🌷 زندگی نامه طلبه شهید احد کیانی
🔹 خدایا! چقدر بدبخت هستم که وقتی به آیه «و هم فی غفلة معرضون» میرسم، خود را متنبه میخوانم؛ و وقتی به آیه «والسابقون السابقون» میرسم، خود را جزء آنها میشمارم، خدای مهربان دوست دارم چشمانم را چشمهای کنید تا گناهانم از آن بیرون ریزد.
🔹 این بخشی از مناجات طلبه شهید احمد کیانی است که به سال 1345ش در شهر میانه متولد شد. دیپلم را که گرفت، به فراگیری علوم حوزوی علاقه نشان داد و سال 63 در مدرسه حضرت ولیعصرعجل الله تعالی فرجه الشریف تبریز ثبتنام کرد. فردی درسخوان و دارای پشتکار بود و کتابهای ادبی را برای مبتدیان تدریس مینمود.
🔹 شهید بزرگوار خیلی کمحرف و متین بود. از اتلاف وقت خود و دیگران پرهیز میکرد. باوقار و با حیا بود؛ بهطوری که وقتی همراه دوستان طلبه به استخر آب میرفت با پیراهن زیر و شلوار راحتی وارد آب میشد. قبل از دوران طلبگی، برنامه خودسازی برای خود داشت.
🔹 باوجود آنکه در عملیاتهای مختلف شرکت کرده بود، ولی زمزمه عملیات کربلای پنج او را آسمانی نمود. در اوائل دیماه 1365 با قطار از تبریز به قم آمد و به زیارت حضرت معصومه علیها السلام مشرف شد که شاید میدانست آخرین زیارتش است.
🔹 پس از ورود به محل استقرار لشکر 31 عاشورا، در گردان تخریب ساماندهی شد و چون قبلاً آموزش غواصی دیده بود، لباس غواصی به تن کرد و تن به آب زد.
🔹 سرانجام این طلبه دلاور در دیماه 65 در شلمچه به فیض عظمای شهادت نائل آمد که هنر مردان خدا چنین مرگی است. پیکر پاک شهید پساز تشییع باشکوه، در گلستان شهدای شهر تبریز دفن شد.
منبع: حماسهسازان جاوید
تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی
🔰 @ofogh_howzah
📛 تصوف از زمان شکلگیری تا به امروز، چه فراز و فرودی طی کرده است؟
بخشی از گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان
🔹 رشد تصوف، همیشگی نبوده است؛ یعنی در دورههای مختلف، رشد متفاوتی را تجربه کرده است. تصوف در یک دوره، خاموش بوده و در دوره دیگر، رشد و شکوفایی داشته است. قبل از اینکه به دلایل رشد اشاره کنیم، باید بهطور یقینی و قطعی بدانیم که تصوفِ [شکلگرفته در] خارج از اسلام، در ابتدا از مسیر تسنن وارد اسلام شد و شیعه، به هیچوجه زمینه پذیرش آن را نداشت.
🔹 حداقل تا حدود قرن سوم و چهارم که جامعه تشیع، بهشدت تحتتأثیر ائمه طاهرین علیهم السلام بود و تا زمان امام عسکری علیه السلام، حتی یک قرن بعد از آن، «صوفی شیعه» وجود نداشت، ولی تصوف در میان اهل تسنن، از زمان بنیامیه شروع شد و خانقاهسازی هم، بنا به قول «جامی» در کتاب «نفحاتالانس» در همین زمان صورت پذیرفت.
🔹 او در مقدمه حدود 180 صفحهای کتابش، تصوف را کاملاً حلاجی میکند و البته خودش - به صراحت- نمیگوید که تصوف، یک مکتب زمینی و التقاطی است، اما از این مقدمه عالمانه، بهخوبی میتوان التقاطی بودن تصوف -چه در تسنن و چه در تشیع- را استنباط کرد.
🔹 روایات زیادی در منابع اصیل حدیثی -بهویژه از امام صادق علیه السلام - بر ضد صوفیها وجود دارد. بیشتر این روایات، مربوط به دوران حضرت هادیعلیه السلام و حضرت عسکری علیه السلام هستند که همه ناظر به تصوف اهلسنت میباشند. از آنجا که ملاک در تصوف اهلسنت و شیعه، یکی است و هر دو از یک منشأ (مکتب زمینی) تغذیه میکنند، این روایات، یقیناً شامل صوفیه شیعه هم میشود؛ چون هر دو، یک مکتب هستند و فقط دو اسم جداگانه دارند؛ «عرفان تسنن» و «عرفان تشیع». عرفان تسنن، قدرت زیادی داشته، چراکه در زمان بنیامیه، مبالغ زیادی برای ساخت اماکن، تأمین مهمانیهای سنگین یا کمک به مردم [برای جذب]، هزینه شد.
🔹 همانطور که میدانید، امروز بخشی از کشورهای آفریقایی، بهخصوص پیروان مذهب مالکی، تقریباً جوامعی عرفانگرا محسوب میشوند و حلقههای ذکر زیادی دارند. یک بخش هم در مصر، تونس و کشورهای آفریقایی مجاور مصر، متمرکز هستند.
🔹 وقتی شیعیان، به ظرفیت تصوف برای جذب افراد پی بردند، آنها هم شروع به دعوت مردم به تصوف، ساختن خانقاه و تشکیل حلقه ذکر کردند. بنده بر اساس مطالعات زیادی که در این زمینه داشتهام، فکر میکنم تقریباً از اوایل دوره تیموریان و با فعالیتهای جدی «شاه نعمتالله ولی» -که حقیقتاً هنوز درک نکردهام سنی بوده، شیعه شده یا سنی بوده و روپوش شیعه روی خودش گذاشته- تصوف شیعی و عرفانگری، بهشدت گسترش یافت، تا به زمان ما رسید که تقریباً تمام فرقههای تصوف، به او و کتابهایش وابستگی دارند. به این ترتیب، پای تصوف به اسلام -اعم از تسنن و تشیع- باز شد...
yon.ir/y3WGN
🔰 @ofogh_howzah
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العظمی سبحانی
💠 جلسه پنجم
🔰 @ofogh_howzah
دریافت فایل صوت 👇👇👇
Kashf Al-Morad 05.mp3
9.74M
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العظمی سبحانی
💠 جلسه پنجم
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅توصیه آیت الله العظمی بهجت به مردم تهران
حجت الاسلام والمسلمین علی بهجت فرزند حضرت آیت الله بهجت نقل می کند: وقتی مرحوم والد میخواست به حرم حضرت امام رضا(علیه السلام) مشرف شود، اصرار داشت که سر راه باید به حرم حضرت عبدالعظیم برویم و می فرمود: «اهل تهران اگر هفته ای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کرده اند».
از مشهد که برمی گشتیم باز اصرار داشت که به زیارت حضرت عبدالعظیم برویم. برخی اوقات ما خسته راه بودیم و اسباب سفر مزاحممان بود، ولی ایشان از زیارت منصرف نمی شد. حتی یک بار اتفاق افتاد که ما حدود ساعت دوازده شب به تهران رسیدیم. دیگر حرم حضرت عبدالعظیم را بسته بودند. خیلی خوشحال شدیم که آقا دیگر از زیارت منصرف می شود و یکسره به قم می رویم. فرمود: «باید برویم». گفتیم: «بسته است». فرمود: «باشد! ما پشت در هم که زیارت کنیم برایمان کافی است». پشت در حرم ماندیم. اثاث ها را همان جا گذاشتیم. ایشان فرمود: «همین جا می مانیم تا در حرم باز شود!». وضو گرفت و نزدیک اذان که در باز شد، رفت داخل حرم. یکی دو بار هم مسافرخانه گرفتیم که آن طور پشت در به انتظار نمانیم. (مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت)
منبع: زندگانى حضرت عبدالعظيم (عليه السلام)
🔰 @ofogh_howzah
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العظمی سبحانی
💠 جلسه ششم
🔰 @ofogh_howzah
دریافت فایل صوت 👇👇👇
Kashf Al-Morad 06.mp3
10.53M
شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العظمی سبحانی
💠 جلسه ششم
صوت درس #کشف_المراد حضرت آیت الله العظمی #سبحانی 29-08-1374 صفحه 277
المسألة التاسعة: في جواز العفو
🔰 @ofogh_howzah
❇️ رابطه هنر با دین، انقلاب و اهداف انقلاب
⚫️ نوشتاری از آیتالله مصباح یزدی
✅ اینگونه نیست که اگر کاری هنری حکم حرام پیدا کرد، بتوان گفت همه هنرها حرام است. بلکه آن کار هنری حرام ضمیمهای دارد که آن ضمیمه حرام است، اما همهجا اینگونه نیست. مطلب حاضر به قلم آیتالله محمدتقی مصباح یزدی به ضرورتهای تبیین رابطه میان دین و هنر میپردازد. رواج سکولاریسم در زمان پهلوی و امتداد آن در هنر، علل محرومیت از ظرفیتهای هنر و مراحل تحقیقات بنیادین در هنر از موضوعات مورد بحث در این مقاله است که تقدیم خوانندگان گرامی هفتهنامه افقحوزه میشود...
➕ متن کامل
yon.ir/7bBkv
🔰 @ofogh_howzah