✅ هماندیشی شبههپژوهی؛ «غدیر و حکمرانی اسلامی»
⭕️ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه:
1️⃣ 👤 آیت الله سید محمد غروی
🔷 غدیر؛ مسئله شیعی یا اسلامی؟
🗓 شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ ⏰ ۱۲ الی ۱۳
2️⃣ 👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی امیدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷غدیر و حکمرانی ولایی با رویکرد تطبیقی
🗓 یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ ⏰ ۱۲ الی ۱۳
3️⃣ 👤 دکتر سید حسین شرف الدین، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 غدیر و آسیبهای انحراف از آن در حوزه فردی و اجتماعی
🗓 دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ ⏰ ۱۲ الی ۱۳
🖥 پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ
🖇 pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🔰🔰شماره #جدید🔰🔰
شماره 1083 هفتهنامه پرتو👆
از صبح چهارشنبه 22 تیر ماه روی دکه مطبوعات کشور
@partosokhan_ir
🔰🔰شماره #جدید🔰🔰
شماره 1085 هفتهنامه پرتو👆
از صبح چهارشنبه 5 مرداد ماه روی دکه مطبوعات کشور
@partosokhan_ir
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴به یاد «حکیم مجاهد مدافع حرم»، شهید محمدامین کریمیان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پیکر پاک و مطهر شهید محمدامین کریمیان پس از شش سال چشمانتظاری به وطن بازگشت و تا چند روز آینده در شهر شهیدپرور بهنمیر به خاک سپرده خواهد شد. نام و یاد او شش سال است که بیش از پیش فضای دل آشنایان و دوستانش را روشن کرده است و «تربت پاک» او نیز زین پس «تا قیامت، مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان» خواهد بود.
شهید کریمیان، حکیمی جوان بود که افزون بر سرآمدی علمی و نظری در میان همکلاسیهای خود، در «حکمت عملی» و «فلسفه عملی جهاد و شهادت» نیز «به غمزه مسألهآموز صد مدرس» شد. «ادب»، «حجب و حیا»، «متانت در گفتار و رفتار»، «جدیت در درس و کار»، «امید به آینده»، «وظیفهشناسی و تکلیفمداری»، «عشق به اهل بیت»، «تیزهوشی»، «فطانت» و «خوشفهمی» از بارزترین ویژگیهای بارز شهید کریمیان بود.
او بسیار «کتوم و رازدار» بود. حتی دوستان و همکلاسیهایش نیز تا مدتها نمیدانستند که برای «دفاع از حرم و حریم اهل بیت» و «مبارزه عملی با ارباب جهالت مدرن» به سوریه میرود. وقتی که اولیای مدرسهای که در آن حجرهای داشت، دلیل غیبتهای مکرر و عدم حضور طولانیمدت او را جویا شدند و به او گفتند طبق مقررات مدرسه تو نمیتوانی در اینجا حجره داشته باشی، همه سختیها و مرارتهای پیدا کردن خوابگاه و حجرهای دیگر را به جان خرید اما حاضر نشد که راز غیبتهای گاه و بیگاهش را بگوید!
به او گفتم: چرا نمیگویی برای دفاع از حرم و مبارزه با حرامیان به سوریه میروی؟!
لبخندی زد و هیچ نگفت!
و البته چه درسهایی که در این سکوت و لبخند معنادارش بود.
او گمنامی را میپسندید اما خداوند او را تا ابد در فهرست «نامآوران جوان حوزههای علمیه» و از «نامآوران روحانی مدافع حرم» و از «افتخارات استان پرافتخار مازندران» قرار داد.
شب آن روز ماه رمضان سال ۱۳۹۵ که خبر شهادت او به ما رسید، در رؤیایی صادقه دیدم که با کمترین عبارتپردازیها، «تحقق عینی حکمت نظری و عملی» را به من و همه همکلاسیهای خود آموخت. در ابتدای جلسه، به عادت معهود و رسم مألوف خود، یکی از شاگردان را گفتم تا درس نهایة الحکمه روز گذشته را گزارش دهد. دیدم همگی با تعجب نگاه میکنند و میگویند جناب کریمیان درس را به شکلی واضح بر تخته کلاس نوشتهاند. وقتی تخته را نگاه کردم و نوشتههای او را دیدم، لحظاتی مات و مبهوت به آن خیره شدم و گفتم: کریمیان تو کی و از چه کسی اینها را آموختهای؟! باز هم لبخند ملیحی زد و هیچ نگفت!
به دانشپژوهان کلاس گفتم: «بچهها! این، همهی فلسفه و حکمت است! سخن دیگری وجود ندارد! این فوق نهایة الحکمه است! این «نهایة النهایه» است!»
خوشا به سعادت او که در سن جوانی و با تمام پاکی و قداست، «حکمت شجاعت» و «درس شهامت» و «فلسفه شهادت» را عملاً به همه ما آموخت.
روحش شاد و راهش پر رهرو باد. به امید شفاعتش.
eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
کتاب «انقلاب اسلامی وعالم معنا»؛ عوامل معنوی در پیروزی وتداوم انقلاب اسلامی
◀️جدید ترین اثر دکتر منوچهر محمدی به زودی منتشر می شود
خدای منان را شاکر و سپاسگذاریم که بر ما منت گذاشت تا در زمانی و در میان مردمی شریف و قهرمان بسر میبریم که شاهد پیروزی خون بر شمشیر و حق بر باطل باشیم و شاید آنچه را که ارزوی همه صالحان و حق جویان از بدو خلقت عالم و آدم بوده است باشیم. با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و آنهم به رهبری مردی از سلاله پیامبر اعظم و به حق نایب موعود آخرالزمان و همه انبیا و صلحا این ارزوی دیرینه تحقق یافت.
در شرایطی که این نگارنده در ظهور این پدیده بزرگ و تاریخی شگفت زده و انگشت به دهان قرار داشتم و در عین حال که مطالعات دانشگاهیم در رابطه با تحولات سیاسی - اجتماعی بویژه انقلاب ها معطوف بوده است وظیفه خود دانستم که نه تنها همه توش و توان خودم را مصروف خدمتگذاری به این انقلاب عظیم و امت ایثارگر نمایم بلکه با همه ضعف و ناتوانی علمی قلم به دست گرفته و در زمینه چرایی و چگونگی این انقلاب اندیشه نمودهو برداشت های خودم را به رشته تحریر در آورم.
اینک که دوران عنفوان جوانی را پشت سر گذاشته و سالهای کهولت خود را می گذارنم و با وجود اینکه متجاوز از بیست جلد کتاب در حوزه انقلاب اسلامی قلم فرسائی نمودم متوجه می شوم که نتوانستم آنطور که باید و شاید عظمت این انقلاب الهی را برجسته و نمایان سازم چرا که نه تنها این انقلاب عظیم الهی در محدوده مطالعات مادیگرایانه ما نمی گنجد بلکه باید به عجز و نا توانی خودم نیز در این رابطه اعتراف نمایم.
به قول حافظ:
پای ما لنگ است و منزل بس دراز دست ما کوتاه و خرما بر نخیل
اخیراً به این مسائله مهم پی بردم از آنجا که این انقلاب عظیم همه معیارها و ابزار های مادی را پشت سر گذاشته و اصولاً در قالب عالم ماده نمی گنجدو باید علل آن را در عواملی وسیع تر و گسترده تر همچون عالم معنا جستجو کرد و اگر علل و عوالم ماوراء طبیعت همچون امداد های غیبی نمی بود یقیناً این انقلاب با این اوصاف و شرایط نه به پیروزی می رسید نه می توانست با این همه دشمنی ها و خصومت ها تا کنون که بیش از چهل و سه سال از عمر آن می گذرد دوام بیاورد و قطعا در مقابل آن همه توطئه ها و لشکرکشی های جهانی مستکبرین عالم حتما و در همان دوران نونهالی به زانو در آمده و از میان رفته بود و امروز از آن انقلاب تنها خاطره ای مبهم باقی مانده بود.
ولی امروزه مشاهده می گردد بر عکس آنچه تحلیل گران مادی پیش بینی میکردند این انقلاب روز به روز شکوفا تر گسترده تر و قدرتمندانه تر گردیده و متقابلاً دشمناش را بویژه مستکبرین ابر قدرت عالم را به زانو درآورده و آنها را خوارو ذلیل کرده است.
با این تفاصیل متوجه می شویم که علل و عوامل پیروزی و تداوم این انقلاب را نمی توان در عالم ماده و با ابزار های مادی تجزیه و تحلیل وعلت یابی نموده بلکه باید با توجه به ماهیت دینی والهی انقلاب اسلامی علل و عوامل پیروزی و تداوم آن را در عالمی بزرگتر وگسترده تر که همان عالم معنا می باشد جستجو نمود.
نگارنده اگرچه از نظر دانش معنایی بسیار مبتدی و کم سواد بوده و میباشم با این اوصاف و با درک این نقیصه
علمی به خود جرئت داده تا به این حوزه مطالعاتی هم ورود کرده و با دانش مزجاۀ خودم در این اقیانوس عظیم و بی انتها وارد گردیده و شناوری کنم و از خدای بزرگ خواسته و می خواهم که این بنده حقیر و سراپا تقصیر خود را یاری نموده وهمانطور که در قرآن مجید فرموده است وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا
دست مرا گرفته و در جهت صراط مستقیم یاری فرمایید. انشالله.
آب دریا را اگرنتوان کشید – هم به قدر تشنگی باید چشید
وظیفه خود میدانم از دستیار محترم جناب حجت الاسلام دکتر حسین خدادادی که همواره همچون گذشته در تهیه این مجموعه با حوصله بی نظیری نظرات و توصیه های بنده را شنیده و مرایاری نموده است سپاسگذاری و تقدیر نمایم و همچنین از آیات الله اکبر رشاد و فیاضی که در کمک و راهنمایی و تشویق این جانب در ورود به این حوزه ناشناخته برای اندیشمندان علوم سیاسی ابراز محبت و تشویق نموده اند تشکر و قدردانی می نمایم و برای همه این عزیزان آرزوی موفقیت و بهروزی می نمایم.
بدیهی است از آنجا که این اولین اثر سیاسی است که با رویکرد معنوی به رشته تحریر در آمده است دارای مشکلات و خلاء های زیادی بوده و بی عیب و نقص نمی باشد و بدین وسیله از همه صاحب نظران در خواست می گردد که با نقد عالمانه خود بر اینجانب منت گذاشته و مرا یاری کنند تا چنانچه عمری باقی ماند در چاپهای بعدی کتاب بتوانم آن اشکالات را برطرف نمایم.
و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين.
منوچهر محمدی فروردین1401
🔈ایین تکریم شهید مدافع حرم حجت الاسلام والمسلمین محمد امین کریمیان
📅پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
▪️هیئت ثارالله، مدرسه مبارکه فیضیه
▪️هیئت رزمندگان قم، گلزار شهدا
▪️هیئت فاطمیون، مسجد مقدس جمکران
📅جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
▪️زیارت عاشورا، موسسه امام خمینی (ره)
▪️دعای ندبه، مسجد مقدس جمکران
▪️طواف شهید، حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام
▪️برنامه شیرخوارگان، حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام
👇
لازم به ذکر است این شهید مدافع حرم تازه تفحص شده و یک خیابان و مجتمع در محله ۸ پردیسان با نام ایشان مزین است
#پردیسانیها
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🏴 پیام آیت الله رجبی به مناسبت بازگشت پیکر مطهر طلبه شهید مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، شهید حجتالاسلام محمدامین کریمیان:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔲«مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً» (احزاب، 23)
خط سرخ شهادت باب و مسیری است که خداوند برای اولیای خاص خود گشوده است و شهادت غریبانه در دیار غربت هدیهای است که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به عاشقان خویش هدیه میدهد.
🔳 در ماه محرم و در ایام سوگواری سالار شهیدان پیکر مطهر شهید مدافع حرم اهلبیت (ع) و دانشآموخته حوزه علمیه قم و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به ایران اسلامی بازگشت.
🔲 روحانی مجاهدی که مدادالعلماء را به دماءالشهداء و دفاع فکری از مکتب اهلبیت (ع) را به مبارزه عملی در میدان دفاع از حرم اهلبیت (ع) پیوند زد.
🔳 این سرباز رشید حضرت بقیةاللهالأعظم (ارواحنا فداه) عروج ملکوتی و سفر من الخلق الی الحق را با آموختن درس عشق در حرم کریمه اهلبیت حضرت معصومه (س) آغاز و با ابراز وفاداری به عقیله بنیهاشم (س) و پابوسی حضرت علیبنموسیالرضا (ع)، در مقام قرب الهی و بهشت رفیع شهدای مدافع حرم میهمان اباعبدالله الحسین (ع) گردید.
🔲 آری اگر در ظهر عاشورا به هنگام نماز یاران باوفای امام حسین (ع) جسم خویش را سپر بلای اباعبدالله (ع) کردند، مدافعان حرم نیز جسم و جان خویش را سپر بلای حرم اهلبیت (ع) کردند تا دست حرامیان از این حریم مقدس کوتاه شود.
🔳 شهید کریمیان و همرزمانش درس مبارزه با اسلام آمریکایی و شجره خبیثه داعش را از مبارزه سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) با اسلام اموی و شجره خبیثه ابوسفیانی آموختند.
🔲 خون پاک شهید کریمیان و دیگر مدافعان حرم نه تنها شجره طیبه اسلام و مکتب اهلبیت (ع) را آبیاری کرد و توطئههای استکبار جهانی و صهیونیزم بینالمللی در اسلامهراسی و برادرکشی را خنثی ساخت بلکه هیمنه استکباری جهانی و مزدوران منطقهایاش را درهم شکست و جبهه مقاومت و نظام جمهوری اسلامی را سربلند و سرافراز ساخت.
🔳 این شهید عزیز که صدها مرتبه شهادت را افتخار خود میداند؛ در ولایتمداری، عشق و اعتقاد به اهلبیت (ع)، نورانیت، صفای باطن و بصیرت برای همه اقشار امت ما بهویژه روحانیت الگو و درسآموز است.
🔲 ملت و مسؤولان ما باید قدردان این شهید بزرگوار و خانوادههای بزرگوارشان باشند. شهیدی که در تکریم و بزرگداشت ایشان، علامه مصباح یزدی (قدس سره)، آن عالم ربانی و آگاه میفرماید: «اگر وظایف واجب دیگر نبود ما باید در اینجا غسل کنیم، احرام ببندیم و به بابل بیایم و آنجا عرض تسلیت کنیم.»
🔳 مجددا شهادت این شهید عزیز را به خانواده ایشان بهویژه پدر و مادر گرامیشان و همدرسان و همرزمان وی و مردم غیور بابل تبریک و تسلیت میگویم و از خداوند متعال حشر ایشان با اهلبیت (ع) و حشر ما با ایشان را خواستارم.
محمود رجبی
١۴٠١/٠۵/١١
📝 @mahmoodrajabi_ir
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
یادداشت حسین شریعتمداری//
حسین(ع) روی سخن با که داشت؟
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
۱- وقتی به آن صحرای داغ و تبدار رسید، عنان کشید، و اسب هم از حرکت ایستاد و قدم از قدم برنداشت. این بخش از صحرا با بخشهای دیگر آن که تاکنون پیموده بود، تفاوتی نداشت. همه جا پوشیده از ریگهای داغ و آفتاب خورده بود و آسمانی که از شدت گرما، رنگ دود گرفته بود. سوار، اما انگار چیز دیگری میدید که عنان میکشید! دست را سایبان چشمها کرده و به افق نگریست. پیرمردی به کنار ایستاده بود.
سوار روی به او کرد و پرسید؛ نام این سرزمین چیست؟ نام آن « غاضریّه» است. نام دیگری ندارد؟
این سرزمین را «نینوا» و «شاطی الفرات- شرق فراط» هم مینامند. همه آن نشانهها که او میدید و دیگران نمیدیدند، نشانههای همان سرزمینی بود که به او خبر داده بودند ... نامش اما، آن نبود. باز پرسید؛ نام دیگری ندارد؟ پیرمرد گفت: این سرزمین را «کربلا» هم مینامند. سوار آهی از ژرفای دل کشید و زیر لب زمزمه کرد: «أَرْضُ کَرْبٍ وَ بَلاَءٍ ... سرزمین اندوه و بلا» ... همان صحرایی بود که نام آن را از جدش رسول خدا(ص) شنیده بود و پدرش امیر مومنان(ع) در میانه سفر صفین در آنجا درنگ کرده، خاکش را بوئیده و بوسیده وگریسته بود، «ای خاک! چقدر خوش بویی! از تو مردمانی برمیخیزند که بیحساب به بهشت میروند. اینجا قربانگاه عاشقان شهیدی است که هیچیک از گذشتگان و آیندگان به مقام و منزلت آنها نمیرسند» ... اینجا همان جا بود که به او وعده داده بودند ... کاروان «خوش به نشان» آمده بود.
اینجا همان جاییست که قرار است بزرگترین و سرنوشتسازترین واقعه تاریخ بشر، بعد از بعثت رسول خدا(ص) رقم بخورد. سرنوشتسازترین رخداد بعد از بعثت پیامبر اسلام که اولین بود و قبل از قیام قائم آل محمد (ارواحنا له الفداء) که سومین است. قافلهسالار، فرمان فرود داد، بارها را بگشایید و خیمهها را برپا کنید، حسین(ع) میدانست که مقصد همین جاست و آن واقعه عظیم که خبر داده بودند، قرار است در همین وادی واقع شود... ۸روز بعد، دهم محرم (عاشورای) سال
۶۱ هجری آن واقعه بزرگ اتفاق افتاد و ...
۲ - بخشی از بیانات حضرت آقاست که میفرمودند « لُب و جوهر حادثه عاشورا این است که در دنیایی که همه جای آن را ظلمت و فساد و ستم گرفته بود، حسین بن علی(ع) برای نجات اسلام قیام کرد و در این دنیای بزرگ، هیچ کس به او کمک نکرد! حتی دوستان آن بزرگوار، یعنی کسانی که هر یک میتوانستند جمعیتی را به این میدان و به مبارزه با یزید بکشانند، هر کدام با عذری، از میدان خارج شدند وگریختند! ...ابن عباس یک طور، عبدالله بن جعفر یک طور، عبدالله بن زبیر یک طور، بزرگان باقیمانده از صحابه و تابعین یک طور... شخصیتهای معروف و نام و نشاندار و کسانی که میتوانستند تاثیری بگذارند و میدان مبارزه را گرم کنند، هر کدام یک طور از میدان خارج شدند.
این، در حالی بود که هنگام حرف زدن، همه از دفاع از اسلام میگفتند. اما وقتی نوبت عمل رسید و دیدند که دستگاه یزید، دستگاه خشنی است رحم نمیکند و تصمیم بر شدت عمل دارد، هرکدام از گوشهای فرار کردند و امام حسین(ع) را در صحنه تنها گذاشتند. حتی برای اینکه کار خودشان را توجیه کنند، خدمت حسین بن علی(ع) آمدند و به آن بزرگوار اصرار کردند که «آقا، شما هم قیام نکنید! به جنگ با یزید نروید» ... چرا اینگونه شد؟! بخوانید!
۳- بازهم به قول رهبر معظم انقلاب «مهمتر از درسهای عاشورا عبرتهای عاشوراست». درس گرفتن از عاشورا، دقت در گفتار و رفتار و سلوک عاشورائیان است ... از سیدالشهدا(ع) گرفته تا امام سجاد و ابوالفضل العباس و علیاکبر و قاسم بن حسن و ظهیر بن قین و حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه و حرّ و وهب و جون و ... تا زینب کبری -علیهمالسلام- و... گفتار و رفتار آنان در مواجهه با آن رخداد عظیم، میتواند و باید برای همه شیعیان و مخصوصاً همه کربلاییهایی که آن روز به کربلا نرسیدند و زمزمه «یا لیتنی کنت معکم» بر دل و زبان دارند، الگو و «درس» آموز باشد.