eitaa logo
الوافي
542 دنبال‌کننده
800 عکس
85 ویدیو
54 فایل
(33202) 52 - ونقل من كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن الرضا (عليه السلام) قال: علينا إلقاء الأصول وعليكم التفريع. وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة۶۲. ✔️نبذ من الفقه أی أصول الفقه عند الفقهاء. ✔️ التفریع . ادمین @Mohiuddin76
مشاهده در ایتا
دانلود
1.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍اصلاح‌طلبان برائت خود را از این جماعت اعلام کنند . چه شخصی زنا و لواط و قتل عمد بکند و در تریبون صدا و سیما اعلام کند و اقرار کند ، چه افرادی مثل این سیاست کلی (مشارکت حداکثری) نظام را در تریبون نفی کنند . هر دو در حکم واحد اند . منتظر عمل دستگاه قضا هستیم . @osol_fegh .
📍 مذاهب فقهی اسلامی و مکاتب آنها . در یک تقسیم بندی کلی و علمی مذاهب فقهی به این صورت تقسیم می شود : ۱_ مذهب فقهاء : _مکتب جعفري . مکتب آن منحصر در مکتب الوافي است . _مکتب سادات حنفي . ۲_ مذهب متکلمین : مکتب معالمي، مکتب فصولي، مکتب شافعي، مکتب مالکي، مکتب حنبلي . ✓تا قبل از روی کار آمد حکومت صفوی و حکومت عثمانی در برهه ای مذهب فقهی فقهاء یعنی مکتب جعفری و مکتب حنفی با هم بده بستان های علمی داشتند و فضایی عاری از تکفیر و مجادلات غیر علمی حاکم بود . "مذهب فقهی فقهاء اصول فقه خود را از فروعات فقهی استخراج می کنند" . "برخلاف مذهب فقهی متکلمین که فروعات فقهی و احادیث را بر اساس آراء کلامی جلو می برند" . @osol_fegh .
الوافي
📍 مذاهب فقهی اسلامی و مکاتب آنها . در یک تقسیم بندی کلی و علمی مذاهب فقهی به این صورت تقسیم می شود
📍۳_ مذهب فقهي فلاسفه. چنانچه دیدگاه متکلمین را از فلاسفه در بحث حکمت عملی جدا کنیم، که حق مطلب هم آن است که جدا شود، زیرا دید فلاسفه با متکلمین در آن مطالب عقلی که فقهای متکلم و فقهای فیلسوف احادیث فقهی را بر دور آنها معنی می کنند، با هم متفاوت است . ابن رشد در اصولی ترین این مطالب عقلی بر این باور است که فلاسفه نیازی به پیامبر بیرونی ندارند و پیامبر درونی آنها آنان را کافی است ! طبعا اصول فقهی که او بر پایه‌ی این چنین اندیشه های فلسفی برای خوانش احادیث فقهی بیان می کند کاملا با اصول فقهی متکلمین و فقهاء متفاوت است . پس الضروري في اصول الفقه او را نمی توان یکی از کتب مکتب شافعی در مذهب متکلمین دانست . ✓بطور دقیق تر می توان مکتب فصولي را از شاخه های این مذهب دانست منتها ابن رشد را بعنوان شاخه مغربی این تفکر فقهی و محمد حسین حائری اصفهانی را بعنوان شاخه مشرقی این تفکر فقهی لحاظ کرد [زیرا نوع تقریر ابن رشد با ابن سینا از فلسفه اسلامی متفاوت بود] . @osol_fegh .
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قوی ترین سخنرانی در دیوان بین المللی دادگستری تا به امروز توسط گویان . @osol_fegh .
4.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماینده چین در دیوان بین‌المللی دادگستری خاطرنشان می‌کند که مقاومت مسلحانه در برابر اشغالگری در قوانین بین‌المللی گنجانده شده است و تروریسم نیست. @osol_fegh .
الوافي
📍 مذاهب فقهی اسلامی و مکاتب آنها . در یک تقسیم بندی کلی و علمی مذاهب فقهی به این صورت تقسیم می شود
📍مکتب جریریة یا تعلمیة . أبي جعفر محمد بن جریر طبري ، موسس گرایشی خاص در مذهب فقهاء است. ایشان همانند دو مکتب دیگر مذهب فقها اصطیاد قواعد فقهی و ماهیات فقهی را از احادیث فقهی انجام می دهد نه همانند مذهب متکلمین که بر اساس آراء کلامیشان به تفسیر نصوص و احادیث فقهی می پردازند ، طبری خواندن کلام را نهی می کرد و با مذهب حنبلی رابطه خوبی نداشت ، چنانچه اورا برفض نیز متهم کردند ، از دیگر سو با زیدیه نیز که فقهشان یک فقه کلامی بود موافق نبود و از طبرستان به بغداد رفت . او احمد حنبل را بعنوان یکی از فقها قبول نداشت و نام او را در بین فقهاء نمی آورد . در کتاب اختلاف الفقهاء می توانیم افتراق مکتب او را از دو مکتب دیگر مذهب فقهاء مشاهده‌کنیم . @osol_fegh .
📍انسداد باب اجتهاد یا انفتاح ضمنی. بسیاری گمان می کنند انسداد باب اجتهاد در مکتب حنفی از مذهب فقهاء یا مذاهب فقهی متکلمین همچون حنبلی شافعی مالکی یعنی اینکه در تمامی احکام فرعی به آراء این چهار نفر مراجعه می کنند ، مخاطب بعد از بیان اقسام اجتهاد که در ذیل می آید به سستی این گمان پی می برد ، اجتهاد تقسیم می شود به : ۱_ مجتهد مطلق مستقل: یعنی فقیه نگاه خاصی به مدارک احکام و وسائل استنباطی یعنی عرف و لغت دارد . ۲_ مجتهد مطلق منتسب: یعنی فقیه نگاه خاصی به مدارک احکام ندارد اما نسبت به وسائل استنباطی نظر خاص خود را دارد . ۳_ مجتهد فی المذهب (المدرسة): یعنی فقیه نه نگاه خاصی به مدارک احکام دارد و نه نگاه خاصی به وسائل استنباطی اما می تواند بنابر نظر مجتهد مطلق مستقل و مجتهد مطلق منتسب، حکم مسائل جدید را استخراج کند بنابر مدرسه خود . ۴_ مجتهد فی الفتوی و الترجیح : این فقیه نه توان اجتهاد دارد و نه توان استنباط مسایل جدید از نظریات مجتهدین را فقط می تواند بین فتاوی ترجیح دهد و بگوید کدام یک قوی تر اند . با نگاهی ساده متوجه می شود این اقسام در مکاتب فقهی شیعه نیز جریان دارد ، چنانچه می بینیم تنها سه نفر آنهم مقدس اردبیلی و فاضل تونی و صاحب فصول تقریر خاصی از مدارک احکام دارند و دیگر فقها مقلد آنان اند در این تقریرات . یا در مکتب الوافی در مدرسه میرزای شیرازی همه تابع نظریات کلی میرزا در مورد لغت و عرف اند . ناگفته نماند که سلفیه اجتهاد در مدارک احکام را نیز جایز می دانند و منعی ندارند که کسی نگاه نو به مدارک احکام داشته باشد . @osol_fegh .
الوافي
📍مکتب جریریة یا تعلمیة . أبي جعفر محمد بن جریر طبري ، موسس گرایشی خاص در مذهب فقهاء است. ایشان هما
📍مکتب فقهي خزیمیه . چهارمین مکتب از مکاتب فقهي مذهب فقهاء را می توان مکتب امام الائمه اِبْن‌ِخُزَیْمه‌ ابوبکر محمد بن‌ اسحاق‌ سُلَمی‌، نام برد . اورا تابع شافعی میدانند لکن انچکه از مختصر المختصر او برداشت می شود آن است که در مورد مدارک احکام [قرآن،سنت،اجماع،قیاس(عقل)] نظر خاصی داشته که شافعی چنان دیدی نداشته[یعنی همانند شافعی مجتهد مطلق مستقل بوده] . از او مسلم و بخاری روایت نقل کردند، و همچنین از مشایخ صدوق اول علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی می باشد. @osol_fegh .
الوافي
📍مکتب فقهي خزیمیه . چهارمین مکتب از مکاتب فقهي مذهب فقهاء را می توان مکتب امام الائمه اِبْن‌ِخُزَیْ
📍مکتب فقهي منذریة. به نظریات و تقریرات خاص ابوبکر محمد بن‌ ابراهیم‌ بن‌ منذر بن‌ جارود نیشابوری‌، درمورد منابع احکام منذریة گویند . منذریه مکتب پنجم از مکاتب مذهب فقهی فقهاء است . او را عوام تابع شافعی خوانندلکن محققین اجماع دارند که او هرگز مقلد شافعی و دیگران نبود است . همانند خزیمه اهل نیشابور است و حوزه فقهی نیشابور را رونق داد. سفرهای زیادی انجام داده است و از شاگردان شافعی کسب علم کرده که شاید همین مطلب باعث نگاه سطحی عوام نسبت به او شده باشد . @osol_fegh .
جایی که هیچ سیاستی قابل توجیه نیست و اسلام هیچ توریه و مصلحت اندیشی را نمی پذیرد جایی است که دم و جان مسلمان در میان باشد .