خود فرد تلاقی بکنند و به هم برسند که اگر توبه نبود مثلا به جای بریدن، قطع شدن پا را منجر می شود؛ یا به خاطر فعل مثبت، فرد به مقام بزرگی می رسد.
🔺این تصادفی نیست که مثلا در زندگی، در اداره به فلان مشکل برخوردم.
📚برگرفته ازجزوه مدیریت توحیدی، ص54،55
(درس گفتاری از استاد علیپور)
🖊پی نوشت : 👈 1_ وقتی فرد در هر کجا به مشکلی برمی خورد باید توجه کند ببیند که در گذشته چه عملی را انجام داده که اثرش را الان اینگونه بروز داده است.
👈2_ هر فرد در افعال و برخوردی که می کند توجه دارد این فعل من رشد دارد و در عالم هستی اثر می گذارد و لذا همیشه توجهش به افعالی که انجام می دهد است.
🔸 #افق را ببینید:↙️
(کانال تخصصی #دولت_اسلامی)
✅ eitaa.com/ofogh_es/55
🔰توطئه دشمن در مرحله نظام سازی اسلامی
🔻نظام اسلامى پس از انقلاب اسلامى تشكيل شد. شورش انقلابى و نهضت انقلابى مىتوانست انجام بگيرد، اما نظام #غير_اسلامى تشكيل شود. خيلى جاها اينطور شد؛ در الجزاير همينطور بود. در الجزاير، نهضت، اسلامى بود. اصلاً پايگاه نهضت و رهبران نهضت، مسلمانها بودند، اما بعد از آنكه نهضت به نتيجه رسيد، كسانى كه اعتقادى به مبانى تفكر اسلامى نداشتند، قدرت را در دست گرفتند.
🔹اينجا هم همين كارها داشت مىشد، در همان روز 21 بهمن و 22 بهمن و 23 بهمن از اين كارها داشت مىشد. به اصطلاحِ خودشان يك #جنبش_كارگرى و يك حركت كارگرى را بر اين حركت عمومى غلبه دهند و همان فرمولى كه در روى كارآمدن نظامهاى سوسياليستى در دنيا معمول است - يعنى انقلاب طبقه كارگر - تحقق بخشند.
🔶حتّى روز سومِ بعد از پيروزى انقلاب، جلوى بيت امام قدس سره در مدرسه علوى آمدند و تظاهرات كردند و داعیه دار مطالباتِ به اصطلاح سوسياليستى و كارگرى شدند، غافل از اینکه امام خمینی قدس سره را محاسبه نكرده بودند؛ اين گوهر خدشه ناپذيرِ شكستناپذير را در محاسباتشان نديده بودند، لذا سخت ضربه خوردند. و نظام اسلامى تشكيل شد، پايهگذارىهاى اصولى انجام گرفت، ملت ما اين كار را هم با موفقيت انجام داد، ما از اين حلقه هم #عبور كرديم.
📚برگرفته از درس گفتار فرآیند تحقق اهداف اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری
🔸 #افق را ببینید:↙️
✅ https://eitaa.com/ofogh_es
هدایت شده از افق انقلاب اسلامی
♻️ افق انقلاب اسلامی را در پیام رسانهای داخلی دنبال کنید...
✅ https://iGap.net/ofogh_es
✅ https://sapp.ir/ofogh_es
✅ https://eitaa.com/ofogh_es
📈 مقاطع و مراحل تحقّق دولت اسلامی(2)
3️⃣ مقطع سوم: تدوین وتولید الگوهای پیشرفت و نظامات اداره ی کشور :
🔹 با روی کار آمدن مسئولانی که در حطیه ی خصوصیات فردی و در مدیریت و اداره ی کشور اسلام خواه و کمال طلب هستند، زمینه تهیه و تولید الگوهای پیشرفت اسلامی و ایرانی و سه کلان نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و زیر نظامات هر یک برای اداره کشور فراهم خواهد شد.
🔹 تحقق این مقطع مشروط به وجود مسئولانی حقیقتا اسلام خواه و باورمند به کفایت اسلام ،به عنوان راه حکومت و پیشرفت و نیز صرف همه ی منابع مادی و انسانی لازم برای این کار است. بدون وجود چنان مسئولانی زمینه ی بهره گیری کامل از منابع کشور برای تهیه ی الگوها و نظامات فراهم نخواهد شد. در حالیکه بدون استفاده از منابع کافی مادی و بدون بهره گیری از تمام ظرفیت نخبگانی کشور امکان تولید الگوها و نظامات اداره ی دولت اسلامی وجود نخواهد داشت. امری که در این چهل سال محقق نشده و با ادامه این وضعیت هم روند تحقق این مقطع باز هم کند خواهد بود.
4️⃣ مقطع چهارم: نهاد سازی و اصلاح ساختارهای اداره کشور :
🔹 تنها پس از تنظیم و تهیه ی الگوهای پیشرفت و نظامات اداره ی کشور است که نوبت به بازنگری و تحول در دستگاههای فرسوده ی حکومتی می رسد. دستگاههایی که چهل سال است عمدتاً از رژیم طاغوت به جا مانده و میراث بوروکراسی ناکارآمد، سوغاتیِ غرب برای کشور های عقب مانده و ناتوان است.
🔹قدرت و نشاط اولیه ی پیروزی انقلاب اسلامی در ابتدا موجب پیدایش نهادهای انقلابی شد. این نهادها با همان شکل ابتدایی توانستند خدمات بزرگی امنیت و عمران و فرهنگ کشور ارائه بیافرینند. آن موج می توانست به پشتوانه مسئولان اسلام خواه و الگوسازیهای نظری و اجتهادی مبتنی بر دین روند کمال خود را طی کند اما متاسفانه جز یکی دو نهاد، اکنون نهاد انقلابی دیگری نتوانست با گذشت زمان روند رشد و کمال خود را ادامه دهد.
🔹زمانی که این نهاد ها و ساختارهای کارآمد شکل گرفت، قطعاً می توانند برای حل مشکلات کشور و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، اقدامات اثر بخشی داشته باشند. در انتهای این مقطع است که می توان گفت دولت اسلامی محقق شده و می توان هدف اصلی انقلاب و تمام نیروها و توانها را بر تحقق مرحله ی چهارم یعنی ایجاد جامعه ی نمونه اسلامی متمرکز نمود.
📚 (درس گفتاری از حجت الاسلام علی ثقفی)
http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔰#تحول_معنوی
🔻اصل و فرع در زندگی
🔸انسان یک جوهرهی توحیدی است. جوهرهی انسان حضرت «ربّ» است. حالا هر مقدار که رشد و حرکت میکند، به عمق جوهره ی خودش که در وجود خودش است بیشتر میرسد. به عبارت دیگر خمیر مایه ی وجود انسان خداست ، هر چه انسان بیشتر رشد میکند به خدا نزدیک تر می شود. این همان رشد توحیدی است که در اثر تحول معنوی در وجود انسان ایجاد می شود.
🔸اگر انسان رشد توحیدی پیدا بکند در اثر آن معارف برایش ملموس تر میشود و هر مقدار که معارف برایش حسیتر، ملموستر شد؛ تعیین کننده تر می شود و به همان اندازه به عنوان یک «اصل» در زندگی او قرار میگیرد و عنوان های دیگر برایش جنبه «فرعی» پیدا می کند.
🔴 چنین شخصی دیگر رسیدن به خدا برایش اصل می شود لذا در هر کاری که میکند ، چه شخصی چه اجتماعی ، چه سیاسی چه اقتصادی و ... اصل را رسیدن به خدا می گیرد یعنی هدفش در تمام کارها رسیدن به آن جوهره ی توحیدی می شود چنین شخصی است که می تواند هم خودش و هم دولت و جامعه را به نحو اسلامی مدیریت کند .
👌نقطه ی آغاز این حرکت تحول معنوی است.
📚 بر گرفته ازجزوه مدیریت توحیدی، ص20
(درس گفتاری از استاد علیپور)
🔸 #افق را ببینید:↙️
(کانال تخصصی #دولت_اسلامی)
✅ http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔴 این حرف مال امروز و دیروز نیست !
🔹ما باید نیروهای انقلابی را حول مسائل و مشکلات جامعه اسلامی متمرکز کنیم. بعداز این تمرکز است که می توان راه حل را پیدا کرد .
🔸وقتی مسئله طرح شد و در حول آن هم اندیشه رخ داد ، راه حل مناسب و نیروی کار مناسب نیز انتخاب می شود و مسئله فیصله می یابد. امروزه — در شرایطی که هستیم— وضعیت ما ، این گونه نیست .
🔸یک عده می گویند برویم حجاب را درست کنیم! اما با چه ابزاری؟! یک عده می گویند برویم جلوی بانک ها تظاهرات کنیم! یکی از انقلابی ها می گفت باید برویم جلوی بانک ها تظاهرات کنیم؛ وقتی چند نفر از ما کشته شدند ،بانک ها اسلامی می شوند! این آدم انقلابی، شور دارد ولی شعور چه؟! مگر این طوری بانک اسلامی میشود؟! این راهش نیست؛راه را باید پیدا کرد.
✅ به نظر ما،تا دولت اسلامی نشود، بانک اسلامی نمی شود؛ تا دولت اسلامی نشود، دانشگاه اسلامی نمی شود؛ تا دولت اسلامی نشود ؛کف خیابان ولباس و پوشش اسلامی نمی شود.باید اول دولت اسلامی را درست کنید ؛
🔷 این مطلب را رهبر معظّم انقلاب صریحاً فرموده اند که : " تا دولت اسلامی نشود ،جامعه اسلامی نمی شود " . (۱۳۸۴/۶/۸)
🔷 پس همه ی کسانی که امروزه نیروی اصلی خودشان را روی تحقق جامعه اسلامی گذاشته اند ،باید تجدید نظر کنند .ایشان سال هاست که فرموده اند: اول باید دولت اسلامی بشود ؛ این حرف مال امروز و دیروز نیست!
.
📚: جهاد کبیر
(درس گفتاری از حجت الاسلام علی ثقفی)
🔻کانال #افق_انقلاب_اسلامی را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️
✅ http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐 ابعاد اسلامی سازی دولت
🔹 دولت اسلامی دارای چهار بُعد متمایز است:
🔻بعد اول، اشخاصی که در مناصب گوناگون نظــام سیاسی کشور، مشغول اند.
🔻 بعد دوم، نظامات طراحي شده ای است که به واسطه ی آن ها امور کشور اداره می شود.
🔻بعد سوم، برنامه ها و نرم افزارهايي هستند که در اين نظــام، طراحي و تدوين و عملياتي مي شوند.
🔻بعد چهارم، دستگاه ها و بنيان ها و ساختارهايي هستند که به وجود مي آيند؛ مثل: سازمان ها، وزارت خانه ها و دستگاه های مختلف اداری کشور.
🔸با این اوصاف، به طــور عمده در یک ارزيابي راهبردي از منطقه ی نبرد، ما با دو منطقه مواجهیم: يک منطقه از اين چهار بُعد که دست «خودي هاي انقلابي»است؛ اين مناطق مشمول آزادسازي و خرمشهرها نيستند؛ چون دست خود ماست. در این قسمت ها باید به دنبال کارهایـی مثل تقويت و تکميل باشیم.
🔸 منطقه دوم، منطقه ی مربوط به «خودي هاي ضعيف» است. این ها هم خودی هستند، اما انقلابي هاي ضعيف. طبیعتا در این تقسیم بندی، قسم سوم دیگری نداریم؛ یعنی در دولت ما، بخشي که دست دشمن باشد، وجود ندارد. آن چه هست، آثار #نفوذ_دشمن و تضعیف انقلاب است.
🔸دلیل این تقسیم بندی هم آن است که اگر بخشي از دولت توسط دشمن اشغال شده بود، رهبر معظـم انقلاب تحمل نمي کردند و سکوت را جایز نمی شمردند ، ؛ کما اين که در فتنه ی 88 وقتی چنین اتفاقی می خواست بيافتد، ایشان ايستادند؛ چرا؟! چون دست دشمن را ديدند که دارد وارد مي شود. هنوز هم ایشان ايستاده اند. اساساً این رفتار، بخشی از سیره ی امام و رهبري است؛ یعنی هرجايي که اثر دشمن را ببينند، بي محابا به سمت او حمله مي کنند. چون حکم خدا این است؛ چون خدا فرموده است که: « یا ایّها النَّبِی جاهِدِ الکُفّار و المُنافِقِین وَ أغلِظ عَلَیهِم»
📚: جهاد کبیر
(درس گفتاری از حجت الاسلام علی ثقفی)
🔹کانال #افق_انقلاب_اسلامی را در پیام رسان (ایتا) دنبال کنید..
♦️http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
#تحول_معنوی
🔰ظاهرها و باطن ها
🔸مجموعه عالم و مخلوقات از اول تا آخر و از صدر تا ذيل، همه داراي ظاهر و باطن است. ظاهر مهم است و باید دیده شود. ولی نباید در ظاهر متوقف شدد. مشكل بشريت اينجا است كه در ظاهر توقف مي كند:
💎« يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ » سوره روم آیه 7.
🔸انسان هم مثل تمام موجودات عالم يك ظاهر دارد و يك باطن . يك انساني که دنيا را تغيير مي دهد، با اين ظاهرش اين كار را نكرده ، چون اگر مي توانست با ظاهرش اين كار را بكند همه ی انسان ها مي توانستند، چون ظاهر همه ی انسان ها يكسان است.
🔹 امام رضوان الله تعالي عليه آمد، عالم را تغيير داد معادلات عالم تغيير كرد، ظاهر اين آدم كه نمي تواند اين تحول را در عالم ايجاد كند باطنش بود كه وقتي جلوي يك جمعيت عظيمي از جوان ها مي نشست دو كلمه حرف مي زد در دلشان طوفان به پا مي كرد اشك ها را جاري مي كرد اراده ها و عزم ها را بر می انگیخت.
🔴 همه عالم ظاهری دارد و باطنی، در امور سياسي، تشکیلاتی و سازمانی هم همین است. حالا اگر يك دولتي آمد شعارش ایجاد دولت اسلامی بود، این بسیار عالی است، باید حمایت هم بشود، ولی آیا کافی است؟ شعار دولت اسلامی ظاهر قضیه است ولی اصل نیست، اصل و باطنِ اسلامی شدن، معنویت است و اصلاً بدون توجه به معنویت، دولت اسلامی حاصل نمی شود.
🔴 پس باید دقت شود هیچ تشکیلاتی، در هر سطحی، بدون توجه به باطن، بدون توجه به معنویت، هیچ توفیقی در جهت اسلامی شدن نخواهد داشت.
«برگرفته از سخنرانی استاد وزیری 18 فروردین 1397»
🔸 #افق را ببینید:↙️
(کانال تخصصی #دولت_اسلامی)
✅ http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌏 امید به اصلاح نهایی به وسیله حضرت صاحب الزمان(عجل الله فرجه)، امید غیر قابل تخلّف است.
🔸(کانال تخصصی #دولت_اسلامی)
http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd