eitaa logo
گزینه ای به نام حوزه
328 دنبال‌کننده
31 عکس
28 ویدیو
0 فایل
کانال حوزه مشکات صدر: https://ble.ir/meshkatesadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 1⃣ قسمت اول 💢قرآن محوری در مشکات دقیقا به چه معناست؟! 🚦در این که قرآن کتاب خوبی است، کسی شک ندارد. حتی خیلی ها قرآن را کتاب زندگی معرفی می کنند. شاید در طول شبانه روز هم مقید هستند چند صفحه قرآن بخوانند. 💡 اما آیا این به معنای قرآن محوری هست؟! ✴️از ابتدای مشکات ، این دغدغه وجود داشته است که قرآن باید به عنوان یک در دروس طلبه قرار داده شود. 📌 یکی از وظایف مهمی که خداوند بر عهده علما دین گذاشته، پاسداری و محافظت از کتاب خداست. آنان، همانند پیامبران وظیفه دارند بر اساس کتاب خدا برای مردم حکم کنند و حقایق آن را بیان کنند (سوره مائده ،آیه ۴۴). 👳‍♀طلبه، در کنار تحصیل دروس حوزوی، بخش مهمی از وقت خود را باید صرف فراگیری قرآن بکند. حتی اینکه دروس دیگر چقدر اهمیت دارند را قرآن مشخص میکند! نمی شود شعار قرآن داد ولی همه کتاب ها را خواند و مباحثه کرد ولی نوبت به قرآن که رسید، آن را در حاشیه قرار داد! 😔متاسفانه خیلی ها در عین اینکه قرآن را کتاب وحی و کتاب اصلی دین می دانند ولی در عمل به این عقیده پایبند نیستند. حتی در میان طلاب درسخوان ، جای آموزش قرآن در تحصیلات دینی آنها خالی است! شاید در حد دو واحد تجوید و چند واحد تفسیر بخوانند و تمام! ❓در مشکات چطور؟! ادامه دارد... 🍃🍃🍃
🚩 1⃣ قسمت دوم البته در مشکات هم این خلأ وجود دارد ولی تا حد خوبی، حرکت رو به جلو بوده است. به برکت وجود اساتید قرآنی ، فضای مشکات بسیار قرآنی است☺️ 📑طلاب در سال اول بخش زیادی از قرآن را به صورت می گذرانند و سعی میکنند یک دور ترجمه قرآن را ببینند. در سال دوم یک لایه عمیق تر، با و فهم منسجم سوره ها آشنا می شوند. سپس وارد مرحله می شوند و با مکاتب تفسیری آشنا می شوند. بخش هایی از تفسیر المیزان را هم میخوانند و با روش علامه طباطبایی (ره) نیز اشنا می شوند و از سفره پر برکت این عالم متنعم می شوند💥 ⚡️در سطوح بالاتر طلاب سعی میکنند با استفاده از قرآن به سراغ بروند و راهبرد های قران را در چالش های امروز استخراج کنند. ✨جالب است بدانید اکثر گروه های مشکات، قران محور هستند و با استفاده از قرآن به حل مسئله می پردازند.💪 ❗️مهجوریت قرآن در نه تنها در بلکه در نیازمند تلاش جدی است. پیشرفت این مسیر بسیار نیاز به دارد و اینها گام های اولیه برای احیاء قرآن است. آیا شما نیز میتوانید در راه پیشرفت این مسیر قدم بردارید؟!🤔
🚩 2⃣ بخش اول 💡یکی از دغدغه های ویژه مشکات، مجهز شدن طلابش به سلاح علم و دانش است. ⚠️همچنان که مقام معظم رهبری بارها به طلاب فرمودند «بی مایه فطیر است». ☝️اساساً طلبه برای نقش آفرینی عمیق و صحیح در جامعه و در میان اطرافیانش اگر عالم و دانشمند نباشد، یا اثرگذار نیست و یا انحراف ایجاد می‌کند. 👨‍💻تلاش طاقت فرسا و پرحجم برای فهم مطالب درسی و مطالعه جدی یکی از ارزش های مهم در میان طلاب مدرسه است. چراکه طلبه باید به صورت جدی تلاش کند در فهم معارف دین عمیق شود. ♻️عمیق شدن در عنوان های دروس حوزوی موجب غفلت از جامعیت نشده و به همین دلیل ، برنامه درسی ۷ ساله مشکات دارای تنوع است. تنوعی که باعث شود در دوره سطح، طلبه با همه علوم و دانش های مورد نیاز آشنا شود و به جامعیت برسد. 🌟برای ساختن پایه های تمدن جدید اسلامی که نیازمند جهاد و تلاش علمی است، صرف درس خواندن کافی نیست. روحیه تجزیه و تحلیل مسائل علمی ، تولید افکار نو تلاش برای نوآوری و تحول در علوم و آزاد اندیشی لازم است. ❌اینها برخلاف روحیه حفظ گرایی و مدرک گرایی است که باعث سطحی شدن طلبه می شود. 🤔برنامه علمی یک مدرسه مطلوب ، چه اهدافی را دنبال میکند و چگونه باید طراحی شود؟! 📎ادامه دارد .... 🍃🍃🍃
🚩 2⃣ بخش دوم 🔊مقام معظم رهبری سالهاست در زمینه علمی از حوزه های علمیه خود را بیان می کنند. اما این مطالبات هنوز روی زمین مانده است!😔 سعی حوزه مشکات این است که در حد توان، حرکت خود در راستای تحقق این منویات جهت دهی کند. 🌀 حوزه مشکات، به عنوان یک حوزه تحولی در این زمینه چند هدف راهبردی را پیگیری میکند؛ از جمله: ✅ و برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام اسلامی ؛ یکی از خلأهای اساسی جامعه ما در مسیر تمدن سازی، نبود علوم اسلامی متناسب است. البته این سخن به معنای این نیست که تاکنون هیچ تلاشی انجام نشده؛ اتفاقا به برکت مجاهدت های علما و طلاب مخلص، نظریه های بسیار خوبی در این زمینه تولید شده است. ولی فاصله ما تا ساخت نظریه های تمدن نوین اسلامی بسیار زیاد است! ⚠️نمی توان بدون تغییر مبانی موجود در علوم غربی آنها را اسلامی کرد و نام علوم اسلامی بر آن گذاشت. ادعا این است که همین «فقه» موجود، همین فلسفه اسلامی موجود، ظرفیت چنین حرکتی دارد. اما نیازمند تغییر رویکرد و تحول در مِتُد و روش است. ✅ ارتقای بهره‌وری نظام آموزشی حوزه؛ در هر جایی، توجه به بازدهی مناسب و عدم اتلاف ظرفیت ها و توانایی ها امر بسیار مهمی است. کوتاه شدن سنوات تحصیل، تغییر در روش های تدریس و آموزش ، حذف زوائد، پرداختن به علوم اساسی و پراهمیت و نیز تضارب آراء از جمله این اقدامات است. ✅ تربیت طلاب در قالب یک نظام جامع تربیتی اخلاقی رشد علمی و معنوی، بدون وجود یک برنامه درست و جامع بسیار سخت است. برای آنکه رشد افراد، به صورت کاریکاتوری نشود❗️ و همه ابعاد علمی و معنوی به صورت صحیح رشد کنند، می بایست در حوزه، چنین برنامه و نظام جامعی وجود داشته باشد. بیان دستاوردهای حوزه، مجال دیگری می طلبد که فعلا به آن نمی پردازیم. ⚡️این میدان جنگ، سرباز می خواهد...
🚩 3⃣ 🌱جمهوری اسلامی با تمام روند رو به رشدش در این چهار دهه، هنوز تا تحقق اسلام علوی فاصله دارد. اساساً اسلامی شدن یک جامعه کار یک روز و یک ماه و یک سال نیست بلکه نیاز به شب و روز تمدنی دارد که گاهی چند ده سال طول میکشد. آنچه مهم است، حرکت به سوی آرمانهای اسلام است. رهبر جامعه‌ی اسلامی باید مدام از جهت این حرکت محافظت کند و تلاش کند که با سرعت بیشتری به سوی هدف حرکت کنیم. از آنطرف آنچه اهمیت دارد این است که رهبر غیرمعصوم و حتی معصوم با معجزه کارهایش را پیش نمیبرد❗️بلکه از افراد و ظرفیتهای موجود برای تحقق اسلام استفاده میکند. لذا اگر جایی افراد کم کاری کردند و پاسخ مناسب به مطالبه‌ی رهبر جامعه ندادند، قطعاً عواقب آن دامنگیر جامعه خواهد شد. ⛳️در این حرکت به سوی آرمانهای اسلامی، یکی از اصلی ترین ظرفیتهای رهبری، طلبه‌هایی هستند که تمام زندگی خود را برای تحقق اسلام به میدان آوردند. بدون شک اگر این افراد
 بر کف
نباشند، خیلی از اوقات سخن رهبری به گوش اقشار ملت نمیرسد و اگر برسد، درست فهم نمیشود و اگر فهم بشود، مسیر تحققش طی نمیشود.😥 👌این طلاب هستند که با شنیدن فرمان مواسات رهبری در ایام کرونا، به میدان میزنند و مردم را به انجام این امر مهم ترغیب میکنند. این طلاب هستند که به داد مردم سیل زده و زلزله زده میرسند. این طلاب هستند که با اشاره‌ی امام، مردم را به سوی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل روانه میکنند. این طلاب هستند که پل ارتباط میان فرمان رهبری و مردم هستند و اگر نباشند، خللی جبران ناپذیر بوجود می‌آید. ⛓طلاب، به عنوان
  های میانی
، وظیفه ایجاد رابطه بین امام و امت را دارند. چنانچه در این مسیر، وظیفه خود را درست انجام ندهند، فرامین ولیّ جامعه بر زمین می ماند و حرکت اسلامی متوقف خواهد شد.
Talabegi Va Masirhaye Fararoo(1402-04-20) Madrese Elmiye Meshkat_Tehran(2).MP3
33.73M
🔈 اردوی گفتگو محور حوزه یا دانشگاه حوزه مشکات (مدرسه صدر) استاد امینی خواه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ حوزه تنها نهاد موجه و موثق در طول تاریخ است. حوزه صلاحیت این را دارد که به عنوان مرکز تعریف دین و تبیین دین شناخته بشود. مزیت حوزه به دانشگاه چیست؟ کسانیکه دنبال علوم دینی هستند، قطعا در حوزه به این علوم می‌رسند. اساتید موفق در رشته‌های علوم دینی در دانشگاه، آخوندها هستند. آیا باید بر حسب نیاز جامعه قدم بر داشت؛ یا بر حسب علاقه وارد حوزه شد؟ نیاز حقیقی ما به دانشی است که تمام ابعاد وجودی ما را پوشش دهد. عمیق‌ترین رابطه ما با خدا بندگی ماست. طلبه باید در بحث دین شناسی از جنبه مطالعاتی، پژوهشی، فکری، باساختار رسانه آشنا باشد. نیاز اصلی رسانه، به آخوند دین شناسی است که خط و جهت دار باشد. برای طلبه، صرف خواندن فقه و حقوق کفایت نمی کند. در حوزه‌ها درس و درک است؛ درد نیست. تاکید آیت الله بهجت به طلاب چه بود؟ نتیجه تمدن غرب و ولایت طاغوت چیست؟ بلوغ و شکوفایی طلبه در عمل و پیاده کردن سلوکی است، که در مسیر طلبگی آموخته‌ است. مسیر طلبگی سخت است؛ ولی معادل ندارد. خداوند به محسنین، توسعه وجودی می دهد. رمز اصلی موفقیت علماء، مراقبه فکری و عملی است. ⏰ مدت زمان:٨١:۴۴ https://eitaa.com/sadr_t
یاد گرفتن مشتی اصطلاحات! امام خمینی ره: شما كه امروز در اين حوزه‏ها تحصيل مى‏كنيد و مى‏خواهيد فردا رهبرى و هدايت جامعه را به عهده بگيريد، خيال نكنيد تنها وظيفه شما ياد گرفتن مشتى اصطلاحات مى‏باشد، وظيفه‏هاى ديگرى نيز داريد. شما بايد در اين حوزه‏ها خود را چنان بسازيد و تربيت كنيد كه وقتى به يك شهر يا ده رفتيد، بتوانيد اهالى آنجا را هدايت كنيد و مهذب نماييد. از شما توقع است كه وقتى از مركز فقه رفتيد، خود مهذب و ساخته شده باشيد، تا بتوانيد مردم را بسازيد و طبق آداب و دستورات اخلاقى اسلامى آنان را تربيت كنيد. https://eitaa.com/sadr_t
تهذیب مقصد اصلی بعثت انبیاء امام خمینی ره: حوزه‏هاى علميه همزمان با فراگرفتن مسائل علمى، به تعليم و تعلم مسائل اخلاقى و علوم معنوى نيازمند است. راهنماى اخلاق و مربى قواى روحانى و مجالس پند و موعظه لازم دارد. برنامه‏هاى اخلاقى و اصلاحى، كلاس تربيت و تهذيب، آموختن معارف الهيه، كه مقصد اصلى بعثت انبيا عليهم السلام مى‏باشد، بايد در حوزه‏ها رايج و رسمى باشد. https://eitaa.com/sadr_t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 علم غیب امامان علیهم‌السلام، حجت فقهی بر ایشان نیست 📝 اگر حوزه این را تبیین می‌کرد ما آن خسارت‌ها را نمی‌دادیم 🎥 آیت الله جوادی آملی 🔸 علم امام در بخشهای فقهی حجت نیست. اگر علم این کار را می‌کرد، ما مشكل و آن غائله‌ها و آن تشکیلات فراوان را نداشتیم. اینها هم طلبه‌های فاضل بودند، و گفتند: چه جور می‌شود امام بداند و عمداً زن و بچه‌اش را به کشتن بدهد! ✅ ولی اگر در علم اصول ثابت می‌شد که علم غیب ممّا لا ريب فيه است، برای تبیین یک روایت و دو روایت و صد روایت نیست؛ یک حادثه و دو حادثه و صد حادثه نیست؛ ولی علم غیب بالاتر از این است که در سند فقهی قرار بگیرد. ❗️آنها [امثال نویسنده شهید جاوید] ناچار شدند بگویند که مگر می‌شود کسی علم داشته باشد او را می‌کشند زن و بچه‌اش را به اسارت می‌برند؛ زن و بچه‌اش را می‌برد؟! ❌ لذا معاذ الله می‌گفتند: سیّدالشهداء نمی‌دانست در کوفه چه می‌گذرد... ♨️ از بس مراجع، مخصوصاً سيدنا الاستاد علامه طباطبایی رضوان الله علیه گفتند و اینها را توجیه کردند؛ کم کم آنهایی که نسخه‌های اصلی شهید جاوید نزدشان است می‌دانند حداکثر اصلاحی که کردند به جای اینکه بگوید نمی‌دانست گفت مکه خبر نداشت، کوفه خبر نداشت؛ یعنی مسلم و حسین (سلام الله علیهما) را به مکه و کوفه تبدیل کردند. ✅ اگر این کار را می‌کرد ما آن خسارت‌ها را نمی‌دادیم. 🎥 درس خارج تفسیر قرآن کریم قم 📅 ۱۳۹۵/۰۱/۳۰ منبع: کانال مناهج https://eitaa.com/sadr_t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما ابدیت در پیش داریم. مهم ترین کار ما در این عالم چیست؟ شادی روح مرحوم فاتحه ای قرائت بفرمایید. https://eitaa.com/ordoomeshkatesadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 📎 «دستورالعمل علامه طباطبایی ره در آستانه ماه مبارک رمضان» ➕ بخشی از بیانات استاد فیاض‌بخش https://eitaa.com/ordoomeshkatesadr
💥 اگر بین حوزه و دانشگاه مردد هستید یا علاقه مند به طلبگی هستید ولی ابهامات و سوالاتی دارید 🔆 پیشنهاد ویژه: اردوی یک روزه آشنایی با حوزهبا حضور حجت‌الاسلام قاسمیان 🔰ویژه پسران دهم، یازدهم، دوازدهم، سال اول دانشگاه 🔰 زمان اردو: پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه 🔰کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: ۰۹۳۶۲۵۸۵۹۰۴ @sadremeshkat ✅ امکان حضور عزیزان غیر تهرانی هم فراهم می باشد. https://eitaa.com/ordoomeshkatesadr
140201.mp3
1.44M
چرا حوزه؟ ✅ وسعت تقاضا و کمبود شدید پاسخگو حجت‌الاسلام امینی خواه زمان: ۳:۲۷ https://eitaa.com/ordoomeshkatesadr
01230504_1035.mp3
780.6K
داستان جوانی که می خواست از آیت الله بهجت ره برای رفتن به حوزه استخاره بگیرد... استاد قاسمیان زمان: ۱:۵۲ https://eitaa.com/ordoomeshkatesadr
. . حاج آقا کنار خانم شل حجاب آرایش کرده پشت فرمان پرشیا! 😐 پنج شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۵ عجله داشتم و باید میرفتم لواسان برا صحبت در جمع دانش آموزان معتکف. تو شلوغی بازار ۱۵ خرداد اومدم سوار ماشینم شدم. هر چی گشتم کلید قفل ماشین نبود. «وای اگه از جیبم افتاده باشه»😕 حدس زدم تو حوزه از جیبم افتاده باشه. کی حال داره تو این شلوغی بره کلید رو بیاره. همینطور که داشتم جیبام رو می گشتم، یه خانم شل حجاب از تو پرشیا که کنارم دوبله وایساده بود، زد به شیشه و گفت «حاج آقا دارید میرید؟». کنارش هم یک خانم شل حجاب دیگه نشسته بود با عینک دودی. گفتم «بله، ولی ببخشید چند دقیقه دیگه، چون کلیدم نیست!» پیاده شدم و رفتم دنبال کلید. وقتی برگشتم، دیدم پرشیا عقب تر از ماشینم منتظر وایساده، اما خانمی که راننده بود، نبود. خانم دیگر در رو باز کرد و گفت «حاج آقا میشه ماشین ما رو بذارید جای ماشینتون.» راستش یه کم تابلو بود با لباس بشینم کنار خانم پشت پرشیا! اونم تو شلوغی بازار. اما چه میشد کرد، «نه گفتن» بدتر بود. سریع باید تصمیم می‌گرفتم. گفتم «بله» وقتی نشستم پشت فرمان، گفت «دخترم رفت مغازه و گفت مامان به کسی نگی بشینه پشت فرمون آ، به کسی نمیشه اعتماد کرد، فقط به حاج آقا بگو» خدا کنه قدردان این اعتماد باشیم و سنگ صبورشان. 🤲 چند سال قبل فرمودند «روحانیت چون مورد اعتماد مردم است، سنگ صبور هم هست.» https://eitaa.com/ordoomeshkatesadr
02 Talabe Basham_ (1402-02-24).mp3
2.28M
خاطره کسی که پدرش بهش گفت «اگر طلبه شدی، پات رو خونه نمیذاری» 🤔😊 حجت‌الاسلام امینی خواه زمان: ۵:۲۷ https://eitaa.com/ordoomeshkatesadr
1402004.mp3
2.37M
وارد حوزه نمیشم چون میترسم [آداب] طلبگی را رعایت نکنم... تبلیغ غیر طلبه (مثلا روانشناس مذهبی) موثرتر از طلبه نیست؟ حجت‌الاسلام امینی خواه زمان: ۵:۴۳ https://eitaa.com/ordoomeshkatesadr