eitaa logo
افق حوزه
17.7هزار دنبال‌کننده
18.1هزار عکس
727 ویدیو
746 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
📗 معرفی کتاب المصباح المنیر ✅ کتاب «المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی» اثر ارزشمند احمدبن محمدبن علی الفیومی در علم لغت و عربی است که محل مراجعه اهل تحقیق می‌باشد. مؤلف از لغویون مصر بوده که در شهر «فیوم» مصر متولد شد، البته بعضی او را به فیوم عراق نسبت داده‌اند. او پس از چندی از زادگاهش به حماة رفته و به امور تبلیغی و علمی مشغول گردید. علاوه بر لغت، در فقه نیز تبحر داشته است. فیومی عاقبت در سال 770ق از دنیا رفت. ✅ فیومی مصباح را با انگیزه توضیح کلمات مشکل کتاب شرح الوجیز امام رافعی تألیف نموده، البته کلماتی را طبق ادعای خودش در مقدمه بدان افزوده است. در مقدمه کتاب گوید: «فإنی کنت جمعت کتاباً فی غریب شرح الوجیز الامام الرافعی و اوسعتُ فیه من تصاریف الکلمة و أضفت الیه زیاداته من لغة غیره...» 🔰 @ofogh_howzah 
💠 حدیث روز 🔵 امام علی علیه السلام 💎 وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَهُ 💎 بدانيد كه هيچ گاه حق را نخواهيد شناخت جز آن كه ترك كننده آن را بشناسيد.هرگز به پيمان قرآن وفادار نخواهيد بود مگر آن كه پيمان شكنان را بشناسيد، و هرگز به قرآن چنگ نمى زنيد مگر آن كه رها كننده آن را شناسايى كنيد. 📚 نهج البلاغه/ خطبه 147 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز ✅ پیام من به ملت بزرگ و توده‌های عظیم انسان‌ها که پیروزی به‌دست پر برکت آنان تحقق یافت..این است که، این اعجاز بزرگ قرن و این پیروزی بی‌نظیر و این جمهوری اسلامی، محتاج به حفظ و نگهبانی است؛ و آن‌هم به دست توانای شما که دست خداوند قادر با آن است، حاصل می‌شود. 📚 صحیفه امام خمینی‌ (ره)/۱۴/77 🔰 @ofogh_howzah
🔵 در گفت‌و‌گو با آیت‌الله فاضل لنکرانی بررسی شد 🔘 ضرورت رعایت حجاب در جوامع بشری ✅ گروهی بگویند: ما به نماز و روزه معتقدیم؛ ولی به حجاب معتقد نیستیم و وجوب آن را قبول نداشته باشند. من در مقابل این‌ها عرض می‌کنم که اصلاً از نظر ضوابط دینی و فقهی نمی‌شود، اسم چنین شخصی را مسلمان گذاشت... ➕ متن کامل yon.ir/BX5rk 🔰 @ofogh_howzah 
❇️ رابطه حجاب با اصل آزادی 🔷 حجاب برای زن یک حریم درست می‌کند و احترام می‌آورد. به نظر من این شاید زیباترین تعبیر باشد. در این آیه سوره احزاب می‌فرماید: «ذلک أدني أن يعرفن» محققان گفتند به این معناست که وقتی زن حجاب داشته باشد، علامت و نماد پاکی در جامعه است؛ یعنی به همگان اعلام می‌کند من حریم دارم و مقید به پاکی هستم. البته من نمی‌گویم، هر کسی چادر دارد، پاک است. خدایی نکرده! ممکن است کسی در لوای چادر عمل غیرصحیحی هم انجام بدهد؛ ولی این چادر نشان پاکی است. 🔷 البته از آن طرف هم نمی‌خواهم بگویم که اگر زنی امروز بی‌حجاب آمد، به این معناست که ناپاک است. ممکن است، در اثر عدم اطلاع یا در اثر بعضی از توهمات حجاب را رعایت نکرده؛ ولی به این معناست که من برای خودم و برای بدن و اندامم و برای موی سرم، احترامی قائل نیستم و حریمی نگه نداشتم و هر کسی می‌خواهد نگاه کند. نمی‌تواند بگوید که من این‌طوری می‌آیم و هیچ‌کسی نگاه نکند. 🔷 شما وقتی به خیابان می‌آیید و در جاهای عمومی می‌روید، مگر چنین چیزی ممکن است. ما هم به زن‌ها بگوییم اگر یک مردی عریان به خیابان آمد، شما نگاه نکنید؟! نمی‌شود. پس اگر رعایت حجاب نکرد، به این معناست که اعلام طهارت نمی‌کند و تقریباً چراغ سبز نشان می‌دهد. نه این‌که کسی بگوید: من خدای نکرده می‌خواهم خودم را در اختیار همه قرار بدهم. این اعلام پاکی نمی‌کند! ولی حجاب اعلام طهارت و پاکی است؛ یعنی این‌که می‌گوید: من می‌خواهم پاک باشم و کسی خیال بدی راجع به من نکند. آیا این‌ها ارزش ندارد؟! 🔷 من این‌جا این سؤال را می‌پرسم که آیا ما به بهانه آزادی حاضریم که خودمان و قلب خودمان را از طهارت و پاکی دور کنیم؟ بانوان این جواب را بدهند. آن‌هایی که به نحوی برایشان برنامه‌ریزی شده، با مسئله حجاب مخالفت می‌کنند؛ به اسم این‌که این حق و حقوق ماست. آیا حق شما این است که اعلام ناپاکی کنی؟ یا از این مسئله خارج کنی؟ بگوئی من پاک نیستم؟ من حریم ندارم؟ آیا واقعاً می‌شود اسم این‌کار را آزادی گذاشت؟ مثل این است که من امروز بگویم، می‌خواهم یک سمی در جامعه تولید و پخش کنم و بگویند این سم جامعه را از بین می‌برد و من می‌گویم: من آزاد هستم! 🔷 باز به خود این شخص برگردانم، آیا یک خانم حاضر است، بگوید؛ چون آزادم می‌توانم از سم برای خودم استفاده کنم؟ کدام آدم عاقلی است که بگوید: من به اسم آزادی حاضرم خودم را بکشم‌؟ در مسایل باطنی هم همین‌طور است. ما به اسم آزادی بیاییم طهارت نفس را کنار بگذاریم.. آیه الله محمد جواد فاضل لنکرانی yon.ir/BX5rk 🔰 @ofogh_howzah
☸️ نقد و بررسی آراء و اندیشه‌های معترضان فلسفه به قلم آیت ‌الله ‌العظمی سبحانی -بخش دوم 🔘 معترضان فلسفه برای اثبات مدعای خود چه ادله‌ای ارائه می‌دهند؟ آن‌چه در ادامه می‌آید پاسخ به شبهه دوم، سوم و چهارم از سلسله مباحث«نقد و بررسی آراء و اندیشه‌های معترضان به فلسفه از سوی آیت‌الله‌العظمی سبحانی»تحت عنوان «الدراسات الفلسفه بین الرفض و القبول؛ بحث موضوعی حول موقف المؤیدین للدراسات الفلسفیه فی حقل المعارف الدینیة، و موقف الرافضین لها.» می باشد که تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود... ➕ متن کامل yon.ir/USC18 🔰 @ofogh_howzah
اطلاعیه مهم مرکز آموزش زبان حوزه ✅ آموزش عربی و انگلیسی خانواده طلاب و کار کنان حوزه علمیه قم. 🔶 ویژه همسران و دختران 🔰 @ofogh_howzah 
💠 حدیث روز 🔵 حقیقت دحوالارض در بیان امام صادق(ع) 💎 إن اللَهَ عَزَّوَجَلَ دَحی الارضَ من تَحتَ الکَعبَة الی منی ثُمَّ دَحاها مِن منی الی عرفات ثُّم دَحاها مِن عرفات الی منی فَالارض مِن عرفات و عرفات من منی و منی مِن الکَعبَة 💎 به درستی که خداوند زمین را از زیر کعبه تا منی حرکت داد، سپس از منا تا عرفات و سپس از عرفات تا منا، پس زمین از عرفات، و عرفات از منا، و منا از کعبه گسترش یافت. 📚 کلینی/ ج4، ص188؛ کتاب حج 🔰 @ofogh_howzah 
❇️ کاوشی در حقیقت و چیستی دحوالارض 🔘 نوشتاری از علی‌اکبر بخشی ✅ روز بیست‌وپنجم ذی‌العقده روز بیرون آمدن و گسترده شدن زمین از زیر آب یا روز دحوالارض است که در آموزه‌های دین اسلام، از روزهای با فضیلت به شمار می‌رود... ➕ متن کامل yon.ir/YHm7h 🔰 @ofogh_howzah 
❇️ اعمال روز دحوالارض 🔶 عارف واصل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب «المراقبات» می‌نویسد: «خدای تبارک و تعالی در این روز [دحوالارض] زمین را برای سکنای بنی‌آدم و تعیش آن بنا فرمود و زمین و هرچه از نعمات در آن است، حتی بدن‌های ما و ارزاق ما تماماً از چیزهایی است که در این روز از رحمت حق انتشار یافته است... پس عارف مراقب برای روز دحوالارض به ازای تمام این نعمت‌ها شکری بر خویشتن واجب می‌بیند.» 🔶 خداوند در دو جای کتابش به واقعه دحوالارض اشاره دارد؛ یکی در آیه: «والارض بعد ذلک دحاها»؛ (نازعات/35) و دیگری در آیه: «والارض و ما طحاها»؛ (شمس/6) «طحو» مرادف «دحو» است؛ چنان‌چه فخرالدین طریحی در مجمع البحرین گوید: «والارض بعد ذلک دحاها؛ أی سبطها» و ذیل ماده «طحو» گوید: «طحوته مثل دحوته أی بسطته...» 🔶 در کلمات معصومین از این روز به عظمت یاد شده و به دلیل ارتباط آن با عالم تکوین، در شریعت محمدی‌ صلی الله علیه و آله و سلم، اعمالی برای این روز اختصاص یافته که عمده‌ترین آن روزه است و از قضا روزه این روز، یکی از آن‌ چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز گشته است و این خود نزد اهل خرد نکته‌ای در خور توجه است. 🔶 آقا ملکی تبریزی در «المراقبات» روایتی را از مولود کعبه حضرت علی‌ علیه السلام نقل کرده که حضرت فرمود: «هر کس در این روز، روزه بدارد و شب آن را قیام به نماز کند، عبادت صد سال باشد.» شیخ عباس قمی نیز در مفاتیح گفته: «در روایتی روزه‌اش، روزه هفتاد سال است و در روایت دیگری کفاره هفتاد سال. از برای این روز به غیر از روزه و عبادت و ذکر خدا و غسل، دو عمل وارد است: اول نمازی که دو رکعت است در وقت چاشت که در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره «والشمس» بخواند و بعد از سلام بخواند: لا حول و لاقوة إلا بالله العلی العظیم. پس دعا کند و بخواند: «یا مقیل العثرات...»، دوم خواندن این دعا است: «اللهم داحی الکعبة و فالق الحبة...» 🔶 گفتی است که در برخی از کتب، زیارت حضرت امام رضا‌ علیه السلام از افضل اعمال مستحبه در روز دحو الارض دانسته شده است. yon.ir/YHm7h 🔰 @ofogh_howzah
☸ سخنی از آیت الله ملکی تبریزی رحمه الله علیه در پاسداشت روز دحوالارض 🔶 خداوند بزرگ در چنین روزی زمین را برای سکنای فرزندان آدم و زندگی بر روی آن آماده فرمود، و روزی های ما و نعمت های پروردگار در چنین روزی گسترش یافته است؛ روزی ها و نعمت هایی که از شماره بیرون است و کسی را یارای شکر آن نیست. و اگر تو در بزرگی شأن دحوالارض اندیشه نمایی حیرت زده خواهی شد. و از این جاست که انسان عارف و مراقب روز دحوالارض، در برابر همه این نعمت های گوناگون، شکری بر خویشتن واجب می بیند، و چون به قلب خویش مراجعه می کند، می بیند که حتی بر ادای حق ناچیزی از آن همه نعمت ها توانا نیست. 🔶 و چون بنده ای نسبت به آن همه نعمت ها شناخت حاصل کند، به عجز و کوتاهی خویش در ادای حق آن نعمت های انبوه اقرار خواهد کرد و تلاش خود را در انجام شکر آنها ناچیز خواهد شمرد و همواره خود را در برابر آفریننده آن همه نعمت ها سرافکنده خواهد دید 🔰 @ofogh_howzah 
💠 حدیث روز 🔵 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم 💎 اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبغِضَ المُؤمِنَ الضَّعیفَ الّذَی لا دینَ لَهُ، فَقیلَ لَهُ: وَ ما المُؤمِنُ الّذی لادینَ لَهُ؟ قالَ الّذی لایَنهی عَنْ المُنکَرِ 💎 خدای عزیز از مؤمن ضعیفی که دین ندارد عصبانی است و از او نفرت دارد. عرض کردند چه مؤمنی است که دین ندارد؟ حضرت فرمود: کسی که نهی از منکر نمی‌کند. 📚 فروع کافی/ج5/ص59  🔰 @ofogh_howzah 
❄️ سخن روز ✅ ما روحانیت؛ باید بر مستحبات و مکروهات مواظبت داشته باشیم، تا مردم بر واجبات و محرمات مواظبت داشته باشند. عالم ربانى، آیةاللّه شیخ محمد کوهستانى (ره)  🔰 @ofogh_howzah 
📔 هفته نامه افق حوزه شماره 600 ➕ فایل پی دی اف این شماره 👇
1_86671745.pdf
4.94M
📔 افق حوزه شماره 600 🔰 @ofogh_howzah 
❇️ مهم‌ترین شاخصه‌های تحقق حجاب و عفاف در نظام اسلامی 🔘 آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی ✅ در یک نظرخواهی از افراد سؤال شده بود که عمده‌ترین مشکل فرهنگی کشور چیست؟ عده زیادی جواب داده بودند: مواد مخدر و اعتیاد؛ جمعی دیگر گفته بودند: مشکل مهم فرهنگی جامعه، ماهواره‌ها و رسانه‌های فاسد و مفسد غربی هستند. گروه دیگری نیز پاسخ داده بودند که بدحجابی و بی‌حجابی‌ها مشکل مهم فرهنگی است و دسته‌ای دیگر بالا رفتن سن ازدواج جوانان را یادآوری کرده بودند. ➕ متن کامل yon.ir/ASU8F 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 تحقق حجاب و عفاف و رسالت روحانیون ✅ همه مردم مسئول امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ لکن روحانیت مسئولیت مضاعف و بیشتری دارد. باید در مقابل منکرات ایستاد؛ چراکه اگر تبدیل به عرف شود و بدحجابی رواج یابد نمی‌شود، برای آن کاری کرد. ✅ لذا باید حجاب و عفاف و دیگر مسایل اعتقادی را در جامعه گسترش داد؛ چون مشکلات اجتماعی و فرهنگی، می‌تواند باعث مشکلاتی در زمینه اقتصادی، سیاسی و امنیتی نیز بشود. ✅ بنابراین خطباى محترم از متون آیات قرآنى و روایات اسلامى براى تقویت مبانى اعتقادى و آشنایى با احکام و اخلاق اسلامى و «تقویت حجاب و عفاف»، حداکثر استفاده را بنمایند و مردم را به اتحاد و هوشیارى در برابر دشمنان نظام دعوت نمایند. ✅ مراجع، علما و حوزه‌های علمیه همه مسئولیت سنگینی دارند و باید رسالت خود را ایفا کنند. اگر بخواهیم تمام عمر در حوزه علمیه قم بمانیم و درس بخوانیم و نتیجه را در طریق نشر اسلام و مکتب اهل‌بیت‌ علیهم السلام و اصلاح فرهنگی جامعه نگذاریم، چه فایده دارد؛‌ باید جامعه از علم ما استفاده کند... آیه الله العظمی مکارم شیرازی yon.ir/ASU8F 🔰 @ofogh_howzah 
💠 حدیث روز 🔵 امام علی (عليه السّلام) 💎 اِيّاكَ و التَّطرُّقَ الي اَبوابِ الظّالِمينَ و الاِختلاطَ بِهِم والاكتِسابَ مِنهُم وَ اِيّاك اَن تُطيعَهُم اَو تَشهَدَ في مَجالِسِهِم. 💎 از رفتن به خانه هاي ستمگران خودداري كن،‌ با آنان دوستي ننما و در كنار آنان به كار و كسب مپرداز، مبادا از آنان پيروي كني يا در مجالسشان شركت كني. 📚 سفینة البحار، ج 2، ص 108 🔰 @ofogh_howzah
⚫️ وسواس و درمان آن از نظر آیت‌الله‌العظمی سیستانی 🔷 فتوای واضح و صریح همه فقهاء بر اساس مدارک و ادله شرعیه این است که: وظیفه شخص وسواسی اعتنا نکردن به وسواس می‌باشد، و هرجا در طهارت چیزی دچار شک شود باید بنا را بر پاک بودن آن چیز بگذارد، بلکه حتی اگر در موردی یقین به نجاست پیدا کرد - که معمولا برای سایر مردم در این موارد یقین به نجاست پیدا نمی‌شود علم و یقین وسواس اعتبار ندارد، و بر او واجب است که بنا را بر طهارت بگذارد. پس اگر شخص وسواسی، به این فتوای شرعی عمل کند و در موارد شک در طهارت بلکه در موارد یقین به نجاست هم بنا را بر پاکی بگذارد نزد خدا معذور است؛ اگرچه در واقع لباسی که در آن نماز خوانده یا غذایی که خورده نجس بوده باشد. 🔷 به شخص وسواس نصیحت می‌شود که خود را اصلاح کرده تا از این بیماری خلاص شود و این امر طی دو مرحله میسر می‌گردد: 1⃣ اول: باید توجه داشته باشد که این حالت از لحاظ عقلی و شرعی مذموم می‌باشد، زیرا شخص از حالت میانه‌روی و اعتدال خارج می‌گردد و بدون این‌که هیچ نفعی داشته باشد توانایی‌ها و نیروی انسان را به هدر می‌دهد. هرگز وسواس نوعی پرهیزگاری محسوب نمی‌گردد و در شرع مبین اسلام این امر ستایش نشده، بلکه وسواس نوعی اختلال در درک و فهم فرد می‌باشد که ناشی از ضعف در نفس و اراده می‌باشد و همان‌طور که در احادیث شریفه آمده است، تسلیم شدن به وسوسه‌های شیطان خبیث است، پس اگر انسان این را به‌خوبی درک کند و حقیقت این امر برایش معلوم شود نوبت به مرحله دوم می‌رسد. 2⃣ مرحله دوم: باید انسان تلاش فراوان کند که بتواند بر نفس خود غلبه داشته باشد و قدرت تصمیم‌گیری را به دست خود بگیرد و نگذارد که شیطان او را بازی داده و فریب دهد، و عزم راسخ داشته باشد که خداوند متعال او را بر عدم اعتنا به احتمالات و وسوسه‌ها سرزنش نخواهد کرد، و اگر شک کند - مثلاً - که آب به جایی از بدن خود رسیده یا نه به شک خود اهمیتی ندهد و بنا را بر آن بگذارد که تطهیر حاصل شد، و هرچه بی اعتنایی او به این شک‌ها تکرار گردد تسلط تخیل و وسوسه ضعیف‌تر می‌شود، تا این‌که شیطان از او مأیوس گردد و شخصی معتدل در مراعات طهارت و نجاست شود و مطمئن باشد که اگر وارد این مسیر شود و بنا را بر مبارزه با این وسواس بگذارد پیروز می‌گردد؛ پروردگار متعال هم او را یاری می‌نماید و حیله شیطان را ضعیف می‌نماید. خداوند کریم می‌فرماید: (همانا کید و حیله شیطان ضعیف است.)  🔰 @ofogh_howzah 
🔵 دلایل عقلی و نقلی وجوب امر به معروف و نهی از منکر 🔘 آیت‌الله سید محسن خرازی ✅ بحث امر به معروف و نهی از منکر از دیرباز مورد توجه عالمان و صاحب‌نظران علوم و معارف اسلامی بوده است. در این میان، فقیهان توجه ویژه‌ای به این فریضه داشته و در آثار فقهی خود فصلی را به این بحث اختصاص داده‌اند. پیوند بحث نظارت در جامعه اسلامی با بحث امر به معروف و نهی از منکر موجب شد که نمونه‌ای از تلاش و مجاهدت علمی یکی از فقهای معاصر آیت الله سید محسن خرازی در این بحث را برگزیده، و در اختیار خوانندگان هفته‌نامه افق حوزه قرار دهیم... ➕ متن کامل yon.ir/zFfZf 🔰 @ofogh_howzah 
💠 حدیث روز 🔵 اميرالمؤمنين عليه السلام 💎 إخْتَبِرُوا شِيعَتي بِخِصْلَتَيْنِ فاِنْ كانَتا فِيهِمْ فَهُمْ شِيعَتِي: مُحافَظَتُهُمْ عَلي أوْقاتِ الصَّلَواتِ وَ مُواساتُهُمْ مَعَ إخْوانِهِمْ الْمُؤْمِنِينَ بِالْمالِ وَ إنْ لَمْ تَكونا فِيهِمْ فَاعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ. 🔷 شيعيان مرا به دو خصلت امتحان كنيد كه اگر داراي اين دو خصلت بودند، شيعه اند: اهمّيّت به نماز در اوّل وقت و دستگيري برادران ديني خود با مال، اگر اين دو در آن‌ها نبود، پس از ما دورند، دورند و دورند 📚 جامع الاخبار، صفحه 35 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز ✅ کسانی که نماز را در اول وقت نمی‌خوانند، نماز، آن‌ها را نفرین می‌کند و می‌گوید: «ضیّعک‌الله کما ضیّعتنی!»؛ خدا تو را ضایع و خراب کند، همان‌طور که تو مرا ضایع و خراب کردی! به‌همین خاطر هم هست که این‌گونه افراد همیشه گرفتارند. آیه الله مجتهدی تهرانی (ره) 🔰 @ofogh_howzah 
📗 معرفی کتاب الانوار الجلالیه فی شرح الفصول النصیریة ✅ ابوعبدالله مقدادبن عبدالله معروف به فاضل مقداد از فقها و متکلمین امامیه در قرن نهم هجری بود. او در قریه سیوره از توابع شهر حله به دنیا آمد و لذا به حلی هم منتسب شده است. ✅ کتاب «الانوار الجلالیة فی شرح الفصول النصیریة» چنان‌چه از نامش پیداست، شرح عربی بر کتاب کلامی «الفصول النصیریة» خواجه نصیرالدین طوسی است، که به قلم توانای فاضل مقداد خلق شد. خواجه کتاب را به فارسی نوشته و با نام‌های الفصول فی الاصول، فصول العقائد، اصول دین و فصول اعتقادی نیز مطرح بوده است. بر کتاب خواجه، شروح بسیاری نوشته شده که از آن جمله الانوار الجلالیه است. 🔰 @ofogh_howzah 
✅ شماره‌ی جدید نشریه‌ی #خط_حزب‌الله منتشر شد: ♨️ #سخن_هفته: چرا سیاستمدار باید #شجاع باشد؟ 🔰 #روایت_هفته: شگرد #انگلیسی‌ها برای شکست #نهضت_مشروطه ❇️ #خاطرات_رهبری: وسایلی که رهبر انقلاب در زندان همراه خود داشت 💢 #شرح_حدیث: #حج مایه آرامش و سکونت دل به انسان است ✅ #حزب‌الله_این_است: تفاوت بین انقلابىِ مثبت با #انقلابی منفی 🔰 @ofogh_howzah