eitaa logo
الوافي
486 دنبال‌کننده
746 عکس
75 ویدیو
50 فایل
(33202) 52 - ونقل من كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن الرضا (عليه السلام) قال: علينا إلقاء الأصول وعليكم التفريع. وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة۶۲. ✔️نبذ من الفقه أی أصول الفقه عند الفقهاء. ✔️ التفریع . ادمین @Mohiuddin76
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 اجتهاد . اجتهاد گاهی اتخاذ المبناء و النظر از بین نظریات است ، یعنی شخصی از نظریات مطرح در یک مسئله اصولی یک نظر را انتخاب می کند و آن را مبنای فقه خود قرار میدهد . و گاهی اجتهاد تأسیس المبناء است ، یعنی نظری را مطرح میکند که در نظریات سابق مسئله اصولی نبوده ، همانند آقا موسی شبیری حفظه الله . 🌅از راست: جوادآقا تهرانی، عبدالنبی کجوری، سید عبدالله موسوی شیرازی، سید کاظم اخوان مرعشی و سید موسی شبیری (حسینی) زنجانی @osol_fegh
هدایت شده از اشراق خدابنده لو
4_5933610405912907723.pdf
971.9K
📖 ترجمه ی فارسی فصل چهاردهم از مجموعه ی قرآن مورخان (Le Coran des historiens) 💢عنوان فصل: «قرآن و محیط شرعی آن» ◾️نویسنده: دیوید استفن پاورز ◾️مترجم: محمد خدابنده لو ▪️ناشر: دو فصلنامه ی دین و دنیای معاصر 🔻نکته: مقاله مقدمه ای تحلیلی توسط مترجم را در بر دارد که نخست مجموعه ی قرآن مورخان و مدخل چهاردهم آن را (به عنوان تنها مدخل مرتبط با فقه و حقوق قرآن در این مجموعه) معرفی کرده است و سپس دو نمونه از کاربست های روش تاریخی در اجتهاد فقهی سنتی آورده شده است: (الف) احراز سیره ی عقلای معاصر با معصوم، (ب) استفاده‌ در تاریخ فقه نویسی؛
📍 اختلاف بین اصحاب یک مکتب . بعد از قبول چهار چوب نگاه به منابع فقه به صورت واحده ( همان اصول فقه / تئوری های حقوق اسلام ) ، نوبت به برسی های و فنون فقاهت می رسد . به عبارت دیگر : افرادی که در یک مکتب اصولی هستند ، ولی اختلاف در فتوی دارند ، آن مطلب در مکتب الوافی و انفتاحیان به جهت تراکم ظنون از علم رجال و از فنون فقاهت است ؛ یکی از اصحاب انفتاح قائل می شود امارات و ظنون به حدی برای من آمده که انقلب یقینا ، دیگری میگوید این مقدار از امارات برای من کشف نشده . 🌅 از راست : آیت الله خوئی ، آیت الله سیستانی * . * آیت الله سیستانی انفتاحی هستند . @osol_fegh
📍الفرق بین الایماء و الاستنباط . ان التعلیل في الاول من اعراض المتکلم و اعماله ، غایته انه لم یصرح ؛ و في الثاني من استخراج القایس . 📚 الوافیة ، چاپ لکنو ، حواشی فاضل تونی ، بحث قیاس . 🌅 تمثال شبیه سازی شده آخوند ملا عبدالله بشروي خراساني . @osol_fegh
📍 مجازات ها و اقدامات تأمینی و تربیتی . 📌آیا حدیث « لاکفالة فی الحد » مخصوص اجرای حدود است یا مرحله محاکمه یا صدور رأی متهمین به جرایم حدی را نیز شامل می شود ؟ ✍ج. حدیث شریف « لاکفالة فی الحد » شامل مراحل قبل از ثبوت حد نمی شود . والله العالم 📌آیا حکم حدیث شریف فوق شامل جرایم تعزیری نیز می شود ؟ ✍ج. شمول آن جرایم تعزیری را بعید است . والله العالم 📚 آیین قضاوت در اسلام ، آیت الله صافی گلپایگانی ، استفتائات قضایی دستگاه قضا از معظم له ، ص ۴۶ . @osol_fegh
📍مدرک برائت عقلی ؛ قبح عقاب بلا بیان . و أمّا ما في ألسنتهم في مقام الاستدلال على البراءة من قبح العقاب بلا بيان، فهو عين المدعى . 📚 صافی ، لطف الله ، بیان الاصول ، ج۳،ص ۱۱. @osol_fegh
📍 احکام ثانویه و نظر متخصص . ممکن است نسبت به این گفته ما که حکومت ازآن فقهای عادل است، اشکالی در ذهن بیاید و آن این که فقها توانایی امور سیاسی و نظامی و ... را ندارند، ولی این اشکالی است بی اساس؛ زیرا می بینیم در هر دولتی، تدبیر و اداره امور، با تشریک مساعی شمار بزرگی از متخصصان و آگاهان به امور، انجام می گیرد و پادشاهان و رؤسای جمهور از زمان های دور تا دوران ما، به جز تعداد کمی از آن ها، آگاه به فنون سیاست و رهبری سپاه نبوده اند، بلکه کارها به دست متخصصان هر فنی انجام می گرفته است، لکن اگر شخصی که در رأس حکومت قرار می گیرد، فردی عادل باشد، وزرا و کارگزارانی عادل یا درستکار بر می گزیند و بدین ترتیب ظلم و فساد و تجاوز به بیت المال مسلمانان و عرض و جان آن ها تقلیل می یابد. همان گونه که در دوران زمامداری امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ نیز همه کارهای حکومتی به دست آن حضرت انجام نمی گرفت، بلکه آن حضرت دارای والیان، قاضیان، سران سپاه و ... بود. امروزه هم می بینیم که اداره امور سیاسی یا نظامی و تنظیم امور بلاد و حراست از مرزها، هرکدام به شخص یا اشخاص صلاحیت دار واگذار می شود .  📚امام خمینی ، کتاب البیع ، ج 2، ص 498 . @osol_fegh
📍 قانون اسلام و مجلس شورای اسلامی. امام خمینی در پاسخ به نامه آیت‌الله گلپایگانی که از برخی اختیارات مجلس شورای اسلامی اظهار نگرانی کرده بودند : « تلگراف محترم مبنى بر نگرانى جناب‌عالى در اختیاراتى که به مجلس داده شده است واصل (شد)؛ اختیارات مذکور تشخیص موضوع است که در عرف و شرع به عهده عرف است و مجلس نماینده عرف، و نمایندگان خود از عرف هستند؛ و اگر در حکم خلافى شد، نظارت بر آنها هست و شوراى نگهبان در این امرى که به عهده آنها است حق دخالت دارند، اگر در حکم ثانوى یا اوّلى خطایى صادر شود » . 📚 صحیفه امام، ج15، ص311 . @osol_fegh
📍 شرط الحجیة الاجماع المصطلح هو احراز فتوی الفقهاء الأقدمین . من جهة أنّ المراد من الاجماع إن کان هو الاجماع المصطلح ، أعنی ما هو الکاشف حدساً عن رأي المعصوم فاثباته هنا مشکل جدا . اذ مثله انما ینعقد فیما أحرز في معقده فتوی الفقهاء الأقدمین القریبین زماناً من عهد المعصومین ممن سبق شیخ الطائفة الی زمانه ، بل اجماع المعدود من الادلة الاربعة لایکون الا اجماع هؤلاء . 📚 کتاب الجهاد ، الامان ، ص ۱۱۳ . @osol_fegh
📍تعریف مکتب اصولی : مکتب اصولی اصطلاحی است که بر نگاهی یک شکل به مسائل [ منابع فقه / حقوق ] کلی علم اصول گفته می شود ، مسائل کلی علم اصول که همان منابع علم فقه اند عبارتند از ؛ سنت ، قرآن ، اجماع ، عقل . هر گروهی که این چهار منبع را یکسان تعریف کند یک مکتب اصولی است ، اختلاف در تعریف این چهار منبع مکاتب اصولی را ایجاد می کند . @osol_fegh
📍 سنت در مکتب الوافی [ انفتاحیان ] . قسمت اول . 📌 خبر متواتر . 👈 خبر جماعة بلغوا في الکثرة مبلغاً احالت العادة تواطیهم علی الکذب . / الوافیة ، فاضل تونی ، ص ۱۵۷ /. 👈 فالاولی ان یقال انه خبر جماعة یؤمن تواطیهم علی الکذب عادة و ان کان للوازم الخبر مدخلیة في افادة ذلک الکثرة العمل . / القوانین المحکمة ، میرزای قمی ، جلد ۱ ،ص ۴۲۱۹ /. [ آیت الله شبیری : « قید لوازم الخبر » در جمله فوق ، اشاره به مانع بودن دخالت لوازم خارجی در تحقق تواتر است ] . توضیح افتراق دو مکتب اصولی از حیث نگاه به منبعی همچون سنت ، را از زبان آیت الله شبیری بخوانید 👇 . @osol_fegh
الوافي
📍 سنت در مکتب الوافی [ انفتاحیان ] . قسمت اول . 📌 خبر متواتر . 👈 خبر جماعة بلغوا في الکثرة مبلغاً
یکی از انواع خبر قطعى الصدق خبر متواتر است. خبر متواتر در تعریف مشهور خبر گروه کثیری است که با در نظر گرفتن خصوصیات داخلی خبر برای شنونده موجب یقین به صدق آن شود. بنابراین خبری که خصوصیات و قراینی خارجی موجب علم شده باشد، حتی در صورتیکه دلیل خارجى جزء العلة حصول علم باشد خبر متواتر نخواهد بود. بنابراین، دو خصوصیت برای خبر متواتر در نظر گرفته شده است یکی قطع آور بودن خبر و دیگری کثرت راویان آن با منتفی شدن یکی از این دو شرط تواتر صادق نخواهد بود. در کتاب وافیه در تعریف خبر متواتر چنین آمده است: «خبر جماعة بلغوا في الكثرة مبلغاً احالت العادة تواطيهم على الكذب » براساس این تعریف اگر برخی خصوصیات داخلی خبر؛ مانند وثاقت راویان و یا نشانه هایی در متن خبر به عنوان جزء العلة در کنار ویژگی کثرت راویان قرار گیرند و در یقین آور بودن خبر تاثیر بگذارند و یا اینکه ویژگی موضوع خبر مانند بودن یا نبودن داعی بر کذب در ایجاد علم مؤثر باشد باز هم چنین خبری مشمول تعریف خبر متواتر خواهد بود. مثلا اگر وثاقت راویان موجب شود که تنها با روایت ده نفر یقین به خبر ایجاد شود این خبر متواتر خواهد بود. با توجه به نکته فوق میتوان علت معتبر نبودن عدد خاصی برای تحقق تواتر را دریافت زیرا با توجه به تفاوت کیفیت قراین و خصوصیات داخلی هر خبر تعداد راویانی که با روایات آنان برای مخاطبان یقین حاصل میشود متفاوت خواهد بود. صاحب قوانین در تعریف خبر متواتر چنین میگوید: «فالاولی ان يقال انه خبر جماعة يؤمن تواطيهم على الكذب عادة و ان كان للوازم الخبر مدخلية فى افادة ذلك الكثرة العمل» قید «لوازم الخبر» در جمله فوق ، اشاره به مانع بودن دخالت لوازم خارجی در تحقق تواتر است . 🎙 درس درایة الحدیث آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله. ✍ نگارنده درس حجة الاسلام و المسلمین سید علیرضا صدر حسینی . 📚 پژوهشی در علم درایة الحدیث ، ص ۱۶ - ۱۷ . @osol_fegh