فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کفشدوزک ها نقش بسیار موثری در کنترل آفات شته و پسیل پسته دارند، جمعیت بالای کفشدوزک ها در باغات پسته با تغذیه از پوره های پسیل پسته، باعث کنترل طبیعی این آفت می شوند. بالتوری و زنبور پسیلافاگوس نیز از حشرات مفید و شکارگر پسیل هستند. کاربرد سموم پرخطر که باعث از بین بردن حشرات مفید می شوند به هیچ وجه توصیه نمی شود.
✅ تغیر پارادایم در کنترل افات کشاورزی به جای استفاده از سموم که هم اثرات منفی زیست محیطی دارند هم از جهت سلامتی انسان و هم از این جهت که حشرات مفید را هم از بین میبرد الزامیست و راهکار جایگزین نه حذف حشرات بلکه تقویت حشرات مفید که از حشرات مضر تغذیه میکنند است .
برای اینکار باید تحقیقات صورت بگیرد مثلا چه عاملی باعث افزایش حشرات مفید در زمین کشاورزی میشود .
برای مثال ما میدانیم کدام محصول چه افاتی دارد و حشره دفع ان کدام است در این الگو از چند روش میشود استفاده کرد :
۱_ پرورش حشره در یک محیط ایده آل
(مانند پرورش کفش دوزک و زنبور تریگوکراما که تجربه موفق داشته )
۲_ شناسایی و کشت گیاهانی که مستعد جذب حشرات مفید هستند متناسب با نوع محصول
۳_ ایجاد تله در زمین کشاورزی برای شکار حشره مورد نظر نه حذف همه انها با استفاده از سموم شیمیایی (تله نوری برای حذف پروانه گوجه فرنگی ... )
و روش های طبیعی دیگری که حتی کارآمد تر از سموم هستند و مهم تر اینکه ، غیر از کارامدی در سال کشاورزی ، اثرات مفید دراز مدتیست که بر جای میگزارد و هرساله جمعیت افات را کمتر کرده و کشاورزی را آسانتر و بسیار کم هزینه تر میکند بدون اثار سوء سموم شیمیایی
#کشاورزی_سالم_کم_هزینه
✍️ مهدی اخلاقی
@Dream_ommat
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
♦️در اسلام اصالت با کار است!
🔹در فقه نوعی عقد معامله داریم به نام "شرکت وجوه" تعاریف مختلفی(۱) گفته شده اما حد وسط همه تعاریف این است که شخصی صرفا بواسطه آبرو و اعتبار اجتماعی بدون انجام کار یا گذاشتن سرمایه و شراکت در سود و ضرر بخشی از سود معامله سهم او شود. فقها این معامله را باطل و درآمد حاصل از آن را حرام میدانند.
🔸همچنین در احادیث از معامله "تلقی رکبان" نهی شده؛ مشهور حکم به کراهت و بعضی حکم به حرمت داد(۲) در این معامله که نوعی دلال بازی است افراد قبل از اینکه تجار و صاحبان اجناس وارد شهر شوند به استقبال می آمدند و اجناس را سریع میخریدند و به قیمت بیشتر داخل شهر میفروختند! در این مساله سهم عمده کار توسط کشاورز و تاجر انجام شده بود اما سود از آن فرد واسطه میشد.
🔹در حوزه اقتصاد اسلامی بین متفکرین مسلمان بحثی جدی وجود دارد در نسبت کار و سرمایه،در جایی که روی منابع اولیه(نه کالای تولیدی)مثل زمین و معدن و...کار انجام شود در این صورت ارزش افزوده(سود) برای کیست کارگر یا صاحب سرمایه؟ در اینجا اختلاف نظر وجود دارد بعضی مثل شهیدمطهری و آیت الله سبحانی سود را برای سرمایه و کار هر دو میدانند بعضی چون شهیدصدر و شهید بهشتی سود را صرفا برای کارگر به عنوان تولیدکننده می دانند.بر اساس نظر دوم(۳)در این حالت ارزش افزوده برای کارگر هست و ابزار کار و...باید کارگر اجاره اش را به صاحب ابزار بدهد نه بالعکس آنگونه که در نظام اقتصادی کاپیتالیسم رقم میخورد. در این حالت هم حد مشترک هر دو نظر این است که در نسبت کارگر و سرمایه کارگر از سود نهایی شریک است چون کار اصالت دارد و در ردیف ابزار به حساب نمی آید و کارگر نیز صرفا اجیر نیست دقیقا بر خلاف تلقی رایج امروز جامعه که در حال رقم خوردن است.
🔸بیش از این مویدات دیگر نیز میشود اضافه کرد که حاصل همه آن این حرف بنیادین است که بر خلاف مکتب سرمایه داری در اسلام کار واحد اول ملکیت و محلل سرمایه است. همانگونه که شهیدصدر بعد از تجمیع موارد مختلف خروجی اجتهاد و نظریه پردازی ش را اینگونه بیان میکند:" اجرت مشروع در نظریه اسلامی بر پایه کار استوار است."(۴) مرحوم حائری شیرازی در جزوه" در اسلام پول نباید کار کند" و امام موسی صدر در کتاب "رهایت های اقتصادی" به مساله اصالت کار در اسلام به تفصیل پرداخته اند.
🔹 رهبر انقلاب امروز در جمع کارگران کوتاه به این مساله بنیادین اشاره کردند: "از نگاه اسلام، درآمد باید ناشی از سعی و کار و تلاش باشد؛ بنابراین پولها و ثروتهای بادآورده، واسطهگری، سوداگری، دلالبازی، رشوه، ویژهخواری به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است."(۵)
🔻امروز در جامعه ما بخش قابل توجهی از عقب ماندگی در عدالت و فاصله طبقاتی ناشی از غفلت درباره این نظریه بنیادین و سیاست گذاری مبتی بر آن است. "نظریه اصالت کار" علاوه بر تحق عدالت اقتصادی و رفع تبعیض؛ زمینه پویایی و حرکت که لازمه پیشرفت و تولید است را در جامعه فراهم میکند.
✍ #محمدامین_رضایی
۱:تحريرالوسيلة، امام خمینی ره ،ج۱،ص۶۲۴؛ جواهر الکلام ج۲۶، ص۲۹۸
۲: جواهرالکلام،ج۲۲ص ۴۷۰
۳،۴:شهید صدر، کتاب بارقه ها،ص۱۵۶
۵: سخنزانی در جمع کارگران۹/۲/۱۴۰۲ eitaa.com/m_amin_rezai/3347
@m_amin_rezai
رویای امت
این روزها این جمله بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران مکرر دیده میشود «حجاب میراث مادرهاست »
در کنار تصویر زیبایی از مرتب کردن حجاب یک دختر بچه توسط مادر
نمیدانم چرا الگوی ما در امر به معروف و کلا مسائل فرهنگی شده تبلیغات تجاری !
بزارید این جمله شهرداری تهران را کامل کنم حجاب میراث مادرهاست همانگونه که بی حجابی میراث مادرهاست .
اگر استثنا ها را کنار بگذاریم که بلاخره انسان مختار است و محیط و تربیت نمیتواند لزوما جبر بیافریند اما عموما انهایی که امروز کف خیابان کشف حجاب میکنند یا مادرانی بی حجاب یا بی اعتقاد به حجاب دارند
امروزه حتی پیر زنان روستایی نیز به دختران و عروسانشان میگویند ما قدیمی ها نمیفهمیدیم چادر سر میکردیم شما راحت باشید ، این را بارها شنیده ام ، چرا چون اساسا اثار سوئی از بی حجابی و رفتن به سمت ازادی پوشش در ذهن ندارند .
همه چیز بسیار زیباست احتمالا در تلویزیون جمهوری اسلامی دیده که پزشک دهکده بدون روسری و حجاب چقدر زن فداکار ، ایثارگر و موفقیست و جامعه چقدر شاد است !
چه ساده دل مادر روستایی که فریب صدا وسیمای جمهوری اسلامی را خورده و حتی نمیداند سانسور چیست ، همانطور که نفهمید اوشین کیست !
از اینکه بگذریم این مدل امر به معروفیست که سالهاست دنبال میکنیم ولی نتیجه چندانی گرفته نمیشود ، اینکه یک خانم مومن و عفیف با یه لبخند دروغین و دادن گل به مکشفه ها ترویج حجاب کند و خنده های مصنوعی!
حتی اگر اینکار خوب باشد چقدر بی ذوغ و غیر خلاقانه و تکراری اینکار را میکنیم .
بی حجابی یک منکر است و فهم من این است که منکر اجتماعی را تذکر میدهند و به منکران لجوج نمیشود ابراز علاقه کرد .
واقیعیت این است که ما از زنان بی حیا و عشوه گر خیابانی احساس خطر میکنیم برای ، حیا ، عفت و غیرت ،
برای چشمان پاک مردانمان ، برای سست شدت نهاد مقدس خانواده ، برای دختران و پسران اینده سرزمینمان که یا ازداج نخواهند کرد یا امکان ازدواج نخواهند داشت ، از سقط جنین ها و حرامزادههای قطعی آینده به خاطر همین روند ها
ما احساس خطر میکنیم و خنده ما واقعی نیست از سر استیصال است و غیر واقعی بودن ان برایمان درد و حتی برای طرف مقابل منزجرکننده
ما احساس خطر میکنیم همانطور که از گسترش تروریسم ، قتل ، ناامنی ، تجاوز ، سرقت و ... احساس خطر می کنیم .
احتمالاً این لحن تند به نظر برسد اما باور کنیم جامعهای که بعد از هدایت مسیر بازگشت را طی میکند نیاز به انذار دارد نه مهربانی های بی مزه
روح احادیث نبوی پر از رحمت و عطوفت است که دارد دعوت میکند اما روح کلام مولا در نهجالبلاغه و غررالحکم تشر و انذار است ، چون با جامعه ای طرف است که مسیر بازگشت را طی میکند .
قران در کنار ایات بهشت ایات جهنم هم می اورد ،
پیشنهاد چیست ؟!
پیشهناد این است که در تصویر حجاب شعار #زن_زندگی_ازادی بگزارید و در کنار ان تابلو شعار #زن_برهنگی_جنایت را بلد کنید و این جنایتی که برهنگی در غرب و سایر کشور ها بر سر جوامعشان اورده اند را نشان دهید آمار ها را بیاورید ، آمار هایی که بسیاری از طرفداران جریان ازادی پوشش را تکان میدهد یا حداقل همه مردمی که نا اگاهند را علیه انها بسیج میکند ،
دلها را به جای همدلی با این جریان به مقابله با انها بکشانید .
در این زمین بازی مهاجم باشد نه مدافع همانطور که رهبری به درستی گفتند در مسئله زن رویکردمان به تمدن غرب تهاجم است نه دفاع ...
چند روز پیش در تاکسی فردی از این اعتراضات حمایت میکرد و انرا ذیل نارضایتی های اقتصادی تعریف میکرد
گفتم برادر من، اگر شما یک شعار اقتصادی در این جریان دیدی سلام مارا برسان دوما من هم مثل شما اعتراض به وضعیت اقتصاد دارم شما یک مطالبه صحیح اقتصادی داشته باشید من هم با شما کف خیابان خواهم امد ، فساد اقتصادی که با ترویج فساد اخلاقی در جامعه از بین نمیرود بلکه تشدید میشود ،
سوما شما میدانید غایت این ازادی پوشش که از ان دفاع میکنید کجاست .
غایتش جامعه فرانسه است که ازدواج با محارم را قانونی کرد ، کشور های بسیاریست که بیش از پنجاه درصد جمعیتشان حرامزاده اند ، کشورهای بسیاری که به همجنس گرایی رسیده و تبلیغ پدوفیلی میکنند ، کشورهایی که عمده بکارت دختران توسط افراد خانواده برادر یا پدر برداشته میشود ، کشور هایی که چیزی از خانواده باقی نمانده ، از خانواده های اجاره ای در ژاپن تا وزارت تنهایی در انگلیس و ...
تابلو های شهری را از بدیل حجاب پر کنید هنوز جامعه شرم و حیا دارد اما اگاهی ندارد ، درفضای مجازی انقلابی ها گوششان از این خبرها در غرب پر است اما این مردم عادی و مخالفان حجاب در شبکه های ما نیستند و اکثرا بی اطلاع هستند از این عمق فساد در جهان به اصطلاح آزاد .
رویای امت
شاید اگر مردم با سیاهی این شعار های دروغین ازادی آشنا شوند خودشان سعی در مقابله با این جریان بکنند ،
یا حداقل اگر همدلی مردم عادی که اکثراً تحت تاثیر رسانه و بهشت سازی تمدن غربی هستند و نمیدانند که اروپا قاره زنازادگان است از این همدلی با اغلیت فرقه زن زندگی ازادی برگردد و همین که افکار عمومی همراه ما باشد به جای اینکه علیه ما ، کار بسیار اسانتر و راه هموار میشود برای مقابله با این جریان .
همچنان که بنده در گفتوگوی که در بالا ذکر شد مخاطب کاملا از موضع مخالفت کوتاه امده و در فکر فرو رفت و این حجم از فساد اخلاقی و اجتماعی در غرب را نمیتوانست هضم کند .
پانوشت: قطعا به این مسئله واقفم که این تهاجم به کل بنیانهای تمدن غرب باید شکل بگیره نه صرفاً مسئله فرهنگ،
از اقتصاد ، ساختارها و معماری و جهت تکنولوژی گرفته تا فلسفه و اساس ساینس ...
و این را هم متوجهم که همین فرم های غربی محتوا و فرهنگ متناسب خودش را تولید میکند .
اما پرداختن به زیر بنا نباید ما را از پرداختن به رو بنا و اعمال فوریت ها بازبدارد .
همانطور که استاد میرباقری در یک تقسیم بندی مبتکرانه فساد را در سه سطح
اقامه، اشائه و ارتکاب شرح دادن و اقامه و سپس اشائه را مقدم با بر خورد مرتکب فحشا دانستند اما متأسفانه ما در هرسه سطح کم کاریم و البته کارنابلد و تعارفگر
✍️مهدی اخلاقی
@ommat_Dream
جامعه ازادی پوشش را میپسندد چرا که نمیداند پس از روزهای خوش به ظاهر ازادی و عشوه گری های خیابانی چه عاقبت شومی در انتظار جامعه است ...
همانطور که کارخانه را پذیرفته و نمیداند چه ظلم بزرگی در حق نیروی کار و بر سر جامعه در چرخه تولید، توزیع و مصرف می اورد .
شهرهای عمودی را میپسندد چرا که نمیداند این شهرها چگونه انسان را از اخلاق و خانواده و نشاط تهی، و کت بسته برده نظام سرمایه سالار میکند .
او عواقب تکنولوژی غربی راهم نمیداند .
البته ماهم تمایزاتمان را مشخص نکرده ایم .
و به جای انداختن توپ در زمین تمدن رقیب در لاک دفاعی فرو رفته ایم .
در اقتصاد هم وضع همین است .
متاسفانه این یک رویکرد منفعل است که در هر حوزه خودش را به نحوی نشان میدهد .
جامعه را تحت ولایت کفر میبریم و میخواهیم تولی به ان نداشته باشد .
✍️ مهدی اخلاقی
@ommat_Dream
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
🎉 سومین دوره #رایگان معرفی زیستشهرهای نوین مولّد 🎉
الگویی ارزان و امکانپذیر، برای حل مشکلات #مسکن، #اشتغال، #جمعیت و احیای #سبک_زندگیِ خانواده محور، شاداب و سالم ایرانی 🏡🛠👷♂️👨👩👧👦
حالا میتونید در این دوره به شکل #رایگان ثبتنام کنید👇👇
B2n.ir/zistshahr3
B2n.ir/zistshahr3
✅ بصورت #مجازی (آفلاین)؛ با امکان شرکت از سراسر کشور
✅ بصورت فشرده در 5 ساعت
✅ همراه با اعطای #گواهی پایان دوره از طرف اندیشکده زیستشهر
⏱ مهلت ثبتنام: 15 اردیبهشت ماه
در کانالمون هم عضو شوید👇
📌https://eitaa.com/shipaa
تقاضای مؤثر
و رونق اقتصادی
حضرت امیر علیه السلام:
((فان فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق)).(6)
در عدالت گشایش است و آن که عدالت را برنتابد ستم را سخت تر یابد.
برسد به اقایونی که برای گشایش اقتصادی دستمزد کارگر را پایین نگه میدارند .
در حالی که حضرت گشایش را در عدالت میداند .
کاش این جماعت ساینس پرست مقدس نما ، کمی این تئوری های نازله یشان را به دین عرضه میکردند به جای اینکه دین را به ان عرضه کنند.
✍️ مهدی اخلاقی
@ommat_Dream