eitaa logo
💎 انس با نهج البلاغه💎
604 دنبال‌کننده
2هزار عکس
297 ویدیو
17 فایل
تربیت شدگان امیرالمؤمنین علیه السلام ، سربازان امام عصر عج الله هستند . زیرا امام عصر به سیرهٔ امیرالمومنین عمل خواهد کرد . ادمین : @onsbanahj
مشاهده در ایتا
دانلود
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ ( رحمة الله علیه ) متن صد و سی و شش 🔰 در باب اثبات صانع و استدلال به عجائب صنع و سایر صفاتِ خداوند 🔸 مردی به امام صادق علیه السلام گفت: ای فرزند رسول الله مرا بر خدا دلالت و رهنمائی کن که او چیست؟ زیرا صاحبان جدال بر من بسیار شده اند و مرا حیران و سرگردان نموده اند. 🌸 حضرت به آن مرد فرمود: 🍀 ای بنده خدا هرگز بر کشتی سوارشده ای؟ 🔸 گفت: آری. 🌸 فرمود: آیا شده که کشتی بشکند در جایی که نه کشتی ای باشد که تو را برهاند و نه شنائی که تو را بی نیاز گرداند؟ 🔸 گفت: آری. 🌸 فرمود: آیا در آنجا و در آن زمان دلت باین رسیده که چیزی از چیزها قادر است بر اینکه تو را از ورطه هلاکتت برهاند؟ 🔸 گفت: آری. ✅ فرمود: این همان خدائی است که قادر بر نجات دادن است در جایی که هیچ نجات دهنده نیست و فریاد رسنده است در جایی که فریاد رسنده ای نیست. ______________________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۳ ، بخشی ازحدیث ۱۶ ، صفحه ۴۱، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۷ ( رحمة الله علیه ) متن صد و سی هفت 🔰 در باب اثبات صانع و استدلال به عجائب صنع و سایر صفاتِ خداوند 🔻 ابن بی العوجا به امام صادق علیه السلام گفت : 🔸 چه چیز خدا را منع کرده است از آنکه از برای خلق خود ظاهر شود و ایشان را به سوی عبادتش بخواند تا از ایشان دو نفر با هم اختلاف نکنند و چرا از ایشان مستور مانده و پیغمبران را بسوی ایشان فرستاده که اگر به خودی خود متوجه ایشان می‌شد برای ایمان به او نزدیک تر بود. 🌸 امام صادق علیه السلام به من فرمود: ◀️ وای بر تو و چگونه از تو مستور شده آنکه قدرتش را در نفس تو به تو نموده 🍀 تو را موجود ساخته و هیچ نبودی و وجود نداشتی و بزرگت کرده بعد از آنکه کوچک بودی 🍀 و توانائیت داده بعد از آنکه ناتوانی داشتی و ناتوانیت داده بعد از آنکه توانائی داشتی 🍀 و بیمارت کرده بعد از آنکه تندرست بودی و تندرستت کرده بعد از آنکه بیمار بودی 🍀 و خشنودیت نموده بعد از آنکه خشم داشتی و خشمت داده بعد از آنکه خوشنود بودی 🍀 و اندوهت داده بعد از آنکه شادی داشتی و شادیت داده بعد از آنکه اندوه داشتی 🍀 و دوستیت داده بعد از آنکه دشمنی داشتی و دشمنیت داده بعد از آنکه دوستی داشتی 🍀 و عزمت داده بعد از آنکه سستی داشتی و سستیت داده بعد از آنکه عزم داشتی و دل بر آن گذاشته بودی 🍀 و خواهشت داده بعد از آنکه ناخوشی داشتی و کراهتت داده بعد از آنکه خواهش داشتی 🍀و رغبتت داده بعد از آنکه ترس داشتی و ترس داده بعد از آنکه رغبت داشتی 🍀 امیدواریت داده بعد از آنکه نومید بودی و نومیدیت داده بعد از آنکه امیدواری داشتی 🍀 و آنچه در خیالت نبوده به خاطرت آورده و آنچه معتقد تو بوده از ذهنت دور ساخته ↩️ و پیوسته قدرت خدا را که در نفس من بود بر من می‌شمرد و همه آن چیزی بود که من آن را دفع نمی توانستم نمود تا آنکه گمان کردم که به زودی خدا بر من ظاهر شود! . ______________________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۳ ، بخشی ازحدیث ۱۸ ، صفحه ۴۳، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۸ ( رحمة الله علیه ) متن صد و سی و هشت 🔰 در باب اثبات صانع و استدلال به عجائب صنع و سایر صفاتِ خداوند 🌸 امام صادق علیه السلام خطاب به ابن ابی العوجا فرمود: 🔻 ای عبد الکریم تو را وضوح و روشنی بیفزایم. 💰 مرا خبر ده که اگر با تو کیسه باشد که گوهرها در آن است پس گوینده به تو گوید که آیا در این کیسه دیناری هست و تو بودن دینار را در کیسه نفی کنی و بگوئی که دینار در آن نیست ↩️ پس گوینده به تو گوید که دینار را از برایم وصف کن و تو به صفت آن عالم نباشی و ندانی که آن چیست ✍ آیا تو را روا باشد که بودن دینار را در کیسه نفی کنی و حال آنکه تو نمی دانی؟ 🔸 گفت: نه. ✅ فرمود: این عالم از کیسه بزرگتر و درازتر و پهن تر است پس شاید که در عالم صنعتی باشد از آنجا که توصفت صنعت را از غیر صنعت نمی دانی 🔹 پس عبد الکریم منقطع و مغلوب شد و بعضی از اصحابش به سوی اسلام اجابت کردند و بعضی با او باقی ماندند. __________________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۳ ، بخشی ازحدیث ۲٠ ، صفحه ۴۷ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۹ ( رحمة الله علیه ) متن صد و سی ونه 🔰 در باب اثبات صانع و استدلال به عجائب صنع و سایر صفاتِ خداوند 🔻 از امیر المؤمنین علیه السلام از اثبات صانع پرسیدند. 🌸 فرمود: 🔸 پشکل شتر بر شتر 🔸و سرگین خر بر خر دلالت می‌کند 🔸 و جای پا دلالت می‌کند بر راهرو. ✅ پس آسمان بلند به این لطافت ✅ و زمین پست به این غلظت ✅ چگونه بر خداوندِ لطیفِ خبیر دلالت نمی کند؟! _________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۳ ، حدیث ۲۷ ، صفحه ۵۵ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱٠ ( رحمة الله علیه ) متن صد و چهل 🔰 در باب توحید و نفی شریک و معنی واحد ، احد ، صمد و تفسیر سوره توحید 🔸 هشام بن حکم گفت : به امام صادق علیه السلام گفتم: 🔸 دلیل بر اینکه خدا یکی است چیست؟ 🌸 فرمود: اتصال تدبیر و تمامیت صنع 🌹 چنان که خدای عزّ و جلّ فرمود: 📗 «لَوْ کانَ فِیهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا. » { اگر در آنها [زمین و آسمان] جز خدا، خدایانی [دیگر] وجود داشت، قطعاً [زمین و آسمان] تباه می‌شد. } انبیاء/۲۲ ______________________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۶ ، حدیث ۱۹ ، صفحه ۲۲۹ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۱ ( رحمة الله علیه ) متن صد و چهل و یک 🔰 در باب نهی از تفکر در ذات خداوند و خوض ( اندیشیدن ) در مسائل توحیدی ، و اطلاق شیئ به خداوند 🌸 امام باقر علیه السلام فرمود: 🔸 مردی به امیر مؤمنان علیه السلام گفت: ▪️ آیا ممکن است پروردگار ما را طوری وصف کنی که محبت ما به او بیشتر و شناخت ما نسبت به او افزون تر شود؟ 🍀 امام خشمگین شد و در میان مردم خطبه خواند و در ضمن سخنان خویش فرمود: ✅ ای بنده خدا! تو باید صفاتی را بجویی که قرآن، تو را به آنها راهنمایی کرده است ✅ و نیز صفات و ویژگی‌هایی که رسول خدا صلی الله علیه و آله پیشتر ذکر کرده است؛ ✅ پس او را امام و راهنمای خود قرار ده و از نور هدایت او روشنایی بجو؛ زیرا آن نعمت و حکمتی است که به تو داده شده است، پس آن چه را به تو اعطا شده است درک کن و سپاسگزار باش. 💥 چیزهایی که شیطان تو را مجبور کرده است بدانی، ولی قرآن دانستن آنها را بر تو واجب نکرده و در سنت پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و ائمه هُدی علیهم السلام نیز اثری از آن وجود ندارد، ✅ علم آنها را به خداوند سبحان واگذار کن ✅ و بزرگی خداوند را با عقل خود اندازه نگیر که در آن صورت نابود خواهی شد. 🍀 ای بنده خدا! بدان که راسخین در علم، آنهایی هستند که خداوند آنها را از وارد شدن در پرده‌های پنهان غیب، بی نیاز گردانیده است. 🍀 بنابراین، آن اموری که پشت پرده‌های غیب نهان است و ایشان تفسیر آن را نمی دانند، جملگی می‌پذیرند و می‌گویند «آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا» -. آل عمران / ۷ - {ما بدان ایمان آوردیم، همه از جانب پروردگار ماست} 🍀 خداوند هم اعتراف آنها را به ناتوانی از پرداختن به چیزهایی که بر آن احاطه علمی ندارند، ستوده است و عدم تعمق آنان در اموری که آنها را مکلّف به تحقیق در آن نکرده است، «رسوخ» نامیده است. __________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۹ ، حدیث ۱ ، صفحه ۲۵۸ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۲ ( رحمة الله علیه ) متن صد و چهل و دو 🔰 در باب نهی از تفکر در ذات خداوند و خوض ( اندیشیدن ) در مسائل توحیدی ، و اطلاق شیئ به خداوند 🔸 زندیقی از امام صادق علیه السلام پرسید: 🔸 حقیقت ذات خداوند متعال چیست؟ 🌸 حضرت فرمود: ✔️ او چیزی است بر خلاف همه چیزها، ↩️ از اینکه می‌گویم او «"شی ء" » است ↩️ اثبات معنایی واقعی را بفهم، ↩️ و نتیجه بگیر که او دارای شیئیت حقیقی است، ✅ ولی نه جسم است ✅ و نه صورت، ✅نه محسوس می‌شود ✅ و نه با حواس پنجگانه ادراک می‌گردد، ✅ نه اوهام او را درمی یابند ✅ و نه زمان‌ها از او می‌کاهند ✅ و نه دگرگونش می‌سازند. __________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۹ ، حدیث ۲ ، صفحه ۲۵۸ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۳ ( رحمة الله علیه ) متن صد و چهل و سه 🔰 در باب نهی از تفکر در ذات خداوند و خوض ( اندیشیدن ) در مسائل توحیدی ، و اطلاق شیئ به خداوند 🌸 از امام جواد علیه السلام سؤال شد: 🔸 آیا جایز است گفته شود: خدا شیء (چیزی) است. 🍀 فرمود: آری او را از دو حد 🔹 یکی حد تعطیل 🔹و دیگری حد تشبیه ✅ بیرون می‌برد. __________________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۹ ، حدیث ۹ ، صفحه ۲۶٠ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۴ ( رحمة الله علیه ) متن صد و چهل و چهار 🔰 در باب نهی از تفکر در ذات خداوند و خوض ( اندیشیدن ) در مسائل توحیدی ، و اطلاق شیئ به خداوند 🔸 محمد بن عیسی بن عبید گفت: 🌸 امام رضا علیه السلام به من فرمود: ↩️ اگر به تو گفته شود آیا خدای عزّ و جلّ شیء (چیزی) است یا شیء (چیزی) نیست، تو چه می‌گویی؟ 🔸 به آن حضرت گفتم: خدای عزّ و جلّ خودش را به عنوان شیء (چیزی) ثابت نموده 📗 در آنجا که می‌فرماید: «قُلْ أَیُّ شَیْ ءٍ أَکْبَرُ شَهادَةً قُلِ اللَّهُ شَهِیدٌ بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ» -. انعام / ۱۹ - {بگو: «گواهی چه کسی از همه برتر است؟ » بگو: «خدا میان من و شما گواه است. } 🔸 و می‌گویم که خدا چیزی است نه چون چیزها زیرا که در نفی شیء بودن از او ابطال و نفی او است. ✅ حضرت به من فرمود: راست گفتی و درست یافتی. 🌸 بعد از آن امام رضا علیه السلام فرمود: 🔻 مردم را در توحید سه مذهب است؛ 1⃣ یکی نفی 2⃣ و دیگری تشبیه 3⃣ و سوم اثبات بدون تشبیه. ⛔️ پس مذهب نفی جایز نیست ⛔️ و مذهب تشبیه روا نباشد زیرا که خدای تبارک وتعالی چیزی به او شباهت ندارد ✅ و راه درست در طریقه سوم باشد که اثبات بدون تشبیه است. _____________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۹ ، حدیث ۱۹ ، صفحه ۲۶۳ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۵ ( رحمة الله علیه ) متن صد وچهل و پنج 🔰 در باب شناخت خداوند به خودش 🍀 عبدالعظیم حسنی علیه السلام خطاب به امام هادی علیه السلام فرمود : 🌹 ای پسر رسول خدا، می‌خواهم دینم را بر شما عرضه کنم که اگر پسندیدید بر آن ثابت بمانم تا خداوند عزّ و جلّ را ملاقات نمایم. 🌸امام علیه السّلام فرمود: ای ابا القاسم، [عقایدت را] عرضه بدار. 🍀 گفتم : عقیده دارم که 🔸خدا یکی است و مثل و مانندی ندارد، 🔸 بیرون از حدّ ابطال و حدّ تشبیه است، 🔸 جسم نیست و صورت و عرض و جوهر ندارد، 🔸بلکه او ایجادکننده اجسام، صورتگر صورتها، آفریننده عرضها و جوهرهاست، 🔸او پروردگار همه چیز است و مالک و خالق و پدید آورنده آنهاست، 🔸حکیمی است که کار زشت انجام نمی دهد 🔸 و در آنچه باید انجام دهد، اخلال نمی کند. 🍀حضرت علیّ بن محمّد علیهما السّلام فرمود: 🔻 ای ابا القاسم، ✅ به خدا سوگند، این [عقاید] دین خداست که آن را برای بندگانش پسندیده است، پس بر آن ثابت قدم باش. 🤲 خداوند تو را در دنیا و آخرت به سخن حقّ [عقیده بر ولایت اهل بیت علیهم السّلام] ثابت بدارد. ______________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۱٠ ، بخشی از حدیث ۳ ، صفحه ۲۶۹ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۶ ( رحمة الله علیه ) متن صد و چهل و شش 🔰 در باب شناخت خداوند به خودش 🔸 ابن عباس گفت: یکی از بادیه نشینان خدمت پیغمبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت: 🔸 یا رسول اللَّه چیزی از عجایب علم را به من تعلیم کن. 🌹 حضرت فرمود: ↩️ در رأس علم چه کردی که از غرائب آن سؤال می‌کنی؟ 🔸 آن مرد گفت: رأس علم چیست یا رسول اللَّه؟ 🌹فرمود: ✅ معرفت خدا ، حق معرفتش. 🔸 اعرابی گفت: معرفت خدا حق معرفتش چیست؟ 🌹فرمود: ✔️ اینکه او را بشناسی بی مثل و مانند و همسان ✔️ و اینکه او یکی است و یگانه ✔️ و اول و باطن ✔️و اول و آخر ✔️که نه همتا دارد ✔️و نه نظیر ✅ و این حق معرفت او است. ______________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۱٠ ، حدیث ۴ ، صفحه ۲۶۹ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۷ ( رحمة الله علیه ) متن صد و چهل و هفت 🔰 در باب شناخت خداوند به خودش 🍀 سلمان فارسی رضی الله عنه در حدیث طویلی ورود جاثلیق را با صد نفر از نصاری به مدینه ذکر می‌کند 🍂 و اینکه جاثلیق چیزهایی از ابو بکر پرسید و او جواب نداد 🌸 و بعد از آن به سوی امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام راهنمائی شد و از آن حضرت چند مسأله پرسید که حضرت جواب فرمود. 🔻 و از جمله آنچه از آن حضرت پرسید این بود که گفت: 🔸 مرا خبر ده که خدا را به واسطه محمد شناختی یا محمد را به خدا شناختی؟ 🌸 علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود: ✅ من خدا را به محمد صلی الله علیه و آله نشناختم ✅ و لیکن محمد را به خدای عزّ و جلّ شناختم ↩️ در هنگامی که او را آفرید و اندازه‌ها را از طول و عرض در او احداث فرمود، ✅ پس به استدلال و الهامی از خدا شناختم که محمد تدبیر شده و مصنوعی است که خدا او را با اراده خویش تدبیر فرموده و ساخته، ✅ چنان که طاعت خود را به فرشتگان الهام نموده و خود را به ایشان شناسانیده بی مانند و چگونگی. ______________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۱٠ ، حدیث ۹ ، صفحه ۲۷۴ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj