eitaa logo
افق حوزه
15.4هزار دنبال‌کننده
21هزار عکس
965 ویدیو
867 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
11.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید| واکنش جالب یک روحانی به بودجه‌های فرهنگی ▫️میگه چه خبره بودجه کشور رو کشیدید بالا 😊 ⁉️ اصلا ؟! @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه 🔰 @ofogh_howzah
💠 انتخابات در لسان روایات 🔵 امیر مؤمنان علی علیه السلام 💎­ «آلةُ الریاسة سعة الصدر؛ 💎 بردباری و تحمل سختی ها، ابزار ریاست است.» نهج البلاغه،حکمت 176 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز ✅ مردم در باب انتخابات باید خیلی متوجه باشند؛ اگر فرض کنیم به شکلی وارد مجلس اسلامی یا وارد مجلس خبرگان بشوند یا در ارکان نظام نفوذ بکنند، مثل موریانه از داخل میجود و پایه ها را سست می کند. رهبر فرزانه انقلاب 🔰 @ofogh_howzah
📔 هفته نامه #افق_حوزه شماره 612 ➕ فایل پی دی اف این شماره 👇
1_152081968.pdf
حجم: 5.61M
📔 شماره 612
☸ احکام روز ✍صیغه نذر چگونه ادا می‌شود؟ 💠 امام خامنه ای: در انعقاد نذر، صرف نیت کافی نیست و ذکر صیغه لازم است؛ گرچه لازم نیست صیغه به عربی باشد ⬅ صیغه نذر عبارت است از «لله علیّ أن افعل کذا...» و می‌تواند ترجمه آن را بگوید که عبارت است از « براى خدا بر من است كه فلان کار را انجام بدهم» یا "لله علیّ ان اصلّی صلاة اللیل"؛ "برای خدا بر من است که نماز شب بخوانم" یا "لله علیّ ان اترک الغیبة"؛ "برای خدا بر من است که غیبت نکنم". 🚫 و به صرف عبارت "نذر مى کنم"، نذر شرعي محقق نمى شود. ⛔ اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود. ✅ مسئله منعقد شدن نذر با جملات زیر محل اشکال است: "نذرت لله ان اصوم"؛ "نذر کردم برای خدا اینکه روزه بگیرم". "لله علی نذر صوم یوم"؛ "برای خداوند بر من است نذر یک روز روزه". ⬅ لذا بنابراحتیاط، باید به نذر عمل شود و با ترک آن، بنابر احتیاط، کفاره تعلق میگیرد 💠 آیت الله مکارم شیرازی: نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است. ✋به نظر آیت الله مکارم كلمه «نذر» به خودى خود قيد «للّه‏» را در بر دارد و عرفا زمانى كه كسى می‏گويد من نذر میكنم فلان كار را بكنم خودش يك نوع نيت قربت را در ضمن دارد لذا حداقل اگر بگوید نذر می کند فلان کار را انجام دهم نذر او صحیح است. 💠 آیت الله سیستانی: در نذر بايد صيغه خوانده شود ، و لازم نيست آن را به عربى بخواند ، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم ، نذر او صحيح است ◀ اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم ، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند 🚫 ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم ، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست . ** 💻منبع: استفتاء‌از سایت مراجع عظام – رساله آموزشی امام خامنه ای 🔰 @ofogh_howzah
❄️🔴 حدیث روز ▪️خیانت و انتخاب مسئول غیر اصلح؟ ✍️پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود : من تَقَدَّمَ عَلی قومَ مِنَ المُسلِمینَ و هو یَری أنَّ فیهم مَن هُو أفضَلُ مِنهُ فقد خانَ اللّهَ و رَسولَهُ و المُسلِمینَ. کسی که بر مسلمانان کارگزار گردد، در حالی که می بیند در میان آنان کسی شایسته تر از او وجود دارد، به خدا و پیامبر و مسلمانان خیانت کرده است. 📚التمهيد للباقلاني، ص 190 🔰 @ofogh_howzah
☸ احکام روز ♻️ خانمی که هنگام اقامه نماز ، چادر نازک می پوشد و وقتی با لباس آستین کوتاه میباشد تقریبا از زیر چادر بدنش پیداست ولی شخص نماز گزار تصور نمیکند که بانبود نامحرم اشکال داشته باشد.حال وظیفه اش در قبال نماز های قبل که خوانده است ، چیست؟ ✍آیت الله خامنه ای: اگر با اعتقاد به صحت نماز بوده است نمازهای گذشته صحیح هستند. ✍آیت الله مکارم: چنانچه حجاب زير چادر، کامل باشد (پوشيده بودن بدن به جز گردي صورت و دست ها تا مچ) و لباس تنگ و چسبان نباشد نماز با چادر نازک صحيح است وگرنه اشکال دارد و بنابر احتیاط باید آنها رااعاده نماید. ✍آیت الله وحید: اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده است نمازی که به این کیفیّت خوانده است باطل است و باید قضاء نماید. ✍آیت الله شبیری: اگر پوشاندن بدن در نماز با آن چادر محقق نشده، باید نمازهایی که به این صورت خوانده است را قضا کند. 📚برگرفته از استفتائات و رساله های توضیح المسائل مراجع تقلید 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز ✅ من پنجاه سال است درس #اسلام می‌خوانم بگذارید خلاصه‌اش را بگویم واجبات را انجام بده، به جای مستحبّات به #کار_مردم برس و کار مردم را راه بینداز! آیه الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) 🔰 @ofogh_howzah
🔵 سبزی حضرت سلام الله علیها 🔶 مثلاً وقتی در طب سنتی گفته می‌شود: «خرفه» سبزی حضرت زهرا علیها السلام است، همه به سمت آن می‌روند؛ چون حضرت زهرا‌ علیها السلام را دوست دارند و می‌دانند، ایشان کارها را از روی هوا و هوس انجام نمی‌دهند و کارهایشان منطق دارد؛ یا مثلاً اگر می‌توانستیم، این موضوع را پررنگ کنیم که حضرت لعبت‌باز علیها با همسرشان با شعر نیز حرف می‌زدند و حضرت امیر‌ علیه السلام هم با شعر پاسخ می‌دادند و این را با نمایشنامه و فیلم به مردم عرضه می‌کردیم، زندگی خیلی‌ها شیرین می‌شد. 🔶اگر مردم بدانند که آن ابرشخصیت ما در زندگی معمولی خود، چه‌کاری را می‌کرده و چه مدلی داشته، می‌توانیم حداقل به آن مدل نزدیک شویم. 🔶 اگر یک خانم توانسته است هم تحصیل کند و هم زندگی را حفظ کند -با همه آن چیزی که دنیا به آن محدودیت می‌گوید؛ از حجاب، در چارچوب اراده شوهر زندگی کردن که به آن مردسالاری می‌گویند- زندگی او می‌تواند موضوع فیلم و حداقل کتاب باشد. مثلاً مرحوم خانم دباغ... ، ‌ای کاش قبل‌از مرحوم شدن ایشان، کسی یا نهادی بهترین امکانات را در اختیارشان می‌گذاشت تا در دهه فجر به مردم بگویند که چه کشیده‌اند. در آن صورت این اندازه در حق انقلاب ناسپاسی نمی‌شد... مصاحبه با خانم علاسوند https://b2n.ir/477538 🔰 @ofogh_howzah
💠 انتخابات در لسان روایات 🔵 حضرت علی علیه السلام: 💎خيرُ النّاس مَن تَحمَّلَ مَؤونةَ النّاسِ . 💎 بهترين مردم کسي است که سنگيني بار مردم را به دوش مي‌کشد. ( غررالحكم، ص 371، ح 8413) 🔰 @ofogh_howzah
☸ احکام روز ⁉️ آیا حکم رقص های محلی یا حرکات عادی که به اسم رقص انجام می شود با حکم رقص کلاسیک و منظم، متفاوت است؟ ✅جواب: 📗 امام خمینی: فرقی در انواع آن نیست و هر عملی که عرفا به آن رقص بگویند جایز نیست. 📕 امام خامنه ای: خیر، اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل اینکه جلسه ی زنانه تبدیل به مجلس رقص شود محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است. 📘 آیت الله بهجت: بسمه تعالی. رقص بتمام انواع آن اشکال دارد. 📒 آیت الله تبریزی: در صورت صدق رقص - چه محلی باشد چه کلاسیک - حکم رقص را دارد. 📙 آیت الله سیستانی: بسمه تعالی. اگر رقص باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست. 📒 آیت الله صافی گلپایگانی: بسم الله الرحمن الرحیم. بطور کلی آنچه که در نظر عرف، رقص محسوب شود حرام است مگر رقص زن فقط برای شوهرش در صورتی که ناظر دیگری نباشد که اشکال ندارد. 📔 آیت الله فاضل لنکرانی: باسمه تعالی. رقص بطور کلی و به هر صورت و عنوان که باشد چون نوعا منشا از بین رفتن شرم و حیا و در نتیجه خوف وقوع در مفسده دارد لذا احتیاط در اجتناب از مطلق رقص است. 📕 آیت الله مکارم شیرازی: اگر رقص نامیده شود فرقی ندارد. 📒 آیت الله نوری همدانی: بسمه تعالی. فرقی ندارد. 📗 آیت الله وحید خراسانی: اگر رقص باشد بنابر احتیاط واجب حرام است. 📚پاورقی ها: احکام روابط زن و مرد، ص222، م290 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 12، مورد اول، ص7 / استفتاء شفاهی از نماینده آیت الله وحید خراسانی / جزوه دریافتی از دفتر آیت الله وحید خراسانی، ص69، با استفاده از س270 / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید/ 🔰 @ofogh_howzah