💠دانشمندان اهل سنت، حامی قیام امام حسین(ع)
✍حسین سرمد محمدی
🔻اغلب دانشمندان اهل سنت از زوایای مختلف و با عبارات مختلف، ضمن تأیید حرکت امام حسین (ع) به حمایت و طرفداری از حقانیت و قیام کربلا پرداخته و یزید را با عبارات گوناگونی چون: ظالم، بزه کار و قاتل امام حسین (ع) مورد نکوهش و مذمت قرار داده اند. این گروه، گناه یزید را به خصوص در شهادت امام حسین (ع) نابخشودنی و هرگونه توجیه و عذری را بی مورد دانسته اند. دسته ای از اینان که اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت هستند. اکثر رهبران این گروه همانند شیعیان، جنایت کربلا را متوجه یزید و کارگزاران وی دانسته و شدت آن را به حدی عمیق می دانند که هرگز قابل بخشش نیست. دسته از این گروه نیز با اشاره به صفات و برجستگی های انسانی و اسلامی امام حسین (ع) و بیان شهادت او و همراهانش، به طور غیر مستقیم این دیدگاه را مورد تأیید و تأکید قرار داده اند. نظریه موافقان قیام به صورتی شفاف و قوی از پشتوانه قرآنی و حدیثی برخوردار است و مورد توافق دانشمندان اسلامی است؛ و مخالفان آن اقلیت بسیار کم و غیرقابل اعتنایی است. موافقان منحصر به منطقه، دوره یا مذهب خاصی نیستند. آن ها از شام -پایتخت حکومت امویان- تا سرزمین های عربی، ایران، هند و ماوراءالنهر را در بر می گیرند و دارای زبان های گوناگونی نظیر: فارسی، عربی، اردو و ترکی هستند و از سویی دارای مذاهب مختلفی چون: شافعی، حنفی، حنبلی و مالکی و از سوی دیگر: در رشته های حدیث، علوم قرآن، عرفان، فقه و فلسفه تخصص داشته اند.
🔻با مطالعه مقاله زیر، یکبار برای همیشه نظر اهلسنت را برای خود حل کنید
okhowah.com/fa/10829
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧿پیام عاشورا وحدت شیعه و سنی است
📌مولوی قطب الدین مجتهدی-عالم اهل سنت افغانستانی
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠شیعه کسیست که جان خود را برای اهلسنت میدهد!
📌امام موسی صدر
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠با وجود ۹۰درصد مشترکات، برخی روی اختلافات تمرکز میکنند!
🔻آیت الله تسخیری
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مصیبت دختر ۳ساله امام حسین(ع) در عاشورا
📌مولوی قطب الدین مجتهدی، عالم اهل سنت افغانستانی
@okhowahmag
هدایت شده از موسسه فرهنگی ملت ابراهیم علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎 با چه وسیلهای میشه دور دنیا چرخید؟!
🎤 جواب دانش آموزای کردستانی جالبه!
کاری از رسانه ملت ابراهیم ↙️
❇️ Eitaa.com/Mellateibrahim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ما هم نوکر امام حسین(ع) هستیم..
📌موکب بزرگ اهلسنت پیراشهر در خدمت زائران اربعین
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠از محبت خادمان مشایه گریهام گرفت🥲
🔻عمامههای شیعه و سنی در حرم امام حسین(ع) ترس بر دل صهیونیستها انداخت..
📌مشاهدات الشیخ فادی ماضی، عالم اهل سنت فلسطینی از پیاده روی اربعین
@okhowahmag
33.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠درخواست نمازخواندن یک سنی در موکبهای اربعینی!
📌واکنش صاحبان موکب دیدنی است..
@okhowahmag
هدایت شده از استاد عندلیب همدانی
#جواز_تهمت؟
برخی با استناد به «حدیث باهتوهم» اتهام زنی به کسانی را که از دیدگاه آنان منحرف و بدعت گزار هستند، مجاز و روا میشمرند‼️
در حالی که اگر هر حدیثی -ولو صحیح السند- مخالف روح قرآن کریم باشد، قابل قبول نیست.
این مطلب را مرجع بزرگوار آیت الله سیستانی (دامت برکاته) فرموده اند و حقیر هم در درس بارها آن را تبیین کردهام.
🔹قرآن مجید خروج از جادهٔ عدالت حتی با دشمنان قطعی دین را حرام و جرم می شمرد، تا چه رسد به جایی که من بخواهم هرکس که با رأی و نظر من مخالف بود، منحرف بشمرم و آنگاه غیبت و تهمت زدن به او را روا بدارم‼️
﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ﴾ سورة المائدة/۸
🔹 بله اگر «باهتوهم» را به مبهوت ساختن با دلیل و برهان معنا کنیم نه اتهام زنی، خصوص این مشکل مرتفع میگردد ولی باز از جهات دیگری در این حدیث جای بحث هست که در این مختصر نمیگنجد.
🆔@andalibhamedani
🖋وحدت واقعی با تفکر و قلم پای گیرد..
📌آیت الله طالقانی
🔻راه تقریب که جمعی از علمای بیدار و مجاهد پیش گرفتهاند، همین است که با نور تفکر محیط ارتباط اسلامی را روشن سازند و با نوک قلم باقیمانده ابرهای تاریک را از افق فکری مسلمان زایل گردانند، تا وحدت واقعی پایه گیرد، نه اتحاد صوری و قراردادی!
📚طالقانی فریادی در سکوت، ج۱، ص۲۲۹
@okhowahmag
💠وحدت یعنی چه؟
🔻رهبر انقلاب:
دشمن دو نقطهی اساسی را هدف گرفته: یکی وحدت ملّی، یکی امنیّت ملّی. وحدت ملّی مهم است؛ نگذارید وحدت را به هم بزنند. وحدت یعنی چه؟ یعنی در مسائل اساسی کشور، آنجایی که پای منافع ملّت در میان است، اختلافات مذهبی، اختلافات سیاسی، اختلافات گروهی، اختلافات قومی باید به کنار گذاشته بشود، همه باید در کنار هم باشند؛ اقوام مختلف در کنار هم، مذاهب مختلف در کنار هم؛ آنجایی که یک جهتگیری مشخّصی هست، این وحدت مهم است. و امنیّت؛ آن کسانی که امنیّت ملّی را تهدید میکنند دشمن ملّتند، برای دشمن کار میکنند؛ چه خودشان بفهمند، چه نفهمند. گاهی کاری میکنند، نمیفهمند چه کار میکنند! پس بنابراین، این دو نقطه مهم است. دشمن این دو نقطه را، یعنی وحدت را و امنیّت را، آماج حملهی خودش قرار داده که باید در مقابلش ایستاد.
⬅️دیدار با مردم استانهای سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی- ۱۴۰۲/۶/۲۰
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠محبت اهلبیت(ع) جزء ایمان اهل سنت است، لذا به زیارت میآییم..
📌حضور ۷۵۰ زائر اهل سنت از علما و طلاب در ایام شهادت امام رضا(ع)
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️دو نقطه هدف دشمن!
وحدت و امنیت..
📌رهبر انقلاب در دیدار مردم استانهای سیستانوبلوچستان و خراسانجنوبی
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠جوانان شیعه بگویند چند رفیق صمیمی از اهل سنت دارند؟
📌حجت الاسلام پناهیان
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻امام و رهبری بخاطر جایگاهشان دم از وحدت میزنند؟!
📌پاسخ به برخی شبهات وحدت
🔻حجت الاسلام مهدی محمدآبادی
@okhowahmag
💠مناسب هفته وحدت
📌پستهای متنی اخوت و پوسترهای وحدت، باکیفیت بالا، جهت استفاده در هفته وحدت را از لینک زیر دریافت کنید
okhowah.com/fa/gallery/q
📌کلیپهای اخوت راهم میتواتید با کیفیت بالا از کانال آپارات اخوت دانلود و استفاده کنید
aparat.com/okhowahmag
@okhowahmag
⛔️اتهام وحدتیِ افراطی
✍حجت الاسلام مهدی مسائلی
🔻قاعدهای کلی وجود دارد که فعالیت در عرصه وحدت اسلامی همیشه افراد را در معرض اتهام عدول از اندیشهی مذهبی یا کوتاهی درباره آن قرار میدهد؛ زیرا ذائقهی طرفداری از مذهب بیشتر تمایل به مخاصمه و جدال و ابراز تمایز با مخالفان مذهبی دارد تا گفتگو و صلح و همگرایی با آنها. از این رو با تندرویها مُدارا میکند و آن را به پای حمایت از مذهب میگذارد، ولی به تقریب و اتحادگرایی نظر سوء دارد و آن را عامل تضعیف مذهب میداند.
🔻اما چند سالی است که این اتهام از ناحیه کسانی به فعالان عرصه وحدت اسلامی زده میشود که خود را طرفدار انقلاب اسلامی و معتقد به ولایت فقیه میدانند. بدیهی است که این عده به واسطهی راهبُردی بودن موضوع وحدت اسلامی در تفکر انقلاب اسلامی، طیف متهم شده را طرفدار افراطی وحدت اسلامی و خود را طرفدار معتدل و اصیل وحدت اسلامی معرفی کنند.
🔻حال سؤال این است که طرفداری از وحدت اسلامی به چه معناست و چه اقتضائات و لوازمی دارد؟ آیا با صرف تکرار لفظ وحدت اسلامی و طرح شعاری آن، کسی طرفدار وحدت میشود؟
🔻نهایت مطلبی که این افراد در بیان لوازم وحدت اسلامی بیان میکنند، این است که نباید به اهلسنت توهین مذهبی کرد و غیر از این، هیچ رفتار تبلیغی دیگری با موضوع وحدت اسلامی تعارضی ندارد. به دیگر سخن از نگاه آنها کسی که به اهلسنت توهین مذهبی نمیکند، طرفدار وحدت اسلامی است؛ و کسانی که لوازمی بیش از این را برای وحدت اسلامی مطالبه کند، طرفدار افراطی وحدت اسلامی است.
🔻البته تعریف توهین مذهبی نیز نزد آنها خیلی محدود و اخص است و تنها شامل دشنامهای صریح میشود. بر این اساس، آنها بسیاری از مصادیق لعن را توهین مذهبی تلقی نمیکنند، در حالی که لعن نزد عموم جامعه به عنوان یک توهین شناخته میشود و اگر کسی به مقدسات و افراد مورد احترام شیعه نیز لعن کند، توهین مذهبی به حساب میآید. همچنین این افراد گردآوری و نشر مطاعن و عیبهای خلفا را نیز توهین قلمداد نمیکنند و آن را رفتاری علمی و پژوهشی میدانند. این اقدامات که با هدف تقابل و مخاصمه مذهبی انجام میشود، بیش از آنکه کسی را هدایت کند، لجاجت و تنفر طرف مقابل را برمیانگیزد و او را نیز به تقابل به مثل فرا میخواند.
درمجموع از نگاه این افراد برای التزام عملی به وحدت اسلامی، شما تنها موظف هستید به اهلسنت و خلفای آنها دشنامگویی نداشته باشید.
🔻با این رویکرد این افراد اختلاف مذهبی بین شیعه و سنی را تا آستانهی دشمنی مذهبی پیش میبرند ولی به زعم خودشان اقدامات آنها همچنان در راستای وحدت اسلامی است. حقیقتاینکه رویکرد تبلیغی این جریانها در تقویت گُسَستها و فاصلهها میان شیعه و اهلسنت است، در واقع آنها اثبات هویت تشیع را در تقویت تضاد شیعه با اهلسنت میبینند، نه در تبلیغ آموزهها و امتیازاتی که امامان اهلبیت(ع) در تبیین دین شریعت اسلام داشتند. از این رو میکوشند تا یک شیعه نهایت فاصله را از یک سنی داشته باشد و درباره هر نقطه اشتراکی میان آنها تشکیک میکنند. بر این اساس، توحید اهلسنت را توهمی عنوان میکنند؛ به واسطهی عدم اعتقاد اهلسنت به امامت اهلبیت(ع)، محبت آنها به اهلبیت را غیرواقعی میدانند، (اینها نمونه سخنان یک سخنران انقلابی است) ولی معتقدند که از اصول وحدت اسلامی نیز تخطی نکردهاند.
🔻حال سؤال است که طلبه و دانشجوی انقلابی که در پای چنین منبرهایی اندیشه و انگیزه خویش را شکل داده است، چگونه میخواهد در تعامل با اهلسنت، به پیگیری امور وحدت اسلامی بپردازد؟ آیا پیگیری وحدت اسلامی توسط چنین افرادی صورت واقعی دارد؟
🔻به روشنی پیدا است که وحدت اسلامی از نگاه کسانی که اشتراکات حداقلی با اهلسنت را حتی در مقوله توحید نمیپذیرند، وحدتی تاکتیکی است. میدانیم که مقام معظم رهبری در سالهای اخیر بارها به نفی تاکتیکی بودن وحدت در اندیشه انقلاب اسلامی پرداختهاند و مراحل مختلف آن را تبیین کردهاند و بالاترین مرحلهی وحدت اسلامی را برای دستیابی تمدّن نوین اسلامی دانستهاند. اما مسیری که این عده میروند برای غلبهی مذهبی شیعه بر سایر مذاهب اسلامی ریلگذاری شده است نه وحدت شیعه و سنی در ذیل پرچم اسلام.
🔻فشردهسخن اینکه نباید با برداشت نادرست از تمجید بزرگان درباره تبلیغ و گسترش معارف اهلبیت(ع) در زمان صفویه، رویکرد فرقهای و سلبی این دوره را الگو قرار داد و با این رویکرد وحدت اسلامی را نیز پیگیری کرد.
⬅️ادامه در پست بعدی
@okhowahmag
🔻محققا وحدت اسلامی به معنای کوتاهی در اندیشه مذهبی نیست ولی با روش تبلیغی فرقهگرایی و تقابل مذهبی، وحدت اسلامی مسئلهای شعاری و تاکتیکی خواهد بود.
🔻عالمی که اولویت و جهتگیری تبلیغی دینی او، مخالفت مذهبی با سایرمسلمانان است، تولیدات مذهبیاش نیز در همین راستا است. وحدت اسلامی برای چنین شخصی محدود به هفته وحدت است که مصاحبهای بکند، با اهلسنت عکسی بگیرد و از برادری اسلامی سخن بگوید.
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ماجرای تعطیلی منبر علامه امینی توسط آیت الله بروجردی!
📌حجت الاسلام والمسلمین مهدیپور
@okhowahmag
🔖انتشار برای نخستینبار | به روایت اسناد ساواک؛
📌مخالفان تقریب، بهشتی و مطهری را سنی میدانستند
▪️مسئلهی تقریب مذاهب همچون دیگر مسائل موافقان و مخالفان گوناگونی دارد تا جایی که بزرگان عرصهی دین و سیاست هم از تبعات این مجادلات در امان نبودهاند. شهیدان بهشتی و مطهری از جمله عالمان دینی برآمده از حوزهی علمیه بودند که به واسطه دیدگاههای تقریبی و وحدتبخش خود مورد اتهام جریانهای مخالف این اندیشه قرار گرفتند. در دوران مبارزات اسلامی نیز مسئله وحدت شیعه و سنی یکی از مبتلائات جامعه مذهبی بود که میتوانست در رویکردهای جریانهای حوزوی به مبارزات سیاسی اثرگذار باشد. در یکی از این اسناد که از منابع ساواک به دست آمده به خوبی به این اختلافات و اتهامات اشاره شده است.
📍 ادامهی مطلب
@irdc_ir
هدایت شده از مرکز اسناد انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖خاطرهای از دکتر مهدی حائری پیرامون اختلاف بر سر مسئلهٔ «وحدت»
📌دغدغهٔ مهمی که شهید مفتح در دفتر بدیعالزمان فروزانفر مطرح کرد
▪️...به آقای خمينی گفتم که من خودم از مفتح يک داستانی دارم راجع به همين قضيه که در دانشگاه تهران اتفاق افتاد. من توی اتاق رئيس دانشکده الهيات آقای فروزانفر بودم، ايشان هم آمد. از مصر بر می گشت و رئيس دانشکده از او پرسيد که چه خبر داريد از مسافرت؟ چه واقعه ای گذشت در مسافرت مصر؟ گفت به اينکه رفتم ملاقات کردم با شيخ جامعه الازهر ...
📍ادامه در فیلم
@irdc_ir
هدایت شده از مرکز اسناد انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖روایتی از احیای وحدت اسلامی توسط امام خمینی
📌انقلاب اسلامی یا انقلاب شیعی؟
▪️آیتالله محمد واعظزاده سالها دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی را برعهده داشت و در عرصه علم و عمل میراث ماندگاری را از خود به جای گذاشت.
آیتالله واعظزاده در دوران حیات خود خاطرات و یادماندههای تاریخی خود را در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ثبت و ضبط رسانده است. به مناسبت هفته وحدت بخشی از این خاطرات در ادامه برای نخستینبار منتشر میشود.
📍ادامهی مطلب
@irdc_ir
هدایت شده از مجله الکترونیکی اخوت
💠علمای بزرگ شیعه، حامیان مهم فلسطین
📌نظر علمای بزرگ شیعه راجع به فلسطین را در پوسترهای بالا مشاهده کنید
@okhowahmag