eitaa logo
دانشکده علوم قرآنی بجنورد
321 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
278 ویدیو
221 فایل
اطلاعیه های رسمی دانشکده علوم قرآنی بجنورد 💢 آموزش 💢 دانشجویی فرهنگی 💢 روابط عمومی 💢 پژوهش و کتابخانه 💢 فناوری و ... آدرس : بلوار امام علی (ع) - انتهای خیابان شهریار - بعد از مجتمع مسکونی الغدیر شماره تماس: ۰۵۸۳۲۲۸۹۳۶۴ فکس : ۰۵۸۳۲۲۸۹۳۶۳
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ اختتامیه سیزدهمین همایش پژوهش های قرآنی ⏰ سه شنبه دوم اسفند ماه 1401 همزمان با سی و نهمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه ♦️ سخنرانان: حجت الاسلام و المسلمین سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و رئیس همایش حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی،‌عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس موسسه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری حجت الاسلام و المسلمين دکتر محمد علی رضايی اصفهانی، استاد جامعه المصطفی العالميه آدرس مجازی: 🆔 https://meet.quran.ac.ir/res
فرصتی برای جاودانگی 💠یک دنیا فرصت 💫دایره وقف گسترده تر از آن است که تصور می شود. هر کجا، هر چیزی و برای هر کسی می توان وقف کرد. نگاه انسان به هر طرف که باشد، کمبودی هست که بخواهد آن را رفع کند؛ یک فرش برای نمازخانه مدرسه، یک آبسردکن وسط بازار، یک ویلچر در اماکن عمومی برای خدمت به سالخوردگان و ... تا وقف خانه، مدرسه، دانشگاه، خوابگاه دانشجویی، زمینه ازدواج و جهیزیه و کمک هزینه تحصیلی و ... . 💠امام صادق علیه السلام می فرمایند: « قَضَاءُ حَاجَةِ اَلْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ حِجَّةٍ مُتَقَبَّلَةٍ بِمَنَاسِكِهَا وَ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ لِوَجْهِ اَللَّهِ وَ حُمْلاَنِ أَلْفِ فَرَسٍ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ بِسُرُجِهَا وَ لُجُمِهَا» 🌿 برآوردن حاجت مؤمن برتر است از هزار حج مقبول با همه آدابش و از آزاد كردن هزار بنده براى رضاى خدا،و پيشكش هزار اسب در راه خدا با زينتها و دهانه‌هاى آنها. 📚بحار الأنوار، ج ۷۱، ص۲۸۵. 🌾 مشارکت در ترویج فرهنگ قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام، با وقف و پشتیبانی از بنیاد خیریه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در عرصه های: 1️⃣ دانشجویی 2️⃣ آموزشی و پژوهشی 3️⃣ فرهنگی، قرآنی و تبلیغی 4️⃣ هزینه های جاری 5️⃣ هزینه های عمرانی ☎️شماره تماس: 📞
03532338601
📞
05138429389

💳لینک مشارکت و پرداخت آنلاین: https://b2n.ir/e60463 💳 شماره حساب بنیاد نزد بانک ملی:
0114700666005
💳شماره کارت:
6037997599362333

💫 لطفاً با بازنشر این پیام به دوستانتان آنها را هم در ثواب این عمل خیر مشارکت دهید. 🌐 khayeran.quran.ac.ir @khayeran_quran
در همایش پژوهش‌های قرآنی مطرح شد: سه رویکرد مواجهه با علوم صادراتی از فرهنگ و تمدن غرب چیست پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه در مواجهه با علوم صادراتی از فرهنگ و تمدن غرب همواره سه رویکرد جریان روشنفکری غرب‌گرا، اکثریت جامعه علمی کشور و نظریه مواجهه استقلالی است، گفت: هر پژوهشگری که می‌خواهد از نظریه استقلالی بهره‌مند شود باید علوم غربی را تنها یک پیشینه علمی دانسته و بدون گرفتن حتی ایده‌ای اندک، به دنبال رفع نیازهای علمی جامعه با استفاده از منابع دینی باشد که این رویکرد در تولیدات علمی ایران و هیچ کشور مسلمان دیگری قابل مشاهده نیست. زهرا حیدری، پژوهشگر قرآنی در سیزدهمین همایش بین‌المللی «پژوهش‌های قرآنی» که امروز، دوم اسفندماه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در حال برگزاری است، با ارائه مقاله «روش تفسیر استقلالی؛ تحولی بنیادین در گستره روش‌شناسی علوم قرآن‌بنیان» پرداخت و اظهار کرد: روش تفسیر استقلالی یک روش به معنای واقعی کلمه است و اصطلاحات به‌ویژه در حوزه تفسیر و فهم قرآن عاریه‌ای از اصول حدیث و یا علوم دیگر هستند. در این مقاله روش را تعریف کردیم و دارای چارچوب مشخص است که از نقطه‌ای به نقطه دیگر علم ترمونولوژی را انجام دادیم و تأکید کردیم اصطلاحات علوم قرآنی نباید عاریه گرفتن از علوم دیگر و بسط معنای بدون پایه و بدون ارتباط باشد. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
وی با اشاره به دلایل عدم موفقیت رویکردهای قرآن‌گرا(همچون قرآنیسم) ادامه داد: بنا بر گفته علامه طباطبایی، قرآن در دلالت‌های خودش مستقل است، قرآن‌گراها نظریات شخصی خودشان را در قالب بازگشت به قرآن انجام دادند، در حالی که باید روش ارائه می‌کردند و ما معتقدیم باید روش ارائه دهیم و این روش برگرفته از خود قرآن باشد؛ در این مقاله مبنا را تعریف کردیم و مبنای نوشتاری را خاص کردیم و مبانی روش تفسیر استقلالی به مبنای نوشتاری بودن قرآن بر می‌گردد و ورود به این مهم به بنیان و مجوز استناد به ظواهر الفاظ قرآن انجام می‌شود. این پژوهشگر افزود: این مقاله دو بعد نظری و عملی دارد و در بعد نظری به تعریف مبنا و اصل و در بعد عملی وارد شبکه سیاقی شدیم که به‌وسیله آن می‌توان ضوابط و متن علوم مختلف را از فحوای این متن وحیانی استخراج کرد؛ اما متاسفانه آنچه کم دیده شده شبکه دیدن سیاق است که پژوهشگران قرآنی باید به این مهم توجه داشته باشند. وی با اشاره به آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور بیان کرد: امروزه موضوع عفاف و حجاب در جامعه بسیار مورد توجه است که برخی می‌گویند حجاب یک موضوع شخصی است و با سیاق در این مقاله اثبات کردیم که این حق اجتماعی است و ناقض این حق مستلزم جاری شدن حد هستند و جنبه عمومی بودن حق افراد جامعه مورد توجه باشد. حیدری ادامه داد: در سیاق آیه هم به مردان و هم به زنان امر به حجاب شده و در واقع حجاب یک اصل انسانی و فطری است که قرآن کریم اصل حجاب را مورد قبول افراد جامعه دیده که اصلا صحبتی مبنی بر داشتن حجاب نشده است؛ حجاب امری فطری است و زنان و مردان جامعه آن را طلب و رعایت می‌کنند. وی با اشاره به اینکه در مواجهه با علوم صادراتی از فرهنگ و تمدن غرب همواره سه رویکرد جریان روشنفکری غرب‌گرا، اکثریت جامعه علمی کشور و نظریه مواجهه استقلالی است، گفت: هر پژوهشگری که می‌خواهد از نظریه استقلالی بهره‌مند شود باید علوم غربی را تنها یک پیشینه علمی دانسته و بدون گرفتن حتی ایده‌ای اندک، به دنبال رفع نیازهای علمی جامعه با استفاده از منابع دینی باشد که این رویکرد در تولیدات علمی ایران و هیچ کشور مسلمان دیگری قابل مشاهده نیست. حیدری گفت: تفاوت رویکرد سوم با دو رویکرد دیگر، تفاوت آینده‌پژوهی با آینده‌نگاری است، به این‌ معنا که در آینده‌پژوهی، تجارب گذشته و دستاوردهای فعلی بشری به‌‌عنوان الگوها و عوامل تغییر و ثبات در کنار هم تحلیل شده و نمایی از آینده تصویر می‌شود، اما در آینده‌نگاری، براساس منابع انتخاب‌ شده توسط محققان برای ترسیم آینده، به دنیای فردا شکل داده شده یا به تعبیر دقیق‌تر تمدن‌سازی انجام می‌شود.
با سلام و احترام خدمت دانشجویان شرکت کننده در اردوی مشهد لطفا در اسرع وقت نسبت به واریز هزینه اردو به شماره کارت 6037997565193399 اقدام نمایید و رسید را برای کارشناس دانشجویی ارسال کنید. ۱. زمان حرکت ساعت 6:30 دقیقه صبح روز پنج شنبه از دانشکده می باشد لذا دانشجویان محترم ساعت 6 در دانشکده باشند. 2. رضایت نامه ها رو حتما تا فردا قبل از حرکت آماده نمائید. 3.صبحانه فردا صبح رو یادون نره. 4.وسایل شخصی و اگه داروی خاصی نیاز دارید حتما به همراه خود بیارید. 5.سایر برنامه ها رو در مسیر خدمتتون اعلام می کنیم. 6.با توجه به برنامه رفتن به استخر ملزومات لازم رو به همراه بیارید. @oqbojnurd
📢📣📣به اطلاع دانشجویان ورودی جدید خوابگاهی می رساند هزینه پیش پرداخت اجاره خوابگاه یا ودیعه(500/000 هزار تومان) را به حساب دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم فقط از طریق سامانه گلستان به آدرس https://golestan.quran.ac.ir بخش دانشجویی - پرداخت الکترونیکی- انجام دهند و به هیچ عنوان از تاریخ 1401/11/26 ازطریق فیش بانکی یا دستگاه عابر بانک واریز نکنند. @oqbojnurd
✅به اطلاع دانشجویان خوابگاهی می رساند در اسرع وقت با مراجعه به سامانه گلستان بخش خوابگاه نسبت به درخواست خوابگاه برای ترم جدید اقدام نمایند و سپس به کارشناس دانشجویی اطلاع دهند. 🆔@oqbojnurd
پژوهشگر قرآنی: زمان آن رسیده که غرب سر سفره علوم انسانی قرآن‌بنیان بنشیند حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی احمدی‌ پرتو گفت: قرن‌ها غرب سر سفره اسلام نشست و خود را ساخت و ما هم قرن‌هاست سر سفره غرب نشسته‌ایم آن هم به صورت ناخواسته و الان دوباره وقت آن است که غرب بر سر سفره اسلام بنشیند و از اندوخته‌های ما بهره ببرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی احمدی‌ پرتو، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در سیزدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی به ارائه مقاله خود به عنوان یکی از هشت مقاله برتر پرداخت و گفت: بحث بنده تغییر رویکرد تنزیلی در حل مسئله اجتماعی در قرآن با محوریت مسئله زن است. قرن‌ها غرب سر سفره اسلام نشست و خود را ساخت و ما هم قرن‌هاست سر سفره غرب نشسته‌ایم آن هم به صورت ناخواسته و الان دوباره وقت آن است که غرب بر سر سفره اسلام بنشیند و از اندوخته‌های ما بهره ببرد؛ این موضوعی است که بارها مقام معظم رهبری بر آن تأکید فرموده‌اند. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
وی افزود: در حل مسئله در علوم انسانی غربی، روش‌های متنوعی داریم ولی به صورت کلی این روش‌ها با رویکردهای جزئی‌ و یا کلی‌گرایانه و رویکرد بازتولیدکننده مسئله را بیان می‌کند و به سیاستگذاری‌ها می‌پردازد. بنده در این تحقیق قصد دارم نظر قرآن را در روش حل مسئله زن بررسی کنیم. این پژوهشگر با بیان اینکه مسئله زن از قدیمی‌ترین مسئله بشری است، گفت: غربی‌ها ۴۰۰ سال قبل سعی کردند آن را حل کنند و فمینیسم ایجاد شد و از ۲۰۰ سال قبل شروع به نظریه‌پردازی کردند و مباحث آن‌ها وارد قوانین سازمان ملل شد ولی خروجی آن صنعت فحشایی است که از پردرآمدترین صنایع در دنیا به شمار می‌رود. در حالی که روش حل دین این است که زن می‌تواند به مقام کسانی چون حضرت زهرا(س)، حضرت آسیه و .... برسد. احمدی‌پرتو بیان کرد: در روش‌شناسی بنده از روش شهید صدر استفاده کرده‌ام یعنی روش استنطاق از متون دینی و عرضه برخی پرسش‌ها از بیرون به قرآن و روایات و از قرآن هم به صورت تنزیلی استفاده شده است. براین اساس نموداری از ترتیب نزول تهیه شده است که استاد بهجت‌پور براساس آن تفسیر خود را نوشتند. این مدرس دانشگاه اضافه کرد: این سبک معتقد است که برای رهایی هر کدام از مشکلات عصر پیامبر(ص) آیات نازل شده راهگشا بوده است و خداوند به موقع آیاتی را برای حل مشکلات بشر نازل کرده است. یعنی قرآن کتاب اخلاق نیست که کاری به جامعه نداشته باشد بلکه ناظر به تحولات جامعه است و وقتی به یک مفهوم کلیدی پرداخته است یعنی الان مورد نیاز است. وی تأکید کرد: قرآن در این سبک به سخن آمده و راه حل مشکلات را بیان می‌کند. در این روش هم با مهندسی جامعه براساس ترتیب نزول قرآن آشنا می‌شویم. احمدی پرتو بیان کرد: غرب برای حل مشکل خود بدون توجه با ساختارهای بازتولیدکننده مشکل، سراغ آن رفت و با به رسمیت شناختن تساوی در حقوق بین زن و مرد خواست مشکلات را حل کند ولی الان خود غرب این راه رفته را پر از اغلاط می‌داند و کتب زیادی در نقد آن نوشته شده است. وی تأکید کرد: ولی قرآن برای حل آن ضمن توجه به پیچیدگی‌های مسئله به ساختارهای بازتولیدکننده مسائل توجه کرده است و با رویکردی نه کاملاً کل‌نگرانه و نه کاملاً جزء‌نگرانه سراغ این موضوع رفته است و حتی سیاستگذاری‌ها مورد توجه قرآن واقع شده است.(مثل لنین که می‌گوید در جامعه باید زلزله رخ دهد و از نو مسئله زن را بسازیم) احمدی پرتو اظهار کرد: دو تفاوت اساسی میان حل مسئله قرآنی و غربی وجود دارد؛ در روش غربی تا جنبشی رخ نداد مسئله زن برجسته نشد ولی در اسلام، ۱۴ قرن قبل بدون اینکه جنبشی رخ دهد، وارد حل مسئله شد. قرآن کریم در بین این همه مسئله از مسائل به حل مسئله زن در ابتدا می‌پردازد. همچنین قرآن مبتنی بر وحی است؛ غربی‌ها فکر کردند کنارگذاشتن منبع وحیانی افتخار است ولی الان آسیب آن را ملاحظه می‌کنند. این پژوهشگر گفت: قرآن کریم در سیر نزول چند مرحله و روش را برای حل مسئله زنان مطرح کرده است، اولین سوره‌هایی که به پیامبر(ص) نازل شده است قرآن کریم فرمود بای ذنب قتلت؛ یعنی به مسئله زنده به گورشدن دختران توجه فرموده است، در اینجا قرآن با انسان سخن می‌گوید نه با مؤمنان و دنبال ایجاد تغییر بینشی است. وی اضافه کرد: اتفاق دیگر در سوره کوثر به عنوان پانزدهمین سوره نازله رخ می‌دهد و می‌فرماید ما به تو کوثر دادیم؛ در اینجا این انگاره وجود داشت که نسل یک فرد از طریق پسر منتقل می‌شود ولی قرآن کریم در این سوره تأکید دارد نسلی که از طریق دختر منتقل می‌شود کوثر است. قرآن این انگاره را مردود کرد و برتری‌طلبی به خاطر داشتن فرزندان پسر متعدد را زیر سؤال برد. احمدی پرتو اظهار کرد: مسئله دیگر سوره‌هایی است که به معرفی برترین زنان مانند آسیه و حضرت مریم و ... پرداخت و اینکه این زنان بزرگ‌ترین مسائل بشریت را حل کردند. حضرت مریم و آسیه چالش‌های متعددی داشتند و توانستند چالش‌ها را حل کنند و به نمونه برای تمام بشر تبدیل شده و قهرمان همه شدند. قرآن کریم در حقیقت با بیان داستان آسیه فرموده است که ای زنی که شوهر تو رئیس کفار است، تو می‌توانی رئیس مؤمنان باشی. این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: قرآن در گامی دیگر به برنامه‌های تربیتی مشترک برای زن و مرد پرداخت. گاهی این تصور وجود داشت که زنان اعمال عبادی متفاوتی باید داشته باشند ولی خداوند در بسیاری از موارد عبادات مشترک وضع کرد. وی افزود: مسئله دیگر اینکه قرآن کریم سنت‌های غلطی را که در مباحث ازدوج و طلاق و جنسی و ... وجود داشت به صورت ضابطه‌مند و منظم حل کرد و استقلال مالی زنان را به رسمیت شناخت و زنان را در مسائل سیاسی، اجتماعی و حاکمیت مشارکت داد.
حجت‌الاسلام خاموشی: پرداخت به مفاهیم قرآنی اولویت متخصصان علوم انسانی باشد رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما باید تلاش کنیم که به عنوان اولویت در امور پژوهش و تحقیق سراغ فهم قرآنی از مسائل برویم و این اتفاق باید از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن رخ دهد. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در سیزدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی ک، با تاکید بر اینکه ما باید نظرات قرآن در زمینه علوم انسانی مختلف را بدانیم، گفت: تاریخ علوم تربیتی، مسائل روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و حقوق و ... باید از منظر قرآن کریم مورد بازبینی قرار بگیرند. خاموشی افزود: بنده چون در مسائل حقوق تخصص دارم از زاویه این علم معتقدم که قرآن کریم آیات متعددی دارد که می‌تواند مرتبط با این مسئله باشد؛ از جمله آیات الاحکام و غیر آن. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: بنده در حقوق جزا هرقدر نگاه می‌کنم می‌بینم مبنای آن از آیات قرآن است. مثلا قرآن در مورد سرقت و اعمال منافی عفت و شرب خمر و قتل و ... صحبت می‌کند پس زمینه زیادی در قرآن کریم درباره این شاخه از علوم انسانی وجود دارد و متخصصان رشته‌های مختلف باید به آن بپردازند. وی اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم که به عنوان اولویت در امور پژوهش و تحقیق سراغ فهم قرآنی از مسائل برویم و این اتفاق باید از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن رخ دهد. خاموشی تاکید کرد: پیشنهاد بنده این است که مقداری از رویکرد عام به قرآن کریم فراتر برویم و مسائل به صورت تخصصی‌تر از منظر قرآن دنبال شود.