الوافي
🔘 اشکال استاد ربانی بر استاد سبحانی . 📍نظر آیت الله سبحانی : ملازمه در مستقلات و غیر مستقلات عقلائی
کتاب حسن و قبح حضرت استاد مقدمه اش.
اشکال آقای ربانی در الهیات در پاورقی .
حضرت آیت الله سبحانی :
مراد از جنون بر اثر مس شیطان در آیه ربا ( بقره ۲۷۵ ) ، منظور این است که حال جنون دارند .
اما چگونه ممکن است که خداوند شیاطین رو بر انسان مسلط کند اینکه خلاف عدل است ؟!
همانطور که خداوند علل طبیعی از بیماری را مسلط میکند همانطور هم در علل ملکوتی جواب همان است .
چه اشکالی دارد که تمام امراض و بیماری ها در پشت سر یک علت ماورایی داشته باشد ، که حق هم همین مطلب است .
🎙 خارج فقه ، ربا ، ۸/۸/۱۴۰۲ .
@osol_fegh
الوافي
حضرت آیت الله سبحانی : مراد از جنون بر اثر مس شیطان در آیه ربا ( بقره ۲۷۵ ) ، منظور این است که حال
اقول : حق هم همینطور است که استاد می فرمایند ، مقدمه چغمینی را مطالعه بفرمایید .
در این چند روز. تا بحال چندین هولوکاست روی داده !!!
چرا کسی مدعی العموم نمیشه
این خونها به گردن تمام دولت های اسلامی است ، بخاطر ترک فعل در کشتن صهیونیست ها .
#جبالیا
@osol_fegh
آنچه در این رساله کوچک در اختیار شما قرار می گیرد ، نقد یک اندیشه غربی است که عمر شرایع را پایان یافته دانسته و میخواهد خردورزی یا خرد جمعی را به نوعی با یک خزندگی خاص جانشین شریعت سازد و در این مورد ، از عباراتی چون عرفی شدن دین و نظائر آن بهره می گیرد .
شگفت اینجاست که طراحان این نوع مباحث روزگاری جوانان زبدهٔ انقلاب و پرچمدار اسلام و انقلاب اسلامی در مراکز علمی و دانشگاه ها بودند ولی اکنون به خاطر یک رشته مسائل سیاسی و مقطعی ، نظریاتی را مطرح میکنند که اگر دقت کنند ، نوعی فاصله گرفتن از دین و هویت ملی و تاریخی و حتی گذشتهٔ فردی خود آنهاست که به هیچ وجه نمی توانند آن را توجیه کنند .
📚 رساله عرفی شدن دین ، مقدمه ، ص ۱۳ ، آیت الله سبحانی .
@osol_fegh
📍 تقریری ناشناخته از مکتب انسدادی فصولی .
آیت الله سید حسین کوه کمره ای المشتهر به سید ترک ، بابی دیگر به سوی معارف و مکتب صاحب فصول است ، ایشان با اشراف کامل بر مبانی استاد خود همانند آخوند خراسانی به نقد شیخ اعظم روی می آورد .
القضاء تقریر آخوند خراسانی از مبانی صاحب فصول دیده می شود اما تقریر سید ترک دیده نمی شود ، با اینکه سید ترک خلط در معانی اصطلاحات شیخ اعظم را ندارد ، و به درستی معانی اصطلاحات شیخ را تفهیم میکند خلافا للآخوند خراسانی که گاهی در اصطلاحات شیخ اعظم گم می شود .
شاگرد ایشان آقا موسی تبریزی صاحب اوثق در کتاب خود آراء استادش را تبین می کند .
@osol_fegh
May 11
📍 اجود التقریرات از اندیشه شریف العلماء مازندرانی.
آنچه در رسائل شیخ اعظم آمده برداشتی و تقریری از نوع و سبک درسی شریف العلماء مازندرانی است ، باید خاطر نشان کرد بهترین تقریر از درس شریف العلماء مازندرانی ، تقریرات فاضل اردکانی است المسمئ ب غایة المسئول ، جریان اینجا نیز همانند جریان سید ترک است ، تقریر شیخ اعظم معروف و مشهور میشود و تقریر افضل تلامذه شریف العلماء یعنی فاضل اردکانی محجور می ماند .
اما قضیه در مورد درس علامه نائینی از قاعده دوران مستثنی مانده و تقریرات کاظمی خراسانی در نزد محصلین از اجود التقریرات خویی وجاهت بیشتری دارد ، و بهتر در جای خود قرار دارد .
@osol_fegh
📍محقق بی بدیل .
آیت الله آقا سید موسی شبیری زنجانی حفظه الله ، محققی هستند لا ثاني له ، عموم اهل علم حضرت آقای زنجانی را به تتبع میشناسند اما از نظر اینجانب رویه ی تحقیقی ایشان بر جنبه تتبع ایشان غالب است .
ملاحظه می فرمایید که معظم له با آنچه از تقریرات نظرات علم اصول توسط مشهور ارائه شده چگونه برخورد می کنند
مثلا ایشان رای آقایان در استصحاب را ( به آن تقریری که مشهور میگویند ) دارای اشکال میدانند لذا استصحاب را در احکام جاری ندانسته و آن را مختص به شبهات موضوعیه میدانند !!!
چرا ؟ چون ما من حکم و له امارة و علامة ، لذا در این صورت مقام مقام شک نیست مقام مقام ظن است
و ایضا در تمام موارد احادیث سوال از موضوع است نه حکم . فافهم
حال اگر نظریه استصحاب حکم وضعی درست برای مشهور تقریر میشد و برداشت مشهور از این نظریه درست میشد ، آقای زنجانی چه غوغایی با این ذهن قوی خود در اصول می فرمودند !!!
لذا آقا موسی زنجانی با یافتن اینکه تقریرات مشهور از برخی نظریات غلط است با فکر تاسیسی خود و #اجتهاد_تاسیسی خود دست به ترمیم بنائات اصولیون با استفاده از فقه و حدیث زدند ، گویی صاحب مکتبی دیگر در کنار فاضل تونی و صاحب معالم و صاحب فصول پرورش یافته .
@osol_fegh
📍 اجتهاد .
اجتهاد گاهی اتخاذ المبناء و النظر از بین نظریات است ، یعنی شخصی از نظریات مطرح در یک مسئله اصولی یک نظر را انتخاب می کند و آن را مبنای فقه خود قرار میدهد .
و گاهی اجتهاد تأسیس المبناء است ، یعنی نظری را مطرح میکند که در نظریات سابق مسئله اصولی نبوده ، همانند آقا موسی شبیری حفظه الله .
🌅از راست: جوادآقا تهرانی، عبدالنبی کجوری، سید عبدالله موسوی شیرازی، سید کاظم اخوان مرعشی و سید موسی شبیری (حسینی) زنجانی
@osol_fegh
هدایت شده از اشراق خدابنده لو
4_5933610405912907723.pdf
971.9K
📖 ترجمه ی فارسی فصل چهاردهم از مجموعه ی قرآن مورخان (Le Coran des historiens)
💢عنوان فصل: «قرآن و محیط شرعی آن»
◾️نویسنده: دیوید استفن پاورز
◾️مترجم: محمد خدابنده لو
▪️ناشر: دو فصلنامه ی دین و دنیای معاصر
🔻نکته: مقاله مقدمه ای تحلیلی توسط مترجم را در بر دارد که نخست مجموعه ی قرآن مورخان و مدخل چهاردهم آن را (به عنوان تنها مدخل مرتبط با فقه و حقوق قرآن در این مجموعه) معرفی کرده است و سپس دو نمونه از کاربست های روش تاریخی در اجتهاد فقهی سنتی آورده شده است: (الف) احراز سیره ی عقلای معاصر با معصوم، (ب) استفاده در تاریخ فقه نویسی؛