الوافي
📍مکتب فقهي خزیمیه . چهارمین مکتب از مکاتب فقهي مذهب فقهاء را می توان مکتب امام الائمه اِبْنِخُزَیْ
📍مکتب فقهي منذریة.
به نظریات و تقریرات خاص ابوبکر محمد بن ابراهیم بن منذر بن جارود نیشابوری، درمورد منابع احکام منذریة گویند .
منذریه مکتب پنجم از مکاتب مذهب فقهی فقهاء است .
او را عوام تابع شافعی خوانندلکن محققین اجماع دارند که او هرگز مقلد شافعی و دیگران نبود است .
همانند خزیمه اهل نیشابور است و حوزه فقهی نیشابور را رونق داد.
سفرهای زیادی انجام داده است و از شاگردان شافعی کسب علم کرده که شاید همین مطلب باعث نگاه سطحی عوام نسبت به او شده باشد .
@osol_fegh
.
الوافي
📍 سیاست اسلامی . چنانچه در متن مفتاح الکرامة مشاهده کردید ، سیاست قسمی از فقه اسلامی است که انتظام
📍سیاست های کلی حفظ محیطزیست.
چنانچه بیان شد طرح و بیان احکام کلی حفظ مقاصد شارع مقدس بعهده ولی فقیه است، ایشان باتوجه به این امر خطیر سیاست های کلی محیط زیست را به روسای قوای ابلاغ کردند، روحانیت بعنوان مبلغین و حافظین شریعت مقدس و احکام الهی موظف است کلیه احکام شرعیه را به عوام الناس برساند، زیبنده است روحانیت باتوجه به وظیفه ذاتی خود به تبین این احکام [سیاستهای] شرعی همت بنهد .
حضرت آیت الله خامنه اي رهبرمعظم انقلاب اسلامی در اجراي بند یک اصل 110 قانون اساسی، در نامه اي به
روساي قوا، سیاست هاي کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.
@osol_fegh
.
📍حق، ملک و حکم.
در بعضی از قوانین جدید حق را این گونه تعریف کرده اند« الحق ما یجعل لصالح الشخص» اگر حق این گونه تعریف شود، باید حکم را این گونه تعریف کرد« الحکم ما یجعل علی الشخص» . و ممکن است ملک را این گونه تعریف کرد: «الملک ما یجعل للشخص» در هر سه تعریف اعتبار وجود دارد اما سنخ اعتبار مختلف است.
به نظر بنده اگر در جایی مقنِّن سلب سلطنت بکند حکم است اگر جعل سلطنت بکند ملک است و اگر در جایی جعل سلطنت بر سلطنت بکند حق است.
🎙 آیت الله سید احمد مددی.
📚 خارج فقه 1397/06/03 .
@osol_fegh
.
📍لغت همان عرف است در مقام استعمال.
... كيف يتصور أن يكون هناك لفظ يفيد معنى بحسب العرف يستعمله مثله عليه السلام و هو أخطب العرب ثم لا تعرفه اللغة؟! و هل العرف الاّ المعروف من اللغة الذي يعرفه أهلها بحسب مرحلة الاستعمال؟
📚 المیزان.
✍علامه سید محمد حسین طباطبایي.
@osol_fegh
.
15.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍رابطه فقه و عرفان.
فقه بعنوان مدبر حکمت عملی به بحث از فطرت می پردازد، اما شاید گمان شود درصورتی فقه عهد دار تفسیر فطریات می شود که نص از پیامبر بیرونی در دسترسش نباشد و او شروع به مراجعه بوجدان کند، اما این نکته قابل اهمیت است که کسی نگفته انسان نمی تواند پیامبر بیرونی و نص را به پیامبر درونی یا همان وجدان و فطریات برگرداند ! حضرت آیت الله بهجت در اصول خود به این نکته تاکید می کنند که شخص می تواند نصوص شرعی و احکام شرعی را به فطریات بشر بازگرداند .
با نکاتی که در کانال بیان میشود و بحث از مکاتب مختلف فلسفی که شد، بیان شد که رواقیگری اگر در تمدن اسلامی پیگیری شده باشد یا لااقل مباحثی بسیار نزدیک به آن شیوه فلسفی در تمدن اسلامی باشد، همانا آن فقهاء و فقه اسلامی است.
مشکل آن نیست که احکام شرعی را نمی توان به فطریات بازگرداند، مشکل آن است با شیوه ارسطویی نمی توان این کار را کرد !!! والا بارها و بارها خداباوران در تمدن های مختلف باشیوهای حرکت جزء به کل و شیوه رواق توانستند این کار را بکنند .
و اما عرفان بمنزله سیر در فطرت است و شناخت خود است و وصل شدن و پرورش گنج معرفت بشری و سیر در مجاری آن است .
بگذارید در یک جمله خلاصه کنم کلامم را ؛ فقه زبان استدلالی عرفان عملی است .
@osol_fegh
.
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 واجب بودن شرکت در انتخابات
⁉️ آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
✅ واجب عینی است.
🆔 @khamenei_ahkam