93.1K
❓ سؤال
سلام علیکم. گفته میشه اعمال شما روزهای #دوشنبه و پنج شنبه به امام زمان ارائه میشه ،از طرفی آیه قران میفرماید خدا و رسول و مومنین اعمال شما رو در هر لحظه می بینند یعنی اعمال ما در هر لحظه به امام ارائه میشه. این دو مورد چگونه با هم جمع میشن؟
✅ پاسخ
بسمالله الرحمن الرحیم
آن دوشنبه و پنجشنبه به شکل روتین و معمول و مرسوم است؛ اینکه هر موقع که دلشان بخواهد هر موقع که اراده کنند میبینند، این دیگر منحصر به دوشنبه و پنجشنبه نیست.
آن آیه منظورش همین علم شأنی است. سَنُریهِم یعنی هروقت اراده کنند میبینند اعمال شما را ولی دوشنبه و پنجشنبه دیگر اعمال را کلا به رؤیتشان میرسانند.
آن، دیگر شأنی نیست. آن، فعلی است.
#شاهد_اعمال
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
479K
سلام.استاد فرق #عمل_صحیح با #عمل_مقبول چیه؟
مثلا من روزه میگرم ولی درطول روز غیبت هم میگم عمل من صحیح هست ولی مقبول نیست،حالا سوال اینجاست که من با این عمل (روزه) وارد بهشت میشم یانه ،بلاخره یک عمل دوحالت بیشتر نداره یا پاداش دارد یا عذاب،خب آخر کار من به خاطر این روزه پاداش گیرم میاد یا عذاب میشم؟
❓ سؤال
سلام.استاد فرق عمل صحیح با عمل مقبول چیه؟مثلا من روزه میگرم ولی درطول روز غیبت هم میگم عمل من صحیح هست ولی مقبول نیست،حالا سوال اینجاست که من با این عمل (روزه) وارد بهشت میشم یانه ،بلاخره یک عمل دوحالت بیشتر نداره یا پاداش دارد یا عذاب،خب آخر کار من به خاطر این روزه پاداش گیرم میاد یا عذاب میشم؟
✅ پاسخ
بسمالله الرحمن الرحیم
پدرِ شما میگوید برو برای من گردو بِخَر بیار.
اینجا شما چهار صورت میتوانید انجام بدهید:
یکوقت میروید با دقت تمام گردوی خوب انتخاب میکنید میخَرید میآورید پدرتان آن گردو را قبول میکند و از شما هم تشکر میکند که دستورش را خوب عمل کردید.
یکوقتی هم میروید گردو میخرید ولی بیتوجهی میکنید، دقت نمیکنید، گردویی که میآورید گردو هست اما بی مغز است؛ پدر، شما را تنبیه تان نمیکند عذابتان نمیکند اما این گردوها را هم قبول نمیکند، میگوید این گردوها به درد نمیخورد تو وظیفهات را انجام دادهای خرج هم کردهای و دستور را هم انجام دادهای اما آن گردو به درد بخور نیست.
اینجا قبول نمیشود ولی عذاب هم ندارد.
یک وقت شما میروید از روی تمسخر یا از روی جهل به جای گردو قلوه سنگ میآورید؛ خب پدر شما را عذاب میکند، میگوید من به تو گفتم برو گردو بیاور تو رفتهای قلوه سنگ آوردهای!
یک وقتی نه، [آن فرزند] میگوید "پدر گفت بیخود گفت... من انجام نمیدهم" اینجا هم باز عذاب دارد.
پس اینجوری نیست که بگوییم که چیزی که قبول نباشد شِقِّ آنطرفش عذاب دارد نه! نماز خوانده درست هم خوانده، یعنی هیچ اشکال شرعی نداشته که یک مرجع تقلید بگوید نماز شما به خاطر اینکه رُکنش را مراعات نکردید، نمیدانم وضو نداشتید، رو به قبله نبوده، نماز شما باطل است! نه نمازش درست بوده، همه آداب نماز را مراعات کرده، همهی ارکان نماز را مراعات کرده و نمازش درست بوده؛ اما غیبت کرده یا مثلا فرض کنید حضور قلب نداشته، خب اگر حضور قلب نداشت این نماز قبول نمیشود ولی قضا ندارد، کتک ندارد، عذاب ندارد چون آن وظیفه را انجام داده منتها بیتوجه بوده به آن که با دقت انجام بدهد [یعنی اعمالی که به مورد قبول واقع شدن نماز آسیب میزند را رعایت کند]
حالا اینکه گفتم که حضور قلب نداشته قبول نمیشود[منظور] آن بخشی است که حضور قلب نداشته، چون یک بخشی هم حضور قلب داشته دیگر!
آن اول که میخواسته نماز را نیت کند، اگر از او میپرسیدند میخواهی چکار کنی؟ میگفت میخواهم نماز بخوانم. [میپرسیدند]برای چه کسی؟ [میگفت] برای خدا. [میپرسیدند] کدام نماز؟ مثلا[میگفت] نماز ظهر.
پس این مقدارش را حضور قلب داشته.
به هر حال، اگر ما فرق بین این سه حالت را یک حالت که انجام نداده یا باطل بوده خب قضا دارد، کفّاره دارد؛ کسی که روزه نگرفته هم باید فضای روزه را انجام بدهد هم باید کفّاره بدهد برای خوردن روزه و افطار عمدی روزه.
اما کسی که روزه گرفته و بعد هم غیبت کرده؛ این، نه کفاره دارد نه قضا دارد نه عذاب دارد که تو روزه را عمدا ترک کردی خوردی. [اما] بله قبول نمیشود.
قبول نمیشود یعنی چه؟!
یعنی اینکه آن ثواب ویژهای که باید به او داده شود، آن احترام ویژهای که باید داشته باشد آن را دیگر ندارد. فقط عذاب نمیشود و کفاره و قضا هم ندارد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
143.2K
❓ سؤال
سلام علیکم تفاوت #لوح_محو_و_اثبات با لوح محفوظ در چیست؟
✅ پاسخ
بسمالله الرحمن الرحیم
آنچه در لوح محفوظ است، ثابت است، لایتغیّر است؛ چون آنجا رابطهی علّی تمام است و علت، علت تامه است و معلول هم خب از علت جدا نمیشود.
در لوح محو و اثبات اینجوری نیست؛ علتها متعدد هست، جابجا میشوند، علتها جایگزین میشوند، مرتب مطالب نوشته میشود و پاک میشود، کم و زیاد میشود، محو میشود و اثبات میشود؛
[مثلا] بنا بود امشب بمیرد، پاک میشود، این مرگ امشب پاک میشود، بیست سال عمرشان اثبات میشود؛ «یمحوالله ما یشاء» آنچه خدا بخواهد... [خدا]خواست که عمر این بندهاش طولانی بشود، آن مرگشان را پاک کرد «و یثبت»... چه چیز را ثابت میکند؟ آن بیست سال عمر را.
به این میگویند لوح محو و اثبات که مرتب تغییر میکند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
55.7K
سلام به استاد عزیز از جوابهای شما ممنونیم
ببخشید در مورد #نماز_یکشنبه ذالقعده می گویند می توانم در تمام ایام سال خواند و ایا می شود بدون غسل هم بخوانیم این نماز را
43K
سلام و عرض ادب خدمت استاد محمدی بزرگوار
سوالم اینه که میشه #ثواب_روزه ماه رمضان که میگیرم #هدیه کنم به مادر مرحومم؟ممنونم از پاسخگویی شما
💢 علت انحراف زبیر
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ما زَالَ الزُّبَيْرُ رَجُلًا مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ، حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْئُومُ -عَبْدُ اللَّه-.
🔹 زبير همواره از ما اهل بيت (و از ياران خاص ما) بود تا آن كه فرزند شومش عبدالله نشو و نما كرد (و پدر را گمراه ساخت).
📚 حکمت 453 نهج البلاغه
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #نهجالبلاغه
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
حکمت 453 نهج البلاغه.mp3
3.31M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 453
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/192692
📎 #امام_زمان
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
92.6K
سلام علیکم خسته نباشید برای #حفظ_زبان باید چیکار کنم ؟
دروغ نگم و گناهان زبان نکنم ؟
آیا باید در طول ۲۴ ساعت شبانه روز سکوت کنم و اگر ضرورت نداره حرف نزنم و بیشتر ذکر بگویم مثل استغفار و صلوات
ولی پدر و مادر من وقتی من ۲۴ ساعت سکوت میکنم و حرف نمیزنم باهاشون چون گناه نکنم و فقط واجبات را انجام میدم مثل نماز و ذکر میگویم مثل استغفار و صلوات و فقط با خدا حرف میزنم که گناه زبان نکنم پدر و مادر میگن مگر لال هستی خدا زبان داده درست ازش استفاده کنی و گناه نکنی و من در طول روز نیم ساعت یا یک ساعت فقط با خدا حرف میزنم آیا این کار من درسته ؟ باید چیکار کنم ؟ ممنونم
66.1K
سلام وعرض ادب
و آرزوی طول عمر برای استاد بزرگوار
من که صبح وضو گرفتم میگن میتونم با همون وضو نماز ظهر و عصر رو هم بخونم..
استاد بزرگوار سوالم اینه،
موقعی که وضو میگیریم در حین وضو
چه نیتی بکنم که بتونم بعد چندین
ساعت وقتی به وقته نماز واجب
رسیدم بدون تجدید وضو نماز ها رو ادا کنم؟؟
#نیت_وضو چی بگم؟؟
130.4K
سلام علیکم یه سوال
خود آقا امام زمان عج وقتی تو اون عالم آقا رو میبینه #نائب_الزیاره در این دنیا چه معنی داره؟ از سوی ما
یا مثلاً در روایتی هست شب جمعه اولیاء خدا و شهدا .... میرن حرم امام حسین یعنی دسترسی تو اون عالم ندارن ارواح اینا
101.2K
چرا خیلی از بزرگان ویا حتی امامان در مورد استجابت حتمی بعصی از دعاها به عزت وجلال ویا قسمتهای دیگری خورده اند
ما کدومش را قبول کنیم
بهترین دعایی که از نطر شما به اجابت نزدیک است کدام است
یا #موانع_استجابت را هم بفرمایید چیه
158.7K
سلام.وقت بخیر
خواستم بدونم؛؟: ایا خداوند ما را به خاطر نیات بدمان که مثلا رضایت قلبی از انجام یک فعل حرام در گذشته می باشد؛ ولی بدلایلی امکان به فعلیت رسیدن آن فعل حرام در حال حاضر نیست.عقوبت خواهد کرد؟
و دیگر اینکه چه کنیم که نیات فعل حرام و یا رضایت از انجام آن در گذشته و لذت آن به سراغمان نیاید؟
#نیت_گناه
341.6K
❓ سؤال
#جمهوریت در کجای دین است؟حدیث یا آیه ای داریم؟
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓ سؤال
جمهوریت در کجای دین است؟حدیث یا آیه ای داریم؟
✅ پاسخ
بسمالله الرحمن الرحیم
جمهوریت به معنای اینکه با مردم مشورت بشود در چارچوب دین؛ فراوان داریم در قرآن، در روایات « بَشاورهم فی الامر...» در قرآن داریم «و أمرهم شورا بینهم...» در قرآن داریم. در روایات هم آنقدر روایت درمورد مشورت و مشاوره داریم که[تکلیف را کاملا روشن میکند]
پس اصل اینکه حاکم با مردم مشورت کند یا اینکه مردم بخواهند حاکم را انتخاب کنند، هم آیه داریم هم روایت؛ چون مردم نباشند اصلا #حکومت شکل نمیگیرد. پس مردم باید باشند. حالا [منظور از اینکه باید]مردم باشند، جمهور مردم باشند یا عدهای از مردم؟
خب معلوم است عدهای معدود نمیتوانند در مقابل جمهور بایستند.
چرا امیرالمومنین علیه السلام حاکم نشد با اینکه در مقام ثبوت، امیرالمومنین حاکم بود، خلیفه بود، حاکم سیاسی بود؛ در مقامِ اثبات،[حاکم] نشد! چرا؟ چون مردم[در کنار ایشان] نبودند.
پنج سال بعد، جمهور آمدند به صحنه، همان شخصی که بیست و پنج سال پیش او را کنار زدند و حق را از ایشان گرفتند، بیست و پنج سال بعد آمد و حاکم شد، چرا؟ چون جمهور آمدند به صحنه.
در خود نهجالبلاغه در خطبهی سوم داریم که «لو لا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر» این "حضور الحاضر" منظور همان "جمهور" است.
« لا یقاروا علی کظه ظالم و لا سغب مظلوم لالقیت حبلها علی غاربها و لسقیت آخرها بکاس اولها »
خب آن حضور الحاضر نباشند، حکومتی شکل نمیگیرد ادامهاش هم همینطور... هم حدوثاً هم بقائاً، خود وجود حکومت اسلامی و این بخش از اسلام هم حدوثاً هم بقائا مستلزم حضور مردم است.
این حضور مردم را حالا امروز به آن میگویند جمهوری وگرنه[مفهوم و منظور یکی است] البته نه آن اکثریتی که غربیها میگویند... اکثریتی که حالا تحت عنوان دموکراسی از آن یاد میکنند! اینها نه واقعیت خارجی دارد نه عاقلانهترین راه برای اداره جامعه است، نه، آن مقدار از مردم که ما تحت عنوان منبع الکفایة از آن یاد میکنیم.
این را به آن میگوییم جمهور، من به الکفایة که با وجود آنها امکان حدوث حکومت و امکان بقای حکومت باشد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐