هدایت شده از مهدی مسائلی، مطالعات و یادداشتها
⚡از شیعه شدن تا شیعه نمودن/بعضی از مفاسد رویکرد شیعهسازی
✍مهدی مسائلی
مسلما از دید هرکسی که به مذهبی اعتقاد و پایبندی دارد، آن مذهب بر حق است و پذیرش آن مذهب توسط سایرمسلمانان و افزون شدن پیروانش امری مطلوب است. یک شیعه نیز هیچگاه نمیگوید شیعه شدن دیگران امری ناپسند است، همانطور که یک سنی، سنی شدن شیعیان یا پذیرش مذهب فقهیاش توسط سایر مسلمانان را امری منکر نمیداند.
اما شیعه شدن یک طرف سکهی ماجراست، و شیعه نمودن روی دیگر آن.
اگرچه شیعه شدن منعی ندارد، ولی بسیاری از شیعهنمودنها و روشهایی که برای آن به کار بسته میشود، برخلاف هنجارهای اجتماعی و حتی قوانینِ تبلیغیِ تشیع است.
پیش از این بنده در یادداشتی بیان کردم که ائمهی شیعه(ع) در روایات متعددی از دعوت به تشیع منع کردهاند و آن را یک ضرر تبلیغی و اجتماعی برای تشیع و اسلام دانستهاند، چنانچه شیخ کلینی در کتاب کافی این روایات را در بابی با عنوان «بَابٌ فِي تَرْكِ دُعَاءِ النَّاس؛ باب دعوت نكردن مردم[به تشیع]» جمع کرده است.( كافی، چاپ دار الحديث، ج3، ص537)
(لینک یادداشت: http://azadpajooh.ir/668)
دعوت به شیعهسازی اهلسنت، مفاسد اجتماعی و مذهبی بسیاری دارد که به طور خلاصه میتوان موارد زیر را بیان کرد:
۱. یک یا چند نفر را شیعه میکند اما قوم و طایفهای را نسبت به شیعه بدبین کرده و دشمنی آنها را بر میانگیزد.
۲. اهلسنت را از رویکرد مقابله با افراطگرایی دور کرده و به سمت دفاع کلی از هرچه و هرکس که خود را تسنن مینامد، وا میدارد.
۳. همهی فعالیتهای شیعیان را تحت شعاع قرار داده و محدود میکند حتی فعالیتهای غیرمذهبی شیعیان را.
۴. سنیِ طرفدار انقلاب اسلامی را منزوی میکند و انقلابیگری را نوعی تبلیغ تشیع جلوه داده و علمای اهلسنت را به سمت جدایی از انقلاب فرا میخواند.
۵. امنیت مذهبی اهلسنت را متزلزل میکند و حتی علمای اهلسنت برای دفاع در برابر شیعهسازی عدهای، به سمت حمله تبلیغی علیه تشیع متمایل میشوند.
۶. علمای سنی را از رویکرد ترویج معنویت و دینداری میان مردم، به رویکرد دفاع از تسنن و مخاصمه مذهبی با شیعه وا میدارد و جریانهای ضددینی و معنویتستیز را تقویت میکند.
۷. در رویکرد مستبصرسازی چون شیعهنمودن هدف است نه شیعه شدن، گفتمان مجادله و مناظره و حتی توهین مذهبی گسترش پیدا میکند و جای گفتگوی تقریب مذاهب اسلامی را میگیرد، گفتگویی که بهترین صورت برای تبلیغ معارف اهلبیت(ع) است.
در رویکرد شیعهسازی تلاش بر هجمه علیه مذهب اهلسنت و تخریب آن است ولی در رویکرد تقریب مذاهب اسلامی تلاش بر ترویج تعالیم تشیع و نشان دادن امتیازات علمی و عملی آن است. رویکرد اول دافعه دارد و رویکرد دوم جاذبه.
۸. ترویج شیعهسازی به گفتمان وحدت اسلامی صورتی تاکتیکی و مصلحتی میدهد و آن را به صورت ابزار گسترش تشیع جلوهگر میکند(چنانچه مهمترین شبهه وهابیت در برابر وحدت اسلامی همین موضوع است)
۹. سازماندهی تبلیغی برای جذب پیروان اهلسنت به تشیع برخلاف عدالت اجتماعی و هنجارهای زندگی مسالمتآمیز مذاهب اسلامی است، همانگونه که سازماندهی تبلیغی برای جذب پیروان تشیع به تسنن امری منکر است، چنین رفتاری نسبت به مذهب اهلسنت نیز پذیرفته نیست.
.......
نکته: اخیرا بعضی با انتشار سخنان آقای فلاح زاده در سایت مقام معظم رهبری، رویکرد تبلیغ تشیع در میان اهلسنت و شیعه سازی آنها را به رهبری نسبت میدهند. اما این موضوع در سخنان رهبری بارها رد شده است و با نصوص بیانات ایشان مخالفت دارد.
...........
@azadpajooh
💠شیعیان صدر اسلام و همراهی با اکثریت مسلمین
📌علامه طباطبایی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اهمیت و ضرورت تقریب می نویسد:
«اتحاد یا تقریب اسلامی به طوری که منجر به فراموشی معارف دینی و متروک شدن دستورات مذهبی نباشد و مزایای دینی در بر داشته باشد، تردیدی در رجحان آن از نظر عقل و منطق نیست. متأسفانه نیرویی که مسلمانان صدر اول با پیروی از تعلیمات قرآن به دست آورده و در پرتو آن در کمتر از یک قرن فرمانروایی قسمت اعظم معموره را به دست آوردند، بر اثر اختلاف کلمه و رها ساختن فکر اجتماعی به کلی منحل شد. و ثروت واقعی و موجودیت حقیقیشان به تاراج رفت. البته عوامل جدایى تا می توانستند این دو طایفه بزرگ اسلامى را از هم جدا نمودند. ولى باید همواره متذکر این حقیقت بود که اختلاف دو طایف در پاره اى از فروع بوده، در اصول دین باهم اختلافى ندارند، و حتی در فروع ضرورى دین مانند: نماز، روزه، حج، جهاد و غیر آنها، در قرآن و کعبه متفقاند و همگی قرآن و کعبه را یکی می دانند. روى همین اصل بود که شیعیان صدر اول، هرگز از صف اکثریت کنار نرفته، و در پیشرفت امور عامه اسلامى، با عموم مسلمین هرگونه تشریک مساعى و بذل نصح مى نمودند و هم اکنون نیز بر عموم مسلمین لازم است که اتفاق خود را در اصول آیین مقدس اسلام در نظر گرفته، و از همه فشارها و ناراحتی ها که در این مدت از عوامل خارجى کشیده اند به خود آمده، تفرقه علمى را کنار گذاشته، در یک صف قرار گیرند، و قبل از آنکه دیگران این مسئله را به عنوان یک حقیقت تاریخى کشف کرده، در کتب تاریخ درج کنند، خود مسلمین این حقیقت را عملاً تثبیت نمایند. خوشبختانه دنیای اسلام نیز کم کم به این حقیقت دارد پی میبرد و تعلیل فکر تقریب بین مذاهب اسلامی از طرف مراجع شیعه به همین منظور بود. و شیخ بزرگوار الازهر، نیز این حقیقت را با کمال صراحت لهجه بیان نموده و اتفاق کامل دینى شیعه و سنّى را به همه جهانیان اعلام نمود. و شیعه باید سپاسگزار این مرد بزرگوار بوده و از عمل بى آلایش وى تقدیر نماید. چنانکه در سؤال اشارهشده، این امر منافاتی با بحث علمی-تاریخی در مسایل اعتقادی ندارد و باید هم مناقشه علمی شیعه و سنی در سطح عالی همواره ادامه یابد تا تاریکی ها روشن و حقایق بر همه منکشف گردد و این امر ربطی به تعصب ورزی و حمله و نشر اکاذیب ندارد.»
⬅️وحدت از دیدگاه علامه طباطبایی↙️
http://okhowah.ir/fa/13056
🔻🔻🔻
@okhowahmag
📜تدابیر مرجعیت برای تقریب مذاهب
📆۲۹ ربیع الاول، سالروز تأسیس دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه در قاهره(۱۳۶۶ق)
✅ «دار التقریب» با بحث و فحص و شاید هم با توصیه آیت الله بروجردی به این نتیجه رسید که اختلاف در بحثهای کلامی از جمله مسأله خلافت و امامت، به جایی نمیرسد و قابل تقریب نیستند بلکه مایه تجدید اختلافات خواهد شد، لذا، کوشش خود را روی اختلافات فقهی متمرکز کرد، که سرانجام چنان که خواهد آمد با صدور فتوای شیخ محمود شلتوت شیخ جامع الازهر وقت، به نتیجه رسید، مبنی بر این که پیروان این مذاهب میتوانند به مذاهب دیگر از جمله مذهب امامیه اثنی عشری برگردند، یعنی از فقهای این مذاهب در احکام پیروی کنند. زیرا همه از کتاب و سنت بهره گرفته اند. بنابراین، شیخ شلتوت و دیگر اعضای آن مؤسسه در صدد شناخت و تصویب عقاید کلامی مذاهب نبودند، چنان نبوده است که برخی دچار این خطا شدهاند و میگویند مذهب شیعه را شلتوت دربست پذیرفته است.
حال باید دید که آیت الله بروجردی در زمینه تقریب فقه شیعه با فقه اهل سنت چه تدابیری را اندیشیده است.
🖇مطالعه بیشتر در 🔻🔻🔻
http://okhowah.ir/fa/13221
@okhowahmag
💠گزارش به کنسول
📌اولین کتاب داستانهای کوتاه تقریبی، به بازار آمد
🔷معرفی
🔻"گزارش به کنسول" ۱۰ داستان کوتاه به قلم نویسندگان مختلف است. موضوع داستان های این کتاب بر محوریت وحدت بنا شده است. بازه زمانی کتاب از جنگ جهانی اول شروع و تا اتفاقات امروز را شامل می شود.
🔻مکان رخداد داستان ها نیز در جغرافیای وسیع ایران فرهنگی است. از افغانستان در شرق تا عراق در غرب. از ترکمن صحرا در شمال تا قشم در جنوب.
🔻ورای محتوای کتاب که باید به صورت مجزا سراغ آن رفت، گزارش به کنسول، در عمل نیز بر مدار وحدت چرخیده است. نویسندگان کتاب، از یک طیف مذهبی خاص نیستند. هم نویسندگان شیعه برای این کتاب قلم زده اند و هم اهل سنت دغدغه های داستانی خود را به رشته تحریر آورده اند. همین مسئله باعث شده است «گزارش به کنسول» نگاه همه جانبه ای به مسئله وحدت داشته باشد.
🔻این کتاب سعی فراوانی کرده است تا خودش را از کلیشه های تکراری رها کند و مسئله وحدت در جهان اسلام را با زبانی هنری و داستانی بیان کند. مسئله مهم تر کتاب، فدا نشدن فرم و محتوا است. برخلاف بسیاری از آثار دیگر که ادعای وحدت دارند «گزارش به کنسول» نه موعظه گر است و نه سعی کرده است به خاطر جذب مخاطب، پا روی اعتقاداتش بگذارد.
✅در بخشی از کتاب می خوانیم:
حاج آقا ممکن است خنده تان بگیرد اما من فکر کرده بودم شاید آن کسی که شادی را پیدا کرده امام زمان بوده! اما حالا باید از آن آقای سنّی تشکر می کردم. دست و پا شکسته چیزی گفتم و هی می خواستم خداحافظی کنیم و برویم اما او هی حرف می زد. اسمش عبدالخالق بود. از بیرجند آمده بود. وقتی فهمید پدرم بیمار است برایش دعا کرد. مادرم پرسید مگر سنی ها هم می آیند زیارت امام حسین و او هم گفت که اهل سنت به اهل بیت ارادت دارند و خیلی ها برای امام حسین مجالس عزاداری برگزار می کنند. گفت هر سال روز عاشورا مادرش غذای نذری می دهد. اما از همۀ این ها عجیب تر این بود که گفت برادر بزرگ ترش چهار ماه قبل با لشکر نبویون به سوریه رفته و آنجا از حرم حضرت زینب دفاع کرده و شهید شده. من اصلاً اسم لشکر نبویون را نشنیده بودم. گفت خودش هم می خواهد برود. خیلی صمیمی و گرم بود. طوری راحت می گفت انگار تا سر کوچه شان می خواهد برود و برگردد.
⬅️این کتاب را با قیمت ۲۲۵۰۰تومان از لینک زیر خریداری کنید↙️
https://bookroom.ir/book/84979/
🔻🔻🔻
@okhowahmag
💠حسن رفتار و محبت صادقانه به اهل سنت
📌سیره تقریبی آیت الله اشرفی اصفهانی
🔻به خاطر صداقتشان، ایشان را از خودمان می دانستیم:
در کرمانشاه مرتب جلساتی داشتند. در شهرهای محل سکونت اهل سنت، اختلافاتی قومی و مذهبی جریان داشت. ایشان با آن سن و سالش همیشه به جلسات می آمد و همیشه در این دو سنگر حضور داشت. طینت خاص و نیت پاکی داشت. صداقت خاصی داشت. آنچه بر زبان می گفت در درون هم به آن ایمان داشت و به آنچه ایمان داشت، با زبان به مردم می گفت. به خاطر همین صداقت شان، ما اهل سنت خیلی به ایشان اعتماد و باور داشتیم، و ایشان را از خود می دانستیم.
🔻روحانیون اهل سنت را تکریم می کرد:
واقعا به اهل سنت علاقه داشت و اظهار محبت می کرد. هرگاه به منزل ایشان می رفتم، شخصا از من پذیرایی می کردند. می رفتند چای و گز می آوردند. می گفتم بگذارید من خودم چای می ریزم، می گفتند اصلا نمی شود. نه فقط به من که زیاد با ایشان آشنا بودم، بلکه با همه این طور بود. به ویژه روحانیون اهل سنت را خیلی تکریم می کرد. مشکلات موجود را خدمت ایشان ارائه می دادیم و وی هم خدمت امام مطرح می کردند و به سرعت برطرف می شد.
🔻برخوردش با اهل سنت عالی بود:
شهید اشرفی اصفهانی، اخلاق خیلی خوبی داشت. و برخوردش با اهل سنت هم بسیار عالی بود. ایشان به حضرت امام(ره) علاقه داشت و به افکار اما عشق می ورزید و امام عقیده داشتند که باید بین شیعه و سنی، وحدت پیدا شود. عقیده داشتند که تفرقه افکن نه شیعه است و نه سنی. شهید محراب هم این باور را داشتند. لذا تمام گام هایی که برمی داشت در این راستا بود که اختلافی بین شیعه و سنی پیش نیاید.
⬅️مطالعه بیشتر در↙️↙️
http://okhowah.com/fa/13834/
🔻🔻🔻
@okhowahmag
.
⭕چرا موضع رهبری درباره وحدت را تحریف می کنید⁉️
🔻نقدی بر توییت اخیر حجت الاسلام حامد کاشانی
✍حسین کاظمی
آقای حامد کاشانی ساعاتی پیش توییتی منتشر کردند و در آن حمایت رهبری از کتاب ثم اهتدیت دکتر تیجانی را بیان کردند و با توجه به پستهای قبلیشان اینگونه وانمود میکنند که رهبر انقلاب(برخلاف سخنان صریحشان) مروج بحث شیعهسازی هستند!
اما سوال این است: در این مطلب اخیر، که سخنان رهبری معظم در دیدار خصوصی جامعه مدرسین در تاریخ ۸۹/۸/۶ میباشد، چرا رهبری این سخنان را بیان فرمودند؟ مگر رهبری در موارد متعدد نهی از شیعه سازی و تغییر مذهب اهل سنت نکرده اند؟
در ذیل فقط به چند مورد اشاره میشود:
«ایران به دنبال ایرانى کردن اعراب یا شیعى کردن سایر مسلمین نیست؛ ایران به دنبال دفاع از قرآن و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و احیاء امت اسلامى است.» (90/11/14)
«دعوت جمهوری اسلامی به این نیست که شیعیان یا سنیان از مذهب خود دست بکشند و به آن مذهب دیگر رو بیاورند، دعوت جمهوری اسلامی به این است که مشترکات میان مذاهب اسلامی برجسته شود».(87/1/1)
«هیچ اصرار نداشته باشید که مردم را به آنچه شما حق میدانید، دعوت کنید؛ بگذارید در آنجا همان مسألهی اسلامی اصل باشد و احساسات جریحهدار نشود.» (70/8/20)
«ما نمى گوييم شما برويد مردم را شيعه كنيد. قصد ما از ايجاد اين دفتر، اين نيست كه ما برويم سنىِ بلوچستان را شيعه كنيم؛ اصلًا اين جزو مقاصد ما نيست.» (70/8/27)
حال سوال این است :
آیا رهبری خدای نکرده دچار تناقض گویی هستند! یا برداشت شما از سخنان ایشان درست نیست؟
در پاسخ باید گفت، اگر "مجموع سخنان رهبری" را مشاهده کنیم، خواهیم دید که "تصریح" رهبری بر عدم تایید شیعهسازی و تغییر مذهب به مثابه هدف است(که متاسفانه نمیدانم چرا آقای کاشانی که خودشان را وحدتی هم میدانند، این سخنان را عامدانه نمی بینند و نقل نمیکنند؟!!) و حمایت ضمنی ایشان از چاپ کتاب ثم اهتدیت تنها یک دلیل میتواند داشته باشد و آن هم؛ معرفی نمونهای از پاسخ به شبهات و ایرادات وهابیت و مخالفین مذهب تشیع به این مکتب است.
چون ایشان برای روحانیون و مبلغین مذهبی این مطلب را گفتند و طبعا مناسب روحانیونی بوده که با شبهات و سوالات علیه تشیع مواجه هستند و باید بتوانند پاسخ بگویند و از مذهب تشیع دفاع کنند و اتفاقا رفع سوء تفاهمات و شبهات(همانطور که شهیدمطهری هم میفرمایند) خود وحدت آفرین است..
حالا چرا عده ای قصد دارند "غلبه" سیره رهبری را نادیده بگیرند و با طرح شبهه بر آن همه "تصريحات" خدشه کنند، الله اعلم!
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دینمان دین وحدت است
خودمان متفرق...
📌شهید مطهری
👌کانال تخصصی وحدت شیعه و سنی
@okhowahmag
✅امام حسن عسکری علیه السلام
در کلام اندیشمندان اهل سنت
📌محمدبن طلحه (م ۶۵۲ق)
طلحه بن حسن قرشی شافعی، خطیب و مفتی دمشق پیرامون آن حضرت چنین مینویسد:
ابومحمد بن علی هادی. اما مناقب و فضائلش بدان که خداوند مایهی فخر و مباهات بلند و وسیلهی بزرگ برتری را به او اختصاص داده است و او را به تمام زیبائی ها آراسته و تمام اوصاف پسندیده را به او ارزانی داشته است و این مناقب و فضائل را صف دائمی او قرار داده به طوری که روزگار حدود آن را کهنه نمیکند و زبان ها تلاوت آن را از یاد نمیبرد. به خصوص این که محمد مهدی از نسل او؛ و از او خلق شده، فرزندی که به او منتسب و پارهی تن اوست.
الشافعی، محمدبن طلحه (م ۶۵۲ق)، مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول (ع)، ص ۴۷۵-۴۷۶، تحقیق: ماجدابن أحمد العطیه. طبق برنامه کتابخانه اهل بیت(ع)
ابن صباغ(م ۸۵۵ق)
ابن صباغ مالکی از امام حسن عسکری(ع) چنین یاد میکند:
ابومحمد حسن بن علی عسکری امام پس از ابوالحسن علی الهادی فرزندش ابومحمد حسن به علی(ع) بود برای این که اوصاف و خصال برتری و فضیلت در او گرد آمده بود و در آنچه لازمهی منصب امامت و مقتضی زمامداری است از علم و زهد کمال عقل و خرد و عصمت و شجاعت، کرم و بزرگواری و بسیاری از اعمالی که انسان را به خدا نزدیک میکند، بر همه پیشی گرفته بود و نیز طبق نص صریح پدر بزرگوارش دربارهی امامت او و شاراتی که آن حضرت دربارهی خلافت و جانشینی او فرموده بود.
المالکی، علی بن محمد بن أحمد المالکی المکی المعروف ب ابن الصباغ(م ۸۸۵ق)، الفصول المهمه فی معرفه الأئمه، تحقیق: سامی الغریری، ناشر: دارالحدیث للطباعه والنشر مرکزالطباعه والنشر فی دارالحدیث–قم،الطبعه الأولى:۱۴۲۲.
أبوالهدى افندی(م ۱۳۲۸ق)
افندی ازعلمای اهل سنت سوریه با اشاره به جانشینان رسول خدا(ص) و ذکر نام مبارک امام حسن عسکری(ع)، این چنین مینویسد:
همه مسلمانان در شرق و غرب عالم می دانند که بزرگان اولیاء و ائمه برگزیده بعد از رسول خدا(ص)از نسل و فرزندان طاهرین او پشت سر هم و گروه به گروه تا زمان ما سلسله وار، بدون شک اولیاء و پیشوایان مسلمین در محضر قدسی خداوند هستند که از هر گونه ناپاکی و عیب محفوظ بوده و اولیایی که در صدر و اول و بعد از طبقه کسانی که با پیامبر بوده اند. مانند: [امام]حسن و[امام]حسین و [امام]باقرو[امام]کاظم و [امام]صادق و [امام]جواد و [امام]هادی و [امام] نقی و [امام]عسکری [صلوات الله علیهم].
المرعشی النجفی، السید شهاب الدین(م ۱۴۱۱ق)، شرح إحقاق الحق، ج ۲۱ ص ۶۴۱، تحقیق وتعلیق: السیدشهاب الدین المرعشی النجفی، به نقل از ضوء الشمس للافندی
🌹میلاد امام حسن عسکری علیه السلام مبارک
🔻🔻🔻
@okhowahmag
هدایت شده از شعوبا
🎯عدم درک برخی فقها از تحول مهم در تعاملات اجتماعی معاصر مسلمین!
علیرضا کمیلی
✂️برشهایی از متن:
🔺هنوز و با وجود عیان شدن پروژه های استعماری در این سده که به وضوح، جهت گیری «ضد اسلامی» دارند و از پوشاندن آن نیز ابا نمی کنند اما هستند روحانیونی از شیعه و سنی که «دیگری» خود را با حس نوستالژیک صفوی – عثمانی در دورن اسلام تعریف می کنند و به اصطلاح دو گانه شان دو گانه شیعه – سنی است! چیزی که امام سعی کرد آن را به دو گانه اسلام ناب – اسلام آمریکایی تبدیل کند و ذیل آن شیعه همسو با استیلای تمدن غرب یعنی شاه را در کنار سنی همسو با آنان یعنی آل سعود و در زمره اسلام آمریکایی قرار بدهد! چیزی که هنوز به باور خیلی ها بدل نشده است.
🔺اختلاط فرهنگی خود به خود و بطور قهری ایجاد شده و دیگر نمی توان با تصورات یکدست و یکصدا از جامعه رفتار کرد. این یعنی امروز در هر شهری از شهرهای بزرگ که «فرصت های شغلی» بیشتری را دارا هستند می توانید از همه نوع مذهب و قومیت پیدا کنید! آیا در این شرایط هم حکم انجام اعمال مذهبی تحریک آمیز مانند گذشته است؟!
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/478173
#وحدت_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
⛔️اختلاف سر ولایت امیرالمومنین، خیانت به اسلام!
🔻دست بردارید از نادانی! شما را تحریک نکنند آنهایی که با اسلام دشمنند. خیانت به اسلام نکنید! این تفرقه امروز خیانت به اسلام است، با هر اسمی که باشد. امروز سر ولایت امیرالمؤمنین اختلاف کردن خیانت به اسلام است. امروز این حرفها را طرح نکنید. همه توجه به این معنا داشته باشید که این سرنوشتی که بناست برای ایران تحقق پیدا کند خوب باشد. با اعمال شما نبادا اسلام فراموش بشود. با اعمال شما نبادا اسلام دفن بشود. اگر دلسوز به اسلام هستید، دست از تفرق بردارید. اگر دلسوز به ملت هستید، دست از تفرق بردارید. اگر دلسوز به کشورتان هستید، دست از این تفرقات بردارید.
صحیفه امام ج۸، ص۴۸۱
@okhowahmag
هدایت شده از مهدی مسائلی، مطالعات و یادداشتها
⚡️تأکید بر حدیث ثقلین تأیید جدال مذهبی نیست
✍مهدی مسائلی
بعضی فکر میکنند استناد و تأکید بزرگان شیعه بر حدیث ثقلین و توصیه اهلسنت به این حدیث نبوی، توجیهی برای پروژه شیعهسازی اهلسنت و تأییدی بر جدالهای مذهبی است. در حالیکه چنین موضوعی هرگز مقصود آنها نبوده است. از حدیث ثقلین میتوان دو برداشت حداکثری و حداقلی داشت. برداشت حداکثری متعلق به شیعیان است که قائل به امامت و جانشینی امام علی و اهلبیت(ع) در همهی جهات سیاسی و علمی از پیامبر(ص) هستند. قسمتی از این برداشت در تضاد با اندیشه اهلسنت است و شیعه بدون آنکه جدال مذهبی را دامن بزند، در گفتگوهای درون مذهبی خود بر آن تأکید میکند. اما برداشت حداقلی از حدیث ثقلین، مربوط مرجعیت علمی اهلبیت(ع) در هدایت امت اسلامی است. این موضوع چیزی نیست که با اندیشههای اعتقادی اهلسنت در تضاد باشد بلکه برای دنیای کنونی اسلام نیز بسیار راهگشاست. بر این اساس، آیت الله بروجردی برای تحقق تقریب مذاهب اسلامی، سیاست تبلیغی خود در فضای عمومی مسلمانان و در تعامل با اهلسنت را بر پایهی حدیث ثقلین گذاشتند. در نگاه ایشان شیعه در عصر حاضر، باید تنها بر مرجعیّت علمی اهلبیت(ع) تأکید کند و از طرح کردن مسألهی خلافت امام علی و اهلبیت(ع) در گفتگو با اهلسنت سکوت کند. ایشان میفرمود مسئلهی خلافت سیاسی اهلبیت(ع)، فعلاً مورد ابتلای مسلمانان نیست تا درباره آن بحث کنند.(رک: آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی، راههای تقریب مذاهب اسلامی و وحدت مسلمانان) از این گذشته تمایز مذهبی شیعه و سنی بر اختلاف نظر در این موضوع استوار است و بحث بیشتر دراینباره، اتفاق نظری را دنیای اسلام پدید نمیآورد. از این جهت ایشان در تعاملات شیعه و سنی، به جای تأکید بر حدیث غدیر، بر حدیث ثَقَلَیْن( یا به تعبیری ثِقْلَیْن) تأکید میکردند و توافق و وحدت نظر بر سر مرجعیت علمی اهلبیت(ع) را امری دستیافتنی و مسئلهای راهگشا در مسیر تقریب مذاهب اسلامی میدانستند. البته پیداست آن مـرحوم، با این طرح، نظر نداشت که اصل مسألهی خلافت ائمه (ع) را انکار نماید یـا آنرا بیارزش و غیرمهم جلوه دهد، بلکه از باب در نـظر گرفتن اولویتها و نیازهای ضروری مسلمانان در عصر حاضر، بر مرجعیت علمی ائمه به استناد «حـدیث ثـقلین» تأکید میفرمود. رهبری انقلاب آیت الله خامنهای در توضیح رویکرد مرحوم بروجردی میگوید:
«در صدر فعالیتهای مرحوم آیتالله بروجردی (رضوان الله تعالی علیه) برای تقریب - آنطور که من شنیدم و تا حدودی اطلاع دارم - توجه به «حدیث ثقلین» بود که بین مذاهب مختلف اسلامی مورد اتفاق است و متواتراً آن را نقل کردهاند. به همان شکلی که شیعه آن را نقل کرده، کتب برادران اهل سنت هم پُر است؛ اگرچه به شکل دیگری هم نقل کردهاند. بههرحال، مسألهی اهلبیت و نظیر آن را که مورد قبول همهی مسلمین است و همهی مسلمین به آنان ارادت دارند و آنان را دوست میدارند و هرکدام به نحوی به آنان عقیدهی دینی دارند، محور قرار بدهند. در خود اسلام میشود مواردی را از متون اسلامی پیدا کرد که پایههای تقریب باشد.»(بیانات 1/۰۷/1370)
پس تأکید بر حدیث ثقلین در کلام امام خمینی و آیت الله خامنهای را نباید حمل بر بحث شیعهسازی اهلسنت نمود همچنانکه آیت الله بروجردی را نمیتوان به این عنوان متهم نمود. آیت الله سید موسی شبیری زنجانی در نگاه مرحوم بروجردی میگوید:
«هدف آقای بروجردی از تأسیس دارالتقریب در مصر، این نبود که سنیها را شيعه کند. ایشان میفرمود: ما چه شیعه باشیم، چه سنی، به حکم حدیث ثقلین مؤظفیم عملمان مطابق دستور عترت طاهره(ع) باشد. ایشان در قضیه تقریب به دنبال توجه دادن اهلسنت به مرجعیت علمی اهلبیت(ع) بود. «تقریب» هم به معنی نزدیک شدن شیعه و سنی به یکدیگر و کمکردن فاصلهها است، نه شیعه کردن سنیها؛ هرچند اگر شیعه میشدند، زهی سعادت ولی غرض این نبود. آقای بروجردی بحثهای اعتقادی را نفی نمیکرد ولی در مصر به دنبال مطرح کردن مرجعیت علمی اهل بیت(ع) بود.»(جرعهای از دریا، ج3، ص503)
............
@azadpajooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️امام و آقا بخاطر جایگاهشان دم از وحدت میزنند‼️
📌بررسی سوالات و شبهات وحدت
🔻حجت الاسلام محمدآبادی
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠زندانی و شکنجه شدن امام شافعی و ابوحنیفه بخاطر دفاع از اهلبیت علیهم السلام
📌استاد حسن رحیمپور ازغدی
@okhowahmag
📆بمناسبت دهم آذر، سالروز شهادت عالم مجاهد، شهید آیتالله سید حسن مدرس
💠ماجرای شنیدنی تبعید شهید آیتالله مدرس به دیار اهلسنت
حجتالاسلام مهدی محمدآبادی
📌در چند نوبتی که توفیق حضور در شهر خواف داشتهایم، هر بار افراد مختلفی با شور و شعف و گاهی با اشک شوق برایمان تعریف کردهاند که: «ما اهلسنت خواف، افتخارمان این است که در دوران تبعید آیتالله شهید مدرس به شهرمان، مثل چشمهایمان از ایشان مراقبت کردهایم.»
رژیم منحوس رضاخانی، پس از اینکه میبیند هیچجوره نمیتواند آیتالله مدرس را تحت کنترل خود درآورد، تصمیم میگیرد ایشان را به یک منطقه مرزی بدآبوهوا و با اکثریت سنینشین تبعید کند. رژیم ۷ سال صبر میکند، به این خیال خام که عالم مجاهد شیعه توسط اهلسنت سربهنیست شود. اما اهلسنت غیور و مهماننواز خواف، آنچنان هوای آیتالله مدرس را دارند، که دستگاه پهلوی مجبور میشود ایشان را به کاشمر منتقل کرده و نهایتا با فرستادن تیم ترور، غریبانه شهیدش کند...
ادامه مطلب در لینک زیر🔻🔻🔻
okhowah.ir/fa/13841
✅@okhowahmag
⭕️جریانی که ملزومات تعامل را نمیبیند!
✍علیرضا کمیلی
🔻آیا ما می خواهیم «ارتباط با اهل سنت جهان» داشته باشیم یا خیر؟ اگر می خواهیم پس باید ملزومات این «تعامل» را رعایت کنیم والا تعامل و ارتباط مخدوش خواهد شد! این مساله خیلی واضح است و ما اگر امروزه حضور اهل سنت در محیط های رسانه ای و حتی شهری را در همه نقاط داخل ایران منکر بشویم مثل انکار آفتاب در روز روشن است!
🔻برخی از این جریانات طوری تصویر می کنند که گویی تا ما وارد طرد عقاید اهل سنت در محیط عمومی نشویم، امامت را نپذیرفته ایم و امام مفترض الطاعه را اطاعت نکرده ایم و تو گویی تقیه توصیه آنان نبوده و محبت و مدارا در سیره امامان نیست!!
گویی خود اهل بیت مکرم علیهم السلام، صبح تا به شب، کارشان همین طرد و نفی عقاید دیگران بوده است نه محبت و جذب دلها و رسیدگی به آحاد جامعه اسلامی! متاسفانه این جریانات دائما در حال اتهام زنی به جریان تقریبی اند و همه مصلحان شیعه از آیت الله بروجردی و امام موسی صدر تا امام خمینی و رهبری متاسفانه انگ هایی مثل «مُنیه» «بتریه» «وهابیت» «اهل بدعت» و... را از این جریان دریافت کرده اند!
🔻در مقابل جریانی که به استناد حقانیت -که طبعا هر جریانی خود را صاحب حق می داند- بیان هر عقیده ای در محیط عمومی حتی صداوسیما را جایز می دانند، چند نکته را می توان افزود. اولا اینکه حدود آزادی بیان در جامعه اسلامی معلوم است. امیرالمومنین علی علیه السلام حتی اجازه جلوگیری از طرح اشکالات خوارج به خودشان را ندادند. ثانیا تصور کنید شما در جامعه ای با اکثریت سنی حضور دارید، اگر اجازه ایجاد شبکه و سخنرانی علمای شیعه در رسانه های آنجا داده نشود فقط به این دلیل که ما بر حق هستیم چه حسی پیدا می کنید؟! ضعیف بودن ادله جواز نفی عقاید دیگران به صرف حقانیت اینجا خودش را نشان می دهد.
🔻خلاصه اینکه بنظر می رسد یا نباید وارد تعاملات اجتماعی مسلمین بشویم -که البته ملزومات اجتماعی مدرن، اینک این مساله را خود به خود رقم زده است- یا وقتی وارد شدیم نمی توانیم به سبک دوره صفویه عمل کنیم و بگوییم هر کس لعن یا نفی عقایدش را تحمل نکرد، طرد خواهد شد و آزاد است که برود!!
@okhowahmag
⬅️متن کامل در↙️↙️
http://okhowah.com/fa/13842
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ایجاد امنیت در سیستان و بلوچستان با تقویت اقتصاد و فرهنگ...
📌شهید نورعلی شوشتری
@okhowahmag
✅وحدت یعنی...
🔻رهبر معظم انقلاب:
سالها پیش از انقلاب که با بعضی از برادران اهل سنت صحبت میکردم،به آنها میگفتم که اگر ما بخواهیم وحدت اسلامی تحقق پیدا بکند، باید خودمان را ازگذشته جدا و قیچی کنیم. البته، وحدت یعنی همین که پیروان این دو مذهب با هم برادر باشند و احساس برادری کنند؛ نه این که شیعه،سنی و سنی، شیعه بشود. نه، مراد از وحدت این نیست؛بلکه وحدت به معنای احساس برادری است و همین که هر طرفی احساس کند که دیگری هم مسلمان است و حق اسلامی او را بر گردن خود احساس کند و متقابلاً او هم به همین ترتیب عمل نماید.من میگفتم که اگر بخواهیم این کار را بکنیم، باید خودمان را از گذشته جدا کنیم. اگر به گذشته برگردیم، دعواست. این قدر بحث و تکذیب و تغلیط و درگیری و خونریزی و این طور چیزها اتفاق افتاده که اگر نگاهی به گذشته بکنیم،باز دعوا خواهد شد.
اگر کسی مخلصاًللَّه احساس میکند که باید امروز بین برادران، برادری واقعی و عملی باشد، باید کوشش کند که گذشته را به یادها نیاورد؛ والّا او میرود کتاب «احقاق الحق» را میآورد و به رخ این میکشد و این هم میرود کتاب «تحفهاثنی عشریه» را میآورد و به رخ آن میکشد! هر دو هم به قدر کافی کتابِ پُر از طعن و دفع علیه همدیگر نوشتهاند! اگر ما بخواهیم گذشته را مطرح کنیم، نمیشود به وحدت رسید. باید نگاه کنیم، بگوییم: گذشته، گذشته است. «رحماللَّه معشرالماضین». ما کاری به کار آنها نداریم. اگر آنها هر کاری کردهاند، ما امروز میخواهیم تکلیف خودمان را - بیننا و بیناللَّه - نگاه کنیم. بینناوبیناللَّه،امروز ما باید با همدیگر توحید کلمه و رفاقت و برادری داشته باشیم.
@okhowahma
نباید حالت مقابله با #اهل_سنت باشد!
#خاطره ای از حجت الاسلام حسن رحیمیان-عضو دفتر حضرت امام
روحانی برجسته یکی از شهرهایی که مردم آن هم #شیعه هستند و هم #سنی، نامهای خدمت امام(ره) فرستاده بود که ضمن آن درخواست کمک برای ساختن #مدرسه_علمیه کرده بود و متذکر شده بود که در این شهر اهل سنت نیز حوزه دارند.
تذکر این نکته نشان میداد که در آن شهر نه چندان بزرگ مدرسه علمیه فی نفسه ضرورتی ندارد و انگیزه ساختن مدرسه علمیه این بود که #برادران_اهل_سنت مدرسه علمیه دارند. او گمان کرده بود که تذکر این نکته باعث و مشوق موافقت قطعی حضرت امام برای ساختن مدرسه علمیه میشود.
ولی وقتی نامه به عرض معظم له رسید با لحن #قاطع فرمودند: «نباید حالت مقابله با آنها باشد، این #دلیل کافی نیست که چون آنها دارند پس ما هم باید داشته باشیم، نخیر.»
حضرت امام(ره) با این برخورد دو نکته را مشخص فرمودند یکی اینکه برای ساختن مدرسه علمیه در شهرهای کوچک باید زمینه ها و امکانات لازم وجود داشته باشد و دیگر آنکه اگر پیروان دیگر #مذاهب_اسلامی هم در آنجا هستند کاری که حالت مقابله با آنها به خود بگیرد نباید انجام داد.
منبع: سرگذشتهای ویژه از زندگی حضرت امام خمینی، به روایت جمعی از فضلا، مصاحبه و تنظیم: رضا شعرباف، ص۶۳و۶۴
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️اختلافات خاص مذهبی را بین امت نیاوریم!
📌برشی از سخنرانی مرحوم آیت الله یزدی در کنفرانس وحدت سال ۷۲
@okhowahmag
🤝 خوش سلوکی و محبّت علمای شیعه به اهل سنّت
🔻آیتالله بهجت قدسسره:
🔸اساتید ما در سامرا با سنیها مخلوط بودند و حتی بعضی از سنیها با علمای شیعه رفتوآمد داشتند. آقایی میفرمود: یک نفر از سنیها به خانه ما آمد و گفت: در فلان آبادی خود باغی دارم، آیا هنگام مسافرت به آنجا باید افطار کنم؟ گفتم: از فلان راه برو و از فلان راه برگرد، به روزهات صدمه نمیزند. راحت شد، با اینکه سنی بود.
🔸همچنین یک سنی میگفت: اگر بخواهم از شیعه تقلید کنم، از فلانی تقلید میکنم. گویا سنیها خوش سلوکی و محبت قلبی علمای شیعه را میدیدند و نسبت به آنها تمایل پیدا میکردند!
📚در محضر بهجت، ج۲، ص۱۵۲
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آرزوی گذاشتن فتوای تاریخی شیخ شلتوت در کفن آیت الله بروجردی!
📌به مناسبت سالروز درگذشت شیخ شلتوت
🔻شیخ محمود شلتوت رئیس و مفتی اعظم الازهر مصر، از شخصیتهای تقریبی اهل سنت و از موسسان دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه در مصر بود. ایشان پس از تحقیقات در فقه جعفری و مکاتبات با آیت الله بروجردی فتوای تاریخی جواز تبعیت از فقه جعفری را اینگونه صادر کردند:
«مذهب جعفری معروف به مذهب امامیاثناعشری، مذهبی است که شرعاً پیروی از آن مانند پیروی از مذاهب اهلسنت جایز است؛ و سزاوار است مسلمانان این مطلب را بدانند و از تعصب ناحق و ناروایی که نسبت به مذهب معینی دارند خودداری کنند ، زیرا دین خدا و شریعت او تابع مذهبی نیست و منحصر در مذهب خاصی نمیباشد».
این فتوا که از اهمیت فوق العادهای در نزدیکی و اصلاح روابط شیعه و سنی برخوردار بود، در جهان اسلام سروصدای زیادی ایجاد و مورد حمایت علما و شخصیتهای شیعه و سنی قرار گرفت. اهمیت این فتوا از نظر آیت الله بروجردی آنچنان زیاد و بزرگ بود که ایشان فرموده بودند: دوست دارم این فتوا در داخل کفن من گذاشته شود...(به نقل از آیت الله علوی بروجردی)
@okhowahmag
💠حاج قاسم حتی به فکر تکفیریها هم بود!
📌به نقل از یک نیروی فرهنگی در منطقه
🔻چند باری که حاج قاسم را دیدم، از صحبتها و توصیه ها و حتی دستورهایش متوجه شدم که واقعا نگاه عمیقی دارد و خیلی جلوتر از آن چیزی است که ما در آن بودیم و هستیم...
یادم هست که به ما قبل عملیات گفتند این برچسبهای روی لباس رزمندگان که "لبیک یا زینب" دارد را دیگر توزیع نکنیم و به جایش برچسبهای لبیک یا رسول الله را به رزمندگان بدهیم!
یا یکبار دیگر به ما گفتند این کتابهای ادعیه جیبی که ترکیبی از چند سوره و ادعیه و زیارات هستند را رزمندگان با خودشان به عملیاتها نبرند و فقط در جیب شان قرآن را نگه دارند!
🔻علت را هم این بیان کردند که اگر رزمنده ای شهید شد و پیکرش بدست دشمن افتاد، آن تکفیری را در راه و هدفش مصممتر نکند، بلکه در او تردید ایجاد کند! زیرا اگر تکفیری برچسب لبیک یا زینب را ببیند بخاطر تفکر خاصی که دارد با خودش میگوید راه اینها باطل است ولی اگر لبیک یا رسول الله را ببیند، شاید تکانی بخورد که من سربازان رسول الله را کشتم! یا اگر در جیب رزمنده شهید ما کتب ادعیه جیبی را ببیند، دلش قرص میشود که بله! قرآن اینها با ما فرق میکند! اما اگر از جیب شهید قرآن را دربیاورد و ببیند همان قرآن خودشان است، شاید با خودش فکر کند که اینها هم مسلمان هستند و قرآن ما را میخوانند...
🔻یعنی شهید سلیمانی چنین افق دید وسیعی داشتند و حتی به فکر دستگیری از دشمن تکفیری و نجاتش از گمراهی بودند...
#سیره_تقریبی_سردار_دلها
@okhowahmag
✅نظر رزمندگان به اهل سنت تغییر کرد...
📌به نقل از یک نیروی لشکر زینبیون
🔻عملیات آزادسازی البوکمال، آخرین عملیات بزرگی بود که به فرماندهی مستقیم حاجی صورت گرفت. بنده هم توفیق حضور در آن عملیات را داشتم. بعضی از بچههای کم اطلاع هنگام ورود به شهر خیال میکردند که چون بعضی ساکنان شهر معارض دولت و تکفیریها بوده و تقریبا همه شهر غیرشیعه هستند، میتوانند از اموال آنها بدون اجازه استفاده کنند و حتی خیال میکردند استقرار حاجی در خانه آن شخص سنی مویدی بر این مساله است.
اما وقتی حاجی آن نامه حلالیت را در البوکمال نوشت و آن تعابیر را درباره اهل سنت بکار برد و آنگونه توجه و اظهار لطف به صاحب خانه سنی مذهب کرد، نگاه بچهها به اهل سنت خیلی تغییر کرد...
🔻ترجمه نامه حاجی به صاحب خانه
بسم الله الرحمن الرحیم
خانوادهی عزیز و محترم
سلام علیکم
بنده برادر فقیر شما قاسم سلیمانی هستم.
شما قطعا بنده را میشناسید.
بنده و ما بسیار به اهل سنت همهی جهان کمک کردیم. بنده شیعه هستم و شما اهل سنت. البته بنده نیز به نحوی سنی هستم چون ما به سنت رسول الله(ص) معتقدیم و ان شاءالله در تلاشیم گام در مسیر ایشان بگذاریم. و شما نیز به نحوی شیعه هستید چون اهل بیت علیهم السلام را دوست دارید. بنده از کتاب قرآن و صحیح بخاری و کتابهای دیگری که در خانهی شما بود متوجه شدم شما متدین هستید.
اولا عذرمیخواهم و امیدوارم ما را ببخشید که بدون اجازه از خانهتان استفاده کردیم.
ثانیا اگر خانهتان خسارتی دیده است حاضریم خسارتش را بدهیم...
#سیره_تقریبی_سردار_دلها
@okhowahmag
📚کتاب «سپهر فرزانگی» یادنامه آیتالله واعظ زاده خراسانی
بمناسبت چهارمین سالگرد درگذشت آیتالله شیخ محمّد واعظ زاده خراسانی (۱۳۰۴ مشهد-۱۳۹۵ مشهد) فقیه تقریبگرا
✍️آقای امید حسینینژاد اثری مفصل در بزرگداشت آیت الله واعظ زاده خراسانی گرد آورده، که با اجازهی قبلی از خودشان، برای استفادهی مخاطبین محترم اخوت منتشر میکنیم.
✅امیدواریم خطّ تقریبی که آیت الله واعظ زاده کوشید به پیروی از استادش آیتالله بروجردی میان اهل سنت و شیعه برقرار کند، ادامه یابد و به ویژه حوزههای علمیّهی شیعه به دام نزاعهای فرقهای نیفتند.
لینک دانلود Pdf کتاب🔻🔻🔻
http://okhowah.com/file/5/attach202012388280884419554.pdf
@okhowahmag
✅برای حاجی شیعه، سنی و مسیحی فرقی نداشت...
🔻سیامک مره صدق، نماینده کلیمیان در مجلس
آنها که کت و شلوار پوشیده و پشت میزشان نشسته و دم از عدالت و صلح می زنند باید حرف هایم را میشنیدند. وقتی برای شرکت در جلسه پارلمانی به بروکسل رفتم شرم را برای چند دقیقه هم که شده روی صورتشان آوردم. گفتم: نمایندگان پارلمان اروپا پا روی پا انداخته و آب معدنی می خورند آن وقت تنها کسی که از مسیحیان شرقی دفاع میکند یک مسلمان ایرانی است. شما اروپایی ها باید از این موضوع خجالت بکشید! برای من کلیمی حاج قاسم یک مسلمان شیعه ایرانی نبود، یک ابرمرد بود، کسی که ارامنه و آشوری و ایزدیهای سوریه را از دست داعش نجات داده بود. کار نداشت طرف سنی است یا شیعه، مسیحی است یا دین دیگری دارد. کار داشت به این که جان و مال و ناموسشان دست اجنبی جماعت نیفتد، کار داشت به امنیت منطقه، کار داشت به برقراری حکومت عدل الهی در جهان...
کتاب سلیمانی عزیز، ص۱۲۱
#سیره_تقریبی_سردار_دلها
@okhowahmag