eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
945 ویدیو
192 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
167.7K
❓سؤال سلام توحید در الوهیت از کدام قسم از توحید است؟؟؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم توحید، در مرحله اول، دو شاخه می شود: توحید نظری، و توحید عملی یا توحید در عبادت، توحید نظری، خودش سه شاخه میشود: توحید در ذات، توحید در صفات، توحید در افعال. توحید در اولوهیّت، "توحید در افعال" هست که انسان در "توحید در افعال"، غیر خدا را، معبود نمی داند، غیر خدا را موثر نمی داند، غیر خدا را شایسته پرستش نمی داند؛ این در نَظَر. در عَمَل هم، جز او، کسی را عبادت نمی کند. این "لا إله إلّا اللّه" هم در بُعدِ نظری،[هست] که می شود "توحید در اولوهیّت"، هم در بعد عملی[هست] که می شود "توحید در عبادت". پس "توحید در اولوهیّت"، خودش از شاخه های "توحید افعالی" است نه "توحید ذاتی". نه؛ می گوییم که إله[ومعبودی] در عالَم نیست که شایسته پرستش باشد. "إلهی" که، عالَم را ایجاد کرده[و قادراست]در سرنوشت ما تأثیر داشته باشد، جز ألله نیست. این همان "لا مؤثرة فی الوجود إلّا اللّه" است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
51.4K
❓سؤال سلام‌علیکم؛ وقتی که تمام زندگی و فعّالیت‌های انسان در کرهٔ زمین هست در سیارات و کرات دیگه زندگی امکان نداره، پس چرا خداوند اونها رو آفریده؟ آیا می‌شه گفت که نوع دیگری از موجودات در بقیهٔ سیارات زندگی می‌کنن؟ وقتی حجم کرهٔ زمین بسیاربسیار نسبت به کره‌ها و منظومه‌های دیگه ناچیزه، چرا خداوند تمام انسان‌ها رو در زمین قرار داده؟ یعنی بخش‌های دیگر دنیا به جز زمین هم حیات و موجود زنده دارن؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله از آیات قرآن بر می آید که در آسمانها هم، موجودات زندۂ با شعوری هستند. قرآن می فرمایند «مَن فی السّموات»، یعنی آن کسانی که در آسمان ها زندگی می کنند. خب اینها موجودات دیگری هستند. حالا یا فرشتگان یا موجوداتی ازاین قبیل هم [هستند که] در کُراتِ دیگر زندگی می کنند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
171.7K
❓سؤال سلام بعضی ها میگن مذهبی هانبایدمقابله بکنیدبااین اوضاع امروزی منظورشون اینه استوری کردن رونذاریدوجبهه نگیریدسراین سرودسلام فرمانده وورزشگاه وگرانی و...میگن چون باعث دوگانگی توکشورمیشه ودشمن هم همین رومیخوادمیخواستم نظراستادروراجع به این موضوع بدانم.مامذهبی هستیم ونکنه بااستوری گذاشتن ودفاع کردن داریم توجبهه دشمن بازی میکنیم ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه ما باید از [طریق]امکاناتی که هست، ما حقّ خود مان را بگوییم نه اینکه بخواهیم به دیگران اهانت بکنیم. یا این که بخواهیم عرض کنم دروغ بگوییم یا بخواهیم باطل را تبلیغ و ترویج بکنیم. حق را بگوییم، حقیقت را بگوییم با دلیل، با استدلال، با استفاده از هنر، با استفاده از فضای تبلیغاتی که الان وجود دارد؛ حقیقت را بگوییم. به دیگران اهانت نکنیم و بی منطق هم حرف نزنیم،بی دلیل هم حرف نزنیم، ولی حقیقت را با دلیل با منطق بگوییم. اما این که من نفهمیدم این سرود سلام فرمانده، بر علیه کسی نیست که! با امام زمان صحبت می کنند و امام زمان را هم همه قبول دارند. شیعه و سنّی، حتّی کفّار هم قبول دارند! کفّار هم می گویند[یک منجی برای بشریت وجود دارد]یعنی حتی هندوها، بودائی ها، مسیحی ها، یهودیها، زرتشتی ها؛ همه قبول دارند که یک منجی در آخر الزمان خواهد آمد و بشریّت را نجات خواهد داد. خب سرود سلام فرمانده، همین را گفته دیگر! کجایش ایجاد دشمنی است؟ نه! این اتّفاقاً ایجاد وحدت می کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐
60.3K
❓سؤال: با سلام و خسته نباشید در ویدئویی فرمودید آن هایی که در جهنم برزخی اند به تدریج نجات پیدا میکنند این شامل گناهکاران است یا همه را شامل نمیشود؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه این ها شامل مؤمنینِ گنه کار و فاسق است، که به تدریج پاک می شوند. اما[برای]کفّار، کفّار معاند، عذاب برزخ تأثیری بر تزکیه و پاک کردن[گناهانشان] و نجاتشان ندارد. این مال مؤمنین است، مؤمنینی که فاسق بودند و گناه کردند، آنجا پاک می شوند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
192.1K
❓سؤال: سلام مرده ها روزی می خورن یعنی چه شهدا روزی می خورن یعنی چه میت که دیگه به خوردن خوابیدن سرما گرما نیازی ندارد ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم مُرده یعنی چه؟ اگر منظورتان این بدنی است که دفن کرده اند، بله این بدن، نه غذا می خواهد، نه گرما و سرما[میخواهد] چون دیگر این [بدن]برایش به منزله یک چوب خشک است، به منزله یک لباسی است که در آورده و رفته است. اما انسان که بعد از این که قبض روح شد، حیاتش تمام نمی شود که! روح انسان با یک بدنی که به آن می گویند بدن برزخی، یا بدن مثالی؛ زندگی اش را ادامه می دهد. آن زندگی هم خیلی عمیق تر و وسیع تر و معنا دارتر و شدیدتر از این زندگیِ دنیا است. این زندگی دنیا، به منزله خواب است؛ وقتی انسان می‌میرد تازه از خواب بیدار می شود. پیامبر فرمودند « النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا» مردم خواب هستند، وقتی می میرند تازه از خواب بیدار می شوند. آن حیات هزاران بار شدیدتر از از این حیاتی است که ما در دنیا داریم. پس انسان پس از مرگ هم، بعد از این که قبض روح می شود و روحش از این بدن جدا می شود، زندگی اش ادامه دارد و زندگی اش خیلی شدیدتر و معنا دارتر[است] و لذتها و شادیهایش بیشتر است از این شادیها؛ و آلام و رنج ها و دردهایش هم هزاران بار از این دردهای دنیا بیشتر است. آن[بدن دنیاییِ دفن شده]است که[دیگر] غذا نمی‌خواهد، آن است که عرض کنم که[در زمان حیات] منزل دارد و چیزهایی از این قبیل. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
فارس‌من|برخورد قاطعانه با عوامل سازنده فیلم هتاک عنکبوت مقدس 🔹مخاطبان «فارس من» در پویشی خواستار محاکمه و اعلام جرم علیه عوامل فیلم موهن و هتاکانه «عنکبوت مقدس» به اتهام توهین به مقدسات مسلمین شدند. 🔹برای حمایت از این پویش وارد لینک زیر شوید: http://www.farsnews.ir/my/c/144079 @farsnews_my
حکمت 215 نهج البلاغه.mp3
2.89M
💠 شرح 🔸 حکمت 215 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187838 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
💢 نتیجۀ اختلاف 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 الْخِلَافُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ. 🔹 اختلاف، تصميم گيرى و تدبير را نابود مى كند. 📚 حکمت 215 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/203694 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مسابقه فدای دخترم ▫️قسمت اول ◽️در این حدیث پیامبر اکرم(ص) برای کسانی که دختر دارند، چه نعمت های ویژه ای را بیان فرموده است؟ الف) خداوند متعال کمک کار و یار او می شود. ب) برکت و مغفرت الهی شامل حال او می شود. ج) هر دو گزینه 🔸🔻🔸 جهت شرکت در مسابقه به آدرس زیر مراجعه کنید: https://fatemi.amfm.ir/fdm/ 🎁هدایا: 20 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس، 100 متبرک فاطمی 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔 @astanqom
تربیت در نهج البلاغه ج۲.m4a
30.59M
🎙 ✅ با موضوع : تربیت در نهج‌البلاغه ✅ با ارائه حجت الاسلام و المسلمین رضامحمدی شاهرودی جلسه دوم 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
44.1K
❓سؤال سلام ایا حرف هایی که دیگران پیش ما میزنن ولی تاکید بر نگفتن ندارن رو به دیگران بگیم خیانت در امانت کردیم چون ممکن راضی نباشه ؟؟ باتشکر ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم گفته اند که المجالسُ بالامانات مجالس باید[وجه] امانت[بودنش]مراعات بشود، مگر این که انسان یقین داشته باشد که اشکالی ندارد نقلش برای دیگران، آنوقت بگوید دیگر اشکالی ندارد اما این که اگر یقین ندارد نباید جایی نقل کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
30.5K
❓سؤال سلام کسی که عمل زیبایی بینی انجام داده باید بینی رو از نامحرم بپوشاند؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه کسی که عمل زیبایی انجام داده، عرفاً نمی گویند که آرایش کرده. آنچه که باید از نامحرم بپوشد، آرایش است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
195.4K
❓سؤال: سلام وقت بخیر. من نوجوانی ۱۶ ساله ام که متاسفانه اعتقادم به دین اسلام سست شده است. چون با خودم فکر میکنم که اگر خدایی وجود دارد منبع وجود خدا از کجاست؟ چون نمیشود که چیزی بدون هیچ اتفاقی به وجود بیاید و هما چیز منشا دارد ولی شما میگویید که خدا بوده است اما حرفی از منشا و اینکه خدا از کجا بوجود امده است را نگفتید. ممنون میشم پاسخ بدید ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اگر خدا منشأ داشته باشد، دیگر خدا نیست؛ همان منشأ، خدا است. آنی که خدا از آنجا سرچشمه گرفته، همان سرچشمه می شود خدا، نه آنی که شما خدا فرضش کرده اید. خدا، "خود آ" است. نمک شوری اش را از کي گرفته؟ نمک را کسی شورش نکرده، شوری نمک از خودش است. چربی روغن، از خودش است؛ اگر روغن را چیز دیگری چربش کرده بود، دیگر آن روغن نبود! اگر خدا را کسی دیگر خلقش کرده بود، دیگر آن، خدا نبود! خود آ، خودش آمده، روی پای خودش است، قائم بالذات است. همۂ مخلوقات به او نیاز دارند، اگر او هم نیازمند بود، میشد مخلوق؛ باز باید یک خالقی میشد[و وجود میداشت]که او را ایجادش کرده باشد. این که می گویید همه چیز منشأ دارد، درست نیست. چیزی منشأ دارد که نبوده و می خواهد به وجود بیاید و منشأ می خواهد. امّا آن که "هست" دیگر منشأ نمی خواهد. اصل این فرضِ شما، غلط است؛ این که می گویید هر چیز بخواهد باشد، باید منشأ داشته باشد. این "منشأ" برای چیزهایی است که قبلا نبوده اند و حالا می خواهند به وجود بیایند؛ خب بله علّت[و منشأ]می خواهد. امّا آنی که، خودش، علّت همۂ مخلوقات است، آن دیگر منشأ ندارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین
142.9K
❓سؤال سلام علیکم می‌بخشید میشه لطفا بفرمایید به حاج آقا یه تفعل به قرآن بزنن به نیت جایگاه و حال مادر همسرم ،ممنون میشم ازتون. و اینکه تا روز چهلم چه ختم یا سوره هایی خوب هست که انجام بدیم ممنونم ازتون. ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم قرآن کتاب فالگیری نیست؛ به این شکلی که شما گفتید این درست نیست. اوّلا تفأل با "أ" است نه با "ع". و ثانیاً تفأل به قرآن، یعنی استخاره گرفتن با قرآن؛ آنجایی است که انسان سرِ دو راهی گیر کرده، نمی داند کدام راه را انتخاب کند، با قرآن استخاره می کند تا از تحیّر و سرگردانی بیاید بیرون. امّا این که بخواهید جایگاه مادر را بفهمید این درواقع یک نوع کهانت و غیب گویی است و این درست نیست. تا چهلم، شما هر شب برایشان "سورۂ واقعه" را بخوانید، "سورۂ یاسین و الرّحمن" را بخوانید و "قُل هو اللّه و مُعَوّذَتین [یعنی]قل اعوذ بربّ النّاس، قل اعوذ بربّ الفلق"، و "آیت الکرسی" هر کدام را سه بار برایشان بخوانید. به زیارتشان بروید، کنار قبرشان هم هفت بار سورۂ قدر را بخوانید و در قبرستان یک بار حمد و یازده تا قل هو اللّه را بخوانید. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
86.8K
❓سؤال آیا قرائت سوره نور هفته ای یک بار در جلسه بانوان به این نیت که با مداومت این سوره نسل پاک داشته باشیم درسته بعد از قرائت خانمی برای تفسیر سوره تشریف میارن تفسیر سوره اثر فکری خوب داره یا بعد بچه های خردسال و نوجوانان هم در جلسه حضور دارند ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم [اگر]این کار را به قصد ورود نکنید، به قصد رجا که حالا خدا ثواب بدهد ان شاءالله نسل پاک داشته باشید نمیدانم[از این موارد]این عیب ندارد. خانمهایی هم که تفسیر می گویند، اگر آگاه هستند از تفسیر یا این که یک منبعی را[دارند که]به آن مراجعه می کنند. یا یک تفسیری را حالا تفسیر المیزان باشد[یا تفسیر]نمونه باشد، اشکال ندارد؛ اما نباید از خودشان، تفسیر بگویند، مگر این که مبشّر باشند، به تمام معنا. شرکت نوجوانها و خردسالان هم اشکال ندارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
328.8K
❓سؤال سلام علیکم در زندگی نمیدانم با مسائل چه گونه باید رفتار کرد چه گونه قابل جمع است من میخوام ازدواج کنم توانایی مالی سطح میشه گفت پایین یا متوسط جامعه الان میتوانم بایک دختر هم سطح خودم یا کمی بهتر ازدواج کنم تا با کمک مالی او بتوانیم بخشی از نیاز های زندگی را بر طرف کنیم یا با دختری مذهبی تر ازدواج کنم ولی فقیر که توانایی ندارد ویکی از مهم ترین دلایل ازدواج با او ترحم باشد و بگوییم از چنین نکنم ممکن است به دلیل فقر ازدواج نکند (سؤال خلاصه شده است) 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال سلام علیکم در زندگی نمیدانم با مسائل چه گونه باید رفتار کرد چه گونه قابل جمع است من میخوام ازدواج کنم توانایی مالی سطح میشه گفت پایین یا متوسط جامعه الان میتوانم بایک دختر هم سطح خودم یا کمی بهتر ازدواج کنم تا با کمک مالی او بتوانیم بخشی از نیاز های زندگی را بر طرف کنیم یا با دختری مذهبی تر ازدواج کنم ولی فقیر که توانایی ندارد ویکی از مهم ترین دلایل ازدواج با او ترحم باشد و بگوییم از چنین نکنم ممکن است به دلیل فقر ازدواج نکند (سؤال خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه. نه داشتنِ ثروت، باید معیار انتخاب همسر باشد، که اگر این کار را بکنید از آن ثروت هم خیر نمی بینید، از آن همسر هم خیر نمی بینید. نه نداشتن ثروت، معیاری است که انسان بخواهد با او ازدواج کند؛[یعنی]چون وضع مالی اش خوب نیست[با او ازدواج کند]. معیارهای ازدواج را اسلام مشخص کرده؛ ایمان است و تقوا در درجۂ اول، حسن خلق و خوش اخلاقی است، اصالت خانوادگی است، اینها باید احراز بشود. وقتی که دو تایی کفو بودید، یکی از آن موارد که دیگر می رود مورد هشتم یا نهم، این است که از نظر اقتصادی خیلی با هم اختلاف نداشته باشید؛ بلکه مستحب است که وقتی که زن می آید خانه شوهرش، یک درجه سطح رفاهش برود بالاتر. این از نظر اسلام مستحبّ است، حالا واجب هم نیست. بهتر است که حالا فرض کن اگر در خانه خودشان مثلا فرض کنید که هفته ای مثلا فرض کنید که یک میلیون خرجش بوده، حالا وقتی می آید خانه شوهر مثلا هفته ای یک میلیون و دویست هزارتومان خرجش بشود.حالا اگر نشد مشکل ندارد. به هر حال برای انتخاب همسر، شما باید آن معیار هایی که اسلام گفته را در نظر بگیرید. حالا این بعدی ها دیگر عیبی ندارد که بگویید که خب این همسر من هست، کفو من هست، از لحاظ اخلاقی و از لحاظ دیانت و تقوا و اصالت خانوادگی و مثلا سطح فرهنگی و چیزهایی از این قبیل[کفو من هست] من با او ازدواج می کنم برای اینکه در همه این موارد کفویت هست [اما از نظر اقتصادی که کفو من نیست]،حالا از نظر اقتصادی یک کمکی به او بشود؛ این اشکالی ندارد، به این شکل باشد عیبی ندارد. اما کسی که هیچ[ کفویتی با شما ندارد] از[هیچ] نظر کفو شما نیست، صرفا به خاطر این که کمک مالی کرده باشید[با او ازدواج کنید] مگر شما کمیته امداد هستید که بخواهید از این طریق کمک کرده باشید! ازدواج که شوخی نیست که انسان بگوید من کمک مالی کنم ازدواج کنم. هیچ تناسبی ندارند. نه از نظر اخلاقی نه از نظر موارد مختلف. نه اگر کفو شما هست، عیبی ندارد بگویید من برای خدا من با ایشان که وضع مالی خوب خوبی هم ندارد ازدواج می کنم تا سطح مالی اش بیاید بالا. همان که گفتم،مستحب هم هست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
624.9K
سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی، در یکی از جوابها فرموده بودید که باید بحث فقه را از اخلاق جدا کنیم. چرا؟ خیلی گیج شدم. یعنی مسائل فقهی که در دین ما وجود دارد منطبق بر اصول اخلاقی نیستند؟ اصلا اگر قرار است مثلا در خانه بر اساس اصول اخلاقی عمل کنیم، نه فقهی، پس کاربرد فقه کجاست؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی، در یکی از جوابها فرموده بودید که باید بحث فقه را از اخلاق جدا کنیم. چرا؟ خیلی گیج شدم. یعنی مسائل فقهی که در دین ما وجود دارد منطبق بر اصول اخلاقی نیستند؟ اصلا اگر قرار است مثلا در خانه بر اساس اصول اخلاقی عمل کنیم، نه فقهی، پس کاربرد فقه کجاست؟ ✅ پاسخ: فقه، قانون است. قانون مال کسانی است که سر مرزشان راه نمی روند او[یعنی قانون به این وسیله آنها را] می آوردشان سر مرزخودشان. هر جا قانون هست، مال مال کسانی است که ممکن است اینها از حد خودشان تجاوز کنند، قانون می آوردشان سرِ حدّ خودشان. امّا مثلا فرض کنید که قانون راهنمایی رانندگی، به شما بگوید سر این پیچ، شما بیشتر از این سرعت، نباید حرکت کنید یا مثلا از این جا نباید [بروید]از این خیابان[نروید]اینجا ورود ممنوع است. این مال کسانی است که، اخلاق را مراعات نمی کنند،[مال] کسانی است که عرض کنم که در مرز خودشان راه نمی روند؛ آن قانون، به آنها می گوید نه مرز شما اینجاست،[به آنها می گوید] از اینجا باید بروید. امّا کسی که بر اساس اخلاق عمل می کند، دیگر نیاز به قانون ندارد که قانون بخواهد او را سر مرز خودش بیاورد. [فقه و اخلاق]؛ هر کدام از این دو تا، یک رسالتی دارند. رسالت فقه این است که حدّ و مرز را مشخص کند؛ بگوید اینجا حرام است، حق ندارید وارد بشوید. اینجا واجب است حتما باید وارد بشوید. اینجا هم مستحب است وارد بشوید بهتر است، نشدید هم عیبی ندارد. اینجا مکروه است وارد نشوید بهتر است، اگر وارد شدید هم عیبی ندارد. این مباح است دلت می خواهد انجام بده، دلت هم[ نمی خواهد انجام نده]. کار فقه این است. اما اخلاق نه. اخلاق می گوید آن چه که انسانیت اقتضا می کند. آنچه که عرض کنم که آن[چه که] فضائل انسانی محسوب می‌شود را انجام بده و آن چه که خلاف فضایل هست[یعنی]رذائل است، آنها را ترک کن. حالا گاهی ممکن است که اینها بر هم منطبق باشند. مثلا فرض کن که اخلاق می گوید که دروغ گویی خلاف انسانیت است، فقه هم می گوید دروغ گفتن حرام است. اخلاق می گوید غیبت کردن، این رذیله حساب میشود، فقه هم می گوید غیبت رذیله است. اخلاق می گوید حُسن خُلق خیلی خوب است. مثلا حالا این را فقه خیلی روی آن حرفی ندارد. مثلا فرض کنید فقه می گوید نماز واجب است که بخوانید. اخلاق هم می گوید که با نماز به انسانیت دست پیدا می کنید، به کمال می رسید، گاهی اینجوری منطبق هستند، گاهی هم نه؛ مثالی که من زدم؛ مثلا اخلاق می گوید که اخلاق و تربیت می گوید که کتک زدن و تنبیه بدنی جواب نمی دهد برای تربیت. فقه می گوید اگر لازم بود، پدر یا معلم می توانند بچه را بزنند منتها مشروط بر این که دیه لازم نیاید. [در پاسخ قبلی]گفتم در خانه، اگر شما بخواهید مطابق فقه عمل کنید؛ خب فقه می گوید خانمت در خانه هیچ تکلیفی ندارد، نه غذا درست کند نه ظرف بشورد، نه نمیدانم لباس بشورد؛ هیچ کار نکند. از آن طرف، خانم حق ندارد پایش را از خانه بیرون بگذارد؛ حرف فقه این است دیگر. آن وقت می شود در این خانه زندگی کرد ؟! خانم، پدرش مریض است یا به شدت پدر و مادرش[ به او]نیاز دارند می خواهد یک لحظه برود خانه شان[در حالی که اتفاقا]همسایۂ خانۂ خودشان است؛ فقه می گوید نه حق ندارد برود، باید شوهر به او اجازه بدهد؛[حالا خطاب به فقه بگوییم] اگر شوهرش اجازه نداد[چي] پدرش می میرد! [میگوید]خب بمیرد. میشود اینجوری زندگی کرد ؟! آن وقت او[یعنی] خانم می گوید من هیچ کار نمی کنم در خانه چون تکلیفی ندارم، آقا هم می گوید خیلی خوب من هم فرض کن[فلان کار را انجام نمی دهم] حالا بعضی از حرفهایش را هم نمیتوان گفت بعضی از حرفها هست در فقه که هر کس باید خودش نگاه کند. نه اینجوری سخت می شود زندگی. اما اگر اخلاق حاکم شد. شوهر می گوید بله وقتی پدرت مریض است تو اجازه داری هر موقع [لازم بود بروی] اصلا لازم نیست از من اجازه بگیری. از آن طرف خانم هم در خانه کار می کند، آقا بیرون کار می کند و فراتر از آن چه که فقه[راجع به نفقه] گفته [فراتر از میزانی]که نفقه واجب باشد به خانم؛ مثلا فرض کن[فراتر از آن نفقه] می دهد آن وقت زندگی شان زندگی شیرینی می شود. این است حرف! هر کدام یک رسالتی دارند. در راستای رسالت خودشان همه عالی هستند. هم فقه عالی است هم اخلاق و تربیت. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
252.6K
❓سؤال سلام علیکم شهید مطهری در یکی از سخنرانی هایشان از قول خواجه عبدالله انصاری می فرماید .۱. بدی را بدی کردن سگ ساری است ۲. خوبی را خوبی کردن خر کاری است . ۳. بدی را خوبی کردن کار خواجه عبدالله انصاری است . این مورد را خود ایشان می فرماید ۴. نیکی را بدی کردن کار ما مردم ایرانی است . بنده برای مورد اول و سوم مشکلی ندارم اما مورد دوم و چهارم بی احترامی نیست و نیکی را نیکی کردن مگر خداوند در قرآن نمی فرماید . می شود توضیح بفرمایید 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال سلام علیکم شهید مطهری در یکی از سخنرانی هایشان از قول خواجه عبدالله انصاری می فرماید .۱. بدی را بدی کردن سگ ساری است ۲. خوبی را خوبی کردن خر کاری است . ۳. بدی را خوبی کردن کار خواجه عبدالله انصاری است . این مورد را خود ایشان می فرماید ۴. نیکی را بدی کردن کار ما مردم ایرانی است . بنده برای مورد اول و سوم مشکلی ندارم اما مورد دوم و چهارم بی احترامی نیست و نیکی را نیکی کردن مگر خداوند در قرآن نمی فرماید . می شود توضیح بفرمایید ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ادبیات، خوب نیست. قرآن می فرماید هل جزاءُ الإحسان، الإحسان» آیا جزای نیکی، جز نیکی است؟ پس اگر انسان در مقابل نیکی نیکی کرد، خب وظیفه‌اش را انجام داده. بله بهتر است که انسان، عرض کنم که حتّی بدی را هم با خوبی جبران بکند. امّا این هم کلّیت ندارد؛ این اگر باشد می شود مسیحیت. همان که انجیل می گوید اگر کسی سیلی به صورت شما زد، به سمت راستتان زد؛ سمت چپ تان را هم بیاورید تا بزند! خواست قبایتان را بِبَرَد، ردایتان را هم بدهید بِبَرَد! نه این درست نیست که بگوییم که اگر یک انسان زورگوی قلدرِ بی ادب آمد زد توی گوش ما، و ما هم بتوانیم از خودمان دفاع بکنیم، بگوییم نه من بدی ایشان را با خوبی می خواهم جبران کنم. نه کلّیت ندارد. اما خب حالا اگر در فضای ایمانی باشد، خوب است که انسان حتی بدی آن شخص مؤمن را هم، با خوبی جبران کند. نه این کلّیت دارد، نه آن دو تای دیگرش، که[ می گوید] بدی را بدی کردن سگ ساری است، یعنی چه؟ ما در قرآن داریم که « فمن اعتدی، اعتدی علیه » خودِ "اعتدی" یعنی تجاوز، یعنی اگر تجاوز کرد، شما هم تجاوز کنید. «جزاءٌ سیّئةِ سیّئةُ مثلها» "سیّئه"؛ نمی گوید جزاءُ السیئة مثلا فرض کنید که «حسنةُ الاسلام» نه. [می فرماید]جزاءُ سیئةِ سیئةُ مثلها» بدی را با بدی جبران کنید. نه. این که بگوییم که[بدی را با خوبی جبران کردن کلّیت دارد و مطلق است] اینها گفتم در فضای اخلاق و در فضای عرفان که حاج عبدالله دارد صحبت می کند، آن یک حرف است. اما در جامعه، حرف، حرف دیگری است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
138.4K
سلام میخواستم بپرسم اگه دریک خانواده ثروتمند چند دخترویک پسروجودداشته باشه و پدر خانواده قبل از مرگش همه ی اموال روبه پسرببخشه تادخترهاسهمی نبرن آیا چنین پدری ظلم بزرگی نکرده هرچند بخشش درکارباشه؟ وچه جوربایدباهاش برخوردکرد؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
623.2K
۱-هیچ پیغمبری لباسش ، متفاوت از لباس امتش نبود و چنین بود که اگر فرد بیگانه ای وارد مجلسی میشد ، تشخیص نمیداد که کدام یک پیغمبر است ؛ پس به عنوان یک مسئله شرعی ، چه دلیل اصولی بر جواز یا استحباب پوشیدن لباس برای روحانیون وجود دارد که اتفاقا مراجع و علما اینقدر به پوشیدنش توصیه میکنند؟ ۲- اگر که این لباس استحباب ذاتی دارد ، پس چرا الان همه آزاد نیستند که بپوشند این لباس را؟ ۳-گاهی نیز پیامبر فقط عبا می انداخت ، گاهی فقط قبا میپوشید ، گاهی نیز تنها عمامه میگذاشت ؛ کلا ملتزم نبود که یک پوشش خاصی داشته باشد ؛ پس چرا ما همیشه یک فرم خاص لباس میپوشیم؟ ۴- در روایت آمده که شاخص عمامه مومنین از کفار و مشرکین تحت الحنک است و همچنین آمده که : الطابقیه عمامة الشیطان (طابقیه یعنی عمامه هایی که امروزه روحانیون میبندند) ؛ پس ما چرا تحت الحنک نمیبندیم؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐