⚡️توصیف دیگران از اشیاء مصداق دانش کم است!
👌شارع دارای الگوی خاصی در توصیف اشیاء است و الگوهای دیگران( الگوهای ناقص پوزیتویستی و فلسفی) در توصیف اشیاء را مصداق دانش کم می داند. دانش کم منشاء پیدایش تالی فاسد است. توصیف های شارع از اشیاء علمی است. (وَهُوَ بِكُلِّ شَيۡءٍ عَلِيمٌ - حدید ۳)
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت) - مقایسه توصیف های شارع از اشیاء با توصیف های دیگران از اشیاء - شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
#توصیف_صحیح_اشیاء
#فقه_الخلق
#از_امام_بپرس
https://eitaa.com/olgou4
⚡️درباره مسئله تولید زباله و افسانه مدرن بازیافت
👌میزان تولید زباله چندین برابر میزان بازیافت است و برای اینکه در آینده نه چندان دور زیر زباله های هفت گانه تمدن مدرنیته دفن نشویم؛ باید راه حل هایی غیر از بازیافت زباله و تفکیک از مبداء را دنبال نمود. به عنوان مثال روزانه ۷۰۰ تن زباله در شهر قم تولید می شود؛ که حدود ۱۵ درصد آن بازیافت می شود (میزان بازیافت زباله و آلاینده ها در دنیا کمتر از ۲۰ درصد تولید آن است! و چشم انداز روشنی برای برابر کردن بازیافت به معنای عام آن نسبت به تولید زباله وجود ندارد)
👌توضیح بیشتر اینکه: سبک زندگی مدرن به تولید هفت نوع زباله شامل: ۱- زباله خانگی تر و خشک، ۲- زباله های بیمارستانی خطرناک،۳- زباله های کارخانه ای و آلوده کننده منابع آبی، ۴- زباله های الکترونیکی و رایانه ای، ۵- زباله های ساختمانی (نخاله های غیرقابل بازیافت در طبیعت)، ۶- زباله های ناشی از ساخت، تعمیر و حرکت اتومبیل + آلاینده های هوا و ۷- زباله ها و آلاینده های ناشی از سموم و آفت کش ها، منتهی می شود. (تفکیک به محوریت منشاء تولید زباله و آلاینده) برای رهائی از کابوس زباله ها و کاهش تولید زباله (به عنوان راهبرد اصلی حفظ محیط زیست) دو دسته راه حل زیر ساختی و کوتاه مدت متصور است:
👌 در بخش راه حل های کوتاه مدت برای کاهش تولید زباله: مواردی مانند: ۱- منع گسترش استفاده از پلیمرها در بخش های مختلف زندگی، خصوصاً منع استفاده از پلاستیک برای بسته بندی، ۲- راه اندازی بازارهای موقت گسترده در نقاط مختلف شهر (گسترش دسترسی محلی به مواد غذایی غیر صنعتی و بالتبع کاهش نیاز به بسته بندی صنعتی) ۳- ترویج نگهداری از حیوانات خانگی و درختان و گیاهان خانگی (خصوصاً در خانه های حیاط دار فعلی) و ۴- آموزش گسترده تولید خشکاله در خانه، ۵- الزام شدید کارخانه های فعلی به سیستم تصفیه و بازیافت خصوصی و... پیشنهاد می شود.
👌در بخش راه حل های زیرساختی برای کاهش تولید زباله: راه حل هایی مانند: ۱- منع ساخت آپارتمان و ترویج ساخت دار واسعه در قالب محله (آپارتمان ها، یکی از مناشئ اصلی تولید زباله هستند)، ۲- منع حداکثری تولید غذای صنعتی (غذای صنعتی خصوصاً لبنیات و کنسروها علاوه بر چالش آفرینی در حوزه سلامت، از منابع مهم تولید زباله محسوب میشوند) ، ۳- گسترش مسئله پیشگیری ساختاری از بیماری ( کاهش تولید زباله های خطرناک بیمارستانی یکی از فواید توجه جدی به راهبرد پیشگیری از بیماری است) و ۴- احیای محله محوری و تقسیمات شهری کوچک ( کاهش مسافرت های درون شهری و بالتبع کاهش زباله ها و آلاینده های ناشی از حمل نقل، یکی از فواید محله محوری است) مطرح و تئوریزه شده است.
👌شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی برای ارائه کمک فکری به مسئولین کشور در حوزه حفظ محیط زیست و کاهش زباله؛ نشست تخصصی: کاهش تولید زباله و تغییر در سبک زندگی را ( در مقایسه با راهبرد معیوب بازیافت زباله) برگزار می کند. (به فضل الهی)
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین اجمالی روش های کاهش تولید زباله در شهر قم - یک شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - قم
#کاهش_تولید_زباله
#مدیریت_شهری_محله_محور
https://eitaa.com/olgou4
⚡️فهرست مباحث جدول فقهی زینت (در مقایسه با مکتب فرمالیسم)
👌پرسش اول: نظام اصطلاحات مرتبط با موضوع هنر در بیان شارع کدام است؟ (خلاصه جواب: اصطلاحات زینت، جمال، حلیة، عروس و...)
👌پرسش دوم: سیاق هنر شامل چه مفاهیمی می شود؟ (خلاصه جواب: برجسته سازی مفهوم خیر سیاق هنر است + فواید سه گانه برجسته سازی مفهوم خیر)
👌پرسش سوم: اصول شکلی برجسته سازی خیر در قلوب کدام است؟(طبق نظر شارع) و تفاوت آن با اصول فرمالیسم چیست؟ (خلاصه جواب: ادب در انتقال، قَلَّ و دَلَّ در انتقال و انتقال بعد از تأمل (تقدم تفصیل بر ساخت) سه اصل شکلی برجسته سازی خیر در قلوب است.)
👌پرسش چهارم: ماده برجسته سازی خیر چیست؟! (خلاصه جواب: تبیین ۱۴ ماده زینت بخش برای ۱۴ موقعیت پر تکرار در زندگی افراد)
👌پرسش پنجم : ساختار تلفیق اصول شکلی برجسته سازی خیر و زینت های مرتبط با خیر کدام است؟! + نقد ساختار هنرهای موجود (خلاصه جواب: ساختار احسن القصص، ساختار سیروا فی الارض + بیان مزایای روایت شخصی و غیر متمرکز در مقایسه با روایت متمرکز )
معاونت پژوهش مدرسه هدایت - سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
🗞 پی نوشت اول: هنر اسلامی (احیای زینت ها در موقعیت های پرتکرار) در چهار موضوع: ۱- هدف (سیاق)، ۲- اصول حاکم برشکل انتقال پیام، ۳- ماده هنر و ۴- ساختار های طراحی و ساخت اثر هنری، با مکاتب و الگوهای رایج هنری تفاوت دارد و مکاتب و آثار هنری موجود را نقد می کند.
🗞پی نوشت دوم: نظریه فقهی زینت برای تفاهم با حوزه هنری سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت سیما و مادران تنظیم شده است.
#تغییر_مفهوم_هنر
#جدول_فقهی_زینت
#احیای_زینت_ها_در_زندگی
https://eitaa.com/olgou4
⚡️ اقتصاد را در قم بیاموزید!
👌مطالعه وضعیت اقتصاد یک کشور و روش های بهبود وضعیت اقتصادی و حرکت به سمت مردمی شدن واقعی اقتصاد و مواجهه منطقی با دخالت دولت بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه اقتصاد را از طریق مباحثه، ترویج و اجرای مفاهیم هفتگانه زیر دنبال می کنیم: (سرفصل های مکاسب مقدماتی:)
👌مفهوم اول: معرفی اصول نه گانه روش تحقیق پیشرفته فقهی در حوزه اقتصاد و شناخت مفهوم سود ارتباطی و تاثیرات آن بر سود اقتصادی و آشنایی با مفاهیم وابسته مانند: مفهوم برکت، مفهوم رزق، مفهوم کنز، منع شدید تقویت کافر و منافق از طریق تجارت و...
👌مفهوم دوم: تلاش برای ترویج مشاغل مرتبط با تولید غذا و لباس در میان مردم + تبیین جدول ۵ شغل برتر از نظر دانش انبیاء (بهبود وضعیت اقتصادی و غیر اقتصادی یک کشور به صورت مستقیم با انتخاب مشاغل برتر در یک جامعه مرتبط است.)
👌مفهوم سوم: تمرکز زدایی از بخش تولید یک کشور و رواج تولیدات خانگی و محله ای سالم مبتنی بر جدول طیبات + تبیین ادله پنج گانه مزیت تولید غیر متمرکز بر تولید متمرکز (تولید غیر متمرکز و کاهش طول زنجیره تولید تا مصرف شاخصی مهم برای ارزیابی بهبود وضعیت اقتصاد است.)
👌مفهوم چهارم: عمومی شدن تجارت با ابزار پیشرفته ساخت گسترده بازارهای موقت + تبیین مختصات پنج بخشی بازار در اسلام ( به هر میزان مردم بیشتری در بخش تجارت فعال باشند؛ خواص پنج گانه تجارت بیشتر تحقق می یابد و جامعه پیشرفته تر می شود)
👌مفهوم پنجم: تنظیم ساختار تبادل در کشور و حذف نهادهای مداخله گر در تبادل مانند بانک + تبیین اصول سه گانه تنظیم تبادل شامل: عقود تبادل، تسعیر اختیاری در تبادل و اخذ پول حقیقی در تبادل ( تحقق اصول سه گانه تبادل از شاخصه های یک جامعه پیشرفته محسوب می شود)
👌مفهوم ششم: تأمین مالی متعدد و تخصصی + تبیین روش های مطلوب و نامطلوب تأمین مالی از نگاه کاربردی و پیشرفته انبیاء + جدول هفت بخشی تأمین مالی در اسلام (تأمین مالی بسیط و متمرکز به افزایش بار مالی نهاد تأمین کننده و بالتبع تأمین مالی محدود و حداقلی می انجامد و علامتی بزرگ برای پسرفت یک جامعه محسوب می شود)
👌مفهوم هفتم: شناسایی و توجه برنامه ای به موضوعات غیر اقتصادی بسیار مؤثر بر اقتصاد + آشنایی با تأثیرات علوم دیگر بر علم اقتصاد (تزکیه و اقتصاد، امامت و اقتصاد، نفی سبیل و اقتصاد، نظم و اقتصاد، عبرت های اقتصادی و... )
حجتالاسلام علی کشوری ( دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین سرفصل های ۷ گانه دانش اقتصاد اسلامی - یک شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - قم مبارک
#فقه_المکاسب_با_تبویب_جدید
#تحلیل_های_معیوب_اقتصاد_کلان
#توسعه_محرومیت_زاست
https://eitaa.com/olgou4
43.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نقدی بر برنامه ریزی توسعه در ایران از سال ۱۳۲۷ تا برنامه هفتم...
❓دلیل شکست برنامه های توسعه..
❓هدف صحیح در برنامه ریزی چه مفهومی است؟
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#برنامه_هفتم
https://eitaa.com/olgou4
⚡️پنج خاصیت قطعی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه (شامل ۴۰۰ اقدام)
۱- زمینه ساز ارتباط عمیق با مردم و افزایش توجه و مشارکت مردم
(ارائه یک تفسیر روشن از مفهوم مردمی سازی اداره جامعه)
۲-جایگزین سند ۲۰۳۰ و تحقق نفی سبیل و سلطه در نظام تصمیم سازی
(اجرای ۲۰۳۰ یعنی پذیرش سلطه و سبیل دشمن در سطح برنامه)
۳- کاهش هزینه های اداره جامعه در همه بخش ها
(خصوصاً کاهش هزینه در بخش سلامت و آموزش)
۴- اثبات مسئله محور جامعیت اسلام
(مواجهه نرم با جریان متحجر و حداقلی در حوزه)
۵- ارائه یک تفسیر روشن از مفهوم عدالت و کاهش فاصله طبقاتی
(پایه گذاری عدالت از بخش تولید و توزیع عادلانه امکانات پایه زندگی)
علی کشوری - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - قم
#اولویت_های_تمدنی
#سند_جهانی_اولویت_های_تمدنی
https://eitaa.com/olgou4
⚡️ارزیابی و ساخت عینیت را با دو فهرست فقهی پی گیری می کنیم!
👌برای ارزیابی و ساخت عینیت، مفاهیم پایه توسعه پایدار و مفاهیم پوزیتویستی را مبنای عمل قرار نداده ایم. (دلایل مخالفت با مفاهیم پوزیتویستی: به کارگیری مفاهیم پوزیتویستی به ایجاد ۱- چالش های زیست محیطی شدید، ۲- کاهش سطح سلامت، ۳- گسترش فاصله طبقاتی و له شدن طبقه مستضعف، ۴- ایجاد جنگ های پی درپی و اصطکاک شدید در روابط انسانی و ۵- شناخت حداقلی از خداوند -به عنوان راه حل- انجامیده است. برای ارائه ارزیابی صحیح و ساخت عینیت ۲ فهرست فقهی را به نخبگان و مدیران منطقه جغرافیایی ظهور -خصوصاً جمهوری اسلامی- پیشنهاد می کنیم:
👌فهرست اول نظام سازی: در فهرست اول نظام سازی، ارزیابی و ساخت عینیت را به محوریت ۹ دسته مفهوم در حوزه های ۱- فقه الامام، ۲- فقه العلم، ۳- فقه المكاسب، ۴- فقه البیان، ۵- فقه النظم، ۶-فقه العبرة، ۷- فقه التزکیة، ۸- فقه الفرقان و ۹- فقه نفی سبیل، پی گیری می کنیم. این فهرست فقهی شامل ۴۰۰ نظریه فقهی در حوزه های مختلف زندگی محسوب می شود. ( برای آشنایی با این نظریات به نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی رجوع شود)
👌فهرست تکاملی نظام سازی : در فهرست تکاملی نظام سازی، ارزیابی و ساخت عینیت را به محوریت دانش های جامع شارع در حوزه های ۱- فقه الصلاة، ۲- فقه الزکاة، ۳- فقه الحج، ۴- فقه الصوم و ۵- فقه الولایة، پی گیری می کنیم. تبویب دانش های پنج گانه فوق الذکر را بر اساس قواعد اصولی فقه البیان انجام می دهیم. ( فهم و اجرای حدود کبار دانش های پنج گانه شارع به حل همه مسائل در حوزه های اقتصادی، تربیتی، سلامت، سیاسی و... می انجامد.)
👌ارزیابی پیشرفت ها و چالش های جمهوری اسلامی را بر اساس مفاهیم رایج جهانی و اسناد بین المللی غلط می دانیم و دائماً در حال تصمیم سازی بر اساس مفاهیم پیشرفته وحی برای حل مشکلات مردم هستیم (به فضل الهی)
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - ارائه گزارش از مفاهیم و نظریات مطرح در نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی / سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - قم
#نمایشگاه_تخصصی_مسجد_و_اداره_جامعه
https://eitaa.com/olgou4
⚡️ مشخصات فنی محله اسلامی امید (۱۴ دسته ویژگی)
👌 نقشه ساخت اولین نمونه سازی کامل یک محله - بر اساس مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی- تدوین شده است. یک واحد محله اسلامی، استعداد سکونت ۱۶۰ خانواده بزرگ و متوسط را دارد و حداقل در ۱۰۰ حوزه با محلات و منطقه های شهری موجود تفاوت دارد. محله اسلامی طبق فهرست اول نظام سازی طراحی و ساخته می شود و برخی از ویژگی های عمومی محله اسلامی امید به شرح زیر است:
۱- از حیث جانمایی: در فاصله ۱ تا ۴ فرسخی یک کوه
۲- از حیث تقسیمات اصلی اراضی: به ترتیب: اراضی مرتبط با مدیریت آب، اراضی مرتبط با مشاغل برتر و اراضی مسکونی
۳- از حیث کاربری تخصصی اراضی : تعریف و اختصاص کاربری به شکل ترکیبی برای ۹ موضوع: ۱- امامت و مدیریت محله، ۲- علم و آموزش در محله، ۳- پاکسازی و تزکیه در محله، ۴- نظم و سنت های محله، ۵- ارزیابی و قضاوت در محله، ۶- عبرت و میراث فرهنگی در محله، ۷- مکاسب و مشاغل محله، ۸- بیان و تبلیغات در محله و ۹- امنیت و پدافند غیرعامل در محله.
۴- از حیث مصالح ساخت: مصالح متناسب با مزاج، ارزان و قابل بازیافت در محیط زیست
۵- از حیث هندسه و کالبد فضایی و طبقه بندی کاربری ها: مُدَوَّرْ و به محوریت یک مسجد و امتداد ابنیه مسکونی در چهار جهت به استعداد ۴۰ خانه هزار متری در هر جهت (مجموعاً ۱۶۰ خانواده) و با تعریف دسترسی گسترده عادی و بحرانی
👌محله امید علاوه بر ویژگی های عمومی ۵ گانه دارای ۹ دسته ویژگی اختصاصی در حوزه های : ۱- امامت و مدیریت محله، ۲- علم و آموزش در محله، ۳- پاکسازی و تزکیه در محله، ۴- نظم و سنت های محله، ۵- ارزیابی و قضاوت در محله، ۶- عبرت و میراث فرهنگی در محله، ۷- مکاسب و مشاغل محله، ۸- بیان و تبلیغات در محله و ۹- امنیت و پدافند غیرعامل در محله است؛ که در آینده این مشخصات دقیق و کاربردی را منتشر خواهیم نمود.
👌 ویژگی های ۱۴ گانه محله اسلامی امید، مبنای طراحی محله های مطلوب و پیشرفته است؛ ولی می توانیم برای محلات معیوب فعلی، پیوست اضطراری و بخشی محله ای تعریف نماییم.
حجتالاسلام علی کشوری ( دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین اولیه نقشه ساخت محله امید - سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - قم
#محله_امید
#محله_اسلامی
#نمونه_سازی_کامل
https://eitaa.com/olgou4
⚡️برنامه های اصلی شورای راهبردی الگوی پیشرفت
👌الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
https://eitaa.com/olgou4/5590
👌الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
https://eitaa.com/olgou4/5598
👌ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
https://eitaa.com/olgou4/5592
👌ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)
https://eitaa.com/olgou4/5593
#اثبات_محسوس_جامعیت_اسلام
#انتظار_ولی_عصر
https://eitaa.com/olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞گزارش سیمای گرگان از نشست تخصصی: مدیریت شهری محله محور...
#مدیریت_شهری_محله_محور
https://eitaa.com/olgou4
49.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ۱۲ پیشنهاد برای بهبود روابط انسانی...
❓سازمان برنامه و بودجه علیل و نابلد است...
❓چگونه هزینه های اداره کشور را کاهش دهیم..
❓چارچوب های برنامه ریزی در ایران غلط است...
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#برنامه_هفتم
https://eitaa.com/olgou4
⚡️تبلیغ مناسبتی یا تأسیس مدارس تبلیغی چابک؟
👌یکی از آسیب های اصلی تبلیغ دینی در کشور، ارتباط کم و مناسبتی مبلغان با مردم و بالتبع تحقق پدیده خطرناک درک حداقلی از دین در ذهنیت عمومی مردم است. برای ارتقای ارتباط تبلیغی با مردم و گسترش درک مردم از دین، نیازمند تغییر و تکامل در مبنای تبلیغ و ابلاغ دین هستیم.
👌مبنای تبلیغ در شرایط فعلی، تمرکز حداکثری بر تبلیغ دین در مناسبت های دینی است؛ این در حالی است که تبلیغ و یادگیری دین باید به امری روزمره و یا حداقل امری هفتگی تبدیل شود. افزایش زمان تبلیغ از زمان محدودِ مناسبت ها به زمان هفتگی یا روزمره به رشد و تعمیق معرفت دینی مردم منتهی می شود. پیامبر عظیم الشأن اسلام در موارد متعددی از تعبیر اُف برای مذمت شدید یادگیری دین در ایام محدود بهره برده اند: (قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أُفٍّ لِرَجُلٍ لاَ يُفَرِّغُ نَفْسَهُ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَتَعَاهَدُهُ وَ يَسْأَلُ عَنْ دِينِهِ وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى لِكُلِّ مُسْلِمٍ - کافی جلد ۱)
👌برای گسترش زمان های تبلیغی در جامعه باید مبنای تبلیغ در حوزه های علمیه را از تبلیغ مناسبتی به تبلیغ مدرسه محور تغییر داد. در "تبلیغ مدرسه محور"، زمانهای تبلیغی به صورت روزانه ( برای افراد قوی شیعه) و به صورت هفتگی (برای افراد ضعیف شیعه) تعریف می شود و پدیده مبارک افزایش زمانهای ابلاغ و سوال از دین محقق می گردد. از زمان تبلیغ در مناسبت ها باید برای دعوت مردم به یادگیری بیشتر دین به صورت هفتگی و روزانه بهره برد!
👌برای تحقق تبلیغ مدرسه محور سه اقدام: ۱- تولید محتوای مسئله محور در حوزه سبک زندگی(مهمترین اقدام)، ۲- تعریف مساجد اعظم هر شهر به عنوان مرکز هفتگی تبلیغ دین (قبل از برگزاری نماز جمعه) و۳- استفاده از مناسبت های تبلیغی برای معرفی مدارس تبلیغی شیعه، لازم است.
👌به عنوان مثال: تبلیغ مسئله محور دین در ده حوزه: ۱- آموزش ۵ دسته آداب انعقاد نطفه، ۲- آموزش مشاغل برتر اسلام و تجارت عمومی، ۳- آموزش تدابیر پیشگیری از بیماری، ۴-آموزش اصول ساخت خانه، ۵- آموزش اصول ده گانه تزکیه و طهارت، ۶- روایت صحیح تاریخ گذشتگان و میراث فرهنگی منطقه، ۷- آموزش دانش های پنج گانه اسلام و نظام فواید آن (صلاة و زكاة و حج و صوم و ولايت )، ۸- آموزش حقوق همسایگی و اصول زندگی در محله (مانند روشهای کاهش تولید زباله)، ۹- آموزش تعریف انبیاء از پول و کنز و روش های افزایش رزق و ۱۰- آموزش ۱۳ دسته روایات مرتبط با پوست، مو و زیبایی؛ را در محل نماز جمعه تهران آغاز کنید. (پیشنهاد تأسیس اولین مدارس تبلیغی چابک شیعه در محل نماز جمعه تهران)
حجتالاسلام علی کشوری - چگونه تبلیغ را به اولویت اول حوزه تبدیل کنیم؟ - پنج شنبه۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - قم
#تبلیغ_اولویت_اول_حوزه
#تبلیغ_مدرسه_محور
#تبلیغ_مسئله_محور
https://eitaa.com/olgou4