❓سؤال
خانم بنده خیلی وابستگی به فرزندپسرمان داشت که چندوقت پیش ازدنیارفته ومادرش فکروخیال زیادمیکند، خانواده ای که پسرمان بابچه اوناتصادف کرده راخیلی نفرین میکند، ازبیقراری بیست وچهارساعت غیرچندساعت خواب همش فکر گریه و... شمارا به خدا یک راهنمایی کنید کمی زندگی برایمان سبک گردد و همه میگن بچه ماچشم خورده ینی چشم زخم تاحد مرگ هم هس یانه ممنون خواهم شدراهنمایی بفرمایید برای مادر بچه ام که این غم کمی برایش سبک گردد
(سؤال خلاصه شده است)
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
من هم خدمت شما و مادرش تسلیت عرض می کنم.
اما چند نکته را توجّه داشته باشید که یک؛ دیگر گذشته را وِلَش کنید! این که حالا اگر چنین می شد چنان می شد دیگر هیچ فایده ای ندارد! دیگر گذشته تمام شده دیگر! جز ناراحتی جز غصه[چیزی ندارد!]
این که انسان بخواهد در گذشته زندگی کند هیچ فایده ای ندارد شما به فکر آینده باشید.
این که گذشت تمام شد[به این فکر کنید که] از حالا به بعد[چه کار کنیم؟] برای آینده چه کار می شود کرد؟ پس کلّا روی گذشته را خط قرمز بکشید.
بله احتمال این که کسی چشم زخم بخورد هست و با چشم زخم بمیرد اما این دیگر گذشته! آن چیزی را که گذشته اصلا فکر کردنش فایده ندارد جز غصه و ناراحتی و جز اشتغال فکری، هیچ فایده ای ندارد.
دو؛ شما و مادرش، هر وقت که یادتان می آید این جمله قرآنی «إنّا للّه و إنّا الیه راجعون» را تکرار کنید.
سه؛ مولا أمیر المؤمنین علیه السلام رفتند پیش یکی که عزیزش از دست رفته بود؛ رفتند به دیدنش از او پرسیدند که مگر مسافرت نمی رفت؟. عرض کرد چرا[سفر می رفت] فرمودند: خب او سفر است یک سفری رفته یا او بر می گردد پیش شما یا شما می روید پیش او!
دعا کنید امام زمان زودتر ظهور کند. ایشان در دوران رجعت بر می گردد پیش شما.
[دیدارتان از این راه] نباشد، حالا دیر یا زود فرق نمی کند ما می رویم پیش آنها دیگر!
یک سفری است که رفته یک نفر! حالا یا او بر می گردد یا ما می رویم پیش او. تمام می شود!
بنابراین نباید انسان خیلی غصّه و ناراحتی داشته باشد.
یک سفر است، سفر کوتاهی که همه می روند! حالا یا آن کسی که رفته است بر می گردد و اگر او بر نگشت ما می رویم پیش او.
مطلب بعدی این که یک کتابی است به نام مسکن الفؤاد این کتاب به فارسی، به چند صورت ترجمه شده. یکی از ترجمه هایش «آرام بخش دلها» است. این کتاب را شما از اینترنت سرچ کنید؛ ده پانزده صفحۂ اوّلش را خودتان و مادرش بخوانید. حتما این کار را بکنید. این کتاب را شهید ثانی نوشته اند؛ شهید ثانی بچه هایشان همه از دنیا می رفتند! و عرض کنم که داغ دیده بودند و دلسوخته بودند و نشسته اند این کتاب را منطبق بر آیات و روایات نوشته اند. کتاب ارزشمندی است. اصل کتاب «مسکّن الفؤاد» است اسمش، ولی به فارسی به چند صورت ترجمه شده که یکی از ترجمه هایش «آرام بخش دلها» است. این را حتما یک چند صفحه ای از آن[یعنی]ده پانزده صفحۂ اوّلش را بخوانید. هر دوتان آرام می شوید و خدا ان شاءالله صبر می دهد، حتما صبر می دهد خدای متعال.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
4_5769547444094240388.mp3
28.76M
مسجد باقریه – شب اول محرم 1440 – سخنرانی – استاد محمدی
#سخنرانی
#استاد_محمدی
#مسجد_باقریه
#شب_اول_محرم_1440
⏪⏪ سخنرانی دو سال قبل
180.8K
❓سؤال
سلام علیکم وقتتون بخیر خداقوت.درمورد دعای نادعلی من از بچگیم این دعا رو برای حاجتهای مهم ۷ مرتبه میخوندم و خوب بود و ارامش میگرفتم. بعد چند سال پیشترا گفتن این دعاها اثر نداره و نخونید من دیگه گذاشتم کنار و نخوندم. الان دوباره بیادش افتادم تو مشکل هستم و میخواستم بپرسم ایا دعا صحت داره و صحیح هست متن دعا.
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
این دو سه خط شعر را، علامه مجلسی در بحار نقل کرده و عرض کنم که گفته در یکی از جنگ ها این مطلب، به این شکل آمد برای پیامبر و حتما سندش[صحیح نیست یعنی] این، سند معتبری ندارد ولی به هر حال علامه مجلسی نقل کرده این را.
دوم این که اینگونه امور مثل همین دعا و چیزهایی که به آن مستحبات می گویند، ادلّه سنن، می گویند؛ در اینجا، سند خیلی مهم نیست، همینقدر که در یک جایی انسان خوانده باشد، [مثلا این] که کتاب معتبری نوشته باشد[با این توصیه]که هر کس این ذکر را[بخواند]مثلا این خواص را دارد، بعد[او هم این ذکر را] بگوید، خداوند، آن خواص را می دهد ولو این که حقیقتا نداشته باشد. بنابراین شما می توانید بخوانید و اشکالی هم ندارد.
اما این که آخرش[چیزهایی راجع به کفر] گفته_حالا البته این نقل باز یک چیز دیگر است، این غیر از چیزی است که در بحار آمده_
اما این که آخرش[اینها را] گفته، منظورش از کفر، اینجا، کفرِ از دین خارج شدن نیست!
یعنی این که "حقیقت را پوشانده"؛ مثلا مطلبی را که خوب بوده را، ندیده گرفته.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐
90.2K
❓سؤال
سلام علیکم ورحمت الله گفته میشه گناه کبیره ۷ هست که زنا در بین ان نیست پس چرا در سوره فرقان۰ ایه۶۸ به ان وعده اتش ومخلد بودن میفرماید لطف کنید توضیحی بفرمایید
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
چون کبیره و صغیره بودن، یک امر نسبی است، گناهان کبیره از سه تا شروع شده همین طور می رود تا هفت تا و نمی دانم چهل تا و حتی بیشتر هفتاد تا و...
اینجوری نیست که بگوییم مثلا زنا جزو گناهان کبیره نیست.
معیار همان است که، هر گناهی که وعده آتش[برایش] داده شده باشد در قرآن یا در روایات، آن گناه، گناه کبیره است و البته این، یکی از معیارهایش است. که معیار خوبی هم هست که[مطلب را خوب] روشن می کند.
بله، زنا، از گناهان کبیره است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
171.4K
❓سؤال:
گاهی انسان به این فکر میکند که چرا هرچه انجام میدهد باز هم احساس عشق و محبت واقعی و ایمان واقعی به خدا ندارد. ونوعی تنهایی و عدم معرفت و شناخت شهودی نسبت به خدا را درک میکند. چه کند که انسان از این غم نجات پیدا کند و واقعا عشق و شناختش به خدا شهودی و واقعی بشود تا این موضوع او را در زندگی، از نظر روحی پشتیبان باشد. متشکرم
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
اوّلا هر کاری که انجام می دهد برای خدا انجام بدهد، نه حتی برای این که عشقش به خدا زیاد بشود، نه حتی برای این که مثلا محبتش به خدا زیاد بشود! بگوید نه چون خدا دستور داده من هم بنده خدا هستم و انجام می دهم.
کار باید خالص برای خدا باشد.
کسی برای این که بخواهد مثلا به شهود برسد، به الهام برسد، نمی دانم [برای هر چیزی شبیه به] اینها
عبادت کند، مشرکانه دارد عبادت می کند. از همان اول دارد کج می رود.
مطلب دوم این که برای رسیدن به آن درجه از معرفت که به آن معرفت شهودی میگویند، انسان باید مدتها ریاضت بکشد، چهل سال باید ریاضت بکشد! نیاز به تهذیب نفس دارد.
از گناه، به شدت پرهیز کند؛ حالا چه گناه اخلاقی باشد چه گناه بدنی باشد. و نه تنها واجبات را با دقت انجام بدهد[بلکه]خیلی از مستحبات را هم انجام بدهد، اهل نماز شب باشد، آن هم چه نماز شبی! الی آخر.
اینها را هم اگر انجام بدهد. برای خدا، فقط! بله بعد از مدتی ممکن است یواش یواش چشم دلش باز بشود و شهود پیدا کند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
192.7K
❓سؤال
با سلام خدمت شما. اینکه قرآن می فرماید الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لا تعبد الشیطان... و آیات و روایاتی از این قبیل منظور از عهد در عالم ذر هست یا مصادیق دیگری هم دارد؟ و اینکه در فقه قیاس جایز نیست خب قیاس یک امر عقلی است پس چرا یکی از منابع استنباط احکام عقل هست ؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
بله اینجا، آن "عهد" همان "عهد اَلَست" است همان [عهدِ]عالَم در است.
این قیاسی که در فقه جایز نیست غیر از آن قیاسی است که در منطق[فلاسفه است یعنی غیر از] قیاس عقلی ای[است]که در منطق و در فلسفه است.
اینی که در فلسفه جایز نیست، آنی است که در منطق به آن تمثیل می گویند.
آن قیاسی که در منطق و در فلسفه است، [این که]انسان از کُل به جزء برسد، آن یک امر عقلی است؛ وقتی می گوییم که مثلا فرض کنید که «کلُّ انسانٍ ناطق» و «حسینٌ انسانٌ»، پس حسین ناطق است. این که[مثال زدیم] همان شکل اول قیاس باشد و قیاس منطقی باشد که خب مشکلی ندارد.
اما در فقه که «اوّل مَن ❎ ابلیس»؛ آنجا از کُل به جزء رسیدن نیست از جزء به جزء رسیدن است.
[مثلا]می گوییم که چون «حسن، انسان است و با سواد است» «حسین هم که انسان است، پس با سواد است»!
این قیاس است که در فقه هم ممنوع است. که اصطلاحاً در منطق، به آن تمثیل گفته می شود نه قیاس.
پس قیاسی که یک برهان عقلی است. همه جا درست است در فقه هم درست است. آنی که در فقه، باطل است، آن، تمثیلِ منطقی است که حالا در فقه، به آن می گویند قیاس.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
67.5K
❓سؤال:
سلام علیکم جناب استاد محمدی عزیز. ایا به احادیث کتب معروف اهل سنت می توان عمل کرد .(مسائل اجتمایی . قرانی ..)
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
با توجه به این که منابع حدیثی ما چندین برابر منابع حدیثی اهل سنت است! ما هر سه تا را جمع کنیم روی هم بریزیم، به اندازۂ کافی[منابعِ]ما نمی شود!
بنابراین در این گونه موارد اگر انسان معادلش اش را از کتب معتبر خودمان پیدا بکند خب اشکال ندارد. اما صرفا به خاطر آن... نه! نمیشود عمل کرد!
چون مورد اعتماد نیست.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
141.4K
❓سؤال:
تکلیف انسان ها در بهشت و دوزخ چه می شود بزرگوار؟ رشد ما چه؟
که بعد هی خلق جدید انجام می شود در زمین جدید بعد قیامت.
تا به کی هی این خلق های دنیا های جدید ادامه دارد؟ یک طور ناامید می شود انسان متاسفانه که نمی داند کجای آفرینش است و مدام حتی بعد قیامت قرار است باز آسمان جدید و...پس قرآن جدیدهم می آید چون در قرآن خلق انسان اشرف هست و دوباره جلسه ای در عرش و لابد شیطانی دیگر اعتراض به خلق جدید که شاید انسان نباشد ولی اشرف مخلوقات باشد می کند.
(سؤال خلاصه شده است)
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
این کاروانی که در حال حرکت است، یک زمانی به مقصد خودش می رسد به منزلی که در آن منزل باید ساکن بشود، می رسد. وقتی هم که به منزل رسید دیگر با عوامل دیگر هم کاری ندارد! حالا خداوند بعد از این عالم، عالَم دیگری خلق کند یا نکند! چه ربطی به ما دارد؟!
ما یک کاروانی هستیم، این کاروان می رود به مقصد می رسد و در مقصد هم زندگی اش را می کند، حالا این که کاروان های دیگری هم باشند یا نباشند! آنها چه شکلی داشته باشند چه شمایلی داشته باشند...هیچ ربطی به ما ندارند.
این کاروان کارش با رسیدن به بهشت کارش تمام می شود و بهشت هم جادوانه است و تا ابد همانجا خواهد ماند و همۂ خوبیها همۂ لذتها همۂ آنچه که بخواهد هم، آنجا در اختیارش خواهد بود.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
227.1K
❓سؤال
سلام علیکم خدمت شما و استاد محترم اقای محمدی شاهرودی
چرا فلاسفه اسلامی انسان رو حیوان ناطق نامیدند؟ سوال ما در خصوص کلمه ی اول حیوان است،ایا در قران یا احادیث مگر آمده که انسان حیوان ناطق است،آیا فلاسفه نمیتونستن در فلسفه نامی برا انسان مناسبتر پیدا کنند؟!!
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
چون برای "تعریف"، در منطق، بهترین تعریف این است که "جنس قریب و فصل قریب" باشد.
جنس قریبِ انسان، همان حیوان بودنش است؛ یعنی انسان، در درجۂ اول، حیوان است، همۂ شاخص های حیوان را دارد، منتها در بین حیوانات فصلی که انسان را از حیوانات جدا می کند همان ناطق بودنش است.
بنابراین[این که در] تعریف انسان[آمده است:] "حیوان ناطق"، [این تعریف] از لحاظ منطقی، دقیق ترین تعریفی است که می شود از انسان ارائه کرد.
حیوان هم، بما هو حیوان، که بد نیست! حیوان، یک موجودی از موجودات خداست.
کِی بد می شود؟ زمانی که بخواهد خصلتهای بدی داشته باشد؛ مثل مثلا نفهمی، مثل عاقل نبودن، مثل مثلا فرض کنید که شکمباره بودن و چیزهایی از این قبیل؛ و إلّا خودش، به خودی خود حیوان است، مثل بقیه موجودات.
حیوان با انسان، اینها از لحاظ وجودی که با هم فرقی نمی کنند! فقط، آن فصل، است که اینها را از هم جدا می کند؛ خب در تعریف هم که، فصل آمده؛[تفاوت انسان و حیوان این است که، انسان]هم ناطق است هم عاقل.
خب پس[این که گفته می شود]حیوان است؛ یعنی جان دارد، زاد و ولد دارد، خوراک[داردو]غذا می خورد، عرض کنم که غریزه جنسی دارد؛ اینها می شود غریزه حیوانی اش. و از این صفات که] ناطق است، عاقل است، آنها را از هم جدا می کند!
45.4K
❓سؤال:
سلام .عرض ادب وتشکرازشما عزیزان. آیا عقد کردن در ماه محرم گناه دارد و در زندگی زوج آثار بدی میگذارد اگر خطبه ی عقد در ماه محرم وصفرخوانده شود ممنون میشم توضیح دهید
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نه اشکال ندارد. هیچ اثر بدی ندارد.
فقط جشن و پایکوبی ای که منافات با عزاداری داشته باشد اگر این را احترام کنند و انجام ندهند خوب است.
ولی خود عقد کردن که اشکال ندارد! عقد که جشن و پایکوبی نیست!
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐