eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
933 ویدیو
191 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت 476 نهج البلاغه.mp3
3.86M
💠 شرح 🔸 حکمت 476 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/192692 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
💢خودداری از ظلم 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ، وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ؛ فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ، وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْف. 🔹عدالت را پيشه كن و از خشونت وسختگيرى وستمگرى بپرهيز زيرا سختگيرى سبب فرارمردم از منطقه مى شود وظلم و ستم، مردم را به شورش مسلحانه دعوت مى كند. 📚 حکمت 476 نهج البلاغه 📎 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 477 نهج البلاغه.mp3
3.87M
💠 شرح 🔸 حکمت 477 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/192692 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
💢 نکوهش کوچک شمردن گناه 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 أشَدُّ الذُّنُوبِ، مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ. 🔹 سخت ترين گناهان گناهى است كه گنه كار آن را ناچيز بشمارد. 📚 حکمت 477 نهج البلاغه 📎 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
439.8K
❓ سؤال سلام علیکم در قرآن داریم قیامت دوباره انسانها حتی استخوانهایشان جمع میشود و جوارح ما علیه ما شهادت میدهند پس معاد جسمانی است. حال سوال اینجاست آیا قیامت هم مادیست و هم مجرد و آیا همین بدن دنیایی است که محشور میشود؟ آیا قیامت از برزخ، مادی تر است؟ اینکه با بدن جسمانی دنیا محشور شویم چطور ممکنه، زیرا انسانهای گذشته که فوت کردند و بدنشان تجزیه شده و در نبات و گیاه رفته و حیوان و انسان از آن خورده اند و جزۓی از بدنشان شده، یعنی این اجزا و مولکولها شاید در بدن دهها نفر مشترک باشد، چگونه مجزا اینها محشور میشوند؟ (سؤال کمی خلاصه شده است)
❓ سؤال سلام علیکم در قرآن داریم قیامت دوباره انسانها حتی استخوانهایشان جمع میشود و جوارح ما علیه ما شهادت میدهند پس معاد جسمانی است. حال سوال اینجاست آیا قیامت هم مادیست و هم مجرد و آیا همین بدن دنیایی است که محشور میشود؟ آیا قیامت از برزخ، مادی تر است؟ اینکه با بدن جسمانی دنیا محشور شویم چطور ممکنه، زیرا انسانهای گذشته که فوت کردند و بدنشان تجزیه شده و در نبات و گیاه رفته و حیوان و انسان از آن خورده اند و جزۓی از بدنشان شده، یعنی این اجزا و مولکولها شاید در بدن دهها نفر مشترک باشد، چگونه مجزا اینها محشور میشوند؟ (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم بله ما معتقد به معاد جسمانی هستیم؛ یعنی قرآن معاد جسمانی را ثابت می‌کند، اما خب طبعاً آن جسم، شدت وجودی‌اش، بارها و بارها از این جسم بیشتر است... آن جسم، این عوارض دنیوی جسم مادی را ندارد، مثلا پیر نمی‌شود، فرسوده نمی‌شود، از بین نمی‌رود، ظرفیتش هزاران بارها بیشتر از این جسم دنیا است. اما اینکه در عالَم برزخ، انسان، بدنش، برزخی است، این درست است. اما اینکه[آیا] در آخرت، انسان از برزخ دوباره به ماده برمی‌گردد؟ نه! ما در دنیا هم الان را داریم؛ یعنی الان در دنیا ما هم یک بُعدِ ناسوتی داریم که بدن ما باشد و جسم ما باشد، یک بُعد ملکوتی و برزخی داریم که ذهن ما باشد و بدن برزخی ما باشد که در باطن ما الان هست، یک نَفس و روح داریم که از جنسِ عالَم جبروت است. پس ما هم ناسوت داریم، هم ملکوت داریم، هم جبروت... در همین دنیا. در برزخ، انسان دو بُعدی می‌شود؛ فقط ملکوت دارد و جبروت. در آخرت باز سه بُعدی می‌شود، نه اینکه کم بشود، زیاد می‌شود. در برزخ باز دارد، منتها نه این ناسوتی که در این دنیا هست! با این عوارض و با این محدودیت‌هایی که در این دنیا هست! ملکوت هم دارد و جبروت هم که خب نفس انسان باشد، وجود دارد. مطلب بعدی اینکه این بحث و مطلب شما همان شبهه‌ی است... که از قدیم الایام، از چندهزار سال پیش، این شبهه را بارها و بارها جواب داده‌اند؛ شما با تفسیر المیزان ذیل آیه ۲۶۰سوره بقره یا تفسیر نمونه‌، همان‌جا مراجعه کنید، دو تا پاسخ دادند؛ متکلمین گفته‌اند که اجزای بدن انسان، از دو بخش درست می‌شود: اجزای اصلی و اجزای فرعی...آنچه که خورده می‌شود، آن اجزای فرعی است، اجزای اصلی خورده هم بشود دفع می‌شود. در قیامت، اجزای اصلی که حالا «عجب الذنب» به آن میگویند، حالا امروزه هم اسپرم و این چیزها می‌گویند، یک سلول است، همان یک سلول موجود است و همان تکثیر می‌شود و می‌شود یک انسان ۸۰ ۹۰ کیلویی. این، حرف متکلمین است. حکما می‌گویند آن جسمی که آنجا ما قائل به هستیم_حکمای اسلامی را عرض می‌کنم... حکمای شیعه_[می‌گویند] ما قائل به معاد جسمانی هستیم اما لازم نیست که آن جسم همین جسم باشد! بنابراین این جسم دنیا که در خود دنیا هم هفت هشت ده بار عوض شده دیگر... انسان مرتب جسمش عوض می‌شود... همان‌طور که اینجا هفت هشت ده بار عوض شده، آن‌جا هم باز عوض می‌شود. آن‌جا جسم هست، مثل این جسم دنیایی «أَوَلَيسَ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ بِقَٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يَخۡلُقَ مِثۡلَهُمۚ بَلَىٰ وَهُوَ ٱلۡخَلَّـٰقُ ٱلۡعَلِيمُ» او قادر است مثل این‌ها را در قیامت دوباره خلق کند، بنابراین، اینکه این بدن خورده شده باشد یا نخورده باشد هیچ تاثیری در قیامت ندارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
197.3K
❓ سؤال با سلام استاد در جواب سوالی که پرسیده شده بود که روح از چه زمانی به وجود آمده جواب دادند که روح بر اثر حرکت جوهری از ماه چهارم جنینی به وجود آمده است. در این صورت تکلیف عالم ذر که قبل از دوران جنینی بوده چه می شود؟ مگر نگفته اند که ارواح انسانها قبل از این که به جسم مادی تعلق بگیریند در عالم ذر بوده اند ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم روح، زمان و مکان ندارد! این‌که می‌گوییم "در" ... «در عالم ذر بوده‌اند»، غلط است؛ چون اولا که روح، مجرد تام است، عالم ذر را ما عالَم ملکوت می‌دانیم و تجرد ناقص است. و ثانیاً تقدم و تأخر در عالَم ورای ماده، معنا ندارد. این «تقدیم و تأخیر زمانی» فقط مال ماده و عالَم ماده است. [مثلا] می‌گوید فلانی قبل از فلانی متولد شد... می‌گوییم پیامبر اعظم، مثلا هزار و چهارصد و خوردی سال پیش، متولد شد... این، مال عالَم ماده است. اما «دو دو تا چهارتا» را نمی‌توانیم بگوییم چه وقت متولد شد! اگر را مجرد بدانیم، که مجرد می‌دانیم، اگر از عالَم ماده خارج شدیم، دیگر نمی‌توانیم بگوییم "قبل و بعد" پس تقدم روح بر بدن، نیست، تقدم رتبی و تقدم مقامی است. بله از لحاظ مقام، روح و نَفْس، اصالت دارد و مقدم است بر ماده. اما اینکه بگوییم "زمانی" مثلا فرض کن "روح"... [اینجا در رابطه با روح] "زمان" دیگر معنا ندارد. آن هم که ما گفتیم جسمانیة الحدوث، از منظر دنیا گفتیم، و الا شما از عالَم دنیا خارج بشوید، دیگر اولین و آخرین‌ها یکی می‌شود. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
144.1K
❓ سؤال سلام‌ ووقت‌ بخیر‌ خدمت‌ حاج‌ آقامحمدی‌ طاعات‌ وعباداتتون‌ قبول درگاه حق‌. غیبت‌ درکل‌ چیه‌ فقط آبروریزی‌ وفحاشی‌ غیبت‌ محسوب‌ میشه‌ یانه؟مثلا‌ خواهرمن‌ اخلاق بدی داره پشت‌ سرش‌ یه چیزی میگم‌ به مادرم‌ خودش نمیفهمه‌ اون‌ حساب میشه‌ یانه؟ ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم غیبت یعنی اینکه انسان پشت سر برادر یا خواهر مومنش سخنی بگوید که اگر جلویش بگوید، ناراحت می‌شود. پیغمبر فرمودند در : «ذکرک اخوک بما تکره» یادی از برادر و خواهر دینی داشته باشید که اگر بفهمد ناراحت می‌شود. این را به آن می‌گویند غیبت، که غیر از فحاشی است. فحاشی ممکن است پشت سر باشد و ممکن است رودرو باشد اما غیبت حساب نمی‌شود فحاشی یعنی اینکه انسان حرف بد بگوید، حالا چه آن شخص باشد چه نباشد. اما غیبت آن چیزی است که در آن شخص هست، عیبی است که در آن شخص هست... پشت سر او شما آن عیب را بگویید... این می‌شود غیبت. [در رابطه با] مواردی هم که شما گفتید، اگر پیش مادر هم بخواهید بگویید، این هم می‌شود غیبت. فرقی نمی‌کند که حالا شنونده‌ی غیبت، مادر باشد یا غریبه باشد... از حیث غیبت کردن فرقی نمی‌کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
180K
سلام علیکم چرا خدای متعال به برای اطمینان قلبی به دعای او گوش کرد و زنده شدن مرده ها را به او نشان داد ولی برای من چنین نمی کند ؟ او که پیغمبر بود برای اطمینان قلبی نیاز به چنین ای داشت چگونه توقع دارید که من بدون دیدن، اطمینان قلبی پیدا کنم؟
82.3K
سلام علیکم استاد خواستم بپرسم چقدر عقاب داره بعضی وقت ها ما زنگ هم قرار میدیم ولی باز خواب می مونیم راه جبرانی داره حتی وقتی تصمیم میگیریم دیگه همیشه بلند بشیم
237.3K
سوال : در جهان سلسله از روابط وجود دارد و چون و محال است باید این سلسله به علت العلل ختم شود همین را نفهمیدم اگر میشه برام احسان کنید توضیح دهد ممنون میشم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
83.2K
سلام .سوالی که از استاد محمدی داشتم این هست که خداوند در قران فرموده که سرنوشت افراد در از قبل ثبت شده از ان طرف گفته میشه در افراد هر سال تغییر میکنه و به امضای امام زمان میرسه ایا این دو گفته با هم در تضاد نیست؟؟
111.2K
با سلام و احترام، پسری دارم حدودا ۲۰ ساله قبلا اهل نماز و روزه بود ولی الان همه را کنار گذاشته و دیگر اصول اعتقادی را قبول ندارد. حتی مخالف نماز خواندن برادر کوچکش هست. خواستم راهنمایی کنید برای اصلاح و بر گرداندن او به مسیر درست باید چکار کنیم خیلی ممنون.
112.3K
چرا حتما باید ببخشیم که خدا ما رو ببخشه؟
196.4K
سلام و عرض ادب طاعادتون مقبول درگاه حق تعالی سوال بنده در مورد حساب و کتاب انسان های غیر از شیعه است. در برنامه گاهی از تجربه گرانی که خارجی هستند تجربه ای پخش میشود و آنها خیلی خوب از تجربه خودشون می گویند مثلاً نور دیدیم و خیلی آرامش داشتیم کسی کنار ما بود و ما رو هدایت میکرد تا نترسیم و ... یکی از این تجربه گرها گفت وارد باغی شدم و دو نفر را دیدم که می دانستم پدر بزرگ و مادر بزرگ من هستند آن ها گفتند که چقدر راحت هستند مگر ما حدیث نداریم کسی که ولایت امیرالمومنین علیه السلام رو ندارد هیچ اعمالی از او قبول نیست واینکه خانمی که مادربزرگ ایشون بود در کشور اروپایی که حجاب نداشته چطور در باغ و راحتی بود. من یک پسر ۱۷ ساله دارم و این سوال برای او مطرح شده که این حساب و کتاب برای ما وآنها فرقی ندارد؟ ممنون میشم پاسخ دهید
144.6K
سلام اگر پدری فرزند خود را بهر دلیلی بکشد طبق قوانین اسلام ویا ایران اعدام نمیشود چون خودش ولی دم هست..آیا این صحت دارد؟
74.2K
با سلام کسی که تارک الصلات هست بعد از فوتش برایش انجام دهند آیا نماز قضا های او از ذمه اش پاک میشود؟ اگر پاک شود چه فرقی با کسی که نماز قضا ندارد و میمیرد دارد؟ سپاس
314K
باسلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار استاد عزیز نظر شما در مورد کتاب چیست؟ نظرات مخالف با شیعه دارد ؟ اگر اجبار بردار نیست و اعتقادی و عقیدتی است، پس چرا جناب آن پسر بچه را به جرم کافر کردن پدر و مادرش کشت؟
51.3K
سلام خدمت استاد گرامی و..آرزوی قبولی طاعاتتون رو دارم .میخواستم بدونم آیا صدقه روزانه رو میشه برای ساخت و ساز فرهنگی مثلا ساخت شبکه ولایت و جاهایی از این دست هزینه کرد یا روزانه رو حتما باید به فقیر بدیم .
114.4K
سلام وقت بخیر آیا چنین چیزی حقیقت دارد که افراد با باز کردن قرآن مشکلات و درد مردم را پیش بینی میکنند و برای رفع آن دعا می نویسند؟؟ چگونه چنین افرادی با وجود اینکه متفاوت هستند همه از یک مشکل صحبت میکنند؟؟ سوال دوم: آیا در کتاب قرآن، مفاتیح، یا امثال آن چنین چیزی داریم که فرد برای محافظت از خود یا منزل، حصار شخصی یا منزل درست کند یا همراه داشتن این حصارها اشکال دارد؟؟