✅بازدید دکتر مطهری نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(علیهالسلام) از مکتوبات شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی
📌پنجشنبه - ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ - #رویداد_همافزا
سالن نمایشگاههای آستان قدس رضوی
https://eitaa.com/olgou_mashhad
#باب_هفتم_فقهالمکاسب
⚡️تنقیح مفهوم «هدایت نقدینگی» (با تعریف کینز)؛
✍ کینز بعد از تعریف «پسانداز»، صحبت از سرمایه گذاری آن (در بخش تولید) کرده و میگوید: «هدایت نقدینگی» به سمت تولید، موجب تقویت و گسترش صنایع شده و از طریق باز توزیع درآمدها در الگوی تولید صنعتی، میتوان #عدالت را محقق کرد! مثلا با سرمایه گذاری کردن پسانداز در حساب بانکی خود، #تجمیع_سرمایه اتفاق میافتد و بانک هم( بر فرض پرهیز از غلط بزرگی به نام بنگاهداری!)، با تزریق آن سرمایه به بخش تولید صنعتی، موجب تقویت صنایع میشود...
🔺۴ اشکال الگوی تولید صنعتی؛
1⃣ گسترش بیعدالتی؛ به دنبالِ واگذاری سرمایه های تجمیع شده توسط بانکها به سرمایهگذاران و در نتیجه در اختیار قرار گرفتن گردش اعتبارات و سود این بنگاههای تولید صنعتی به نفع آنها...
2⃣ افزایش آلودگی محیط زیست؛ که موجب گسترش بستهبندی های صنعتی( خصوصا در حوزه غذا) و ایجاد فاجعه جزایر پلاستیک در دنیا شده است...
3⃣ گسترش بیماریها؛ که به دلیل از بین رفتن #اصل_تازه_خوری_غذا و استفاده از مواد نگهدارنده و شیمیایی در تولید صنعتی غذا اتفاق میافتد...
4⃣ گسترش اسراف در انرژی؛ مثلا فقط در تولید صنعتی غذا، چه در فرآیند تولید، چه در فرایند نگهداری و چه در فرایند توزیع و انتقال آن کلی برق مصرف شده و شما باید دائما از یخچالها استفاده کنید...
👌 با توضیحات بالا، الگوی تولید خانگی و محلی و به اصطلاح #مردمی_کردنِ حداکثری تولید، راهکار اصلی تحقق عدالت در بخش تولید است.
📖 مرور جلسات گذشته؛ جلسه اول/ جلسه دوم/ جلسه سوم/ جلسه چهارم
🗞جهت مطالعه کتاب؛ «نظریه فقهی انفاق»
#مباحثات #انفاق
📌مشهد مقدس | جمعه انتظار
https://eitaa.com/olgou_mashhad
🔆مشارکت در نظرسنجی
به اطلاع علاقهمندان مباحث الگوی پیشرفت اسلامی میرساند، بجهت «رتبهبندی مدرسه تمدنی بینات» به لینک زیر مراجعه کرده و مدرسه بینات را در بخش گزینه غرفه محبوب من انتخاب نمایید.
✅امشب آخرین مهلت شرکت در نظرسنجی میباشد.👇
https://B2n.ir/m48775
May 11
مدرسه تمدنی بینات
❓تشریح نحوه جریان تفهّم و اراده در قلب ✍ بین دانشمندان و فلاسفه مشهور است که مدلهای مختلف فهمیدن ب
#سرفصل_سوم
❓بیماریهای قلب( اختلالات درونی قلب)؛
3⃣ نکته:
* اشاره به برخی از اصطلاحات بیماریهای رائج قلب در پزشکی مدرن.
* تنقیح بیانی برخی از این اصطلاحات.
* اشاره به برخی از اصطلاحات بیماریهای رائج در طب اسلامی.
✍ برخی از اصطلاحات بیماریهای قلب در طب مدرن عبارتند از:
۱. کاردیومیوپاتی قلب؛ یعنی بیماریهای ماهیچه قلب که گاهی پاره یا سوراخ میشود و یا رگ آئورت دچار انسداد شده و موجب اختلال در خونرسانی میشود.. ۲. گرفتگی عروق کرونر؛ سه نوع رگ مهم در قلب وجود دارد و عروق کرونر، رگهایی هستند که خود ماهیچه قلب را خونرسانی میکنند..
۳. بزرگی قلب.. ۴. فشارخون؛ حدود ده نوع فشار خون داریم که طب مدرن این ده نوع و ده منشأ را بررسی نمیکند! مثلا فشارخون ناشی از غلظت خون، یا فشار ناشی از گرفتگی عروق، یا فشار ناشی از افزایش بلغم خون و.. ۵. نارساییهای کلیوی که غیر مستقیم بر قلب تاثیر میگذارد..
✍ تنقیح بیانی اصطلاح «کاردیومیوپاتی»؛
کاردیومیوپاتی ناشی از استرس، یکی از شایعترین کاردیومیوپاتی هاست که در صورت تداوم، منجر به ضعف ماهیچه های قلب و فرسودگی آن میشود. از آن به #سندرم_قلب_شکسته هم تعبیر میکنند که ناشی از #اختلال_در_روابط_انسانی است. لذا با توسعه معنایی بالا، لفظ ✅#همّ_و_غمّ را جایگزین «کاردیومیوپاتی ناشی از استرس» میکنیم؛👈 هم به لحاظ گستردگی و شمولیت این لفظ/ هم به لحاظ سطح تفاهم بالای آن/ و هم به لحاظ اینکه اصطلاحات اهلبیت علیهم السلام از بیماریها، با لحاظ منشأ و عوامل ایجاد بیماریهاست نه به لحاظ نتیجه آن!
🗞 جهت مطالعه کتاب؛«قلب و عروق»
https://eitaa.com/olgou_mashhad
❓برخی از اصطلاحات بیماریهای رائج قلب در طب اسلامی؛
1⃣ همّ و غمّ؛ یکی از بیماریهای قلب در اصطلاح امام علیه السلام، #قلبِ_حَزین است. پیامبر خدا همیشه به همسران خود سفارش میکردند که هر زمانی که کدو پخت کردند و یا غذایی درست کردند، مقدار #کدو را در غذا بیشتر کنند؛ چون فَإنَّهُ یَسُرُّ قَلبَ الحَزینِ./عیون أخبارالرضا علیه السلام ج۲ ص ۳۶.
2⃣ سُدَد(گرفتگیها)؛ تحلیل اهل بیت علیهم السلام از گرفتگیها مشترک است و مانند طب پوزیتویستی، سدّههای مختلف بدن را( سده در مغز،در قلب، در پا و..) به صورت مجزا بحث نمیکنند. در روایات داریم که #الکَرَفسُ یَفتَحُ السُّدَدَ.(خوردن کرفس، همه گرفتگیهای بدن را باز میکند)/مکارم الاخلاق ج۱ ص۳۹۰.
3⃣ ضعف قلب؛ یکی دیگر از اصطلاحات امام علیه السلام در بیماریهای قلب، #ضَعف_قلب است؛..إِنّما تَكونُ اَلشّهَوات مِن ضَعفِ القَلبِ../ #میوه_بِه، يُزَكِّي القَلبَ الضّعِيفَ.../نزهة الناظر ج۱ ص۱۳۵ | دعائم الاسلام ج۲ ص۱۴۸.
4⃣ سیاهی قلب؛ تاریکی و سیاهی قلب هم از نظر امام علیه السلام یک بیماری است! در روایات، قلب به وصف سیاهی و همچنین به وصف نورانیت متصف شده:..يَا صَاحبَ الشّعْرِ الأَبيَضِ و القَلبِ الأَسوَدِ - أَمَامَكَ النّارُ../و نورانی شدن قلب با کثرت #ذکر_خدا، خوردن #سرکه و #انار و../مشکاةالانوار ج۱ ص۱۶۹ | غررالحکم و..
5⃣ و 6⃣ قساوت و إماتۀ قلب...
✔️ نکته مهم: کثرت استفاده از اصطلاحاتِ دستگاه دانشی غیر معصومین علیهم السلام (که ناقص و قلیل است)، هژمونی و سلطه آن دستگاه را بدنبال خواهد داشت!
🗞جهت مطالعه کتاب؛«قلب و عروق»
https://eitaa.com/olgou_mashhad
مدرسه تمدنی بینات
#سرفصل_سوم ❓بیماریهای قلب( اختلالات درونی قلب)؛ 3⃣ نکته: * اشاره به برخی از اصطلاحات بیماریهای ر
سوال یکی از مخاطبین محترم؛
❓در بعضی از روایات آمده که برای همه بیماریها درمان وجود داره.
اما در بعضی روایات دیگه میبینیم که درباره بیماریهای لا علاج و دردهای بدون دواء صحبت کردن!
خب اینجا که یه حالت تناقض پیش آمد‼️
بالاخره کدوم درسته؟!🤔
👇👇👇
سلام و احترام خدمت شما بزرگوار
👌به نکته بسیار خوبی اشاره کردید
در ابتدا دو نکته رو خدمت شما عرض کنم که؛
1⃣ بهتر است تک تک این روایاتی که اشاره به درد های بدون دوا دارن رو تفصیلا بررسی کنیم تا بهتر بتونیم نتیجه گیری کنیم.
2⃣ در روایات داریم که هیچ مومنی نیست مگر اینکه به یک دردی در بدنش گرفتار هست و تا زمان مرگش باهاش همراه بوده و موجب کفاره برای گناهانش است...
و لذا مومنین که معصوم نیستند و چه بسا گناهانی ازشون سر بزنه و لازم باشه که برای پاکسازی آثار اون گناه از وجودشون، به یک دردهایی دچار بشن... و چه بسا اون درد تا آخر عمرشون باهاشون همراهی کنه تا لااقل از عقوبت و سختیهای موقع مرگ و بعد از مرگ راحت بشن...
✅ اما بحث اصلی؛
🔸یک قاعده کلی در رابطه با بیماریها داریم که حضرت میفرمایند:
لِکلِّ داءٍ دَواءٌ...(برای هر دردی، درمان وجود دارد).
اما باز از طرفی میبینیم که در حدود ۵،۶ دسته روایات آمده که اگر مثلا انسان از اون کار پرهیز نکنه و یا اون کاری رو که باید انجام بده ولی نده، گرفتار دردی میشه که لا دَواءَ لَهُ..!!
❗️خب اینجا ظاهراً در نگاه اول یک تعارضی بین این دو دسته روایات به وجود میاد( که یکی اطلاق داره و دیگری هم خاص هست).ضمن اینکه در ادامۀ بعضی از روایات دسته دوم( که میگن بعضی دردها بدون دواست)، اشاره شده به اینکه اون درد دوائی نداره مگر اینکه خدا بخواد... إلّا أن یُعافِی الله)
👈 اما چند احتمال اینجا خدمت شما عرض میکنم:
۱_ منظور از «داء لا دواء له»، سختی علاج و درمان و طولانی شدن مرض و بیماری هست. نه اینکه واقعا هیچ درمانی نداشته باشد!
۲_ احتمال داره که دوای اون بیماری در زمانی که حضرت اون روایت رو فرمودند، در دسترس نبوده باشه.
۳_ بر فرض عدم وجود دواء و دارو برای آن بیماری و درد، دعا که وجود دارد!
یعنی در روایات علاوه بر اینکه آمده: لِکُلِّ داءٍ دواءٌ... این هم آمده که: لِکُلِّ داءٍ دُعاءٌ... یعنی برای هر دردی علاوه بر دوا و درمان، دعا هم وجود داره!
لذا حتی اگر واقعا برای اون درد، درمان و دوائی وجود نداشته باشه، #دعا که هست!
حتی درباره دعا در روایات داریم که دعا در قضا و قدر انسان هم موثره.( چه برسه به بیماری انسان...)
✍ نتیجه گیری: دو احتمال اولی که خدمت شما عرض کردم، مؤیّدات روایی هم داره اما خب بازم خِلاف ظاهر اون روایاتی هست که میگن «داءٌ لا دَواءَ لَهُ».
لذا ممکنه دردهایی باشه که دواء نداشته باشه، اما به هر حال دعا براش وجود داره و با دعا ( اگر که خدا بخواد) میتونه اون درد و بیماری رو درمان کنه.
✔️ نکته آخر: قدر متیقّن از گرفتار شدن به درد بدون دواء، انجام اون عمل به صورت مکرر و زیاد است و طوری است که به انجامش عادت دارد! یعنی با صرفاً یک مرتبه انجام دادن اون کار، چه بسا فردی مبتلا به اون نوع درد نشه.
15.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تماشایی | افزایش حضور جنیان در زندگی مردم
⚡️یکی از ابزارهای دشمن برای حمله به مؤمنان استفاده از عوامل غریبه است.
🔰برای مقابله با عوامل غریبه دشمن، از اختلاط زندگی خود با جن و شیطان جلوگیری کنید.
✅مطالعه کتاب مس جن را برای ارتقای امنیت خودتان در این حوزه جدی بگیرید.
📚 کتاب اول مس جن + صوت
https://eitaa.com/olgou_mashhad
#بابــهفتمــفقهالمکاسب
⚡️بررسی مفهوم پسانداز از نظر «اسلام»
👌 دو نکته مهم در پرداختن به مفهوم پسانداز، توسعه معنایی و همچنین میزان حدّ و اندازه پس انداز است. طبق روایت امام صادق علیه السلام، ما چند نوع پسانداز داریم؛ ۱. پساندازهای خوب که «مال» هستند. ۲.پساندازهایی که در حد کنز هستند. ۳.پساندازهای سهگانۀ حرام!؛( مفهوم مال منجر به حرام، مفهوم مال منجر به هلاکت، مفهوم مال منجر به خروج از دایره ولایت اهل بیت...)
👌 اندازه و #مقدار_پسانداز هم امری مهم است که در نگاه کینز مورد غفلت واقع شده! چرا که؛ «مٰا مِن شَیءٍ إلّا و لَه حدٌّ یَنتهی اِلیه إلّا الذّکر..»/ المحاسن ج۲ ص۵۷۷). اما طبق فرموده بزرگترین اقتصاددان عالم (امام صادق علیه السلام) به مفضل بن عمر، #حدّ_مُجاز_پسانداز و ذخیرۀ سرمایه، چهار هزار درهم است. به عبارت دیگر؛ طبق دستهای از روایات، آن مقدار ذخیرۀ پولی که میتوان با آن به منزلۀ مال برخورد کرد و احکام و لوازمِ مالیت را (که مثلا ملکیت یا إباحه در تصرف دو نمونه از احکام مال است..) در آن جاری دانست، در حدود چهار هزار درهم است./ اما در صورت ذخیرۀ پولی بیش از این مقدار، آیا آن مقدار زاید از دایره مالیت و احکام آن خارج شده و داخل در #حدّ_کَنْز( یعنی حدّ ممنوعۀ پسانداز) میشود یا نه؟! جای بحث دارد!(فَتَأمّل).
👌پساندازِ مال در حدّ کنز و مال اندوزی، در قرآن و روایات به شدت مورد مذمت واقع شده و نسبت به آن وعدۀ عذاب داده شده است؛ بیآبرویی در دنیا( به جهت حریص بودن و بخل)، و عذاب اخروی... از جمله آنهاست.«سوره توبه آیات ۳۴ و ۳۵». در صورتی که ذخیره پولی، بیش از حد مُجاز باشد و به مقدار مثلا ده یا دوازده هزار درهم برسد، مشمول #حکمِ_کنز خواهد شد.( البته با توضیحاتی که بعداً خواهد آمد).../ چهار دسته روایات درباره تبیین حد ممنوعۀ کنز داریم: ۱. روایاتی که مطلق مالاندوزی (که بیش از مخارج زندگی معمول است) را کنز میداند.۲. روایاتی که بیان میکند هر مالی که حقوق واجب آن( مثل زکات) پرداخت نشود، کنز است. ۳. روایاتی که به حد مشخصی برای حد ممنوعۀ کنز اشاره کرده اند. ۴. دسته چهارم هم درباره عدم تعیین حد مشخصی برای کنز، تا قبل از ظهور است...
👌 با توجه به روایات، فرض پسانداز مطلوب و محل مصرف آن، دارا بودن خانوادۀ گسترده شامل؛ فرزندان فراوان، صلۀ رحم گسترده، اطعام و کمک به ایتام و فقراء محله و... است و با #تبیین صحیح این مفهوم (پسانداز)، درک مردم از مفهوم مال و مفهوم کنز ارتقاء پیدا کرده و زمینه را برای طرح مسأله سرمایه گذاری آن مال در قالب #انفاق (در مقابل نظریه پر چالش هدایت نقدینگی به سمت تولید صنعتی)، فراهم خواهد کرد.
📖 مرور جلسات قبل: جلسه اول/ جلسه دوم/ جلسه سوم/ جلسه چهارم/ جلسه پنجم
🗞جهت مطالعه کتاب؛«نظریه فقهی انفاق»
#انفاق
#مباحثات
📌مسجد مقدس جمکران | جمعه انتظار
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
اینفوگرافی الگوی پیشرفت اسلامی.jpg
6.09M
🗞 اطلاع نگاشتِ نقشه الگوی پیشرفت اسلامی / دی ماه ۱۴۰۳
❓معرفی فقه های نه گانه نقشه الگوی پیشرفت اسلامی در یک قاب
👌معرفی متنی فقه های نه گانه نقشه الگوی پیشرفت اسلامی
https://eitaa.com/olgou4/5964
#فقه_نظام
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#طبقه_بندی_جدید_دانش
https://eitaa.com/olgou4
#بابــهفتمــفقهالمکاسب
#نظریه_فقهی_انفاق
❓️مدیریت ریشه ای کنز (مال اندوزی)از نگاه ایات و روایات چیست؟
✍جدای از این که حضرات معصومین علیهم السلام پس انداز مالی را از بساطت خارج و از تعریف کینز از پس انداز عبور میکنند، مفهوم کنز را هم #توسعۀــمعنایی میدهند.
چون انسان ذاتا فقیر است، نمیتوان او را از داشتن کنز پرهیز داد و باید جهت درستی به آن داد.
ضمن اینکه بعد از توسعه معنایی، به وجه #پایداریــکنز نیز توجه میدهند.
👈 از مصادیق کنز پایدار (غیر مالی) به نمونه های زیر می توان اشاره کرد؛
🔸شهرت داشتن به خیر و نیکی
این که شما آبرودار و شناخته شده نزد مردم باشید کنز است. وقتی مردم به شما اعتماد دارند، کارکرد مالی نیز برای شما خواهد داشت./ اَلْمَعْرُوفُ أَنْمَى زَرْعٍ وَ أَفْضَلُ كَنْزٍ./ غرر الحکم و درر الکلم ج۱ ص۷۱
🔸علم
چون باعث میشود انسان سلطان و نفوذ پیدا کند. و محل رجوع دیگران خواهد شد و می تواند مشکل حل کند. العِلْمُ سُلْطان مَن وَجَدَهُ صالَ بِه وَ مَنْ لَم يَجِدْهُ صِيلَ عَلَيهِ./ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج۲۰، ص۳۱۹
🔸سکوت
انسان ساکت مورد محبت دیگران قرار خواهد گرفت. اَلصَّمْتُ كَنْزٌ وَافِرٌ.../ إِنَّ اَلصَّمْتَ يَكْسِبُ اَلْمَحَبَّةَ إِنَّهُ دَلِيلٌ عَلَى كُلِّ خَيْرٍ .../ من لا یحضره الفقیه ج۴ ص۳۹۶ /الکافی ج۲ ص۱۱۳
🔸شغل و حرفه
یادگیری حرفه باعث می شود دائم از آن پول برای انسان حاصل شود. حِرفَةُ الْمَرءِ كَنزُهُ./ نثر اللآلی ج۱ ص۶۲
🔸قناعت
از این رو که باعث می شود انسان خواسته هایش را تعدیل کند، گنج است. لاَ كَنْزَ أَغْنَى مِنَ اَلْقَنَاعَةِ.../ نهج البلاغه ج۱ ص۵۴۰
🔸ذکر لاحول و لاقوه الا بالله
مداومت بر این ذکر همّ و غمّ انسان را از بین می برد. هم و غم باعث پیری انسان شده و یکی از بیماریهای مهم قلب انسان است. يَا عَلِيُّ أَمَانٌ لِأُمَّتِي مِنَ اَلْهَمِّ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ لاَ مَلْجَأَ وَ لاَ مَنْجَى مِنَ اَللَّهِ إِلاَّ إِلَيْهِ.../ من لایحضره الفقیه ج۴ ص۳۵۲
🔸وجود خداوند
کسانی که ناپداری دنیا را می بینند، خداوند می فرماید من خودم جای کُنوز دنیا را برای آنها می گیرم... يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ/ فاطر آیه ۱۵)/ يَا كَنْزَ مَنْ لاَ كَنْزَ لَهُ../ اقبال الأعمال ج۲ ص۵۵۳
🗞جهت مرور جلسات گذشته: جلسه اول/
جلسه دوم/ جلسه سوم/ جلسه چهارم/ جلسه پنجم/ جلسه ششم
🗞جهت مطالعه کتاب؛«نظریه فقهی انفاق»
#انفاق
#مباحثات
📌مشهد مقدس | جمعه انتظار
https://eitaa.com/olgou_mashhad