📢 #اصلیترین_سیستم برای رسیدن به #رفاه_روزافزون👇🏻
در بین همه سیستمها، یکی از اصلیترین بخشهایی که میتواند کار پشتیبانی باقی سیستمها را بکند،
#آموزش_و_پرورش است
که متاسفانه بعد از #انقلاب_اسلامی،
همان سیستم آموزشی که در #دوره_پهلوی اجرا میشد ادامه پیدا کرد
و رفته رفته مسئولین هم به این نتیجه رسیدند که
برای رسیدن به رفاهی که از #توسعهیافتگی در غرب مشاهده کرده بودند،
باید #سیستم_آموزشی در کشور،
مسیر خود را ادامه دهد.
این در حالی بود که مسئولین توجه نداشتند که #هدف_سیستم_آموزش_غرب #تسلط_بر_طبیعت است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
داشتن #نگاه_مادی در تمام جنبههای زندگی، غربیها را به این نتیجه رساند که بدون #تسلط_بر_طبیعت نمیتوانند به #رفاه_روزافزون برسند، لذا برای تحقق این منظور، علوم را به سه دسته تقسیم کردند👇🏻
1⃣علوم پایه
2⃣علوم تجربی
3⃣علوم انسانی
آنها برای دستیابی به #نیروی_تکنسین که بتواند بر طبیعت مسلط شود
#مدارس_ابتدائی، #دبیرستان و همچنین #دانشگاه را ایجاد کرده و به این علوم پرداختند.
این #طبقه_بندی توسط #فرانسیس_بیکن صورت گرفت.
✅#طبقه_بندی_علوم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
⚡️تمام احتیاجات مردم در کتاب و سنت بیان شده است.
امام خمینی(ره) در #کتاب_ولایت_فقیه میفرماید:
#قرآن_مجيد و #سنت شامل همهی دستورات و احكامى است كه بشر براى سعادت و كمال خود احتياج دارد.
در #کتاب_كافى فصلى است به عنوان
《#تمام_احتياجات_مردم در كتاب و سنت》
و
«كتاب» يعنى قرآن، (تِبيانُ كُلِّ شَيْءٍ) است.
یعنی #روشنگر_همه_چيز و همه امور است.
#طبقه_بندی_فقهی_علوم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
اگر بخواهیم به علم خطاناپذیر وحی رجوع کنیم،
نیازمند طبقهبندی علوم براساس #فقه هستیم
و
این طبقهبندی را باید جایگزین #طبقهبندی_بیکنی کنیم.
#طبقهبندی_فقهی_علوم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
پس تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که #نظام_سرمایهداری با بکارگیری #ابزار_رسانه و #تبلیغات، #پیشرفت خود را در مقابل چشم مردم جهان قرار داده
و آنها را به این نتیجه میرساند که برای رسیدن به این #رفاه، لوازم آن را بپذیرند.
لازمه دستیابی به این رفاه هم اجرای #سیستم_آموزشی و به تبع آن #تحصیل_علوم مورد نیاز این سیستم است.
همچنین به این نتیجه رسیدیم که
این #علوم در نتیجه #جدایی_از_دین به اینصورت #طبقهبندی شده است.
در پیشفرض این علوم #رجوع_به_وحی معنا ندارد
لذا به گونهای طبقهبندی شده که انسان احساس نیاز به #سوال_از_امام علیهالسلام نمیکند.
بنابراین برای اینکه بتوانیم #مرجعیت_علمی معصومین را تثبیت کنیم به طبقهبندی دیگری از علوم نیاز داریم.
#طبقهبندی_فقهی_علوم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢دروس مدرسه و دانشگاه مردم را از همراهی با امام دور میکند...
🔶لازمه #شناخت_امام و #همراهی_با امام علیهالسلام #سوال از او #در_همه_امور_زندگی است.
🔷درباره #معماری، #شهرسازی، #سلامت، #تربیت_فرزند، #آموزش_و_پرورش، #صنعت ، #کشاورزی، #سیاست_خارجی و.... باید از امام سوال کنیم؛ تا همراه او باشیم.
🔶لازمه #سوال_از_امام علیهمالسلام در همه حوزه های زندگی، تأسیس یک #طبقهبندی_جدید_از_علم
-مبتنی بر کتاب و سنت- است.
🔷آموزش و علم آموزی مبتنی بر طبقه بندی آقای #فرانسیس_بیکن یعنی تقسیم علوم به #علوم_پایه، #علوم_تجربی و #علوم_انسانی، انسان را از همراهی با امام دور میکند
و در مرحله #محبت_به_امام نگه میدارد.
بدلیل اینکه این علوم هیچ ارتباطی با #علم_امام نداشته و
مبانی این علوم، ذاتاً مسموم است.
#فقه_العلم
#طبقهبندی_فقهی_علوم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
برای دستیابی به #مقام_همراهی_امام
۹ دسته علم شامل:
1⃣علوم مرتبط با امامت
2⃣علوم مرتبط با علم
3⃣علوم مرتبط با مکاسب
4⃣علوم مرتبط با تزکیه
5⃣علوم مرتبط با نظم
6⃣علوم مرتبط با فرقان
7⃣علوم مرتبط با بیان
8⃣علوم مرتبط با جرم
9⃣علوم مرتبط با سیاست خارجه
را پایهگذاری کردهایم.
نتیجه پرداختن به این علوم #تثبیت_مرجعیت_علمی_معصومین علیهم السلام خواهد شد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #آرمان_مدرسه 👇🏻
بزرگترین آرزوی ما(یا همان آرمان ما) رسیدن به #حیات_طیبه است.
یه عبارت دیگر ما بدنبال رسیدن به #تمدن_نوین_اسلامی هستیم.
تمدنی که زندگی در آن بگونهای دیگر است.
این زندگی ما زندگی نیست. هنوز به حیات طیبه نرسیدهایم.
حیات طیبه یعنی رسیدن به تمدن نوین اسلامی که #لذت_حس_حضور_خدا در آن موج میزند.
#سبک_زندگی ما اگر اسلامی بشود آهسته آهسته به حیات طیبه دست خواهیم یافت.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #سبک_زندگی 👇🏻
هدف ملت ایران و #هدف_انقلاب_اسلامی،
ایجاد یک #تمدن_نوین_اسلامی است.
این تمدن نوین دو بخش دارد:
یک #بخش_سختافزاری_تمدن که عبارت است از: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بینالمللی و ابزارهای تبلیغ
که در این بخش پیشرفت خوبی داشتهایم.
اما #بخش_نرمافزاری_تمدن، عبارت است از چیزهایی که متن زندگی ما را تشکیل میدهد
که همان #سبک_زندگی است.
مثل مسئلهی #خانواده، سبک #ازدواج، نوع #مسکن، نوع #لباس، #الگوی_مصرف، نوع #خوراک، نوع #آشپزی، #تفریحات، مسئلهی #خط، مسئلهی #زبان، مسئلهی #کسب_و_کار و ...
بیانات مقام معظم رهبری
در دیدار جوانان خراسان شمالی ۱۳۹۱/۷/۲۳
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
اگر ما در این بخشی که متن زندگی است، پیشرفت نکنیم،
همهی پیشرفتهائی که در بخش سختافزاری کردیم،
نمیتواند به ما #امنیت و #آرامش_روانی ببخشد.
اصل قضیه این است که ما بتوانیم متن زندگی را، این بخش اصلی تمدن را اصلاح کنیم.
البته در انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست؛
در این زمینه، ما مثل بخش اول حرکت نکردیم، پیشرفت نکردیم.
خب، #باید_آسیبشناسی_کنیم
چرا ما در این بخش #پیشرفت نکردیم؟
بیانات مقام معظم رهبری
در دیدار جوانان خراسان شمالی ۱۳۹۱/۷/۲۳
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #مفهوم_و_قلمرو_سبک_زندگی 👇🏻
سبک زندگی شیوههای است که ما برای حل نیازهای خود در حوزه های مختلف زندگی انتخاب میکنیم.
این شیوه ها مبتنی بر #ارزشها و #جهانبینی ما شکل میگیرد.
سبک زندگی در شکل امروزین خود در صد سال اخیر متناسب با اهداف مادی #نظام_سرمایهداری برنامهریزی شده است و الگوی به همپیوسته برای #همه_زوایای_زندگی به وجود آورده است.
در سبک زندگی کنونی به جای #رفتار_فرد، #رفتار_اجتماع بررسی میشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #الگوهای_سبک_زندگی 👇🏻
سبک زندگی در شکل ساده فردی تا حدود زیادی تحت جاذبه سبک زندگی اجتماعی قرار دارد.
در #سبک_زندگی_اجتماعی به عنوان مقولهای پیچیده، شبکهای از الگوهای رفتاری شکل میگیرد که بر همه بخشهای زندگی سایه میاندازد
یعنی اگر سبک زندگی کنونی را بشکافیم مشاهده میکنیم که مجموعهای از سبکهای رفتاری را درون خود جای داده است.
در واقع با توجه به تنوع موضوعات زندگی در دنیای امروز
الگوهای متنوعی تعریف شده که همگی در ذیل عنوان #سبک_زندگی گردآمده و نظام پیدا میکنند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #الگوهای_بهمپیوسته_سبک_زندگی
الگوهای سبک زندگی کنونی عبارتند از:
#الگوی_تغذیه
#الگوی_پوشاک
#الگوی_مسکن
#الگوی_تحصیل
#الگوی_اشتغال
#لگوی_ازدواج
#الگوی_تفریح
#الگوی_درمان
و ... .
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #بررسی_الگوی_تغذیه در سبک زندگی👇🏻
یکی از الگوهای رفتاری در جامعه،
الگوی تغذیه است.
وقتی بشر #هدف خود را رسیدن به #لذت_روزافزون قرار بدهد، #خوراکیها و #نوشیدنیها یکی از بهترین وسیلهها برای رسیدن به این هدف خواهد بود.
در واقع تنوع در خوراکیها بهخاطر همین اصل #لذتجویی است.
در این صورت نگاه الهی به خوراک که تغذیه را به معنای #نیروگرفتن برای خدمت و #بندگی میداند تحتالشعاع قرار میگیرد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #بررسی_الگوی_تغذیه 👇🏻
امروزه وقتی میخواهند ذائقه نسل جدید را متناسب با اهداف خاصی تغییر دهند
پیش از آن برای #تغییر_رفتار_خانواده برنامهریزی میکنند.
خانوادههایی که دارای #محیط_صمیمی هستند و #بانوی_خانه مراقب #تغذیه خانواده است، و ذائقه خانواده را مدیریت میکند، تغییر الگوی تغذیه به سادگی اتفاق نمیافتد
ولی اگر پدر و مادر خانواده مشغول #کار_بیرونی باشند و فرصتی برای #مدیریت_تغذیه در درون خانواده در نظر نداشته باشند
طبیعتاً به آسانی #فستفودها جزء الگوی جدید تغذیه قرار خواهد گرفت.
این مسئله آرام آرام #آداب_خانواده را تغییر میدهد؛
بنابراین میتوان گفت #الگوی_تغذیه متاثر از #الگوی_اشتغال است.
این مسئله حتی با #الگوی_تفریح مرتبط است.
در خانوادههایی که از #سبک_زندگی_معیوب دارند یکی از تفریحاتشان این است که غذای خود را در #رستورانها میل کنند.
اما خانوادههایی که تفریح دیگری برای خودشان تعریف کردهاند به سادگی زیر بار #تفریحات_سطحی نمیروند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢لزوم نگاه تمدنی داشتن به مسئله سبک زندگی 👇🏻
هنگامی که #سبک_زندگی از موضع یک تمدن بررسی شود
و تنها به #مظاهر_روبنایی آن
مثل پدیدههای جدید و کالاهای جدید منحصر نگردد
تحلیل جدیدی از حوادث مختلف شکل میگیرد.
در واقع تحقق #اقتصاد_مقاومتی، #سبک_زندگی_دینی، #الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی و ...
بدون تامل دقیق در #سبک_زندگی_غربی
و
عمیقتر شدن #نخبگان در این مسئله
امکان پذیر نخواهد بود.
برای مشاهده توضیحات بیشتر به روی لینک زیر کلیک کنید
https://wsti.ir/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%aa%d9%85%d8%af%d9%86%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d8%a8%da%a9-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c/
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #مباحثات_فقهی_مدرسه_بینات👇🏼
فقه در مدرسه تمدنی بینات چهار لایه بنیادین دارد.
لایه اول مباحثات #فقه_النظام است که ارکان نظام سازی را در ۹ بخش شرح میدهد.
در #فقه_التقدیر که لایه دوم مباحثات است، قواعد تقدیری حاکم بر فقه النظام و مباحث عام حوزه تقدیر را مباحثه میکنیم.
لایه سوم مباحثات، #فقه_الخلق است.
در فقه الخلق به نحو عام ویژگیهای خلقت الهی را مباحثه میکنیم.
لایه چهارم مباحثات، #فقه_الغریب است.
در این بخش بدنبال رفع نیازهای بشر از طریق
اسباب باطنی عالم هستیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #نقشه_محتوائی_مدرسه_بینات👇🏼
#نقشه_محتوائی_مدرسه_بینات_به_چه_پرسشهائی_پاسخ_میدهد؟
👌در محتوای فقهی مدرسه بینات به چهار پرسش بنیادین پاسخ میدهیم.
پرسشهای بنیادین منشاء پیدایش صدها پرسش وابسته و بخشی هستند
و جهت #تفکر و گفتگو را تغییر میدهند.
👌چگونه در عالم تصرف کنیم؟
اولین پرسش بنیادین مدرسه بینات است. تشریح این پرسش و تبیین چگونگی تصرف در عالم را در #جدول_فقهی_تسخیر بررسی میکنیم. (#فقه_الخلق)
👌چگونه #فقر و نیازهای انسان مدیریت میشود؟
دومین پرسش بنیادین مدرسه بینات است.
تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی آن موضوع مباحثات #جدول_تسبیح است.
در #جدول_تسبیح با تکیه بر چهار مفهوم ۱- تسبیحات، ۲- استغفار، ۳- صلوات و ۴- توسل به تبیین فقهی و عمیق #چگونگی_رفع_فقر بشر پرداختهایم. (#فقه_التسبیح)
چگونه یک نظام اجتماعی ساخته میشود؟
سومین پرسش بنیادین مدرسه بینات است.
تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی آن موضوع #جدول_تنظیم است. جدول تنظیم ۹ باب فقهی دارد. (#فقه_النظام)
👌چگونه از #مفهوم_ربوبیت و اسباب باطنی آن در #رفع_نیازهای_بشر استفاده کنیم؟
چهارمین پرسش بنیادین مدرسه بینات است.
در #جدول_غریب به بررسی عمیق این پرسش و پاسخ فقهی آن میپردازیم.(#جدول_علوم_غریبه)
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #اولین_لازمه_اقامه_دین_چیست؟ 👇🏼
تسلط بر چرخه تحریک فکر اولین لازمه پیادهسازی دین است.
👌🏼بهترین نوع مدیریت، مدیریت مبتنی بر #تحریک_فکر مخاطبین است.
⭕️بر اساس استظهار فقهی، برای تحقق این نوع از مدیریت به ترتیب چهار نوع فعالیت شامل
۱.مدیریت خبر
۲.مدیریت تضارب
۴.مدیریت کتابت
۴.مدیریت نمونهسازی
توصیه میشود.
❌بدون تسلط به فرآیند چرخه تحریک فکر، مجبور به استفاده از #مدیریت_آئیننامهای و جبری خواهیم بود و اقامه دین را از دست میدهیم...
#چرخه_تحریک_فکر
#بهترین_نوع_مدیریت
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#طبقهبندی_مباحثات_حکومتی
در حوزههای علمیه
👌 در یک تقسیم بندی کلی مباحثات حوزوی درباره حکومت را به چند دسته تقسیم میکنیم...
👌دسته اول مباحثات با موضوع اصل #حجیت_حکومت است؛
که هر کس بر اساس مبنائی به مسئله #حکومت پرداخته است.
برخی هنوز حکومت فقیه را عقلائی میدانند
و
برخی دیگر از باب سعه در امور حسبه
و
برخی دیگر با استناد به برخی از روایات و آیات مانند مقوله مقبوله عمر بن حنظله و... به این موضوع پرداخته اند؛
ما هم در مباحثات، حکومت را #لازمه_گسترش_هدایت میدانیم؛
که بدون آن امکان پردازش #زیرساختهای_غیربیانی_هدایت فراهم نمیآید
و حتی در مواردی #بیان هم بدون حکومت به تقیه و تنزل مبتلا می شود.
👌دسته دوم مباحثات مرتبط با حکومت به بیان پیشنهادهای فقهی و کلی برای تبیین #وظایف_حکومتی_فرد اختصاص دارد.
در این دسته از مباحثات حوزه تکلیف فرد در قبال حکومت را در مصادیق مختلف تبیین میکند و مثلا #فتوای_جهاد میدهد و یا #حضور_در_انتخابات را برای فرد واجب میکند
و یا پذیرش یک کنوانسیون را منع میکنند و....
در این دسته از مباحثات برنامهریزی و نظامسازی امری عقلائی و عرفی است.
این دسته از مباحثات به #تحول_در_مبانی_فقاهت
برای حمایت فکری از حکومت ختم نمیشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢چرا #مدیریت_نظامات_اجتماعی را به #کارشناسان_غیردینی تفویض میکنید؟
👌دسته سوم مباحثات حوزوی درباره حکومت موضوعش #مقایسه_نظم_اجتماعی_دینی و #نظم_غربی است.
در این دسته از مباحثات حوزوی، فرد تحت تاثیر نظامات اجتماعی مانند نظام آموزشی، نظام اقتصادی، نظام قانونی، نظام سیاسی و... تصویر میشود.
دسته سومِ مباحثات اشکالش به دسته دوم مباحثات
این است که چرا #مدیریت_نظامات_اجتماعی را به #کارشناسان_غیردینی تفویض کنیم؟
چرا شأنی برای دین در حوزه ایجاد نظم جامعه قائل نیستید؟!
مبتنی بر این دیدگاه با اتکاء به قواعد اصولی فعلی مانند مجموعه قواعد لفظیه نمیتوان چگونگی ایجاد نظم را از دین استنباط کرد..
👌مباحث مرتبط با الگوی پیشرفت اسلامی در دسته سوم طبقهبندی میشود.
در این مباحث نظم را تابعی از عمق و گسترده هدایت میدانیم
و اصول دستیابی به استنباطهای مرتبط با نظم اجتماعی را در #فقه_البیان بحث میکنیم...
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#نظام_سازی
#توسعه_محرومیت_زاست
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فقه_الامام
بر اساس معارف الهی، امام منشاء
۱.علم
۲.نظم
۳.خودکنترلی
۴.تزکیه و تربیت
۵.نفی سبیل
۶.تعیین شاخص و ارزیابی
۷.بیان حکیمانه
۸.معیشت
۹.مدیریت مبتنی بر علم و عدالت
و در یک جمله #امام_منشاء_هدایت است.
وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ : يَا كُمَيْلُ ! لاَ تَأْخُذْ إِلاَّ عَنَّا تَكُنْ مِنَّا.
کتاب وسائل الشیعه/ج۲۷/ص۱۰۳
ای #کمیل، همهچیز را فقط از ما فرابگیر تا از ما و تحت ولایت و سرپرستی ما باشی.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
چگونه دید فقیه نسبت به کلمات وحی ارتقاء مییابد؟
در مدرسه تمدنی بینات تعاریف فقه
تقسیماتی مانند #فقه_فردی و #فقه_حکومتی و #فقه_سیاسی و یا #فقه_نظام ندارد.
آنچه که در فقه رقم خورده است این است که تعاریف مشهور فقاهت تکامل یافته است
و این #تکامل_معنایی هم دامنه دید و هم دامنه تصرف فقیه را کامل میکند
و دیگر این تقسیمات و تقسیمات مشابه رنگ میبازد.
به عنوان مثال با اضافه شدن اصل
"#بیان_مبتنی_بر_ظرفیت"
و تعریف استظهاری و فقهی "#مراتب_ظرفیت"
و همچنین استنباط "شاخصههای تشخیص هر مرتبه از ظرفیت" در مخاطب؛
فقیه اولین کارش این است که متن آیه و روایت را با قرائن لفظی و مقامی و سایر قرائن، در یک درجه ظرفیتی طبقهبندی کند.
مثلا به اشتباه از یک آیه و یا روایت مرتبط با درجه تدبر، برای مخاطب مرحله تعقل استفاده نکند.
اگر این اصل در #فقاهت رعایت شود هم دید فقیه به کلمات وحی ارتقاء مییابد
-و کلمات وحی را مثل هم نمیبیند-
و هم تصرف و #نفوذ_کلمه اش به دلیل رعایت #ظرفیت_مخاطب ارتقاء مییابد...
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
به عنوان مثال
۹ امر #زیرساخت_هدایت است
و تحقق سایر احکام و معارف وابسته به تحقق این امور ۹ گانه دانسته شده است.
مثلا بدون #تزکیه اساساً انتظار هدایت و فهم حکمتِ احکام و انجام خالصانه آنها ممتنع است و لذا فقیهی که به دنبال #اقامه است
باید برنامه پردازش تزکیه داشته باشد.
درباره باقی زیر ساخت های هدایت هم مسئله به این شکل است.
یعنی فقیه نظامی از ارتباط میان گزارههای دین در ذهنش به محوریت زیرساختهای هدایت شکل می گیرد
که این خودش مصداق بزرگی از #توسعه_دید_فقیه است.
این موضوع هم درک فقیه از مسئله نظام احکام و معارف را تکامل میدهد و هم قدرت تصرف او را.
👌آنچه در مدرسه تمدنی بینات در مسئله فقه تئوریزه شده است
در واقع بیان قواعدی است که دید فقیه نسبت به نقل را توسعه میدهد
و ظرفیت استضائه بیشتر فقیه به نقل را ممکن میسازد.
اعتقاد ما این است تا زمانی که فقاهت با ذرهبین تعاریفی مانند #معذریت و #منجزیت و #حقالطاعه و #امضائی_بودن_زبان_شارع و... داخل در دریای نقل میشود
پاسخگوئیش در حد #مسائل_مستحدثه باقی میماند
و نمیتواند مدیریت تحولات مرتبط با هدایت را فهم و عهدهدار شود.
با استظهار از وحی دهها اصل مانند
"بیان مبتنی بر تامل"
"بیان مبتنی بر مکث"
"بیان مبتنی بر منزلت"
"بیان مبتنی بر انفتاح" و .... تأسیس شده است
که نتیجه اش #تکامل_مسیر_تفقه است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir