⚫️ باز هم بر دل مظلوم، شرر افتاده
باز هم شعله ی زهری به جگر افتاده
این همه زجر بر این جسم جوانش ندهید
وسط حجره جواد است، به سر افتاده
دست و پا میزند و هادی خود را خواند
جوهر صوت رسایش ز اثر افتاده
هلهله نیست جواب نفس آخر او
به چه جرمی گل زهرا ز نظر افتاده؟
صاحب عرش الهی است شده خاک نشین
یاد آشفتگی جدش اگر افتاده
جگر تشنه ی او ذکر انا العطشان داشت
از دل حجره به گودال گذر افتاده
این بدن زیر سم اسب نرفته، اما
نظرش بر تن مظلوم دگر افتاده
زیر لب روضه ی شمشیر و سنان میخواند
یا حسین گوید و با دیده ی تر افتاده
بعد کشتن چه کند با تن بی جان جواد؟
بر زبان همه یک تازه خبر افتاده
اهل کوچه خبر از نعش سر بام دهند
چقدر بر بدنش سایه ی پر افتاده..
محمود ژولیده
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام صادق(علیه السلام)
💎 مَا یمْنَعُ أَحَدَکمْ إِذَا دَخَلَ عَلَیهِ غَمٌّ مِنْ غُمُومِ الدُّنْیا أَنْ یتَوَضَّأَ ثُمَّ یدْخُلَ مَسْجِدَهُ فَیرْکعَ رَکعَتَینِ فَیدْعُوَ اللَّهَ فِیهَا أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ یقُولُ وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة.
💎 چه عاملی مانع می شود یکی از شما را، وقتی که غم و اندوه دنیوی بر او وارد شد وضو بگیرد و داخل مسجد شود و دو رکعت نماز بجای آورد و خداوند بزرگ را بخواند مگر نشنیده ای که پرودگار می فرماید: به وسیله صبر و نماز از خدا یاری بخواهید.
📚 تفسير اوصافی، جلد 1، صفحه 126
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
♻️ عبادت به سه طريق ممكن است و هر کدام اثر خود را دارد
1⃣ اول عبادت از روی ترس و بيم از خشم الهی و عذاب آخرت، كه انسان را به زهد وا میدارد. يعنی فرد از لذايذ دنيا چشمپوشی میكند تا به نجات اخروی برسد.
2⃣ دوم، عبادت به طمع بهشت و نعمتهای اخروی كه فرد را وادار به فعل نيك میكند.
3⃣ طريق سوم عبادت، طريقه «محبت» است؛ يعني قلب را از تعلق به هرچه غير خداست پاككردن، از تمام زينتها و زخارف دنيا گذشتن، از فرزند، همسر، مال، مقام، حتي از آرزوهاي خود. قلب را منحصراً براي خدا فارغكردن، يعني محبت به خدا قلب فرد را مرحله به مرحله تسخير ميكند تا جايي كه اين فرد تنها كاري را ميكند كه خداوند دوست دارد وآن چيزي را ترك ميكند كه او نمیپسندد.
علامه طباطبایی (ره)
📚 الميزان/12/160 و161
🔰 @ofogh_howzah
🔵 طلبه شهید میکائیل فضلی
✅ نوشت که در این مدت ناچیز که در جبهه بودم، پی بردم که شهادت نزدیکترین راه تقرب به خدا میباشد. هدفش از رفتن به جبهه ساختن نفس بود و لذا در وصیتنامهاش نوشت: «ما آمدهایم تا در دانشگاه جبهه، خود را بسازیم و از زشتیها دوری نماییم». طلبه شهید میکائیل فضلی سال 1348ش در روستایی از سوادکوه مازندران دیده به جهان گشود.
✅ با خواندن علوم معرفتی حوزه، در حال ساختن درون بود و لیکن چنانچه در وصیتنامهاش گفته، او حضور در جبهه و جمع صمیمی رزمندگان باصفا را برای ساختن نفس مهیاتر میدید. در دو عملیات شرکت کرده بود و مجدداً به حوزه برگشت، ولی زمانی که برای بار سوم قصد رفتن به منطقه را داشت، نزد پدر محترمش آمد و گفت: پدرجان! مدتی است که از مولایم درخواست کردم که مقام شهادت را نصیبم فرماید و با الهامی که به من شده، باید به کاروان حضرت مهدی(ارواحنافداه) ملحق شوم». پس از آن خود را به جنوب کشور رساند و به دفاع از دین و میهن مشغول شد. سرانجام این روحانی با بصیرت سال 1366 در منطقه شلمچه به خواستهاش رسید و به کاروان حضرت بقیةالله ملحق شد.
🔰 @ofogh_howzah
📰 شماره 244 نشریه نمای حوزه منتشر شد
♻️ حوزه های علمیه خواهران
دانلود: yon.ir/TluVB
فایل PDF 👇👇
❇️ ادله عقلی و نقلی بر الزام حجاب ( بخش دوم و پایانی)
🔘 گفتوگو با آیتالله فاضل لنکرانی
✅ اشاره: بخش اول این گفتوگو با موضوع ضرورت حجاب در جوامع بشری به ضرورت الزام رعایت عفاف و حجاب در جوامع بشری و آثار فراوان اجتماعی آن در شماره قبل 599 منتشر شد و اینک در بخش دوم که به بررسی ادله عقلی و نقلی بر الزام حجاب یا وظیفه حکومت اسلامی در قبال پدیده بیحجابی پرداخته شده است تقدیم علاقهمندان هفته نامه افق حوزه میگردد...
➕ متن کامل
yon.ir/I7vfY
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام حسین علیهالسلام
💎 أَیُّهَا النَّاسُ نَافِسُوا فِی الْمَکَارِمِ وَ سَارِعُوا فِی الْمَغَانِمِ وَ لَا تَحْتَسِبُوا بِمَعْرُوفٍ لَمْ تَعْجَلُوا.
💎 ای مردم در خوبیها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصتها شتاب نمایید و کار نیکی را که در انجامش شتاب نکردهاید، به حساب نیاورید.
📚 بحارالانوار/75/121
🔰 @ofogh_howzah
❇️ واژه شناسی جلباب
🔹 در لغت عرب جلباب، یعنی چیزی که چیزی را بپوشاند. چه چیزی جلباب برای بدن میشود؟ چیزی که همه بدن را بپوشاند. لذا اگر شما با یک چیزی روی پایتان را پوشاندید، نمیگویند جلباب؛ اگر یک چیزی فقط دست شما را پوشاند، عرب نمیگوید جلباب. جلباب یعنی لباسی که سراسری است، آنوقت اختصاص به زن هم ندارد.
🔹 ابن فارق در کتاب مقاییس اللغة میگوید: جلباب شیء یغشی شیئا؛ چیزی که چیز دیگری را بپوشاند. شما الآن ببینید وقتی میگوئیم جلباب بدن، یعنی همه بدن را بپوشاند. جوهری در صحاح اللغة میگوید: جلباب ملحفه است. این را فارسزبانها هم میدانند که لحاف به چه میگویند؟ کسی که بخواهد در زمستان یک لحافی روی خودش بکشد آیا چیزی را که نصف بدنش را بپوشاند، لحاف میگویند؟ باید از سر تا انگشتان پا را بپوشاند. پس اینها کتابهای لغت ما هستند که در کتابهای لغت، جلباب به معنای پوشش سراسری آمده است.
🔹 در بعضی از کتب لغت فارسی مثل مقامات حریری، گفته شده جلباب: چادر و تنپوش رویی است؛ یعنی تصریح به چادر کرده است؛ لذا از نظر لغت، هیچ تردیدی نیست. البته گاهی اوقات در لغت عرب، جلباب را در معنی قمیص یعنی پیراهن و گاهی اوقات در معنی مقنعه استعمال کردند؛ ولی این استعمال مجازی است وقتی ما تمام کتب لغت را کنار هم قرار بدهیم و بخواهیم یک نتیجهروشنی بگیریم، نتیجه روشنش این است که حتی در بعضی از کتب لغت میگوید: جلباب الملاعه؛ ملاعه همین پوشش سراسری است.
آیه الله فاضل لنکرانی
yon.ir/I7vfY
🔰 @ofogh_howzah
28.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️پذیرش سطح دو حوزههای علمیه خواهران سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تا ۳۱ مرداد ماه ۹۸
علاقمندان میتوانند به پایگاه اینترنتی whc.ir مراجعه نمایند.
@kowsarnews
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ اولین عملی که باعث خوب شدن کاروبار انسان میشود، راضی نگهداشتن پدر و مادر است. دومین عمل، نماز اول وقت است. نماز اول وقت در این که کارتان خوب شود مؤثر است. کسانی که به هر دری میزنند، ولی کارشان درست نمیشود برای این است که نماز را اول وقت نمیخوانند.
✅ جوانها به شما توصیه میکنم اگر میخواهید هم دنیا داشته باشید و هم آخرت، نماز را اول وقت بخوانید.
آیه الله مجتهدی تهرانی (ره)
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام باقر علیه السلام
💎 أَخْبَثُ الْمَکَاسِبِ کَسْبُ الرِّب
💎 پلیدترین کسبها، رباست.
📚 الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج5؛ ص147
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ نصرت خدا هم مراتب دارد. گاهی به جمیع جهات خدا را نصرت میکنید، خدا هم به جمیع جهات شما را یاری میکند. اینکه بگویید: خدایا ما را یاری کن! بعد هم کارهای خود را بکنیم، میگوید: خبری نیست. تو باید خدا را نصرت کنی، تا خدا هم تو را یاری کند.
✅ اینطور نیست که کلاه سر خدا برود. بگویی: شما ما را یاری کن تا ما بعداً تو را یاری کنیم. خدا به اندازهای که شما یاری کردی کمک میکند: «یا أیها الذین آمنوا إن تنصروا الله ینصرکم ویثبت أقدامکم». در دستگاه خدا نمیتوان حقهبازی کرد. حقهبازی، مال بازار است. باید ابراهیم آماده برای آتش شود تا خدا آتش را «برد و سلام» کند. اگر به مخلوق التماس کند، به زید التماس کند، از «برد و سلام» خبری نیست. کسی که همه یاریها را از خدا دید، قهراً مؤمن به خدا میشود...
آیه الله العظمی بهاء الدینی
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام موسی کاظم علیه السلام
💎 امام موسىبن جعفر علیه السلام عن آبائه قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَتَخَوَّفُ عَلَی أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی هَذِهِ الْمَکَاسِبُ الْحَرَامُ وَ الشَّهْوَةُ الْخَفِیَّةُ وَ الرِّبَا؛
💎 از پدرانش، از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرد که فرمود: پس از رحلتم، از ترسناکترین چیزى که بر امتم مىترسم، این کسبهاى حرام و شهوت پنهان و رباست.
📚 النوادر راوندی؛ ص17
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ ابتلائاتى كه براى بشر پيش مى آيد، اكثراً براى آن است كه متوجه حضرت حق بشود و از غفلت، خارج شود، و متوجه منبع فيض گردد. و ابتلائاتى كه براى سالك پيش مى آيد، ابتدا براى همان معنى است و پس از آن، براى آن است كه منقطع از عالم و خود گردد تا هر روز منزلى را پس از منزلى سير نمايد. پس بايد اين ابتلائات را كه براى هر كس به خصوص براى سالك پيش مى آيد، از الطاف و عنايات حضرت حق نسبت به بندهاش دانست.
آیه الله سعادت پرور (ره)
📚 رسائل عرفانی ؛ ص 259
🔰 @ofogh_howzah
❇️ فلسفه حجاب با چادر
✅ سیوطی در کتاب الدرالمنثور صفحه 221 نقل میکند که ام سلمه از عایشه نقل کرد که وقتی این آیه بر پیامبر نازل شد که به زنها و دختران و همه زنهای مؤمنین بگویید که جلباب خودشان را بیاویزند؛ یعنی وقتی میخواهند بیرون بیایند، با جلباب بیرون بیایند، میگوید: خرج نساء الانصار کان علی رؤوسهن القربان من أکسیه؛ یعنی آنچه که بر سرشان بود، کساء بود که حتی در ادامهاش دارد، مشکی بود. زنهای انصار از خانهشان که بیرون میآمدند، با همین چادرها بود. حالا شاید جنسش مثل جنس چادر امروز نبود؛ ولی پارچهای که مشکی بوده بر خودشان آویزان میکردند؛ بهطوری که تمام بدنشان را میپوشاند.
✅ روایتی دیگری از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم داریم که فرمودند «لغیر ذی محرم اربعه اثواب درع و خمار و جلباب و ازار»؛ یعنی بین مقنعه و جلباب در این روایت فرق گذاشته شده است. برخی اصرار دارند که بگویند جلباب همان مقنعه است؛ بعضی از افراد هم برای خودشان یک نظریاتی را درست کردهاند و خیلی هم نادر و غیرقابل توجه هستند، میگویند: در اسلام زن فقط باید از زیر گردنش، یعنی از سینه تا روی زانویش پوشیده باشد؛ در حالیکه در هیچ کتاب لغتی برای جلباب چنین معنایی نداریم. جلباب یا لااقل از مقنعه باید بسیار بزرگتر باشد و سر، صورت، گردن، سینهها و یک مقدار وسیعتر را بگیرد و یا چادر، که به نظر ما همان چادر است.
✅ ما وقتی تمام کتب لغت عرب، فارسی، نهجالبلاغه و حتی اشعار شعرا، روایات و کلمات مفسرین را بخواهیم جمعبندی کنیم، نود درصد اینها جلباب را چادر معنا کردهاند. این آیه صریحاً مسئله چادر را مطرح میکند. چادر چیزی نیست که بگوییم ایرانیها مثلاً در دوره قاجار وارد مملکت کردند. نه! چادر ریشه قرآنی دارد که همان جلباب است و در صدر اسلام هم بوده است به همین کیفیتی که الآن عرض کردم، ما بهخوبی میتوانیم از این آیه، وجوب حجاب را استفاده کنیم. به نظر من از این آیه وجوب چادر هم استفاده میشود؛ یعنی نه اینکه بگوییم: چادر بهتر است. نه! چون چادر چند تا خصوصیت دارد: اولاً تمام بدن را میپوشاند و ثانیاً اندام را هم میپوشاند. یک نکتهای که اسلام روی آن تکیه دارد، این است که زن نامحرم اندامش هم برای نامحرم مشخص نباشد؛ ولی حالا با این مانتوهای تنگی که امروز بعضیها دارند و فکر میکنند که اسمش حجاب اسلامی است، نه؛ باید اندام زن هم پوشیده باشد و از این آیه بهخوبی میتوانیم مسئله وجوب حجاب را استفاده کرد....
آیه الله فاضل لنکرانی
yon.ir/I7vfY
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 پيامبر اکرم (صلى الله عليه و آله)
💎 ثَلاَثُ خِصَالٍ مَنْ كُنَّ فِيهِ اِسْتَكْمَلَ خِصَالَ اَلْإِيمَانِ إِذَا رَضِيَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي بَاطِلٍ وَ إِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ اَلْغَضَبُ مِنَ اَلْحَقِّ وَ إِذَا قَدَرَ لَمْ يَتَعَاطَ مَا لَيْسَ لَهُ.
💎 سه خصلت است كه هر كس داشته باشد، بتمام خصال ايمان رسيده است:1 - چون راضى و خوشحال باشد، رضايتش او را بباطلى درنياورد.2 - چون خشم كند، خشمش او را از حق خارج نسازد.3 - چون قدرت يابد بآنچه از آن او نيست دست دراز نكند.
📚 اصول کافی/ترجمه مصطفوی؛ ج 3, ص 336
🔰 @ofogh_howzah
❇️ الدنیا سجن المومن
🔸 روزی عبداللهبن يحيى بر اميرالمؤمنين (ع) وارد شد، صندلى (كرسى) در برابر آن حضرت بود، حضرت امر فرمود كه بر آن كرسى بنشيند. عبدالله نشست، لحظهاي نگذشت كه چيزى بر سرش افتاد و سرش شكست و خون جارى گشت. حضرت امر فرمودند آب آوردند و خون سر او را شستوشو دادند و فرمودند: نزديك شو به من؛ آنگاه دست بر شكاف سرش گذاردند، در حالىكه عبدالله سخت بىتابى مىكرد، جراحت سر را به هم آوردند و بهبود يافت، گويا شكستگى وجود نداشت؛
🔸 پس از آن فرمودند: «اى عبدالله! سپاس خدايى را كه قرار داد گرفتاریها را كفاره گناهان پيروان ما در دنيا، تا در فرمانبردن حق، سالم بمانند و سزاوار مزد و اجر شوند». عبدالله عرض كرد: يا اميرالمؤمنين! مجازات گناهان ما فقط در دنياست؟ حضرت فرمودند: «آرى؛ مگر نشنيدهاى گفته پيامبر (ص) را كه فرمودند: الدنيا سجن المؤمن و جنةالكافر؛ دنيا زندان مؤمن و بهشت كافر است.»...
📚 تفسيرالبرهان/1/45
🔰 @ofogh_howzah