☀️☀️☀️
✔️ #حکمت_ها
🍃حکمت ۲۲ :
🔹 وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَي .
قال الرضي : و هذا من لطيف الكلام و فصيحه و معناه أنا إن لم نعط حقنا كنا أذلاء و ذلك أن الرديف يركب عجز البعير كالعبد و الأسير و من يجري مجراهما .
🔸و درود خدا بر او فرمود: ما را حقي است اگر به ما داده شود، وگرنه بر پشت شتران سوار شويم و براي گرفتن آن برانيم هر چند شب روي بطول انجامند.
(اين از سخنان لطيف و فصيح است، يعني اگر حق ما را ندادند، خوار خواهيم شد و بايد بر ترك شتر چون بنده بنشينيم.)
👉 @mynahj
🌑🌒🌓🌔
🌒🌓🌔
🌓🌔
🌔
#حکمت22
1⃣: لطفاً این حکمت را توضیح دهید، یعنی انسان برای گرفتن حقش خواری را تحمل کند؟
✍ #حکمت22 یا مربوط به ماجرای سقیفه است یا شوراى شش نفره عمر براى انتخاب خلیفه سوم.
🔰لذا اشاره به مسئله خلافت دارد که حق مسلّم اهل بیت و امیر مؤمنان على(علیه السلام) بود.
✳️مى فرماید: «ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزادیم) وگرنه (همچون اسیران و بردگانى خواهیم بود که) در عقب شتر سوار خواهیم شد، هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد»
⚜با توجه به این که در متن عربی «اعجاز» جمع «عَجُز» به معناى پشت و «سُرى» به معناى سیر شبانه است سه معنا برای #حکمت22 قابل فهم است:
🔴 اگر حق ما به ما داده نشود همچون بردگان و اسرا که بر تَرک و عقب شتر سوارشان می کنند، خوار خواهیم شد.
🔴 اگر حق ما را به ما ندهند به زحمت و مشقت فراوان خواهیم افتاد همان گونه که شخص ردیف دوم به هنگام سوار شدن بر شتر چنین حالى را خواهد داشت.
🔴اگر ما به حقمان نرسیم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرموده پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صبر مى کنیم و براى گرفتن حق خویش دست به شمشیر نخواهیم برد.
♻️اما می توان هر سه تفسیر را با هم در مفهوم کلام امام جمع کرد:
⭕️به این معنا که اگر ما را از حق خود محروم سازند هم ما را به خوارى مى کشانند و هم به زحمت و مشقت مى افکنند و هم مدت طولانى ما را از حقمان محروم مى دارند و به فرمان پیغمبر اکرم ناچاریم صبر کنیم.
⬅️ همان گونه که تاریخ این واقعیت را نشان داد که دشمنان امام هفتاد سال بر فراز تمام منابر در سراسر جهان اسلام آن حضرت را لعن مى کردند و فرزندانش را در کربلا به خاک و خون کشیدند و خاندان او را به اسارت کشاندند و آنچه از دستشان بر مى آمد از ظلم و ستم بود روا داشتند ولى آنها صبر کردند، تا این شب تاریک و سیاه و ظلمانى برطرف شود و البته باور ما این است که پایان این شب سیاه و ظلمانى همان ظهور مهدى موعود خواهد بود.
📢این #حکمت از معدود جملاتی است که به نظر می رسد که سید رضی ره صرفا از جنبه ادبی فوق العاده اش آن را انتخاب کرده نه از حیث معارف آن لذا نیازی نیست ما به بررسی آن وقت بگذاریم.
#نکته:
⚠️در این #حکمت حضرت کنایه از حق خلافت خود می زنند که بعد از رسول مکرم اسلام، ظالمانه غصب شد و این حق شخصی و فردی نبود.
🔴از طرفی هم نهج البلاغه و هم سایر کتبی که سیره و زندگانی مولا را نقل کرده اند اثبات می کنند که حضرت با وجود همه ظلمهایی که به شخص و شخصیتشان شد باز هم برای بقای اسلام و حفظ وحدت، از حق خود بزرگوارانه گذشتند...
⏪پس در حقوق شخصی اگر گذشت منجر به ظالم پروری نمیشود ، مقتضای #تربیت_نهج_البلاغه_ای بخشش است.
⏪ولی اگر حق جنبه اجتماعی و عمومی و از همه مهمتر جنبه شرعی دارذ، تا جایی که پیگیری حق از طریق قانون باشد و منافات با مصلحت بالاتری مانند وحدت امت نداشته باشد، خوب و حتی لازم است...
2⃣:این حکمت آیا شاهد تاریخی دارد ؟
3⃣:این تلاش سخت درباره همه افراد و همه انواع حقوق مصداق پیدا میکند ؟
4⃣:مگر حق را نباید دنبالش رفت وگرفت پس چطور امام فرموده اند «اگر ندهند بر پشت شتران...»
5⃣: توضیحی که سید رضی داده اند پایین این حکمت درست است که نوشته اند اگر حق مارا ندهند خوار خواهیم بود؟
#جواب:
✳️ توضیح سید رضی ذیل این حکمت اصولاً با سیاق جمله امیرالمومنین سازگار نیست؛
⭕️زیرا حصرت در این حکمت در مقام بیان دو مطلب به هم پیوسته اند:
🔴نخست اینکه حق حکومت ، حق ما بوده و هست اگرچه از ما گرفتند و غصب کردند.
🔴ثانیاً :اگر این حق را به ما برگردانند که هیچ وگرنه ما دست بردار نیستیم و برای رسیدن به حق خود هر سختی را به جان می خریم همانند کسی که سختی بر ترک شترسوار نشستن و طی کردن راه طولانی را با همین اوضاع به جان میخرد تا به مقصد برسد.
💢زیرا امامی که از خلافت کنار زده شده ولی پیگیر حق خود هست شبیه کسی است که پشت شتر سواری نشسته و با او قدم به قدم و لحظه به لحظه همراه است و با همه سختیهایی که نشستن در ترک شتر از درد و تکان های شدید دارد و با همه تلخی ای که بر ترک شتر نشستن از نظر منزلت اجتماعی دارد .
⚜زیرا معمولا ارباب جلو می نشیند و عبد در پشت سر او اما رها نمی کند تا بالاخره به مقصد می رسد.
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌔
🌓🌔
🌒🌓🌔
🌑🌒🌓🌔
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
جلسه سوم قرائت و آموز ش قرآن کریم توسط استاد حاج محمد رضا رضا علی دایر گردید و آیات ۸ تا ۱۱ سوره حجرات تدریس گردید و مفاهیم محتوایی آیات توسط ایشان شرح داده شد . 👇👇
برای_خدا_.m4a
8.87M
#شب_آرزوها #استاد_شجاعی
🌙باید یه مُهندسِ واقعی بشی
و هِرَمِ آرزوهات رو بریزی پایین،
و دوباره از نو بچینی....
✔️حالا، شب آرزوها ؛
اول از همه،
میخوای از خدا چی بخوای؟
@mynahj
🔰تبیین شباهت دوران ما با دوران حکومت امیرالمومنین(علیه السلام)
(قسمت-اول)
#حفره_های_امنیتی
⁉️در حفظ نظام اسلامی، مراقب کدام حفرههای امنیتی باشیم؟
✳️حضرت زهرا سلامالله علیها در خطبهی فدک سه عامل را برای به انحراف کشاندن حاکمیت نبوی بر میشمرد؛
⭕️۱. کینهها و دشمنیهای پنهان
⭕️۲. پوسیده شدن فرهنگ دینی در بین مردم
⭕️۳. سر برآوردن رهبران پنهان
🔴پس از رحلت پیامبر اسلام، عدهای حاکمیت دینی را به انحراف کشاندند و آن را به نفع خود تصاحب کردند، این اتفاق همانند همهی اتفاقات اجتماعی دارای زمینههایی بود که حضرت زهرا در این خطبه به آن زمینهها اشاره میکند.
🔻۱-دشمنیهای پنهان؛
⚠️به هر اندازه که مردم یک جامعه، از ساختار و یا متولیان یک حاکمیت، دشمنی به دل داشته باشند، اقتدار آن حاکمیت، کمتر و احتمال براندازی آن بیشتر میشود.
⏬از این رو یکی از شگردهای جنگ نرم برای براندازی یک حاکمیت:
🔹پر کردن دل مردم از بغض و کینه نسبت به کارگزاران و متولیان آن است.
🔹عصبانیکردن مردم
🔹جریحهدار کردن احساسات مردم...
همگی میتواند حاکمیت را به شیب براندازی بیاندازد.
⏪وجود نفوذیهایی که میخواهند به عزت اجتماعی مردم لطمه بزنند و یا احتیاجات آنها را گرو بگیرند تا باعث به وجود آمدن دشمنیهای پنهان علیه آن حاکمیت شود و زمینه را برای براندازی فراهم کند نیز در همین راستاست.
📢حضرت در #نامه15 در قالب نیایش با خدا پیش از آغازجنگ چنین عرضه می دارند:
⚠️خدایا دشمنى هاى پنهان آشکار، و دیگهاى کینه در جوش است، خدایا به تو شکایت مى کنیم از اینکه پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم در میان ما نیست، و دشمنان ما فراوان، و خواسته هاى ما پراکنده است.
«پروردگارا بین ما و دشمنانمان به حق داورى فرما که تو از بهترین داورانى»
↩️ادامه دارد...
🖊حمیدرضا مهدوی ارفع
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@mynahj
┗━━━🍂━━
🔰تبیین شباهت دوران ما با دوران حکومت امیرالمومنین(علیه السلام)
(قسمت-دوم)
#حفره_های_امنیتی
⁉️در حفظ نظام اسلامی، مراقب کدام حفره های امنیتی باشیم؟
🔻۲- پوسیده شدن لباس دین؛
⚠️تکیهگاه هر حکومت دینی، پذیرش آن دین و التزام عملی مردم جامعه، به آن دین است از این رو اگر التزام مردم نسبت به دین از بین رفت، پایهی اصلی آن حاکمیت نیز فرو ریخته و زمینهی براندازی آن فراهم میشود.
⏪لذا یکی از شگردهای جنگ نرم برای براندازی یک حاکمیت دینی، #مبارزه کردن با آن دین و کشاندن مردم به رفتارهای غیردینی است.
⛔️به عنوان مثال: اگر مردم به رفتارهای دور از حیا عادت کنند دین نیز از بین خواهد رفت زیرا کسی که حیاء ندارد دین ندارد در نتیجه با گسترش بیحیایی، میتوان دین را در بین مردم تضعیف و به دنبال آن، حاکمیت دینی را برانداخت؛ عدهای برای براندازی جمهوری اسلامی، همین مسیر را پیش گرفتهاند.
🔰در #خطبه129 می خوانیم:
📣بندگان خدا! شما و آنچه از این دنیا آرزومندید، مهمانهایی هستید که مدتی معین برای شما قرار داده شده است؛ بدهکارانی که مهلت کوتاهی برای پرداخت دارید .
🔹همه اعمال شما حفظ می شود . چه بسیارند تلاشگرانی که به جایی نرسیدند و زحمتکشانی که زیان دیدند!
🔹در روزگاری هستید که خوبی به آن پشت کرده، می گذرد و بدی بدان روی آورده، پیش می تازد و طمع شیطان در هلاکت مردم بیشتر می گردد .
🔹هم اکنون روزگاری است که ساز و برگ شیطان تقویت شده، نیرنگ و فریبش همگانی و به دست آوردن شکار برای او آسان است . . .
🔹کجایند خوبان و صالحان شما؟ کجایند آزاد مردان و سخاوتمندان شما؟ کجایند پرهیزکاران در کسب و کار؟
🔹فساد آشکار شد، نه کسی باقی مانده که کار زشت را دگرگون کند و نه کسی که از نافرمانی و معصیت باز دارد .
🔹شما با چنین وصفی می خواهید در خانه قدس الهی و جوار رحمت پروردگاری قرار گیرید؟
🔹نفرین بر آنان که امر به معروف می کنند و خود آن را ترک می نمایند و نهی از منکر کنند و خود مرتکب آن می شوند...
↩️ادامه دارد...
🖊حمید رضا مهدوی ارفع
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@mynahj
┗━━━🍂━━
🌷#شهیدان_زنده_اند
🇮🇷 شاهدسوم مسافر ملکوت
💐 شهید حجت الاسلام
محمد زمان ولی پور
👇👇
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
✨میلاد #امام_جواد علیه السلام✨
هر کس به زمانه سر سپارد به «جواد»
کــار دو جهــان وا بگــذارد به «جواد»
از سـاحت«ثـامن الحُجَج»فیض بَـرَد
از بس که«رضا»علاقه دارد به جواد
✨ میلاد امام جواد علیه السلام مبارک✨
✨ @mybahj
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨#مدح_امام_جواد_ع ✨
قلب عوالم گر در این ایام شاد است
از یمن میلاد جواد ابن الجواد است
ما لذت هر جود را با او چشیدیم
ورنه به ظاهر مرد بخشنده زیاد است
وقتی کرامت های او بی حد و مرز است
بازار حاتم های این عالَم کساد است
هر کوچک این قوم خود مردی بزرگ است
در پنج سالی او امامِ اعتقاد است
در کاظمینِ او شود هر اشک، لبخند
زیرا برای شیعیان باب المراد است
روی نیاز ما به سمت بی نیاز است
بر حاجت ما او اجابت را نهاد است
مشهد اگر نزدیک باشد بستِ طوسی
راه ورود ما فقط باب الجواد است .
#علی_اصغریزدی
✨🌸 @mynahj
امام جواد علیه السلام : ديدار برادران مايه سلامتى و رشد عقل است ؛ اگرچه بسيار اندك باشد .
🌸 ولادت با سعادت #امام_جواد علیه السلام بر شیعیان مبارک باد .
☀️ @mynahj