eitaa logo
رویای امت
342 دنبال‌کننده
601 عکس
383 ویدیو
8 فایل
ارتباط با من @Akhlaghim
مشاهده در ایتا
دانلود
هو الحکیم ✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت👇 یاد داشت هفتم ، طرح سوال دوم :چرا کیفیت جمعیت اولویت بیشتری دارد ؟ برای این سوال سه پاسخ قابل تصور است : 1️⃣ پ اول :جوامع متقدم بسیار بسته بودند امکان اختلاط فرهنگ های متضاد با یکدیگر به راحتی وجود نداشت ، بسیار سخت و به کندی اتفاق می‌افتاد به دلیل محدودیت های ارتباطی که این محدودیت تاریخی در دوران معاصر برداشته شده از گسترش سفرهای دریایی با اختراع قطب نما گرفته تا گسترش راه اهن سپس اتومبیل و هواپیما تا گسترش صنعت چاپ ، پیدایش رسانه‌های جمعی ، سینما ، تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت و جهان دیجیتالی امروز و اینده ، انفجار اطلاعات واژه کلیشه ای این قرن شده که مترادف با انقلاب ارتباطات است ، سرعت فزاینده و تحیر اور ارتباطاتی که حتی نمیشود امروز را با یک دهه قبل یا بعد مقایسه کرد، امکانات ارتباطی که تمام مرزهای طبیعی ، فرهنگی و حتی زبانی را از بین برده. 🔹در جوامع سنتی عمدتاً یک فرهنگ زمانی بر فرهنگ دیگر استیلا پیدا میکرد که مرزها شکسته میشد و جریان رقیب سلطه نظامی و سیاسی می یافت فلذا عنصر جمعیت و نیروی انسانی یا کمیت فاکتور بسیار مهمی برای حفظ مرزهای زمینی و الزاماً فرهنگی بود و متقابلاً ابزار سلطه ، در طول تاریخ ظاهراً فقط انبیاء این نظم و قاعده را گاهی بر هم زده اند که با نفوذ فکری از درون یک جامعه و تغییر در باورها دست به تغییر هویت ها میزدند . ⚡ حالا که میتوان بدون عبور از مرزهای زمینی و توصل به سلطه سخت در لایه های فرهنگی و فکری یک جامعه نفوذ و اعمال کنترل و مدیریت کرد یعنی نظم نوینی که میشود از درون جامعه همان نیروی خودی را علیه حاکمیت و فرهنگ بومی و ارزش های ان فعال کرد ، هر کمیتی ملاک نیست ، ممکن است همان کمیت نامطلوب موجب شکست جامعه شود چیزی که در گذشته امکان نداشت . 🔹جوامع ماقبل دوران مدرن جوامع یکدستی بودند ، برای مثال در دوران تمدن اسلامی با وجود برداشت ها و روایت های مختلف از اسلام هیچگاه شکاف عمیقی در یک بافت جمعیتی به وجود نمی امد ،خدای واحد کتاب واحد ، پیامبر واحد ، اعتقاد به معاد واحد ، ارزش های اخلاقی واحد و ... در کنار این بنیان های فکری ، فرهنگی و اعتقادی مشترک، احساس زندگی در یک تمدن برتر و سبک زندگی مترقی نسبت به جوامع دیگر ، همگی باعث میشد تا به این راحتی تحت تاثیر جوامع غیر مسلمان قرار نگیرند . و این مسئله با قوت و ضعف در جوامع دیگر مثلا در مسیحیان اروپایی نیز وجود داشت . 🔹 غلبه جمعیتی متعلق به یک روایت خاص از اسلام هم شکافی را به وجود نمی آورد فقط قدرت را بین جریان ها دست به دست میکرد و تنها راه غلبه بیگانه و تغییر فرهنگ سلطه نظامی بود همانطور که در بالا اشاره شد که افزایش جمعیت با هر روایتی موجب تقویت مسلمانان در مقابل تهاجم دیگران بود . اما همانطور که گفتیم اولا ضرورت جنگ از بین رفته و دوما جنگ های نظامی امروز نیزچندان متکی به نیروی انسانی نیست و در اینده این اتکا بسیار کمتر هم خواهد بود با توسعه جنگ ها به شکل گیم وار و عملیات از راه دور ... . دو پاسخ دیگر در پست بعدی https://eitaa.com/ommat_Dream/1128 ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
هو الحکیم ✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت👇 یادداشت هشتم ، طرح سوال دوم :چرا کیفیت جمعیت اولویت بیشتری دارد ؟ 2️⃣ پ دوم: نکته ی دیگر بحث تاثیر در انتخابات از طریق سازوکارهای دموکراسی و ورود به نهاد قدرت و قانون است . قبلاً گفتیم که سیاست تعدیل جمعیت ، در واقع تعادل جمعیت را به نفع انقلاب رقم زد و خطر این مسئله را تا حدی کم کرد اما نکته ی قابل تامل دیگر، سرنوشت متزلزل دولت ملت ها و قدرت اثر گذاری و نقش دولت در کنترل جوامع در اینده است. یک تحلیل از اینده این است که دولت ملت ها در اینده نه چندان دور به شکل امروزی وجود نخواهند داشت ، خیلی بدبینانه و ساده انگارانه هم به این تحلیل نگاه کنیم شاید بگوییم ساختار و فرم ان حفظ می شود اما کارکرد خود را از دست خواهد داد اتفاقی که همین حالا هم تا حدودی در بعضی لایه ها با گسترش شبکه های اجتماعی و استارتاپ ها پیش امده ‌و در حال سرعت گرفتن است. 3️⃣ پ سوم : همچنین پیش بینی می‌شود علارغم تصمیم نهاد های بین الملی در جهت یکدست سازی فرهنگ جهانی در آینده نزدیک در چهارچوب اسنادی مثل سند ۲۰۳۰ و ... اینده جهان به جای یک دست شدن به شدت متکثر خواهد بود ، رشد ارتباطات شبکه ای مجازی و جهانی نوعی آنارشیسم فرهنگی به دور از موقیعت مکانی فراهم میکند . 🔹ارزش های جهانی و شهروندان جهانی با روایت ها و گفتمان های متکثر جهانی ، تقابل روایت های خرد و کلان جهانی که تفسیرهای متفاوت از عالم و به طبع از مسائل ان دارند ، چیزی که بارقه هایی از ان را در ماجرای کرونا دیدیم ، گروهایی همفکر که همه جای عالم می شود پیدا کرد و عضو یک گروه هستند به لحاظ معنوی ، فکری و ... ، در این جنگ روایت ها ، یک روایت قوی میتواند قدرت و امکانی بیافریند که لزوماً متکی به کمیتی با یک کیفیت خاص جمعیتی خواهد بود . 🔺این پاسخ های تحلیلی یک تصور از اینده محتمل است . پاسخ اول https://eitaa.com/ommat_Dream/1127 ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
6.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 امتداد تفکری که یک قرن قبل، با نفی اصالتهای تاریخی و فرهنگی دست به تخریب بقیع زد را در این ویدئو ملاحظه بفرمایید. تفکری که از شهر، فقط کالبد و فن و تکنولوژی را می‌فهمد و هیچ فهمی از فرهنگ و هویت ندارد. شهری که در آن، رباتها نقش انسانها را بازی می‌کنند و انسانها نیز نه امکانی برای برقرای تعاملات و روابط انسانی دارند و نه اساسا در چنین شهر خالی از اصالتی، فهمی از اهمیت چنین روابطی می‌یابند. 🔹 شهری که در آن، هرچه هست فقط و فقط تکنولوژی است و تکنیکهای پیشرو و آوانگارد ساخت و ساز؛ اما به کلی خالی از هویت و اصالت و توجه به ابعاد انسانی شهر. شهر که نه، شرّی که در آن ماده و مادیت اصالت دارد و معنویت که هیچ، حتی از هویت هم هیچ نشانی نیست. آنهایی که نگاهشان به زندگی، فراتر از ابعاد صرفا مادی و فنیِ حیات انسانی باشد قطعا زندگی در چنین مکانی را برنخواهند تابید و فقط کسانی می‌توانند زیست در چنین جایی را ترجیح بدهند که "يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا: فقط ظاهری محسوس از زندگی دنیا را می‌شناسند" (روم/۷). @baladetayyeb
جلسه اول آینده مدرسه و شغل معلمی گفتگو با حجه الاسلام رفیعی طباطبایی.MP3
زمان: حجم: 7.21M
✅گفتگو با حجه الاسلام رفیعی طباطبایی درباره آینده مدرسه و شغل معلمی 1️⃣ از 2️⃣ در طول سالهای اخیر و بخصوص از هنگامه کرونا، یکی از موضوعات مورد علاقه ام، مساله بود. اصلا توجه به همین موضوع بود که مساله و را برایم پررنگ کرد. پژوهش های من درباره آینده، تکیه به یافته هایم در دارد. یعنی به دنبال این هستم که تحولات دنیای مدرن را رصد کنم و در این از فرصت استفاده کنم و تنور نظریه اجتماعی را گرم تر کنم. دوست دیرین و از همکاران پژوهشی من در این سالها بوده است. موضوع او است و به می اندیشد. در این دو جلسه کوتاه یک مرور اجمالی بر پروژه او از زاویه تحولات مربوط به و schooling داشتیم. گفتگوی بسیار خوبی بود و به وجد آمدم! بحث را در نقطه اوج آن خاتمه دادم تا خودتان با او و همکارانش قرار گفتگو بگذارید و با پروژه شان آشنا شوید. 👇👇 🆔 https://eitaa.com/s_h_taba ⚠️نمی دانم که چرا میکروفن من پس از آغاز قسمت اول گفتگو قطع شد و باقی مشارکت های بنده در گفتگو از میکروفن جلوی آقای طباطبایی ضبط شده و من اصلا متوجه این موضوع نشده بودم، لذا متاسفانه این گفتگوی خوب، با کیفیت مناسبی ضبط نشده است. حیف و صد حیف. تلاش کردم که کیفیت فایل را ارتقاء دهم و حاصل این شده است که می بینید! لینک جلسه دوم گفتگو 🆔 @social_theory
جلسه دوم آینده مدرسه و شغل معلمی حجه الاسلام طباطبایی.MP3
زمان: حجم: 7.93M
✅گفتگو با حجه الاسلام رفیعی طباطبایی درباره آینده مدرسه و شغل معلمی 2️⃣ از 2️⃣ در طول سالهای اخیر و بخصوص از هنگامه کرونا، یکی از موضوعات مورد علاقه ام، مساله بود. اصلا توجه به همین موضوع بود که مساله و را برایم پررنگ کرد. پژوهش های من درباره آینده، تکیه به یافته هایم در دارد. یعنی به دنبال این هستم که تحولات دنیای مدرن را رصد کنم و در این از فرصت استفاده کنم و تنور نظریه اجتماعی را گرم تر کنم. دوست دیرین و از همکاران پژوهشی من در این سالها بوده است. موضوع او است و به می اندیشد. در این دو جلسه کوتاه یک مرور اجمالی بر پروژه او از زاویه تحولات مربوط به و schooling داشتیم. گفتگوی بسیار خوبی بود و به وجد آمدم! بحث را در نقطه اوج آن خاتمه دادم تا خودتان با او و همکارانش قرار گفتگو بگذارید و با پروژه شان آشنا شوید. 👇👇 🆔 https://eitaa.com/s_h_taba ⚠️نمی دانم که چرا میکروفن من پس از آغاز قسمت اول گفتگو قطع شد و باقی مشارکت های بنده در گفتگو از میکروفن جلوی آقای طباطبایی ضبط شده و من اصلا متوجه این موضوع نشده بودم، لذا متاسفانه این گفتگوی خوب، با کیفیت مناسبی ضبط نشده است. حیف و صد حیف. تلاش کردم که کیفیت فایل را ارتقاء دهم و حاصل این شده است که می بینید! لینک جلسه اول گفتگو 🆔 @social_theory
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 طاغوت هنوز در ادارات ما هست/ بروکراسی غلط بالا به پایین را باید کنار بزنیم.‌ روح‌الله ایزدخواه، نماینده مجلس در برنامه بررسی «توسعۀ منطقه‌ای» : 🔸مطالبه فعالان و نخبگان از مجلس و دولت، باید این باشد که دست مردم را باز کنند و موانع حضور مردم را بردارند. 🔸همه منتظرند تا یک نفر در فلان دفتر سازمان برنامه و بودجه تصمیم بگیرد یک کار بشود یا نشود. این بروکراسی، طاغوتی است. 🔸اوایل انقلاب، امام فرمود طاغوت هنوز در ادارات ما هست و منظور ایشان همان بروکراسی حاکم بر ادارات بود. @dr_izadkhah
هدایت شده از بیداری ملت
🔹آقای رییسی عزیز نگذارید آن سیاه چادر عشایر به موزه برود!!! اسکان عشایر،مهاجرت به شهر،قرق بی حساب وکتاب،ترویج بومرگردی بجای دامداری سنتی فرهنگ بومی عشایر را تضعیف خواهد کرد @sadaghe_sabz
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رویای صادقه آقای شهردار و سفارش حاج قاسم به ایشان در عالم رویا! @baladetayyeb
دوستی گفت ای عاقل بنگر «افزایش سن بازنشستگی» دست پخت کدامین طایفه است . من نیز نظر کردم و بدیدم بازنشستگی دستپخت آن شهریاریست که آدمی را به استخدام گرفت و بر سرنوشت او چیره گشت ! ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: 🔺اگر نظام اسلامی نتواند و تكامل تاريخ را بر اساس دين تعريف كند، را هم نمی‌تواند تعریف کند. 🔺توسعه را كه نتوانست تعریف کند، نمی‌تواند را برای خودش اثبات بكند. 🔺حق سرپرستی را كه نتواست اثبات بكند، واضح است که چشم دانشجو به دست و دهان ديگران خواهد بود. ۱۳‌۷۵٫۳٫۲۴ ☑️ @AndisheMonir
هو الحکیم 🔺زنان الگو یا الگوی زنان !!🔻 1️⃣از2️⃣ 🔹از ابتدای انقلاب بحث زن تراز انقلاب بحث داغ و پرچالشی بوده تا امروز که یک سال و اندی از جنبش زن، زندگی، ازادی میگزرد ... در گفت‌وگو ها ، مناظرات ، ارائه ها و ... در تعریف از زن تراز ، سه طیف تصور میشود که دو تای ان نفی و سومی به عنوان زن الگو معرفی میشود : ۱_زن مدرن و غربی با طیف های مختلف ان از فمنیست ها و ... زن مستقل ، نیروی کار ، دارای حقوق مساوی با مرد ، نیمه برهنه و ... زن توسعه دهنده gdp ۲_زن تصویر شده دوم ، زن سنتی عامی کم سواد یا بی سواد پر حرف دم کوچه نشین ، خانه دار ، شوهر دار و بچه دار ، زن منزوی از اجتماع و ... ۳_ زن سومی که معرفی و تایید میشود زن خانه دار اما نه خانه نشین ، شوهر دار اما نه تحقیر شده ، بچه دار اما نه بیسواد و از همه مهمتر حاضر در اجتماع، محجبه ، شهید پرور و مبارز ، اهل سیاست ، دانشمند، گاها شاغل و ... او همچنان که خانه را به شکل اکمل اداره میکند در بیرون هم قله های موفقیت را در مینوردد . ⭕اسیب شناسی زن سوم : برای معرفی این الگو هربار مستند ساز ، خبرنگار ، روشنفکر دینی ، سخنران و ... سراغ زنی میرود که توانسته همه اینها را در خود جمع کند یا یکی از اینها را به نحو اعلایی به انجام برساند در کنار حفظ خانواده ... بدیهی است زنی که چند شهید را با افتخار تقدیم راه حق میکند قهرمان است ، زنی که فعالیت اجتماعی و همسرداری ، فرزند اوری ، سیاست ورزی و ... را درآمیخته و با موفقیت پیش میبرد یک قهرمان است ، اما ... ⚡ایا این مدل جنگیدن با زندگی را میتوان نسخه همگانی دانست و استثنا را به کل تامیم داد ؟ به نظر این تعریف ها الگویی برای زیست زنانه ارائه نمی‌دهد ، بلکه معرفی اراده هایی مافوق مرد و اهنین از یک زن است که بر شرایط و سختی ها ... فائق آمده، نه الگویی مناسب برای زیست مومنانه زن! ⁉️الگوی زیست مومنانه زن در جامعه اسلامی چگونه است ؟ ✨وقتی ان شیرین دهن چنین گفت که ای فاطمه تو مسئول خانه ای و علی بیرون از خانه منظورش چه بود ؟ فاطمه سیاست ورز و سیاست فهم بود ، اما سیاست مدار ، صاحب منسب و حکم و حکمران چطور؟! شرایط زمانه اقتضا نمیکرد ؟ یا سنگ اسیاب خانه از محور می افتد(نه اینکه ان بانوی عالم چنین توانی ندارد بلکه میخواهد الگویی همگانی ارائه دهد نه نسخه‌ای خاص)؟ ❓ایا حضور لحظه به لحظه زن در اجتماعات و جامعه لازم است یا اثر گذاری مداوم او ؟ ❓ایا عاملیت زن لزوماً با حضور او محقق میشود یا گاهی شرایط اقتضای حضور میکند ؟ حضور زن در خانه یعنی حضور باقیه خانواده و غیاب او یعنی پراکنده شدن خانواده ... خانواده با زن شکل میگیرد ...خانواده ای که مهمترین رکن و نهاد جامعه ایمانی و سالم است . خانواده هم ظرفی دارد به نام خانه... سوال : ❓ایا این خانه ان خانه🏡 است ؟که این خانواده ان خانواده باشد ؟ ❓ایا این خانه امکان عاملیت و اثرگذاری به زن میدهد؟ ❓وقتی میگوییم زن خانه دار ایا چیزی در خانه مانده که بدارد ؟ ✨ حکمت قدیم از تدبیر منزل و سیاست مُدن می گفت ، زن خانه را تدبیر میکرد و مرد سیاست کل را جامعه با دو سیاست زنانه و مردانه اداره میشد، در خانه مرد هم در خدمت زن است و در بیرون ، خانواده در خدمت به جامعه ... البته ایرادی که تحت عنوان مرد سالاری از خانواده سنتی گرفته میشود بخشی در همین عدم اختیار زنان در محیط خانه و دخالت های مردانه و سرکوب زن بود . 🔹اما اگر منصفانه به گذشته بنگریم ، صرفاً این زن سنتی نبود که بی سوادی اش باعث میشد نتواند اموزش های لازم را به فرزندان ، محبت را در خانواده ، کرامت نفس به اعضا و ارامش برای همسر ، اثر گذاری اش بر جامعه در ساحت سیاست و ... رقم بزند، بلکه مرد خانه هم از بی سوادی ، ناپختگی و عصبیت رنج می‌برد ... برای مثال فرزندان میتوانند اموزش های عام و ابتدایی را در خانه بگذرانند ، حالا کدام انتخاب بهینه است مادری که برای فرزندانش معلم است یا زنی که در مدرسه با انگیزه دریافت حقوق... فرزندی که در محیط و فرهنگ خانواده با محبت مادر اموزش میبیند یا بچه ی مقررات محور روی نیمکت های زمخت با اهداف از بیرون تایین شده ... بگذریم حرف در باب آموزش بسیار است حتی اموزش میتواند در ابعاد محله با مدریت زنان شکل بگیرد . ⭕زن شاغل در بیرون از خانواده در جهت منافع کدام نظم ، کدام طبقه و کدام الگو قرار میگیرد . لینک قسمت دوم https://eitaa.com/ommat_Dream/1140 ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
هو الحکیم 🔺زنان الگو یا الگوی زنان !!🔻 2️⃣ از 2️⃣ ⭕زن شاغل در بیرون از خانواده در جهت منافع کدام نظم ، کدام طبقه و کدام الگو قرار میگیرد . وقتی حرف از این است که چرا زن خانه دار احساس بودن ، سرزندگی و هدفمندی نمیکند؟ ، باید پرسید که چرا موقعیت اثرگذاری او را چنان تهی و دایره ان را چنان تنگ کرده ایم که خود زن هم دیگر در ان جا نمیشود . ⭕از سوی دیگر نظم اجتماعی و اقتصادی مدرن همه چیز را در بیرون از محیط خانه و خانواده تعیین و تعریف کرده و جایی برای خانواده نمیگذارد حتی فعل و انفعالات درون انرا غیر بهینه میداند و نقشی برای ان قائل نیست . متور حرکت این جامعه رقابت است ، فلذا هرکس هر انچه را دارد به میدان می اورد تا مزیتی برای برنده شدن یا تاب اوری در رقابت و بیرون نیفتادن از گردونه داشته باشد ، مرد مردانگی و قدرتش را و زن ، زنانگی و جنسیتش را ... حتی نوع کنش های اجتماعی زنان ارتباط تنگاتنگی با الگوی زیست زنان دارد. الغرض ✅ زن سنتی نیاز به مطالعه و تامل بسیار بیشتری دارد در مواجه با زن مدرن ، خواسته اثر گذاری و حق مشارکتش را باید به رسمیت شناخت . زن مجاهد انقلابی هم نقطه اوج یک زن است . اما هیچکدام از اینها الگویی برای زیست مناسب زنان متکثر جامعه به جهت مطلوبیت های جامعه دینی نیست . لینک قسمت اول https://eitaa.com/ommat_Dream/1139 ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream