eitaa logo
افق حوزه
18هزار دنبال‌کننده
17.8هزار عکس
711 ویدیو
731 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 تقویم تاریخ 💥 14 ربيع الثانی 🔴 قيام «مختار ثقفی» به خون خواهی امام حسين(ع) (66ق) ◽️ پس از شهادت امام حسين (ع)و قيام توابين، نفرتى عميق از بنى اميه در ميان مسلمين ايجاد شد. با شكست قيام توابين، باقى مانده ى آن ها به گرد مختار بن ابوعبيده ثقفى جمع شدند. مختار به داعيه ى خون خواهى امام حسين و دعوت به محمد حنفيه برادر آن حضرت، در كوفه قيام كرد و آن شهر را تصرف نمود. مختار قاتلان و كسانى را كه در شهادت امام حسين(ع) نقش داشتند به قتل رساند و انتقام اهل بيت را از اشقياى زمان گرفت. 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 در گفت‌وگو با آیت‌الله سیدعلی میلانی بررسی شد 🔘 نگاهی کوتاه به سیره سیاسی و اجتماعی آیت‌الله‌العظمی میلانی‌ قدس سره ◽️ آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدهادی حسینی میلانی در روز هشتم محرم‌الحرام سال 1313ق در نجف اشرف و در خاندانی چشم به دنیا گشود که از نظر فقاهت، شرافت و وارستگی از برترین خاندان و در پرهیزکاری و خدمت به مردم و مکتب اهل‌بیت‌ علیهم السلام مثال‌زدنی بود. ➕ متن کامل    yon.ir/q8kJ7 🔰 @ofogh_howzah 
☸ ماجرای فتوای آیت‌الله میلانی برای ترور حسنعلی منصور ◽️ آقایان مؤتلفه هرچند یکبار این قضیه را در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایشان عنوان می‌کنند. بنده با بعضی از بزرگان این آقایان ملاقات داشتم و سؤال کردم که آن استفتایی را که شما می‌گویید از ایشان داشتیم، الآن دارید؟ الآن که منتشر کردنش مانعی ندارد؛ اما جواب درستی از آقایان نشنیدم؛ ولی از آن طرف به شما عرض کنم و این برای اولین‌باری است که عرض می‌کنم؛ نامه‌ای را برای یکی از آقایان به خط ایشان من دیدم که در آن‌جا ایشان می‌گویند: شنیده‌ام در قم و در تهران شایع شده که ترور حسنعلی منصور به فتوای من بوده و این بهتان است. • فتوای ایشان بهتان است؟ ◽️ بله. • بعضی جاها عبارت «اذن» به‌کار برده شده است. گفته‌اند که «اذن» با «فتوا» متفاوت است؟ ◽️ حتی «اذن» هم را ایشان نگفته‌اند؛ من در آن نامه دیدم که ایشان نوشته‌اند که من به آقایان گفتم....؟؟؟؟ • آن نامه منتشر نشده؟ ◽️ خیر، منتشر نشده و آن نامه الآن کجاست؟ نمی‌دانم؛ ولکن من آن نامه را دیدم که ایشان آن‌جا نوشتند که من به آقایان گفتم که قتل او مشکلی را برای ما حل نخواهد کرد. او کشته شود، کس دیگری را به جایش می‌گذارند؛ ولکن نتیجه‌اش این می‌شود که عده‌ای در این بین تلف می‌شوند و جمعی را از دست می‌دهیم... yon.ir/q8kJ7 🔰 @ofogh_howzah 
☸ ماجرای ملاقات آیت‌الله سیدمحمدعلی میلانی (فرزند آیت‌الله‌العظمی میلانی ره) با شاه ◽️ بله، ماجرای ملاقات، یک مطلب است و مطلب دوم این‌که سؤال می‌شود که چرا ایشان در اواخر عمرشان سکوت کردند؟ از آن‌چه گفتم، دلیل سکوت ایشان معلوم می‌شود. نظر ایشان این بود که امر به معروف و نهی از منکر بشود و از امام خمینی‌ قدس سره حمایت بشود؛ ایشان اول به ترکیه تبعید شدند و بعد به نجف؛ آقا گفتند: دیگر من وظیفه‌ای ندارم. سؤال می‌شود که چطور شد که آقازاده ایشان، آقا سیدمحمدعلی میلانی با شاه ملاقات کرد؟. چون ایشان سه تا آقازاده داشتند که اولی پدر بنده بود. آقازاده دومشان سیدعباس بود که از علمای نجف بود و در نجف ماند و همان‌جا فوت شد و آقازاده سوم ایشان آقا سیدمحمدعلی که ملازم ایشان در مشهد بودند و اداره امورشان توسط او انجام می‌شد. ◽️ آقا سیدمحمدعلی را از روی ارعاب و تهدید - که آن هم شرحی دارد- به هر طوری که شده بود، به حرم بردند و ایشان ناچار شد، با سایر آقایانی که آن‌جا بودند، با شاه ملاقات کند؛ البته ایشان در آن ملاقات به نفع حوزه علمیه هم استفاده کرد و مسئله سربازی حوزه علمیه مشهد را در آن‌جا مطرح و حل کرد...  yon.ir/q8kJ7 🔰 @ofogh_howzah 
☑️ سر مقاله شماره 574 افق حوزه 🔵 هویت دینی حقیقتی عمیقاً پرنفوذ 🔘 حجت الاسلام و المسلمین برته ◽️ امروزه بحث از هویت به یکی از موضوعات مهم حوزه روان‌شناسی و مطالعات اجتماعی تبدیل شده است و هرچه بر غنای این مباحث افزوده می‌گردد، پیچیدگی‌ها و ظرایف آن نیز فزونی می‌یابد. یکی از این پیچیدگی‌ها اصل مسئله تعریف هویت است... ➕ متن کامل yon.ir/rIHpG 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 هویت دینی، حقیقتی عمیقاً پرنفوذ   ◽️ امروزه بحث از هویت به یکی از موضوعات مهم حوزه روان‌شناسی و مطالعات اجتماعی تبدیل شده است و هرچه بر غنای این مباحث افزوده می‌گردد، پیچیدگی‌ها و ظرایف آن نیز فزونی می‌یابد. یکی از این پیچیدگی‌ها اصل مسئله تعریف هویت است. به نظر می‌رسد بتوان به‌طور خلاصه هویت را همان چیزی دانست که انسان خود را بدان تعریف می‌کند. ◽️ انسان خود را به کشور، زبان یا دین تعریف می‌کند. مثل اولین زبانی که بدان تکلم می‌کنی، اولین جغرافیایی که در آن زاده می‌شوی یا دینی که بدان تدین می‌ورزی. بدین ترتیب هویت‌های جغرافیایی که البته در عصر حاضر با هویت سیاسی نیز گره خورده‌اند و مفاهیمی مانند ملیت و تابعیت را ایجاد کرده‌اند؛ یا هویت فرهنگی - زبانی و نهایتاً هویت دینی به‌عنوان هویت‌های انتسابی شکل می‌گیرند. از این رو اگر از شخصی پرسیده شود که تو کیستی؟ می‌تواند با به خدمت گرفتن هویت‌های پیشینی، در پاسخ بگوید: من یک ایرانی یا مصری، فارس یا عرب، مسلمان یا مسیحی هستم. ◽️ انسان، غالباً پس‌از رسیدن به سن مشخصی در کنار شناخت آگاهانه خویشتن، تعاملات اجتماعی معینی را برای خود آغاز می‌کند که در این مرحله، هویت اکتسابی، اختیاری و آگاهانه ساخته می‌شود و می‌تواند به تغییر بسیاری از سازه‌های پیشین بیانجامد. او در این خودیابی، خویشتن را تعریف می‌کند و عناصری را انتخاب می‌کند که هویت او را تشکیل می‌دهد، مثل عضویت در یک گروه، بروز فعالیت‌های خاص، نوع ویژه‌ پوشش، نوع سلوک رفتاری متمایز، گرایش‌های خاص فکری و... همگی عواملی انتخابی هستند که در کنار عناصر هویت‌ بخش پیشینی و انتسابی تمام هویت فرد را می‌سازند. ◽️ یک انسان غیردین‌ورز و دارای گرایشات نه‌چندان قوی اخلاقی، پس از گرویدن به آیین جدید و کنار گذاشتن رفتارهای پیشین، چنان دچار تغییر می‌شود که گویی انسان دیگری است و تعریف جدیدی پیدا کرده است. ◽️ انسان در سایه هویت دینی خود، فهم و تفسیری خاص از عالم، تمایلات و گرایش‌ها و نهایتاً برنامه‌ و سبک خاصی از زندگی مطابق آن فهم و تفسیر دارد که به مجموعه این سه ضلع (شناخت، گرایش و کنش‌های نظام‌مند و همسو شده) هویت دینی فرد گفته می‌شود. ◽️ از آن‌جا که انسان موجودی ماشینی نیست، دائماً فهم، تمایلات و رفتارهای او از منابع و مبانی مختلفی تأثیر می‌پذیرند و این تأثیرپذیری چنان خزنده و به تدریج است که منابع هویت‌بخشی در هم تنیده و گاه غیرقابل تمایز می‌شوند و در این مرحله تشخیص این نکته که فلان بینش خاص، فلان عمل یا سنت خاص مولود هویت دینی فرد است یا هویت جغرافیای فرهنگی او، کار بسیار دشواری خواهد بود. ◽️ بسیار شاهد این واگویه هستیم که جوان ایرانی امروز هویت دینی کمتری نسبت به گذشته دارد. اما واقعیت امر این است که اولاً؛ با چه سنجه و ابزاری به این نتیجه رسیده‌ایم و ثانیاً؛ نرخ پایایی هویت دینی جوان ایرانی را نمی‌توان در خلأ و به دور از واقعیات دنیای معاصر تحلیل کرد. ◽️ خلاصه این‌که چون جوان امروز مانند گذشتگانش نمی‌پوشد، تکیه‌ کلامش فرق کرده و به دنیا جور دیگری نگاه می‌کند، نمی‌توان نتیجه فروکاسته شدن هویت دینی‌اش را به‌دست داد؛ یعنی سنجه‌ها و شاخص‌های دیروزین شاید برای ارزیابی کیفی دین‌ورزی امروزین کافی نباشد. ◽️ و نیز بسیاری از رفتارها، منش‌ها و کنش‌های جوان ایرانی امروز به این خاطر متفاوت نشده که او دین را باور ندارد بلکه این‌گونه امور را اساساً دینی نمی‌داند و آن‌ها را برون‌دادهای فرهنگی متعلق به دیروز می‌داند. از همین روست که او در مواقع جدی و ذاتاً دینی حضوری پیشگام دارد. رونق بازار عدالت‌طلبی، معنویت‌خواهی، شرکت در برنامه‌های مذهبی مثل اعتکاف، هیأت‌های عزاداری، اردوهای دانشجویی، تشکل‌های امدادی و خدمات زیست‌محیطی و نوع‌دوستانه را می‌توان نشانه‌هایی از گرایش عمیقاً پرنفوذ دینی جوانان امروز دانست. حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 اگر به فقه اصغر در نظام‌سازی اکتفا شود، بسیاری از موضوعات مهم در دستگاه فقه مورد غفلت قرار می‌گیرد. ◽️ از باب مثال بانک می‌گوید: من یک فرمول ساختاری می‌شناسم و بدون این فرمول من دیگر بانک نخواهم بود. این فرمول شامل مبلغ، مدت، نرخ و جریمه تأخیر است. به‌طور مثال مبلغ یک میلیون تومان، به‌مدت یک سال، به نرخ 20 درصد و در صورت تأخیر، باید جریمه تأخیر پرداخت کنی. لذا وقتی دوستان ما کارشناسان رده بالای بانکی را آموزش می‌دادند و مسایل خلاف شرع را بیان می‌کنند، در پاسخ آن‌ها کارشناسان بانک می‌گفتند: شما هر نوع عقودی را می‌خواهید ارائه کنید، اما اگر این عقود بخواهند خارج از این فرمول عمل کنند قابل اجرا نیستند لذا می‌گویند: عقود مشارکتی باید کنار برود، چراکه با این فرمول سازگاری ندارد، در عقود مبادله‌ای هم باید دنبال عقدی برویم که این فرمول را محقق کند. ◽️ این‌که عرض می‌کنم فقه اصغر دنبال این موضوع نمی‌رود به این دلیل است که چنین ظرفیتی در فقه اصغر نیست و فقه اصغر اساساً متوجه این سؤال نمی‌شود. ◽️ در بررسی یکی از طرح‌های بانکداری که خدمت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی بودیم به ایشان عرض کردیم این طرح شامل 219 ماده است که پشت سر این مواد فرمول، مبلغ، مدت، نرخ و جریمه تأخیر وجود دارد و ایشان هم بعداً صراحتاً نظر خودشان را بیان فرمودند: که اجازه ندهید فقه را در خدمت بانکداری قرار بدهند تا فقه توجیه‌گر فرمول و ساختار بانک بشود. ◽️ بنده از ایشان سؤال کردم که شما فرمودید: قرض ربوی حرام است، بعد فرمودید که معامله و بیع و خرید و فروش معدودات مثلی اشکال ندارد، پول هم از معدودات مثلی است، من اگر پولی را به شخصی به‌مدت یک‌سال و با درصد بهره قرض بدهم شامل ربا می‌شود، آیا من می‌توانم به این شخص پولی را به‌مدت یک‌سال بفروشم مثلاً یک میلیون تومان را به‌مدت یک‌سال به مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان بفروشم؟ شما فتوا داده‌اید که این حیله شرعی است و حرام است، حالا اگر مجموعه قانون برای تحقق مبلغ، مدت، نرخ و جریمه تأخیر - که قرض ربوی حرام است- تدوین شود، آیا کل این قانون حیله ربوی می‌شود یا خیر؟... yon.ir/ZucdP 🔰 @ofogh_howzah 
💠حدیث روز ✅ آفات تجارت 👈پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله): 🔹 منْ باعَ وَاشْتَرى فَلْيَجْتَنِبْ خَمْسَ خِصالٍ وَاِلاّ فَلا يَبِيعَنَّ وَلا يَشْتَرِيَنَّ: الرِّبا، وَالْحَلْفَ وَكِتْمانَ الْعَيْبِ وَالْحَمْدَ اِذا باعَ وَالذَّمَّ اِذَا اشْتَرى. سوداگر وبازرگان بايد از پنج خصلت دورى گزيند وگرنه داد و ستد نكند: ۱ ـ رباخوارى ۲ ـ سوگندخوردن ۳ ـ نهان داشتن عيب ها ۴ ـ ستايش كالا هنگام فروش ۵ ـ نكوهش هنگام خريد. 📚 بحار الانوار جلد 103/95 🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ 💥 2دی 🔵 تحصّن استادان دانشگاه ها در ساختمان وزارت علوم در تهران (1357 ش) ◽️ در دوم دى ماه 1357 ش، ده ها تن از استادان دانشگاه هادر اعتراض به دخالت نظاميان رژيم شاه در امور دانشگاه ها و تعطيل شدن كلاس هاى درس به دستور حكومت نظامى، ساختمان وزارت علوم را تصرف كرده و در آن تحصّن كردند. در اين تحصن، استادان دانشگاه ها خواستار از سرگرفته شدن تدريس و بيرون رفتن نظاميان از دانشگاه ها شدند. اين اعتراض، با شهادت استاد نجات اللهى در پنجم دى ماه، بُعد ديگرى يافت و گستره انقلاب را وسعت بخشيد. 🔰 @ofogh_howzah 
◽️ بحمدالله تعالی جوامع روایی ما، همیشه مورد توجه و عنایت ویژه فقیهان و دانشمندان بوده و در صدر همه کتاب‌ها، درخشندگی خاصی داشته است. در این میان، کتاب شریف کافی و نویسنده عظیم‌الشأن آن، محدث برجَسته جهان اسلام، ثقةالاسلام کلینی اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف، در اوج عظمت و شکوه قرار دارد. آن مرحوم گرچه در علم حدیث در رأس محدثان و حفاظ و ارباب جوامع حدیثی قرار دارد و در میان علمای اسلام، از جایگاهی ویژه برخوردار است، در سائر علوم اسلامی نیز، مثل کلام، رجال، تاریخ، ادب و تفسیر، حائز عالی‌ترینِ مقامات است. امروز خداوند متعال را شاکر هستیم که بار دیگر، این کتاب نفیس و گرانسنگ، به‌دست توانایِ خطیب ارجمند و واعظ گرانمایه حجت‌الاسلام والمسلمین آقای انصاریان دامت توفیقاته، به فارسی ترجمه شده و در اختیار مجامع علمی و مراکز دینی و فرهنگی و علاقه‌مندان به زبان فارسی قرار گرفته است. حضرت آیه الله العظمی صافی 🔰 @ofogh_howzah 
☸ سطوح مختلف موضوع‌شناسی در فقه نظام‌ساز ◽️ بحث موضوع‌شناسی در فقه نظام‌ساز بسیار مهم است. در موضوع‌شناسی سه سطح وجود دارد که هر نوع موضوع‌شناسی احکام فقهی خاصی را به‌دنبال خواهد داشت. 1⃣ الف) توجه به موضوع صرف نظر از فلسفه ایجاد و تحولات ماهیتی آن: یکی این‌که ما یک پدیده را بدون توجه به فلسفه ایجاد و تحولات ماهیتی و کارکردهای آن در طول تاریخ و بدون توجه به آثار و کارکردهای فعلی آن وارد دستگاه فقهی کرده و موضوع‌شناسی می‌کنیم آن‌گاه انواع احکام فقهی را استخراج و استنباط می‌کنیم. در این سطح می‌توانیم موضوع پول را مثال بزنیم، ما پول را بدون رعایت این نکات به‌عنوان یک موضوع وارد دستگاه فقهی کرده و احکام آن را استنباط می‌کنیم که دستگاه فقهی و مجتهد ما یک نوع استنباط انجام می‌دهد. 2⃣ ب) توجه به موضوع در بستر فلسفه ایجاد و تحولات ماهیتی آن: اگر موضوع محل بحث مانند پول را با در نظر گرفتن فلسفه ایجاد آن در زندگی، تحولات ماهیتی آن و کارکردها آن در طول تاریخ و آثار و پیامدهای فعلی آن وارد دستگاه فقهی کنیم که سطحی دیگر از موضوع‌شناسی است، با خروجی فقهی متفاوتی مواجه خواهیم شد. 3⃣ ج) موضوع‌شناسی یک پدیده در درون ساختار نظام اقتصادی اسلام: سطح بالاتری از موضوع‌شناسی هم داریم که اگر در فقه نظام به این مسایل توجه نکنیم خروجی فقهی ما فقه نظام‌ساز نخواهد بود. این سطح در درون ساختار نظام اقتصادی اسلام بررسی می‌کنیم. در این صورت، ممکن است به این نتیجه برسیم که این موضوع در درون ساختار اقتصادی اسلام هیچ جایگاهی ندارد و اصل آن نباید در نظام اقتصادی اسلام وجود داشته باشد. ممکن است به این نتیجه برسیم که نهاد پولی متناسب با نظام اقتصادی اسلام چیزی غیر از بانک است، چیزی غیر این ساختار باشد که به‌دنبال نهادینه کردن فرمول مبلغ، مدت، نرخ و جریمه تأخیر است. اگر فقه نظام با تلقی صحیح آن این سه سطح از موضوع‌شناسی را مورد ملاحظه قرار ندهد قادر نخواهد بود تا انتظارات لازم از فقه را برآورده کند و این قضیه بسیار مهم است. این نوع موضوع‌شناسی است که ما را به سمت تولید علوم انسانی اسلامی هدایت می‌کند... حجت الاسلام والمسلمین احمد یوسفی yon.ir/ZucdP 🔰 @ofogh_howzah 
💠 شیرینی زندگی با حسن خلق/ آیةالله‌العظمی خامنه‌ای   ◽️ امام صادق‌ علیه السلام قال لحمران بن أعین: ...و لا عیش أهنأ من حسن الخلق و لامال أنفع من القنوع بالیسیر المجزی و لاجهل أضرّ من العجب. الشافی/851 ◽️ هیچ زندگی‌ای گواراتر از آن زندگی‌ای که با حسن خلق همراه باشد، نیست؛ وجهش هم علی‌الظاهر این است که انسانی که دارای خوش اخلاقی با مردم، تواضع با مردم، رفتارگرم و خوش آیند با مردم است، زندگی برای او آسان و شیرین است؛ چون در محیط اجتماعی، ارتباطات و برخوردها متقابل و متبادل است. ◽️ شما اگر در مقابل دیگران تواضع کنید، دیگران با این چشم به شما نگاه می‌کنند که: انسان متواضعی است. اگر تکبر بورزید، با این چشم نگاه می‌کنند که: انسان متکبری است. معلوم است که همه آدم‌های عالم از انسان متواضع بیشتر خوششان می‌آید تا انسان متکبر. اگر خلق را به معنای وسیع آن بدانیم، یعنی اخلاق حسنه انسانی مثلاً: آدم صبوری باشد، آدم شکوری باشد، آدم کریم و بخشنده‌ای باشد و هلمّ جرّاً، اگر به این معنا هم بگیریم نیز همین‌طور است. ◽️ کسی که از او خیر میتراود، از او متانت و وقار، صبر و سکینه در امور، در تلاطم‌ها به چشم می‌آید و از این قبیل، طبعاً در چشم مردم، انسان محترم و مبارکی است، در نتیجه زندگی برای چنین انسانی، زندگی گوارایی خواهد شد. ◽️ پول در همه امور گره‌گشاست، انسان پولدار، هم در راه‌های حلال، هم خدای نکرده اگر اهلش باشد در راه‌های حرام، دستش باز است، خیلی کارها می‌تواند بکند. ◽️ پس پول، به حسب نگاه سطحی‌ای که انسان دارد یک چیز نافعی است، اما می‌فرماید: هیچ مالی نافع‌تر از قناعت نیست، انسان قانع باشد بالیسیر المجزی، همان قدری که در زندگی او کفایت کند. کفایت یعنی: محتاج این و آن نباشد، بتواند زندگی متعارف خودش را پیش ببرد ولو کم باشد. این، از همه اموال انفع است؛ چون آن نفع واقعی‌ای که انسان از این مال می‌برد، همان بهره‌ای است که از مال می‌برد؛ و بیشترین بهره را آن کسی می‌برد که دارای قناعت است؛ چون آن دغدغه و ناراحتی و نگرانی؛ به کی بدهم؟ چطوری نگهدارم؟ این‌ها را ندارد. لذا در روایات دارد که از خدا بخواهید به قدر کفایت به شما بدهد... 🔰 @ofogh_howzah 
✳️ فرزانگان شماره 574 افق حوزه 🔵 سیدجمال‌الدین احمدبن موسی آل‌طاووس رحمه الله علیه ◽️ سیدجمال‌الدین احمدبن موسی‌بن جعفر از عالمان و دانشمندان بلندآوازه و از فقیهان خاندان جلیل‌القدر آل‌طاووس بود که در شهر مذهبی حله و در میان خاندان علم و فضیلت دیده به جهان گشود. پدرش سیدسعدالدین موسی از محدثان و دانشمندان بزرگ و مادرش دختر ورام‌بن ابی‌فراس «صاحب مجموعه ورام» و نیز برادرانش رضی‌الدین علی‌بن طاووس، عزالدین حسن، شرف‌الدین محمد، همگی از دانشمندان برجسته و... ➕ متن کامل yon.ir/xQwUQ 🔰 @ofogh_howzah 
🗓 تقویم تاریخ 💥3دی 🔵 آغاز عمليات بزرگ كربلای 4 (1365 ش) ◽️ عمليات بزرگ كربلاى 4 با رمز محمدرسول اللّه صاز سوم دى ماه سال 65 در جبهه جنوب خرمشهر در وسعت تقريبى 120 كيلومتر مربع آغاز شد و تا 5 دى ماه به طول انجاميد. اين عمليات در حالى صورت گرفت كه دشمن بعثى، مناطق مسكونى و صنعتى، كارگرى كشور را مورد تهاجم قرار داده بود.در اين عمليات رزمندگان اسلام، پس از دو روز نبرد سخت و وارد كردن ضربه به 6 تيپ عراق، انهدام مقدار قابل توجهى ادوات زرهى و خودرو و نيز به اسارت درآوردن تعدادى از نيروهاى دشمن، طى دستورى به مواضع اوليه خود بازگشتند. ◽️ رژيم عراق در پايان نبرد كربلاى 4 در يك نمايش تبليغاتى مدعى شد كه اين حمله بسيار گسترده بوده و از فاو تا بصره امتداد داشته است لذا ايران با شكست مواجه شده و به اهداف خود دست نيافته است. اين رژيم تلاش كرد با ارائه آمارهاى نجومى، بر ادعاهاى خود صحّه بگذارد و براى تزريق روحيه به نيروهاى خود، آمار تلفات ايران را تا نود هزار نفر عنوان نمود در حالى كه كلّ نيروهاى عمل كننده ايران در اين حمله، از شش هزار نفر تجاوز نمى كرد. عبور رزمندگان اسلام از موانع و ديوارهاى دفاعى مستحكم دشمن در اطراف جزيره امُّ الرّصاص و عبور آن ها از اروند رود، از نظر نظامى يك عمليات تحسين برانگيز بود زيرا دشمن هرگز تصور نمى كرد كه رزمندگان اسلام با اين سرعت و قدرت بتوانند خطوط آن ها را در اين منطقه بشكنند و به مواضع آن ها نفوذ كنند. 🔰 @ofogh_howzah 
📗 هفته نامه افق حوزه شماره 575 ➕ فایل پی دی اف این شماره 👇👇
✅حدیث روز 💠خريد و فروش مشروبات ❇️رسول خدا(صلي الله عليه و آله) لَعَـنَ اللّه ُ الْخَمْرَ وَ عاصِرَها وَ غارِسَها وَ شارِبَها وَساقِيَها وَبايِعها وَ مُشْتَرِيها وَ اكِلَ ثَمَنِها وَحامِلَها وَالَْمحْمُولَ اِلَيْهِ. 🔸 خداوند لعن كرده است مشروب وفشارنده آن و كارنده درخت آن ونوشنده آن وساقى وفروشنده آن وخريدار وخورنده پول آن وحامل آن را وكسى را كه به سوى او مى برند. 📚بحارالانوار جلد 103/44 🔰 @ofogh_howzah
📓 همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت 🔰 @ofogh_howzah 
💠حدیث روز ✅ آفات تجارت ❇️ امام على (عليه السلام) 👈تَعَـرَّضُـوا لِلتِّجـاراتِ فَاِنَّ لَكُمْ فيها غِنىً عَمّا فِى أَيْدِى النّاسِ وَاِنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ يُحِبُّ الْمُحْتَرِفَ الاَْمِينَ. دسـت به انـواع بـازرگانى بزنيــد كه تجارتها عامل بى نيازى شما از اموال مردم است، وخداوند شخص صاحب حرفه درستكار را دوست دارد. 📚ميزان الحكمه، جلد 1/520 🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ 💥 4دی 🔵 ميلاد حضرت عيسی مسيح(ع) (570 سال قبل از تولد پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله ) ◽️حضرت مسيح (ع) از پيغمبران اُولوالعَزمى است كهاصل وجود و خلقتش توأم با معجزه و سرانجام زندگيش در اين جهان نيز با معجزه پايان يافت. نام حضرت عيسى(ع) در قرآن كريم همراه با فضيلت و عظمت بسيار ذكر شده و به عنوان عبداللّه ، كلمه خدا، روح خدا و تأييد شده به روح القُدُس، مفتخر و در 45 مورد به نام عيسى و در 15 مورد با لقب مسيح ياد شده است. ◽️ حضرت مسيح(ع) پيام محبت ورزيدن به ديگران را براى بشريت به ارمغان آورد، به اقامه عدل و نفى ظلم همت گماشت و دنياطلبى را مذموم شمرد. وى خود همواره با فقرا و فرودستان همراه بود و از زياده طلبان و مستكبران دورى مى جست، تا آن جا كه مُترفين و عوام، دين او را منحصر به رعايا و فقرا مى دانستند. 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 فراخوان حمایت از پایان‌نامه با موضوع هیئات مذهبی ◽️ جامعه ایمانی مشعر، ‌به‌منظور ترویج و گسترش علمی پدیده هیئت و ابعاد مختلف آن و هم‌چنین در راستای ارج نهادن به تلاش‌های علمی طلاب و دانشجویان در حوزه‌های مختلف علوم مرتبط با هیئت، از پایان‌نامه‌ها با موضوع هیئات مذهبی در مقطع کارشناسی ارشد (سطح3) و دکتری (سطح4) حوزه‌های علمیه حمایت مادی و معنوی می‌کند. ◽️ علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی 1542.org مراجعه کنند و یا با شماره 09201001542 تماس بگیرند.   🔰 @ofogh_howzah 
🔵 نسبت دادن برخی مطالب درباره مافیای کنکور به علما و مرجعیت جفای نابخشودنی است   ✖️ محمد رضایی از اساتید دانشگاه تهران و از نزدیکان حضرت آیت‌الله سبحانی درباره خبرسازی‌های اخیر درباره مشق دانش‌آموزان، در نوشتاری با عنوان «روش نوین و مفید در مشق دانش‌آموزان به‌کار گرفته شود»، آورده است:  ◽️ نقل قولی از معظم‌له درباره «تکالیف و مشق دانش‌آموزان» در این ایام مطرح شد که با واقعیت هماهنگ نبود. ◽️ من که توفیق داشتم محضر این مرجع تقلید باشم، جلسه این‌گونه بود که جمعی با عنوان «انجمن فرهنگی ناشران آموزشی» که رسالت خود را برقراری عدالت اجتماعی در تحصیل فرزندان این مرز و بوم معرفی کرده بودند، درخواست ملاقات کردند و مدعی بودند به دنبال رهنمودی هستند که چراغ علم و دانش، پرفروغ‌تر از گذشته باشد؛ همین! طبعاً ایشان با توجه به تقارن هفته پژوهش و از این جهت که ایشان به بحث تعلیم و تربیت اهتمام دارند، با درخواست ایشان موافقت کردند. ◽️ در این جلسه مطرح شد که: تکالیف دانش‌آموزان از برنامه درسی حذف شده است و ایشان نیز با اهتمامی که به فراگیری علم و دانش برای آحاد دارند و این‌که موفقیت و تعالی و کسبِ مهارت و ترقی، در پرتو تلاش و ممارست و تمرین و کوشش حاصل می‌شود و با توجه به این‌که ایشان قریب ۷۵ سال است. بر کرسی تدریس در سطوح مختلف قرار دارند، توصیه فرمودند که برنامه‌های درسی دانش‌آموزان، به‌گونه‌ای نباشد که بعداز تعطیلی مدرسه، فارغ از فعالیت‌های درسی باشند؛ چرا‌که این امر بر خلاف تجربیات و بر خلاف آموزه‌های قرآن و سنت است. باید تلاش کرد که دانش‌آموزان در املا و انشا و خوش‌نویسی در مرتبه قابل قبول باشند. ◽️ البته ایشان اصراری بر تکالیف به شیوه‌های سنتی نکردند: «اگر روش‌هایی نوین و کارآمد و مفید در ارتقای سطح کیفی و به‌گونه‌ای که متناسب با فرهنگ آموزشی کشور باشد، البته مورد توجه خواهد بود.» ◽️ این تمام مطالبی بود که ایشان در طی دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور مطرح نمودند و بحث ناشر و مؤسسه خاصی نیز مطرح نبوده و بالطبع مطالبی هم در این‌باره مطرح نشده است؛ بنابراین برخی مطالب برداشت‌شده در خصوص ارتباط مافیای کنکور با علما و مرجعیت، جفای نابخشودنی است. این فضای رقابتی که بر محصلان برای ورود به رشته‌های خاص برای دانش‌آموزان ایجاد شده است، فضای خوبی نیست و مسئله کنکور و دغدغه خانواده‌ها و جوانان، امری است بجا و مسئولان ذیربط در این مورد باید اقدامات مؤثری داشته باشند. 🔰 @ofogh_howzah 
🌷 روحانی شهید آیت‌الله افشار ◽️ آیت‌الله محمدامین افشار، شهید راه فضیلت و از شاگردان اخلاقی میرزاعلی قاضی در نجف اشرف بود. او در سال 1288ش در اطراف کابل افغانستان به دنیا آمد. آموزش را از زادگاهش شروع کرد و پس از رحلت استادش روحانی متقی آیت‌الله بلخابی روانه حوزه کابل شد. شوق تحصیل، راه حوزه کهنسال نجف اشرف را برایش هموار ساخت. مجلس درس خارج فقه و اصول آیات عظام آقا سیدابوالحسن اصفهانی، محمدحسین نایینی، آقاضیاء عراقی محل تردد آقای افشار بود. همت و تلاش ستودنی‌اش طبق حدیث؛ «من جدّ وجد»؛ او را به سر منزل اجتهاد احکام شرعیه رساند. ◽️ این مرد جلیل‌ در محفل نورانی آیت‌الله سیدعلی قاضی شرکت می‌کرد و مباحث آن جلسات را هم تقریر نمود. از ایشان چندین کتاب و رساله در علوم حوزوی برجا مانده است. ◽️ این شاگرد مکتب اهل‌بیت‌ علیهم السلام پس از سال‌ها علم‌اندوزی و با کوله‌باری از علم و معرفت نجف را به قصد زادگاهش ترک کرد، ولی علمای تهران خواستند که او را برای تدریس در مدرسه مروی نگهدارند که مورد پذیرش آقای افشار قرار نگرفت. ایشان قصد کابل داشت که چند سالی را به‌طور ناخواسته در مزار شریف ماند و به تبلیغ و تدریس معارف دینی مشغول شد. پس از آن به کابل رفت و اقدام به تأسیس مدرسه علمیه و حسینیه بزرگی نمود و گام‌های مؤثری را در نشر احکام دینی برداشت. ◽️ آیت‌الله افشار از مدرسه و حسینیه‌اش در جهت مبارزه با استکبار کمونیست و نیز بیداری مردم مسلمان افغانستان استفاده برد. او در مناسبت‌های مختلف از مبلغان دیگر هم دعوت می‌کرد تا حرف حق را به گوش مردم برسانند. آقای افشار زن و مرد جامعه‌اش را به کسب دانش و سواد فرامی‌خواند و شرح حال‌نویسان این کار ایشان را کم‌نظیر دانستند. ◽️ شهید افشار در ایام کودتای مارکسیستی افغانستان، در ایران به سر می‌برد. او از آزار و اذیت، حبس و کشتار مردم و روحانیون آن‌جا خبر داشت، ولی با این حال به زادگاهش رفت و در پاسخ آشنایان که او را از رفتن منع می‌کردند، گفت: «من باید به کابل برگردم و هرچه بر سر سایر علما آمد، من هم آن را پذیرا هستم.» ◽️ این عالم مجاهد عاقبت در دام نیروهای مسلح و ددمنش افتاد. آن‌ها با حدود چهل نفر مسلح و با دو تانک به خانه شخصی ایشان هجوم بردند و او را با خود بردند که دیگر خبری از ایشان نشد تهیه و تنظیم: علی‌اکبر بخشی 🔰 @ofogh_howzah 
◾️منتخبی از پیام تسلیت امام خامنه در پی رحلت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضرت آیةالله سیدمحمود هاشمی شاهرودی (رضوان الله علیه) ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری باوفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود. 🔰 @ofogh_howzah
🔰 @ofogh_howzah